18 juli 2013
Trådstartare
Tjena!
Jag har som sagt en Mazda Miata -93 (NA) som jag gjorde en motortvätt på tidigare idag. Har gjort motortvättar på den flera gånger tidigare utan några som helst problem, men idag när jag skulle starta efter tvätten så hände något märkligt, ska försöka förklara så begripligt som möjligt.
Först ville bilen inte starta alls, blåste rent alla kontakter, givare, tändhattar, tändspolar, tändstift osv. för att få dom helt fria från vatten. Efter säkert hundra startförsök gick motorn igång. Den gick på alla cylindrar men gick inte jämt, pendlade i tomgång och dog vid gaspådrag. Efter en stund började den gå bättre, sedan sämre, sedan bättre igen, men pendlar fortfarande i tomgång och varvar fint ibland, och ibland inte. Tändstiften är alldeles kolsvarta, som att en får för mycket bensin och för lite luft, kan det vara luftmängdmätaren som är kass? Jag har som sagt kollat över och blåst rent alla kontakter och givare i hela motorrummet, men det hjälpte inte. Det verkar vara något tändnings relaterat eller något som har med luftmängdmätaren att göra, men jag kan också ha helt fel.... Någon som har haft samma problem på sin miata ellet 323:a? Samma motor i 323 gtx och miata nämligen. Jag är enormt tacksam för svar och tips då detta är fruktansvärt irriterande! Med vänliga hälsningar