2403
Sök

Chippa 940 Turbo+

164 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
#1
Tjena har en liten fråga angående chippning av en 940,

Jag har en 940 med turbo + paketet, Såvitt jag vet så funkar ju det som en vanlig fulltryckare (164hk) fram till 3500-4000 rpm eller nått sånt sen kommer "de extra hästarna", om man slänger i ett chip (typ vikings ecomax är det jag blivit tippsad om) då får man väl +-210hk med öppet filter och 3" system ur en 164hks motor?
Får man ut mer effekt ändå med +paketet eller är +paketet redan som en chippad bil?  Och isånnafall finns det någon som vet på ett ungefär hästantal? Laddar 1bar efter 3500 rpm för övrigt
Senast redigerat av Sebus (21 juli 2013)


Forummoderator
26 308 Inlägg
21 juli 2013
#2
Någon får rätta mig om jag har fel, men vill man chippa så lär man få plocka bort +paketet för att det skall fungera korrekt.
+Paketet ger en viss ökning av laddtryck under ett visst antal sekunder.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

164 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Någon får rätta mig om jag har fel, men vill man chippa så lär man få plocka bort +paketet för att det skall fungera korrekt.
+Paketet ger en viss ökning av laddtryck under ett visst antal sekunder.

Såvitt jag vet så ger turbo+ ökning av laddtrycket vid full gas efter 3500rpm och tills man släpper.


2 763 Inlägg
21 juli 2013
#4
Mack skrev:
Någon får rätta mig om jag har fel, men vill man chippa så lär man få plocka bort +paketet för att det skall fungera korrekt.
+Paketet ger en viss ökning av laddtryck under ett visst antal sekunder.

Stämmer bra detta Lars, vid chippning får man montera bort/koppla ur +-paketet. smile

Volvo - For Life

Forummoderator
26 308 Inlägg
21 juli 2013
#5
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
Någon får rätta mig om jag har fel, men vill man chippa så lär man få plocka bort +paketet för att det skall fungera korrekt.
+Paketet ger en viss ökning av laddtryck under ett visst antal sekunder.

Stämmer bra detta Lars, vid chippning får man montera bort/koppla ur +-paketet. smile

Tack. Äntligen rätt i något..haha.
Hittade för övrigt en bra tråd om ämnet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 40&p=1

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

164 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
#6
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
Någon får rätta mig om jag har fel, men vill man chippa så lär man få plocka bort +paketet för att det skall fungera korrekt.
+Paketet ger en viss ökning av laddtryck under ett visst antal sekunder.

Stämmer bra detta Lars, vid chippning får man montera bort/koppla ur +-paketet. smile

Av vilken anledning? asså förstår inte hur detdär fungerar riktigt jag menar teoretiskt så borde man ju få från 164hk till ca 200 fram till 3500rpm och därefter när laddtrycket ger med sig få mer effekt?


2 763 Inlägg
21 juli 2013
#7
Sebus skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
Någon får rätta mig om jag har fel, men vill man chippa så lär man få plocka bort +paketet för att det skall fungera korrekt.
+Paketet ger en viss ökning av laddtryck under ett visst antal sekunder.

Stämmer bra detta Lars, vid chippning får man montera bort/koppla ur +-paketet. smile

Av vilken anledning? asså förstår inte hur detdär fungerar riktigt jag menar teoretiskt så borde man ju få från 164hk till ca 200 fram till 3500rpm och därefter när laddtrycket ger med sig få mer effekt?

+-paketet tillåter styrsystemet att ge mer laddtryck under en viss tid. Om du chippar en bil så kommer de gå knas om du har det ikopplat fortfarande eftersom att de max vill ge ett visst laddtryck under en viss tid.

Volvo - For Life

2 452 Inlägg
21 juli 2013
#8
turbo plus paket måste kopplas ur då du chippar bilen...o med vikingchipet så räcker det bra till ändå med o ladda 1 bar utan den tillsatsen...blir ca 210 beroende på bilens kondition alla bilar är inte lika....

döden kommer tillbaka

164 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#9
Men då känns det ju ovärt att chippa bilen om det bara ger ~10hk!? visst bilen blir väl snålare men om man bara chippar utan att ställa laddtryck så ger det ju knappt nån effektökning?


312 Inlägg
25 juli 2013
#10
Ser inga problem med att ha kvar det så länge du inte ändrar laddtrycket. Då chipet ändrar bränslemappen och inte laddtrycket.


2 452 Inlägg
25 juli 2013
#11
går inte ha kvar turbo plusen o ett trimchip i då det blir helt fel ....även om den ändrar bränslemapp...

döden kommer tillbaka

1 282 Inlägg
26 juli 2013
#12
Turbo+ är ett vakuumstyrt system som har en vakuumstyrd wastegate-klocka denna laddar upp till 0,9 bar vid fullt gaspådrag över ett specifikt varvtal (minns inte exakt så säger inga siffror). Man får mycket effekt på pappret tack vare detta system men med ett chip+ en 1.0-1.2 bars wastegate får man mycket bättre register.


312 Inlägg
26 juli 2013
#13
turbodeath skrev:
går inte ha kvar turbo plusen o ett trimchip i då det blir helt fel ....även om den ändrar bränslemapp...

Varför skulle det bli helt fel om man får vara nyfiken?



Sök