2795
Sök

AKUT HJÄLP! Audi 1.9tdi

94 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#1
Har två grymt jobbiga problem som uppstår,med bilen å behöver hjälp då ekonomin inte räcker att få verkstadshjälp...

När jag kör bilen på motorväg tex å vill accelerera å köra om så tvekar bilen lite ö vid 2.5-3000 varv å spottar ut lite svart rök, innan det går den perfekt... Testat byta LMM till en beggad men problemet uppstår fortfarande, både den gamla å nya har tråden kvar inuti den, men den nya kan oxkså va kass kanske... Dock händer det inget medmmotorgången när jag rycker kontakten med den nya ellerr gamla, men om jag kör den utdragen så hår den som skit... Kollat läckage med startgas å kan ej hitta något läckage...

Andra problemet är att om jag ligger på jämn gas å gasar lite till så hoppar bilen å skakar, drivknut, motorkudde? Låter inget om jag svänger fullt åt vardera håll..

Akut! Kan skruva men har inte lust att gissa mig fram!!! Alla tips mottages...

Sedan tänkte jag kolla om biltemas felsökningsverktyg för vag är något som funkar bra för att kolla felkoder?
Senast redigerat av Hycklaren (16 juli 2013)

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
10 juli 2013
#2
Bild funkar inte

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

5 127 Inlägg
10 juli 2013
#3
Vilken utan delarna är det du menar?
Ser ut som en turbo och sen vakumklockan till egr ventilen (den blanka med slang)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

225 Inlägg
13 juli 2013
#4
det är hål någonstans

94 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#5
Kom igen nu!!

225 Inlägg
17 juli 2013
#6
det verkar ju som det är hål i typ slangen från turbon för när du öka fart så suger den in luft då hoppar den sen kladdar det ihop sig och går vidare

94 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#7
Mestred skrev:
det verkar ju som det är hål i typ slangen från turbon för när du öka fart så suger den in luft då hoppar den sen kladdar det ihop sig och går vidare

Kollat läckage med startgas men hittar ej något.. Sitter en rund silvrig sak vid turbon å ser nästan ut som de är skit i den, vad gör den?

Kollat felkoder å fick dessa, försökt hitta men fattar ingenting vad de betyder...

00539, 00575, 17978, 00527, 00532, 01025, om någon skulle,kunna tyda dessa åt mig skulle va schysst..

Avstängd
10 388 Inlägg
18 juli 2013
#8
Hycklaren skrev:
Mestred skrev:
det verkar ju som det är hål i typ slangen från turbon för när du öka fart så suger den in luft då hoppar den sen kladdar det ihop sig och går vidare

Kollat läckage med startgas men hittar ej något.. Sitter en rund silvrig sak vid turbon å ser nästan ut som de är skit i den, vad gör den?

Kollat felkoder å fick dessa, försökt hitta men fattar ingenting vad de betyder...

00539, 00575, 17978, 00527, 00532, 01025, om någon skulle,kunna tyda dessa åt mig skulle va schysst..

00575 - Intake Manifold Pressure: Control Limit Not Reached

Possible Symptoms

Sudden complete loss of Power
Reduced Power

Possible Causes

Hoses incorrect connected, disconnected, blocked or leaking
Pressure Unit for Turbo Charger defective
Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective

Possible Solutions

Check Hoses
Check Pressure Unit for Turbo Charger
Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)
Check Basic Setting > MVB 011


00575 - Intake Manifold Pressure: Control Limit Exceeded

Possible Symptoms

Sudden complete loss of Power
Reduced Power
Charge Pressure too High

Possible Causes

Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective
Turbo Charger defective

Possible Solutions

Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)
Check Basic Setting > MVB 011


00575 - Intake Manifold Pressure: Control Difference

Possible Symptoms

Reduced Power
Possible Causes
Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective
Hoses incorrect connected, disconnected, blocked or leaking
In 1Z/AHU engines, stuck/rusted wastegate or actuator.

Possible Solutions

Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)
Check Hoses
In 1Z/AHU engines, clean rust scale off wastegate/actuator to allow lever to move.


Special Notes

It is not uncommon for a TDI to set Implausible Signal Mass Air Flow Sensor (G70) faults and/or Boost Pressure, Intake Manifold Pressure faults when the engine performance is reduced due to excessive restrictions in the intake or exhaust systems. Restricted Catalytic Converters will directly affect turbocharger operation.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

17978/P1570/005488 - Engine Start Blocked by Immobilizer


Possible Symptoms

Engine starting but stalling immediately

Possible Causes

Key(s) not matched
Instrument Cluster not matched
Engine Control Unit (ECU) not matched
Engine Control Unit (ECU) Power Supply faulty

Possible Solutions

Check for Fault Codes in Immobilizer itself (part of Instrument Cluster in many cars, but separate Immobilizer Control Module in some)
Check Immobilizer Measuring Values (usually in Instrument Cluster OR Immobilizer Control Module)
Match Key(s)/Instrument Cluster/Engine Control Unit (ECU)
Check Engine Control Unit (ECU) Power Supply (Relay)


Special Notes
In case of Engine Starting Issues please make sure that you are really experience an Immobilizer related Problem! Even if the Immobilizer engages, the Engine will still start fine but cut out after 2-3 Seconds. If you are NOT experiencing this behavior (e.g. Engine doesn't start at all) your Problem is very likely NOT Immobilizer related.
May be stored in Combination with 01176 - Key: Signal too Low in Immobilizer Control Module.
If no other immobilizer related fault codes are stored and the immobilizer related meas. blocks are fine except Engine Start not allowed, in rare occasions it helps to try cold-booting the car. Remove both battery cables from the battery. Short the battery cables together (away from the battery) for about 15 seconds. Reconnect the battery. (Example)
Low battery voltage (including a faulty battery) may cause Immobilizer system malfunctions and testing should be done only with a known good battery installed.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

00532 - Supply Voltage B+

00532 - Supply Voltage B+: Signal too Low


Possible Causes

Wiring/Connectors from/to Control Module faulty
Power Supply (Battery/Generator) faulty

Possible Solutions

Check/Repair Wiring/Connectors from/to Control Module
Check Power Supply (Battery/Generator)

Special Notes

When found in an individual control module, it's most likely a local source (e.g. wiring/connectors).
When found in multiple control modules at the same time, it's most likely a common source (e.g. ground spot, battery, generator).
Intermittent codes are often stored during low outside temperature when the battery capacity goes down and may be ignored.
Common with 16946/P0562/001378 - System Voltage: Too Low stored in other control modules.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Senast redigerat av it_mutt (22 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

94 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#9
http://forumbilder.se/CETH6/dsc-0444
http://forumbilder.se/CETH6/dsc-0445

Va ut å kolla lite å såg detta, det är insuget(?) å vakuumklockan tror jag, en.silvrig sak som sitt.vid turbon, va nå skiti jävulskt , kan det vara.en.möjlig faktor? Rengjorde inget nu för nådde knappt då skruvarna satt som sten å hade.inget att rengöra med....

94 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
#10
Hallå?

Avstängd
10 388 Inlägg
21 juli 2013
#11
Hycklaren skrev:
Hallå?

Hej hej

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

94 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#12
it_mutt skrev:
Hycklaren skrev:
Hallå?

Hej hej

Inte det svaret jag förväntade mig...
Någon som kan svara på det jag skrev?

Sedan vill jag veta om bränslefiltret sitter i motor rummet eller om det är under bilen och om det är skruvfilter eller det med slangar på ovansidan... Skulle köpa ett nytt på Mekonomen å fanns bara skruvfilter men i motorrummet har jag ett filter med slangar.. Är toppen avtagbar eller?

Avstängd
10 388 Inlägg
22 juli 2013
#13
Hycklaren skrev:
it_mutt skrev:
Hycklaren skrev:
Hallå?

Hej hej

Inte det svaret jag förväntade mig...
Någon som kan svara på det jag skrev?

Sedan vill jag veta om bränslefiltret sitter i motor rummet eller om det är under bilen och om det är skruvfilter eller det med slangar på ovansidan... Skulle köpa ett nytt på Mekonomen å fanns bara skruvfilter men i motorrummet har jag ett filter med slangar.. Är toppen avtagbar eller?

Misstänkte det wink

Hur gammal är bilen?

Bensinarna har iaf sitt under bilen, men som sagt, hur gammal är kärran?

Och, har du gått över de möjliga orsakerna till dina felkoder?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

94 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#14
it_mutt skrev:
Hycklaren skrev:
it_mutt skrev:

Hej hej

Inte det svaret jag förväntade mig...
Någon som kan svara på det jag skrev?

Sedan vill jag veta om bränslefiltret sitter i motor rummet eller om det är under bilen och om det är skruvfilter eller det med slangar på ovansidan... Skulle köpa ett nytt på Mekonomen å fanns bara skruvfilter men i motorrummet har jag ett filter med slangar.. Är toppen avtagbar eller?

Misstänkte det wink

Hur gammal är bilen?

Bensinarna har iaf sitt under bilen, men som sagt, hur gammal är kärran?

Och, har du gått över de möjliga orsakerna till dina felkoder?

Bytt filter nu iaf, upplever det som att tveket kvarstår... Ja eller vet inte riktigt vad det menas vad jag ska göra

94 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#15
Är en 96a med 1z motorn

94 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#16
Fick tips om att det kan vara magnetventilen, visst är det den som sitter med 3 vakuumslangar till luftburk, turbo å wgn typ? Slet ut kontakten å testade köra då va det inga som helst tvekningar men den vart lite slö bara , fel å den? Är det "intake manifold pressure N75"?  Men vad gör så fuel temp sensor? Fortfarande lite svart rök är det fuel temp sensorn kanske?
Gärna fler som svara som kanske varit med om det tidigare..... Men fuel temp sensorn, vad heter den i affären?

Avstängd
10 388 Inlägg
24 juli 2013
#17
Hycklaren skrev:
Fick tips om att det kan vara magnetventilen, visst är det den som sitter med 3 vakuumslangar till luftburk, turbo å wgn typ? Slet ut kontakten å testade köra då va det inga som helst tvekningar men den vart lite slö bara , fel å den? Är det "intake manifold pressure N75"?  Men vad gör så fuel temp sensor? Fortfarande lite svart rök är det fuel temp sensorn kanske?
Gärna fler som svara som kanske varit med om det tidigare..... Men fuel temp sensorn, vad heter den i affären?

Nej, men; Solenoid Valve for Boost Pressure Control är N75

Men ja, den berörs i 00575-koden ja
Senast redigerat av it_mutt (24 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

94 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#18
Okej,  men kan den vara trasig om bilen fingerar finted den urkopplad?  Om det är magnet ventilen som sitter där

94 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#19
Då min ekonomi inte är så bra kust nu så har jag tyvärr ej råd att testa mig fram å köpa massa.... Antar att man inte kan köpa av t.ex mekanismen å kolla om delen är felet eller ej och sen lämna tillbaka om den inte gjorde skillnad haha?.. Men kikade lite mer på magnetventilen å går 3 slangar dit å de såg rätt ruttna ut, dock va de täckta med nå tyg men tyget va typ uppsprukcket så kanske byta ut slangarna? Är vanliga vakuumslangar antar jag...

Ingen som varit med om något liknande som kan uttala sig om problemet:/?
Sökt en massa å vissa har samma symptom men kan vara allt mellan himmel å jord som kan spöka typ så är o
Jobbigt....


Kan man testa magnetventilen på något sätt? Sen undrar jag om ett igentäppt insug till egr ventilen kan orsaka det symptom...

Å Westegaten kan En ihoprostad, skitig pinne( den som rör sig) göra samma sak?

Edit: kände på wg armen som går till turbon å det va rätt mycket motstånd att jag använde en mejsel å hjälpte till att kunna trycka den utåt, smörja? Eller ska den vara så ?
Senast redigerat av Hycklaren (25 juli 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
25 juli 2013
#20
Hycklaren skrev:
Då min ekonomi inte är så bra kust nu så har jag tyvärr ej råd att testa mig fram å köpa massa.... Antar att man inte kan köpa av t.ex mekanismen å kolla om delen är felet eller ej och sen lämna tillbaka om den inte gjorde skillnad haha?.. Men kikade lite mer på magnetventilen å går 3 slangar dit å de såg rätt ruttna ut, dock va de täckta med nå tyg men tyget va typ uppsprukcket så kanske byta ut slangarna? Är vanliga vakuumslangar antar jag...

Ingen som varit med om något liknande som kan uttala sig om problemet:/?
Sökt en massa å vissa har samma symptom men kan vara allt mellan himmel å jord som kan spöka typ så är o
Jobbigt....


Kan man testa magnetventilen på något sätt? Sen undrar jag om ett igentäppt insug till egr ventilen kan orsaka det symptom...

Å Westegaten kan En ihoprostad, skitig pinne( den som rör sig) göra samma sak?

Edit: kände på wg armen som går till turbon å det va rätt mycket motstånd att jag använde en mejsel å hjälpte till att kunna trycka den utåt, smörja? Eller ska den vara så ?

Rent mekaniskt kan du testa N75:an genom att koppla + och - till den och höra om den "klickar". Det säger dock inte om det är fel på "trycksidan", bara om ventilen i sig fungerar. Men det är ju ett bra förstasteg att kolla.

"How to check your N75" på google ger nog all info du behöver om du känner dig osäker

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök