4002
Sök

Vad är det för ljud som uppstår när tvåtaktare åker iväg på låga varv?

755 Inlägg
25 juli 2013
Hurgorjag skrev:
MSpader skrev:
Hurgorjag skrev:

Nepp, absolut inte. Ljudet jag tänker på uppstår endast när crossen jobbar på låga varv. Alltså till exempel när han justerar upp crossen i videon. Ljudet hörs inte alls om crossen går på högvarv. Det hörs endast på låga varv när crossen drar (alltså inte när den står på tomgång).

Då är det väl bara ett ljud som uppstår där motorn får jobba som mest

Det köper jag inte. Detta ljud hörs t.ex. aldrig på tvåtaktade mopeder som är 50cc.

Det är svårt att veta vilket ljud du menar eftersom det är fler ljud som är samtidigt, med explosioner och rassel från allt möjligt i en motor, sista gissningen är väl att du tänker på tomgångs ljudet som låter lite likt en gräsklippare

If you want to win, You mustn't loose.

68 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
MSpader skrev:
Hurgorjag skrev:
MSpader skrev:

Det köper jag inte. Detta ljud hörs t.ex. aldrig på tvåtaktade mopeder som är 50cc.

Det är svårt att veta vilket ljud du menar eftersom det är fler ljud som är samtidigt, med explosioner och rassel från allt möjligt i en motor, sista gissningen är väl att du tänker på tomgångs ljudet som låter lite likt en gräsklippare

Jag hör ljudet riktigt tydligt och det hörs endast när motorn jobbar på låga varv. Det låter inte som något skrammel eller rassel/vibrationer. Det låter ganska "snällt" och mjukt.

68 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
Här hörs ljudet ganska bra: http://www.youtube.com/watch?feature=pl … A&t=17

Från 00:18-00:21 uppstår ljudet två gånger. Första gången hörs ljudet mellan 00:18-00:19, andra gången hörs det på 00:21.

755 Inlägg
25 juli 2013
kompressorliknande ljudet?

68 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
MSpader skrev:

Ja, det är nog det ljudet jag menar! smile
Senast redigerat av Hurgorjag (25 juli 2013)

755 Inlägg
25 juli 2013
Hurgorjag skrev:
MSpader skrev:

tror faktiskt det är kopplingen som slirar lite granna

68 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
MSpader skrev:
Hurgorjag skrev:
MSpader skrev:

Näe, man hör ljudet ganska svagt när han accelererar iväg med kopplingen helt utsläppt.

423 Inlägg
25 juli 2013
Hurgorjag skrev:
MSpader skrev:
Hurgorjag skrev:

Näe, man hör ljudet ganska svagt när han accelererar iväg med kopplingen helt utsläppt.

hur vet du att den är helt utsläppt? det syns ju inte. jag tror också det är när han slirar med kopplingen

68 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
Pontus1991 skrev:
Hurgorjag skrev:
MSpader skrev:

hur vet du att den är helt utsläppt? det syns ju inte. jag tror också det är när han slirar med kopplingen

Jag vet det för jag har hört exakt samma ljud IRL när kopplingen varit helt utsläppt.

423 Inlägg
25 juli 2013
Hurgorjag skrev:
Pontus1991 skrev:
Hurgorjag skrev:

Jag vet det för jag har hört exakt samma ljud IRL när kopplingen varit helt utsläppt.

Eftersom du vet allt som det inte kan vara är nog enda förklaringen en kåt döende tvättbjörn i cylindern som ylar efter en hane att para sig en sista gång med..

68 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
Pontus1991 skrev:
Hurgorjag skrev:
Pontus1991 skrev:

Eftersom du vet allt som det inte kan vara är nog enda förklaringen en kåt döende tvättbjörn i cylindern som ylar efter en hane att para sig en sista gång med..

Du blir helt till dig när du har fel va?

344 Inlägg
25 juli 2013
jag kan nästan svära på att du aldrig kan komma på vad det beror på efter som att det mest troligt inte beror på nåt speciellt förutom att det helt enkelt har blivit så när dom byggt dom ?

68 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
fax110 skrev:
jag kan nästan svära på att du aldrig kan komma på vad det beror på efter som att det mest troligt inte beror på nåt speciellt förutom att det helt enkelt har blivit så när dom byggt dom ?

Men det måste ju komma från något speciellt ställe eftersom andra tvåtaktare inte alls låter sådär. Till exempel så låter varken 50cc eller 80cc mopeder på detta sätt.

Fyrtaktare låter absolut ingenting de heller.

DMNDphoto
727 Inlägg
25 juli 2013
Hurgorjag skrev:
fax110 skrev:

Men det måste ju komma från något speciellt ställe eftersom andra tvåtaktare inte alls låter sådär. Till exempel så låter varken 50cc eller 80cc mopeder på detta sätt.

Det är skillnad på en cross och en moppe dock. Vet precis vad du menar för ljud men kan ej svara på vad det beror på. Skit i det och var glad! smile

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

3 259 Inlägg
25 juli 2013
Det är kopplingen som låter om du menar det vinande ljudet som är exakt på 0.21

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

344 Inlägg
25 juli 2013
Hurgorjag skrev:
fax110 skrev:

haha ja fast nu är det ganska extrem skillnad mellan en moped motor och en cross motor så det funkar inte att säga att en moped inte låter så för en moped låter knappt likt en cross på något sätt alls...

Dumpersförare.
970 Inlägg
25 juli 2013
Hurgorjag skrev:
MSpader skrev:
Hurgorjag skrev:

Nepp, absolut inte. Ljudet jag tänker på uppstår endast när crossen jobbar på låga varv. Alltså till exempel när han justerar upp crossen i videon. Ljudet hörs inte alls om crossen går på högvarv. Det hörs endast på låga varv när crossen drar (alltså inte när den står på tomgång).

ge dig.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 juli 2013
Skruvar mycket 2 takt och kört en hel del cross, jag skulle säga att den är någon form av lagerljud man hör vid de varvtalen på störrre 2 taktare.

Autotech

Sleeper
3 084 Inlägg
4 augusti 2013

Är detta samma ljud för här hörs det extremt väl och här är  det 6cyl 4 takt.
Senast redigerat av Sushikocken (4 augusti 2013)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

68 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
Sushikocken skrev:

Är detta samma ljud för här hörs det extremt väl och här är  det 6cyl 4 takt.

Nja, inte det ljudet. Det kanske är kopplingen då.

Sök