3815
Sök

Blev påbackad, vad gäller?

Avstängd
10 388 Inlägg
16 juli 2013
silversnurran skrev:
it_mutt skrev:
silversnurran skrev:
Inte sant då man ringer och skaffar försäkring så meddelar man detta, på så sätt får man dyrare premie MEN förare under 24 år får bruka bilen utan problem iaf på Volvia, IF och Saab försäkringar, så allt detta tjat om fusk/bedrägeri är bara snack. Tror bolagen hade varit stenhårda om dem hade velat vara detta, kan dock förstå dem på bilar för låt säga över 60000 kr då dem faktiskt är hyffsat dyra och laga

Du säger själv det. "Får bruka bilen". Det innebär inte "Jag står som ägare till bilen, men det är uteslutande min son/dotter som kör den".

skruva det hur du vill jag vet vad jag har på papper och inte:)

Skruva på det? Du inser väl att "får bruka" inte ens är i närheten av att "min mamma/pappa står som ägare men det är "min" bil och det är bara jag som använder den"?!

Men för sakens skull; Vi tar en titt på vad IF säger;

För vem, var och vad gäller bilförsäkringen?
Vem försäkringen gäller för

Försäkringen gäller för dig som är försäkringstagare om du är bilens verklige ägare och huvudsaklige brukare. Detta innebär att du kan bli utan ersättning om du är registrerad som ägare och har tecknat försäkring för bilen, trots att du inte äger den eller huvudsakligen brukar den.

Tydligt nog för dig?

http://www.if.se/web/se/privat/forsakri … kring.aspx

Volvia säger precis samma sak under "Giltighet"

http://www.volvia.se/sitecollectiondocu … i-2012.pdf

Och länsförsäkringar säger;

En förutsättning för att försäkringen ska gälla är att den huvudsaklige brukaren av fordonet är du själv.

...

Om du är registrerad som ägare till fordonet och har tecknat försäkring för det trots att du inte äger det riskerar du att bli helt  utan ersättning vid en skada. Detta gäller dock inte om försäkringsplikten fullgörs av dig i egenskap av den förmyndare som  registrerats i Vägtrafikregistret

http://www.lansforsakringar.se/privat/o … _Motor.pdf

(ja nu tillhör jag inte kronoberg, men det kan ju kvitta)

Så, vad är det du har papper på nu från dessa tre bolag som säger att du/din familj är ett undantag från reglerna?
Senast redigerat av it_mutt (16 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
16 juli 2013
Vad jag har sett tidigare är bara att man endast kan försäkra en bil som man äger. Vem som kör eller använder den mesr verkar spela mindre roll om man nu inte skrivit nej vid frågan "Förare under 24" eller vilken ålder som nu står...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

127 Inlägg
16 juli 2013
silversnurran skrev:
it_mutt skrev:
silversnurran skrev:

Inte sant då man ringer och skaffar försäkring så meddelar man detta, på så sätt får man dyrare premie MEN förare under 24 år får bruka bilen utan problem iaf på Volvia, IF och Saab försäkringar, så allt detta tjat om fusk/bedrägeri är bara snack. Tror bolagen hade varit stenhårda om dem hade velat vara detta, kan dock förstå dem på bilar för låt säga över 60000 kr då dem faktiskt är hyffsat dyra och laga

Du säger själv det. "Får bruka bilen". Det innebär inte "Jag står som ägare till bilen, men det är uteslutande min son/dotter som kör den".

skruva det hur du vill jag vet vad jag har på papper och inte:)

Syster min har råkat köra in i en betongpelare i parkering då bilen stog på far. O det sades i skaderapporten också. Inga problem. IF Försäkringar var de på bilen.
Men ja har hört att vissa försäkringsbolag tycker att det är ok ifall bilen blir utlånad lite då o då, Men huvudföraren som ska köra bilen skall vara den som står på bilen. Den informationen har ja hört ifrån IF försäkringar alla fall. Aa har väl att göra med att premien blir ju dyrare beroende om det är en ung förare som kör osv osv.

Evildan
17 juli 2013
silversnurran skrev:
Evildan skrev:
Ingen ide att anmäla detta, då kommer antagligen ditt försäkringsbolag att börja nysta i varför du brukar bilen och sen får din Pappa ändå ingen ersättning då ni tillsammans begår försäkringsbedrägeri genom att göra en såkallad skenförsäkring.
En av flertalet anledningar jag har att ständigt påpeka detta i diverse trådar.

Surt kan tyckas men så kan det ev sluta när man "fuskar"

Hur roligt äre att du ÖVERALLT i liknande trådar kommenterar detta? bara undrar om du känner dig cool för att du kan skriva fusk och bedrägeri?

Finns faktiskt försäkringsbolag som visst okej är lite dyrare men accepterar detta, kan ju nämna 2 bolag som hanterat skadeärende då jag som brukare kört och min fader stått som ägare.

Ser inte riktigt var dina åsikter hjälper trådskaparen:)

Men om du vill sitta i din hörna framför dataskärmen och vara cool och trångsynt inte mitt problem, men snälla smutsa inte ner trådarna med dravel, utan ge info om hur han går tillväga istället:D
Nog med OT

Topic; gör som dem flesta nämnt ring till ditt FB och hör, dock blir ju självrisken garanterat dyrare. Men på en såpass ny bil får man acceptera detta då man helt enkelt får köpa efter plånbok inte bara vad man har vid tillfället:)

Men sånt här är för jävligt och jag önskar dig all lycka:)

Du är aldrig sen att opponera dig i detta ämne trots att jag flertalet gånger påvisat i text länkad direkt från försäkringbolag att det återigen är den huvudsaklige brukaren som ska stå som registrerad ägare till fordonet, annars kan ersättning utebli och försäkringstagaren kan åtalas för försäkringsbedrägeri vad i dylik text är det som är så svårt att förstå? (nej det har fortfarande ingenting med att förare under 24/25år kan komma att emellanåt bruka fordonet)
Du hjälper knappast TS genom att i din livliga fantasi sitta och inbilla dig hur jag känner mig eller i vilket syfte jag gör dylika inlägg.
Du kanske föredrar om medlemmar på denna sida i sin okunskap råkar illa ut istället för att dessa faktiskt får rätt information som kan få dessa att göra på korrekt vis och därmed slippa ekonomiska/juridiska bekymmer när en ev olycka är framme.

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
17 juli 2013
jag har inte läst diskussionerna, men jag har tittat på bilderna på skadan, och jag personligen skulle inte göra något som helst åt detta. orka liksom, det är ju bara en bil. fler saker kommer hända med tiden.

jag fick hela min dörr intryckt på min ascona en natt på parkeringen, bucklan har jag än, vet inte vem som gjorde det och orkade inte nysta i det.

men det är ju JAG det, hur DU gör får du bestämma själv... smile

171 Inlägg
17 juli 2013
och detta snack ang min bil eller pappas bil , frågar bolaget så säger man att man lånat pappas bil bara ? bevis faktor = 0 så alla problem lösta om det skulle bli något.
nu kommer det komma någon översittare och säga att det är olagligt , men skit i det och ta hand om erat eget istället wink
ville bara avsluta detta jävla gnället så släpp det nu och hjälp killen istället smile

Avstängd
10 388 Inlägg
17 juli 2013
n1k391 skrev:
och detta snack ang min bil eller pappas bil , frågar bolaget så säger man att man lånat pappas bil bara ? bevis faktor = 0 så alla problem lösta om det skulle bli något.
nu kommer det komma någon översittare och säga att det är olagligt , men skit i det och ta hand om erat eget istället wink
ville bara avsluta detta jävla gnället så släpp det nu och hjälp killen istället smile

Vad sa du nu sa du...?

5 198 Inlägg
17 juli 2013
Men gnabb.... låt folk göra som dom vill,,,, börjar likna rena sandlådan.

Evildan
17 juli 2013
gamlingen skrev:

Inte särskilt genomtänkt den kommentaren?

edit:
menar du att alla ska få göra precis som dom vill med allt här i samhället eller gäller det bara vid sådana tillfällen då du anser det mindre viktigt att följa lagen?
Senast redigerat av Evildan (17 juli 2013)

5 198 Inlägg
17 juli 2013
Evildan skrev:
gamlingen skrev:

edit:
menar du att alla ska få göra precis som dom vill med allt här i samhället eller gäller det bara vid sådana tillfällen då du anser det mindre viktigt att följa lagen?

Trimma bilar och försöka blåsa SBP och Polis går bra.. men skenförsäkra en bil då tar det hus i H,, dubbelmoral kallar jag det.

Evildan
17 juli 2013
gamlingen skrev:
Evildan skrev:
gamlingen skrev:

edit:

Trimma bilar och försöka blåsa SBP och Polis går bra.. men skenförsäkra en bil då tar det hus i H,, dubbelmoral kallar jag det.

Som jag skrivit tidigare i ngn tråd, att trimma eller bygga om en bil kan vilken "idiot" som helst, att däremot göra det efter gällande regelverk och göra det besiktningsbart givetvis utan fusk är vad som skiljer en som kan bygga från klåparna som önskar att dom kunde smile

Jag har ingenstans rekommenderat någon att blåsa varesig SBP eller Polismyndigheten eller att trimma sin bil olagligt.

Så vad du menar med dubbelmoral har jag svårt att förstå.
Men du kanske generaliserade över hela forumet?

773 Inlägg
17 juli 2013
Säger ju bara detta vilken nivå ni ligger på om erat försäkringsbedrägerier.

Om man FRÅGAT vid ansökan om försäkring att huvudsakliga ägaren kommer vara under 24 år och försäkringstagare kommer bara vara andra brukare, om nu Volvia säger detta i samtal då jag ALLTID ringer in och tecknar försäkring då det blivit strul på min första bil med just detta. Men så det ni menar är att en som jobbar med att sälja försäkringar inte kan sitt jobb när dem intygar att min premie blir 100 kr dyrare i månaden och att självrisken blir 8000 kr om jag som inte står för bilen/försäkringen brukar den, då menar nu att dem inte kan sitt jobb?

Dem kan visst ha en generell grundregel men ringer man in och berättar hur det ligger till kan ni sitta där bakom skärmen med era lagstadgar och leka coola:)

Ha de gott puss haj

Avstängd
10 388 Inlägg
17 juli 2013
silversnurran skrev:

Om man FRÅGAT vid ansökan om försäkring att huvudsakliga ägaren kommer vara under 24 år och försäkringstagare kommer bara vara andra brukare, om nu Volvia säger detta i samtal då jag ALLTID ringer in och tecknar försäkring då det blivit strul på min första bil med just detta. Men så det ni menar är att en som jobbar med att sälja försäkringar inte kan sitt jobb när dem intygar att min premie blir 100 kr dyrare i månaden och att självrisken blir 8000 kr om jag som inte står för bilen/försäkringen brukar den, då menar nu att dem inte kan sitt jobb?

Dem kan visst ha en generell grundregel men ringer man in och berättar hur det ligger till kan ni sitta där bakom skärmen med era lagstadgar och leka coola:)

Ha de gott puss haj

Du menar att vad du påstår du hört skulle vara mer "valid" för oss, eller mig för den delen, än vad Volvia, IF och LF:s försäkringsvilkor säger? Ja, det kanske verkar fullt logiskt i din värld.

Det finns ingen "huvudsaklig ägare". Antingen äger man bilen, eller så gör man det inte.

Sen är det givetvis jag som försöker leka cool (är det någon över 10år som använder det uttrycket längre?!) genom att hänvisa till vad försäkringsbolagen själva säger. DAMN I'M COOL!
Senast redigerat av it_mutt (17 juli 2013)

Evildan
17 juli 2013
silversnurran skrev:

Ha de gott puss haj

Skönt med förutsägbara personer, du svarar gärna upp och vräker ur dig din gojja för att sedan vid en direkt motrespons ignorera denna för att sedan fortsätta vräka ur dig samma felaktiga gojja längre ned.

Ja, den som säljer försäkringen är just intresserad utav att sälja försäkringen och är faktiskt i regel inte särskilt insatta i det juridiska samt att deras lönesystem är baserat på att just sälja försäkringar.
Att du/ni sedan inte kontrollerar villkoren är faktiskt erat som köpares problem då vad ni pratat om på telefon inte finns verifierat någonstans.
Hoppas verkligen att du förstår att Volvia som försäkringsbolag inte står över vad som är lagstadgat gällande försäkringar?
Här har du Volvias villkor saxat rakt ur deras text.
(första stycket är för dig särskilt intressant)

1.2 Vem försäkringen gäller för/försäkrat intresse
Försäkringen avser endast försäkringstagarens intresse. Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare.
Detta innebär att du kan bli utan ersättning om du är registrerad som ägare och tecknat försäkring för fordonet, trots att du inte äger det och är huvudsaklige brukare.

I villkoren kallar vi de försäkrade för du respektive dig. Har du köpt bilen på avbetalning, kredit eller om du hyrt bilen har vi rätt att lämna ersättning till säljaren respektive ägaren till hyrbilen. Ersättning till säljaren lämnas högst med dennes återstående fordran enligt reglerna i Konsumentkreditlagen, lagen om avbetalningsköp eller lagen om avbetalningsköp mellan näringsidkare m fl.
http://www.volvia.se/sitecollectiondocu … i-2012.pdf

så sluta tro och anse en jkl massa jidder nu utan förstå texten och ta den till dig istället för att vräka ur dig felaktighet efter felaktighet när detta ämne kommer upp.

ps ja jag är ascool till och med frääään, bara så du vet

Sök