3065
Sök

Vad är det för ljud som uppstår när tvåtaktare åker iväg på låga varv?

68 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
Det uppstår ett ljud som är svårt att beskriva när man åker iväg på en tvåtaktare?

Jag vet inte hur jag ska beskriva ljudet men man hör det lite i den här videon: http://www.youtube.com/watch?feature=pl … mvG4#t=69s

Från 1:09-1:12 ungefär. Ljudet hörs aldrig när crossen går på höga varv utan det är bara när den går på låga varv, till exempel om man kör iväg försiktigt på låga varv.

68 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
Jag kan inte beskriva ljudet bättre än mjukt. Det låter ganska mjukt och mesigt.

42 Inlägg
23 juli 2013
Vilken fråga...........

423 Inlägg
23 juli 2013
låter ju som det är när han släpper upp kopplingen och varvet går ner bara?

68 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
_Bill_ skrev:
Vilken fråga...........

Pontus1991 skrev:
låter ju som det är när han släpper upp kopplingen och varvet går ner bara?

Visst kan det tyckas vara en konstig fråga men jag vill verkligen veta varför ljudet uppstår. Jag har aldrig hört detta ljud på någon moped eller motorcykel. Endast på 2-taktade crossar.

Någon måste ju veta vad jag menar.

68 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
Här hörs ungefär ljudet jag pratar om: http://www.youtube.com/watch?feature=pl … k4Uo#t=84s

Ljudet uppstår när crossen börjar gå ner i varv. Men det är inte det exakta ljudet jag pratar om men det är väldigt likt. Det hörs som sagt bäst när man åker iväg på låga varv och jag undrar om det bara är på Hondas motorer detta ljud uppstår...

344 Inlägg
23 juli 2013
det verkar helt enkelt va så det blir när en 2 takts cross varvar jätte lite..

68 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
fax110 skrev:
det verkar helt enkelt va så det blir när en 2 takts cross varvar jätte lite..

Det accepterar jag inte som svar. :p

Det låter ju nästan som ett elektriskt ljud på något sätt. Det går ju inte att förklara ljudet med ord och det försvårar ju det hela en aning!

68 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
Här, 0:34-0:36 hör man ljudet också ganska bra.

68 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
Hurgorjag skrev:
Här, 0:34-0:36 hör man ljudet också ganska bra.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl … o&t=34

12 086 Inlägg
24 juli 2013
Jag fattar inte ens vad det är för ljud du menar? Tycker inte det låter speciellt vid lågvarv.

Om det är det burkiga, dova ljudet du menar så uppstår det pga expansionskammaren.

68 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
Germax skrev:
Jag fattar inte ens vad det är för ljud du menar? Tycker inte det låter speciellt vid lågvarv.

Om det är det burkiga, dova ljudet du menar så uppstår det pga expansionskammaren.

Nej, det är inte det ljudet jag menar. Det är det där mindre, mesigare, elektriska ljudet jag menar.

755 Inlägg
24 juli 2013
Hurgorjag skrev:
Germax skrev:

Nej, det är inte det ljudet jag menar. Det är det där mindre, mesigare, elektriska ljudet jag menar.

du tänker på det som låter som en rondell maskin?

If you want to win, You mustn't loose.

68 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
MSpader skrev:
Hurgorjag skrev:
Germax skrev:

Jag vet inte riktigt hur en rondellmaskin låter men det kanske liknar ett sånt ljud. Varifrån kommer ljudet i såfall?

755 Inlägg
25 juli 2013
Hurgorjag skrev:
MSpader skrev:
Hurgorjag skrev:

Jag vet inte riktigt hur en rondellmaskin låter men det kanske liknar ett sånt ljud. Varifrån kommer ljudet i såfall?

låter som någon viberation (koppling/kedja/grenrör) etc. svårt att säga dock

68 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
MSpader skrev:
Hurgorjag skrev:
MSpader skrev:

Nja, då tänker vi nog på olika ljud. Ljudet jag tänker på låter inte alls som någon vibration.

755 Inlägg
25 juli 2013
Hurgorjag skrev:
MSpader skrev:
Hurgorjag skrev:

Nja, då tänker vi nog på olika ljud. Ljudet jag tänker på låter inte alls som någon vibration.

tänker du på ljudet som uppstår efter man varvat lite grann och den går ner i varv igen?

68 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
MSpader skrev:
Hurgorjag skrev:
MSpader skrev:

tänker du på ljudet som uppstår efter man varvat lite grann och den går ner i varv igen?

Nepp, absolut inte. Ljudet jag tänker på uppstår endast när crossen jobbar på låga varv. Alltså till exempel när han justerar upp crossen i videon. Ljudet hörs inte alls om crossen går på högvarv. Det hörs endast på låga varv när crossen drar (alltså inte när den står på tomgång).

755 Inlägg
25 juli 2013
Hurgorjag skrev:
MSpader skrev:
Hurgorjag skrev:

Nepp, absolut inte. Ljudet jag tänker på uppstår endast när crossen jobbar på låga varv. Alltså till exempel när han justerar upp crossen i videon. Ljudet hörs inte alls om crossen går på högvarv. Det hörs endast på låga varv när crossen drar (alltså inte när den står på tomgång).

Då är det väl bara ett ljud som uppstår där motorn får jobba som mest

68 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
MSpader skrev:
Hurgorjag skrev:
MSpader skrev:

Då är det väl bara ett ljud som uppstår där motorn får jobba som mest

Det köper jag inte. Detta ljud hörs t.ex. aldrig på tvåtaktade mopeder som är 50cc.

Sök