3580
Sök

Blev påbackad, vad gäller?

60 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#1
Tjenare, har en Saab  9-3 Aero 2004.

Igår kväll blev jag påbackad utav någon när jag stod parkerad längs vägen till en badstrand med andra bilister, märker det först 2-3 timmar senare hemma hos kompisen att någon backat in i fronten på mig.

Har fått ett hål i fronten, en spricka från regskyltshållaren till lyktan, samt att kofångaren hänger 3-4 millimeter på högra sidan(sett framiifrån), samt de två smågrillarna..

Farsan står som ägare på bilen, men det är min bil princip då jag köpte den, försäkringen täcker förare under 24 år(jag är 18 år), men jag undrar hur det blir med självrisken?
Eftersom detta skedde på kvällen så ringde jag aldrig mina föräldrar(cirka 10 mil hemifrån) och skadan är inte anmäld, så hur går det hela till?

Ska vi anmäla skadan? Självrisken ligger på 6000 kronor och tvivlar på att det kostar 6000 kronor att reparera om man inte köper en helt ny front.
Kan lägga upp bilder senare, ska iväg nu.

152 Inlägg
13 juli 2013
#2
Hej!

Jag har för mig att man ska göra i denna ordningen:

Göra en polisanmälan. Någon brukar behöva vittna att skadan inte fanns där tidigare.

Anmäla till försäkringsbolag när du har fått diarienummer från Polisen.

Självrisken betalas till försäkringsbolaget eller så dras det från den ersättningen du får från försäkringsbolaget för att reparera skadan (om du kan och väljer att göra så).

Att laga frontar på bilar kan bli mycket dyrare än vad man tror... det kan bli sjukt kostsamt med ny kofångare, lister, nedmontering, lackering och passning etc etc.

Ring försäkringsbolaget och fråga om du har fler frågor. Dom brukar vara väldigt hjälpsamma.


4 670 Inlägg
13 juli 2013
#3
Köp en beg front o byt. Hittar du en i rätt färg lär det blir bra mycke billigare än 6000kr i självrisk.

Om du kan byta det själv ingen raketforsknig o byta fronten
Senast redigerat av mickius (13 juli 2013)


466 Inlägg
13 juli 2013
#4
Det kommer kosta mer än 6000 kr att fixa fronten så är på alla viss billigare och att ta det genom försäkringsbolaget.

Fick en på backning på min volvo v70 årsmodell -12 och där blev en liten spricka på några få cm...Kostade närmare 13 tusen o fixa, för det var en eller två fästen innanför som hade gått sönder med. Så har man en ny bil och bra försäkring så är det bara dumt att gå på sakerna själv eller bara strunta i det för det är nåt otroligt vad det kan bli dyrt o fixa hmm

Plus vad har du annars din försäkring till? ^^


60 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#5
Interlagos skrev:
Hej!

Jag har för mig att man ska göra i denna ordningen:

Göra en polisanmälan. Någon brukar behöva vittna att skadan inte fanns där tidigare.

Anmäla till försäkringsbolag när du har fått diarienummer från Polisen.

Självrisken betalas till försäkringsbolaget eller så dras det från den ersättningen du får från försäkringsbolaget för att reparera skadan (om du kan och väljer att göra så).

Att laga frontar på bilar kan bli mycket dyrare än vad man tror... det kan bli sjukt kostsamt med ny kofångare, lister, nedmontering, lackering och passning etc etc.

Ring försäkringsbolaget och fråga om du har fler frågor. Dom brukar vara väldigt hjälpsamma.
Går det att göra en polisanmälan i efterhand? Tex imorgon(söndag) eller kommer det räknas som smitning tex?
Kan min pappa vittna om att skadan inte fanns tidigare eller ska det vara en kompis? Har ett par bilder som är en vecka gamla som visar att fronten är oskadad.

I dagsläget är dessa 6000 kronor pengar jag inte har, till bilen utan behöver lägga detta på annat, mitt hojkörkort som är utav största intresset för mig.


mickius skrev:
Köp en beg front o byt. Hittar du en i rätt färg lär det blir bra mycke billigare än 6000kr i självrisk.

Om du kan byta det själv ingen raketforsknig o byta fronten
Jo, det var den planen jag hade först, känner dock en kille som lackar om han skulle kunna fixa allting, slipa, spackla över och lackera.


skanepiraten skrev:
Det kommer kosta mer än 6000 kr att fixa fronten så är på alla viss billigare och att ta det genom försäkringsbolaget.

Fick en på backning på min volvo v70 årsmodell -12 och där blev en liten spricka på några få cm...Kostade närmare 13 tusen o fixa, för det var en eller två fästen innanför som hade gått sönder med. Så har man en ny bil och bra försäkring så är det bara dumt att gå på sakerna själv eller bara strunta i det för det är nåt otroligt vad det kan bli dyrt o fixa hmm

Plus vad har du annars din försäkring till? ^^
Problemet är ju att bilen inte är speciellt ny, närmare tio år, gått 18.000 mil och kostade mig 56.000 kronor, så 6000 kronor känns rätt mycket på den bilen..

Lägger upp ett par bilder snart på skadorna.

60 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#6
http://imgur.com/a/PmwEb#4MQECdi

Här är bilderna i alla fall, fanns inte så mycket mer att ta kort på egentligen, som man kan se är så är fronten liiite sne, hade en tvist med min polare hurvida den var sne eller ej när vi kollade på den, men liiite sne är den iaf.
Den stora grillen sitter fast i överkant bara, det undra fästet har gått sönder, både grillens "flärp" samt frontens "hakningshål".

Verkar varit relativt snabbt personen kört in i mig, sen ett högt fordon tycker jag, har inte märkt att bilen läcker något, eller några missljud eller så, tempmätaren inuti bilen håller sig på samma nivå trots att jag kör hårt, fläkten går igång och snurrar utan att skrapa i något etc så känns som inget annat är skadat, förutom fronten..
Senast redigerat av Jeesper (13 juli 2013)

JFfoto
13 juli 2013
#7
Jeesper skrev:
Interlagos skrev:
Hej!

Jag har för mig att man ska göra i denna ordningen:

Göra en polisanmälan. Någon brukar behöva vittna att skadan inte fanns där tidigare.

Anmäla till försäkringsbolag när du har fått diarienummer från Polisen.

Självrisken betalas till försäkringsbolaget eller så dras det från den ersättningen du får från försäkringsbolaget för att reparera skadan (om du kan och väljer att göra så).

Att laga frontar på bilar kan bli mycket dyrare än vad man tror... det kan bli sjukt kostsamt med ny kofångare, lister, nedmontering, lackering och passning etc etc.

Ring försäkringsbolaget och fråga om du har fler frågor. Dom brukar vara väldigt hjälpsamma.
Går det att göra en polisanmälan i efterhand? Tex imorgon(söndag) eller kommer det räknas som smitning tex?
Kan min pappa vittna om att skadan inte fanns tidigare eller ska det vara en kompis? Har ett par bilder som är en vecka gamla som visar att fronten är oskadad.

I dagsläget är dessa 6000 kronor pengar jag inte har, till bilen utan behöver lägga detta på annat, mitt hojkörkort som är utav största intresset för mig.


mickius skrev:
Köp en beg front o byt. Hittar du en i rätt färg lär det blir bra mycke billigare än 6000kr i självrisk.

Om du kan byta det själv ingen raketforsknig o byta fronten
Jo, det var den planen jag hade först, känner dock en kille som lackar om han skulle kunna fixa allting, slipa, spackla över och lackera.


skanepiraten skrev:
Det kommer kosta mer än 6000 kr att fixa fronten så är på alla viss billigare och att ta det genom försäkringsbolaget.

Fick en på backning på min volvo v70 årsmodell -12 och där blev en liten spricka på några få cm...Kostade närmare 13 tusen o fixa, för det var en eller två fästen innanför som hade gått sönder med. Så har man en ny bil och bra försäkring så är det bara dumt att gå på sakerna själv eller bara strunta i det för det är nåt otroligt vad det kan bli dyrt o fixa hmm

Plus vad har du annars din försäkring till? ^^
Problemet är ju att bilen inte är speciellt ny, närmare tio år, gått 18.000 mil och kostade mig 56.000 kronor, så 6000 kronor känns rätt mycket på den bilen..

Lägger upp ett par bilder snart på skadorna.
Är det inte värt att lägga 6000kr på en bil som gått 18.000 och är 10 år gammal? Om folk tänkte som du skulle det ju inte finnas gamla bilar kvar idag. 6000 för en som kosta 56.000 är inte mycket. :s

60 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#8
Kalltkaffe skrev:
Är det inte värt att lägga 6000kr på en bil som gått 18.000 och är 10 år gammal? Om folk tänkte som du skulle det ju inte finnas gamla bilar kvar idag. 6000 för en som kosta 56.000 är inte mycket. :s
Enligt mig är det inte det eftersom det handlar om en front.
Visst om jag blivit påkörd ordentligt, fronten hänger, kylaren är skev och läcker, och airbagen har gått lös i bilen, då hade jag ansett att det absolut vore värt att lägga ut dessa 6000 kronor på det.

Sen bryr jag mig inte om det finns gamla bilar kvar eller ej om jag ska vara ärlig.

Avstängd
10 388 Inlägg
13 juli 2013
#9
Kalltkaffe skrev:
Jeesper skrev:
Interlagos skrev:
Hej!

Jag har för mig att man ska göra i denna ordningen:

Göra en polisanmälan. Någon brukar behöva vittna att skadan inte fanns där tidigare.

Anmäla till försäkringsbolag när du har fått diarienummer från Polisen.

Självrisken betalas till försäkringsbolaget eller så dras det från den ersättningen du får från försäkringsbolaget för att reparera skadan (om du kan och väljer att göra så).

Att laga frontar på bilar kan bli mycket dyrare än vad man tror... det kan bli sjukt kostsamt med ny kofångare, lister, nedmontering, lackering och passning etc etc.

Ring försäkringsbolaget och fråga om du har fler frågor. Dom brukar vara väldigt hjälpsamma.
Går det att göra en polisanmälan i efterhand? Tex imorgon(söndag) eller kommer det räknas som smitning tex?
Kan min pappa vittna om att skadan inte fanns tidigare eller ska det vara en kompis? Har ett par bilder som är en vecka gamla som visar att fronten är oskadad.

I dagsläget är dessa 6000 kronor pengar jag inte har, till bilen utan behöver lägga detta på annat, mitt hojkörkort som är utav största intresset för mig.


mickius skrev:
Köp en beg front o byt. Hittar du en i rätt färg lär det blir bra mycke billigare än 6000kr i självrisk.

Om du kan byta det själv ingen raketforsknig o byta fronten
Jo, det var den planen jag hade först, känner dock en kille som lackar om han skulle kunna fixa allting, slipa, spackla över och lackera.


skanepiraten skrev:
Det kommer kosta mer än 6000 kr att fixa fronten så är på alla viss billigare och att ta det genom försäkringsbolaget.

Fick en på backning på min volvo v70 årsmodell -12 och där blev en liten spricka på några få cm...Kostade närmare 13 tusen o fixa, för det var en eller två fästen innanför som hade gått sönder med. Så har man en ny bil och bra försäkring så är det bara dumt att gå på sakerna själv eller bara strunta i det för det är nåt otroligt vad det kan bli dyrt o fixa hmm

Plus vad har du annars din försäkring till? ^^
Problemet är ju att bilen inte är speciellt ny, närmare tio år, gått 18.000 mil och kostade mig 56.000 kronor, så 6000 kronor känns rätt mycket på den bilen..

Lägger upp ett par bilder snart på skadorna.
Är det inte värt att lägga 6000kr på en bil som gått 18.000 och är 10 år gammal? Om folk tänkte som du skulle det ju inte finnas gamla bilar kvar idag. 6000 för en som kosta 56.000 är inte mycket. :s
O Sverige skulle inte ha en sjukt gammal vagnspark (OT I know)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 Inlägg
16 juli 2013
#10
Hej,
Har det gått till som du säger kan tff hjälpa dig.
Självrisk 2225 tror jag det var.
Polisen eller ditt fb hade sagt det till dig om du kontaktat dom.
Läs denna länken

http://tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-oka … -parkerat/

939 Inlägg
16 juli 2013
#11
hm va faan e det för nött som kör in i dig så hårt å inte märker det?== snacka om en riktig skit..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 162 Inlägg
16 juli 2013
#12
Nightmare89 skrev:
hm va faan e det för nött som kör in i dig så hårt å inte märker det?== snacka om en riktig skit..
Dom märkte nog fan detta men smet iväg helt enkelt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

60 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#13
Kilmister skrev:
Hej,
Har det gått till som du säger kan tff hjälpa dig.
Självrisk 2225 tror jag det var.
Polisen eller ditt fb hade sagt det till dig om du kontaktat dom.
Läs denna länken

http://tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-oka … -parkerat/
Tack för länken, mycket nyttigt står där!
Tror dock det är för sent att anmäla allting nu måtro? Detta hände kvällen innan jag gjorde tråden.

Nightmare89 skrev:
hm va faan e det för nött som kör in i dig så hårt å inte märker det?== snacka om en riktig skit..
Fanskapet märkte väl det men valde att dra, man kunde varit hederlig och lämnat en lapp eller något på rutan med uppgifter.

Evildan
16 juli 2013
#14
Ingen ide att anmäla detta, då kommer antagligen ditt försäkringsbolag att börja nysta i varför du brukar bilen och sen får din Pappa ändå ingen ersättning då ni tillsammans begår försäkringsbedrägeri genom att göra en såkallad skenförsäkring.
En av flertalet anledningar jag har att ständigt påpeka detta i diverse trådar.

Surt kan tyckas men så kan det ev sluta när man "fuskar"

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
16 juli 2013
#15
Kolla med försäkringsbolaget vad som gäller.

Ofta gäller försäkringen trots att en förare under 24år använt och krockat fordonet, men med förhöjd självrisk.
På Passeten som står på min mor blir självrisken 2000kr i stället för 1000kr om jag måste använda trafikförsäkringen. Sparar däremot 3-4000kr per år genom att hon "äger" bilen.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

773 Inlägg
16 juli 2013
#16
Evildan skrev:
Ingen ide att anmäla detta, då kommer antagligen ditt försäkringsbolag att börja nysta i varför du brukar bilen och sen får din Pappa ändå ingen ersättning då ni tillsammans begår försäkringsbedrägeri genom att göra en såkallad skenförsäkring.
En av flertalet anledningar jag har att ständigt påpeka detta i diverse trådar.

Surt kan tyckas men så kan det ev sluta när man "fuskar"
Hur roligt äre att du ÖVERALLT i liknande trådar kommenterar detta? bara undrar om du känner dig cool för att du kan skriva fusk och bedrägeri?

Finns faktiskt försäkringsbolag som visst okej är lite dyrare men accepterar detta, kan ju nämna 2 bolag som hanterat skadeärende då jag som brukare kört och min fader stått som ägare.

Ser inte riktigt var dina åsikter hjälper trådskaparen:)

Men om du vill sitta i din hörna framför dataskärmen och vara cool och trångsynt inte mitt problem, men snälla smutsa inte ner trådarna med dravel, utan ge info om hur han går tillväga istället:D
Nog med OT

Topic; gör som dem flesta nämnt ring till ditt FB och hör, dock blir ju självrisken garanterat dyrare. Men på en såpass ny bil får man acceptera detta då man helt enkelt får köpa efter plånbok inte bara vad man har vid tillfället:)

Men sånt här är för jävligt och jag önskar dig all lycka:)


Avstängd
10 388 Inlägg
16 juli 2013
#17
Fast, den som står för försäkringen ska ju ändock vara den "primära användaren"... Så det spelar ingen roll hur mycket "under 24/25-tillägg" där är om det kommer fram att det handlar om skenförsäkring.
Senast redigerat av it_mutt (16 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

773 Inlägg
16 juli 2013
#18
it_mutt skrev:
Fast, den som står för försäkringen ska ju ändock vara den "primära användaren"...
Inte sant då man ringer och skaffar försäkring så meddelar man detta, på så sätt får man dyrare premie MEN förare under 24 år får bruka bilen utan problem iaf på Volvia, IF och Saab försäkringar, så allt detta tjat om fusk/bedrägeri är bara snack. Tror bolagen hade varit stenhårda om dem hade velat vara detta, kan dock förstå dem på bilar för låt säga över 60000 kr då dem faktiskt är hyffsat dyra och laga


Avstängd
10 388 Inlägg
16 juli 2013
#19
silversnurran skrev:
it_mutt skrev:
Fast, den som står för försäkringen ska ju ändock vara den "primära användaren"...
Inte sant då man ringer och skaffar försäkring så meddelar man detta, på så sätt får man dyrare premie MEN förare under 24 år får bruka bilen utan problem iaf på Volvia, IF och Saab försäkringar, så allt detta tjat om fusk/bedrägeri är bara snack. Tror bolagen hade varit stenhårda om dem hade velat vara detta, kan dock förstå dem på bilar för låt säga över 60000 kr då dem faktiskt är hyffsat dyra och laga
Du säger själv det. "Får bruka bilen". Det innebär inte "Jag står som ägare till bilen, men det är uteslutande min son/dotter som kör den".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

773 Inlägg
16 juli 2013
#20
it_mutt skrev:
silversnurran skrev:
it_mutt skrev:
Fast, den som står för försäkringen ska ju ändock vara den "primära användaren"...
Inte sant då man ringer och skaffar försäkring så meddelar man detta, på så sätt får man dyrare premie MEN förare under 24 år får bruka bilen utan problem iaf på Volvia, IF och Saab försäkringar, så allt detta tjat om fusk/bedrägeri är bara snack. Tror bolagen hade varit stenhårda om dem hade velat vara detta, kan dock förstå dem på bilar för låt säga över 60000 kr då dem faktiskt är hyffsat dyra och laga
Du säger själv det. "Får bruka bilen". Det innebär inte "Jag står som ägare till bilen, men det är uteslutande min son/dotter som kör den".
skruva det hur du vill jag vet vad jag har på papper och inte:)



Sök