3456
Sök

Passat 1.9tdi -98 kylar vatten försvinner

90 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#1
Tjena som rubriken lyder så har jag en passat 3b! Som vattnet bara försvinner är inte blött under bilen eller ryker vit! Oljan är Svart och fin Inget vit! Vad kan vara fel?


376 Inlägg
17 juli 2013
#2
9 fall av 10 topppackning... Afn motor va? Starta bilen å känn på vattenslangarna...Hårda? Bytt toppackning. Haft samma problem själv å provade allt. Vattenpump, termostadt, kolla värmepaket, bytt locket till expansionskärlet å inget hjälpte. Rev toppen å syndes på ena cylindern att packningen hade gått mellan cylindern å kylsystemet. Har inte dragit en droppe sedan dess

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

90 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#3
Slantarna är ganska mjuka kan trycka ihop de med fingrarna!


90 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#4
Slangarna*


5 119 Inlägg
17 juli 2013
#5
Har du bra värme i bilen? Dålig topplockspackning KAN ibland ge luft i värmepaketet vilken ger dålig värme. Förövrigt är inte trasig topplockspackning ovanligt på dessa maskiner. Gissar på det jag med :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

90 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#6
Där e bra värme i bilen!


54 Inlägg
18 juli 2013
#7
Lite långsökt kanske men.....Kan inte turbon sno vattnet? Då ryker det lite vitt när man drar på

90 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#8
Upptäckte idag att vattnet försvinner vid hetsig körning (vid hårdare körning)


40 Inlägg
20 juli 2013
#9
Har du kikat om o-ringen till termostathuset/flänshuset håller tätt, kan annars vara värt att kolla upp.


183 Inlägg
16 november 2014
#10
lånar tråden...

Jag har samma problem.
Den tar vatten endast när jag frestar den typ dra vagn efter eller ligger i högre hastighet.
Någon som vet vad det kan vara samt vad ligger kostnaden på att byta packningen.

Det är inte laddet som dödar.

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 november 2014
#11
Kolla efter läckage...Det kan vara som så att den läcker inget vid drift, men när man väl stänger av den så stiger trycket i systemet pga "eftervärmen" vilket kan göra att den läcker någonstans...Fråga inte hur jag vet smile. Jag tror INTE på kass topplockspackning.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

183 Inlägg
16 november 2014
#12
Okej.
Det är konstaterat att den läcker vid drift. om jag kör typ 15mil med vagnen efter så får jag fylla behållaren igen eller vid hastigheter över 120 en längre sträcka.
Ska kolla vid termostaten samt vatten pumpen.
Det är dock ingen pöl under bilen eller något vidare blöt i motorrummet direkt efter körning.

Det är inte laddet som dödar.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
16 november 2014
#13
Kolla vid tempgivaren, det som läcker ut där torkar bort och försvinner uppe på motorn...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

221 Inlägg
16 november 2014
#14
Skulle också rekommendera att kolla vid givaren, plaströret som givaren och 2 kylarslangar sitter på brukar läcka  mot toppen pga dålig o-ring eller sprickor i plasten, bytte nyligen den på min a4 tdi smile


183 Inlägg
16 november 2014
#15
Okej tackar så mycket.

Blir att kolla detta  imorgon... hoppas på att det är nått sånt å inte toppen.

Mvh

Det är inte laddet som dödar.

183 Inlägg
17 november 2014
#16
Nån som vet vad det plaströret heter. sök men hittar inte det samt vad det kostar...
Kommer att beställa en ny givare samtidigt då min glappar (visar tempen ibland o ibland inte)
Mvh

Det är inte laddet som dödar.

221 Inlägg
17 november 2014
#17
http://www.skruvat.se/Rordel-motorkylning-P18287.aspx den köpte jag, glöm inte att köpa oringen mot toppen och oringen till givaren om du ska byta smile


451 Inlägg
17 november 2014
#18
Trycktesta kylsysmet, ta ett kompprov

183 Inlägg
18 november 2014
#19
JUSTer skrev:
Trycktesta kylsysmet, ta ett kompprov

Kompprov på en tdi.

Det är inte laddet som dödar.

183 Inlägg
18 november 2014
#20
David_91 skrev:
http://www.skruvat.se/Rordel-motorkylning-P18287.aspx den köpte jag, glöm inte att köpa oringen mot toppen och oringen till givaren om du ska byta smile

Jag tackar.
Få se om det löser sig se.

Det är inte laddet som dödar.


Sök