2811
Sök

Se upp för falska köpare på era bilar.

44 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
Min RS4 ligger ute på blocket för försäljning.

Fick ett sms av en kille från USA som bad mig kontakta honom via mejl.

Han verka intresserad av min bil och ställde lite frågor gällande bilen.

Efter ett tag så sa han att han skulle köpa den, han sa att han skulle betala till mitt Paypal konto.

Efter några timmar fick jag ett mejl från "paypal" där det framgick att jag fått in 195.000kr på mitt paypal-konto, allt såg väldigt bra ut. Där framgick även att han betala 175.000kr för bilen och 20.000kr för frakten. Det framgick i mejlet att han ville att jag skulle betala 20.000kr via Western Union Money till transportfirmans (som skulle skeppa bilen) konto. Bilen skulle skeppas till Florida enligt "köparen"

Efter lite funderingar från min sida (det låter för bra för att vara sant) så ringde jag till Paypal Sverige och förklara hur allt var. Och där kunde dem även se att inga pengar hade kommit in på mitt paypal konto.

Så jag svara snällt och vänligt att där inte hade kommit in några pengar, och om han försökt lura mig så skulle han sluta omgående. Sen dess har han ej svarat.

Person som försökte blåsa mig "hette" Michael Slater.

Mejlet som jag trodde kom från "paypal" (gällande insättningen som han gjort) var en falsk mejl som endast hade "nicknamn" Paypal, klicka man sig in på adressen så framgick en helt annan adress. Väldigt avancerat gjort.

Personens telefonnr var ett kontantkort som var reggat i Chicago

Ville bara göra folk uppmärksamma, det är nog inte den första han försökt blåsa, och dessutom inte den sista.

// Martin

933 Inlägg
25 juli 2013
Tyvärr har de där varit ganska vanligt dem senaste åren.

44 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
Thaien skrev:
Tyvärr har de där varit ganska vanligt dem senaste åren.

Riktigt trist...

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 juli 2013
Klassiker...De blåser dig på fraktkostnaden...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

44 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Klassiker...De blåser dig på fraktkostnaden...

Yes, men det såg väldigt proffsigt ut.. Dem lyckas säkert lite då o då tyvärr..

4 474 Inlägg
25 juli 2013
Fick du hans personuppgifter? Går kanske att kolla upp honom via amerikanska skatteverket om man orkar? Busa lite med honom o säga att frakten är betald DIREKT till transportfirman men att de säger att det inte ingår "pick up", o tillägga att bilen måste hämtas snarast för du kan inte förvara den åt honom, om inte så kommer du att skicka din advokat på honom*haha*?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

44 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Fick du hans personuppgifter? Går kanske att kolla upp honom via amerikanska skatteverket om man orkar? Busa lite med honom o säga att frakten är betald DIREKT till transportfirman men att de säger att det inte ingår "pick up", o tillägga att bilen måste hämtas snarast för du kan inte förvara den åt honom, om inte så kommer du att skicka din advokat på honom*haha*?

Fick inga personuppgifter till honom. Hade planer på att göra något mot honom för att skrämma,, men risken är att det blir värre och något händer... De jag gjort är att anmält honom till Paypal,, sen vet jag inte vad de leder till..

4 474 Inlägg
25 juli 2013
Ja om han har dina personuppgifter så...Men det vore för jäkla gött att kunna klämma åt en sån här scammer. Finns säkert några som går på det varje månad, så den grisen lever kanske ett gott liv på andra människors surt förvärvade stålar...Önskar att en sån här scammer försöker nån sån här sak på nån "trevlig" HA medlem eller liknande, HA har ju förgreningar över hela världen så han skulle nog skita i byxorna...

44 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Ja om han har dina personuppgifter så...Men det vore för jäkla gött att kunna klämma åt en sån här scammer. Finns säkert några som går på det varje månad, så den grisen lever kanske ett gott liv på andra människors surt förvärvade stålar...Önskar att en sån här scammer försöker nån sån här sak på nån "trevlig" HA medlem eller liknande, HA har ju förgreningar över hela världen så han skulle nog skita i byxorna...

Han har bara mitt namn,, men de kan man göra ganska mycket med,, Men han är nog ganska van vid att folk inte går på de,, så han slösar nog inte tid på en... Ja det är som du säger,, hade han gått på någon med de kontaktnätet så hade de varit lite annorlunda...

5 089 Inlägg
25 juli 2013
Tycker det är fantastiskt att folk än idag lyckats gå på dethär. Och du var faktiskt väldigt nära verkar det som.  Finns det inga rs4or i  usa, och är dom inte billigare där borta?

\Lindgren

2 848 Inlägg
25 juli 2013
FLindgren skrev:
Tycker det är fantastiskt att folk än idag lyckats gå på dethär. Och du var faktiskt väldigt nära verkar det som.  Finns det inga rs4or i  usa, och är dom inte billigare där borta?

Ja man tycker att folk skulle lära sig nån gång...... en som tycks ha lärt sig detta är trådskaparen, fast nog var det kanske nära att han gått på det med.

Men jag säger som jag alltid sagt..... kom och se på bilen och sen är det kontanter, eller banken tillsammans med köpare. Även om köparen bor i tjottahejti, är de seriöst intresserade kommer de, om inte så är det nåt lurt.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
25 juli 2013
michtslater@misterengeineer.com eller nåt sån är mailen iaf
En klassiker! Fick både mail o sms men bara blåsning om man går på det!

Handledare
1 481 Inlägg
25 juli 2013
Det kommer bluffmail/sms på allt. Jag fick ett sms från en amerikansk mobiltelefon häromdagen. "Hej, Min fru är intresserad av din blocket posten. skicka dina uppgifter och sista pris till mariefromse@gmail.com"
Vad jag säljer? En tomt med ett rivningshus utanför Örebro.........

JFfoto
26 juli 2013
Min granne fick virus igår, lite senare ringer en kille upp och utger sig från att vara datatekniker från företaget, och säger då på engelska att han sett att det inte står rätt till och försöker "hjälpa" henne, och hon följer instruktioner och så, men hon var tvungen att lägga på, som tur va, annars hade han fått alla uppgifter, kontonummer med mera, antagligen denne som installerade viruset.

Så ja, det är överallt. men man tycker att folk borde ha lärt sig, det är ju liksom inte så att vi nyss börjat använda internet. Jag märker direkt om något är lurt, så struntar jag helt enkelt i det.

44 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
Grabber skrev:
michtslater@misterengeineer.com eller nåt sån är mailen iaf
En klassiker! Fick både mail o sms men bara blåsning om man går på det!

Det stämmer, något liknande den mejlen va de....

44 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
saab_sonett skrev:
Det kommer bluffmail/sms på allt. Jag fick ett sms från en amerikansk mobiltelefon häromdagen. "Hej, Min fru är intresserad av din blocket posten. skicka dina uppgifter och sista pris till mariefromse@gmail.com"

Hahahah:)

44 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
Kalltkaffe skrev:
Min granne fick virus igår, lite senare ringer en kille upp och utger sig från att vara datatekniker från företaget, och säger då på engelska att han sett att det inte står rätt till och försöker "hjälpa" henne, och hon följer instruktioner och så, men hon var tvungen att lägga på, som tur va, annars hade han fått alla uppgifter, kontonummer med mera, antagligen denne som installerade viruset.

Så ja, det är överallt. men man tycker att folk borde ha lärt sig, det är ju liksom inte så att vi nyss börjat använda internet. Jag märker direkt om något är lurt, så struntar jag helt enkelt i det.

Det är otäckt hur dem håller på....

92 Inlägg
26 juli 2013
saab_sonett skrev:

Fick samma mejl när jag sålde min sambos dam cykel på blocket.

5 198 Inlägg
26 juli 2013
grejen är det att dom skickar ut lite random hit å dit. dom skiter ju i vad som säljs.. det är pengarna dom är ute efter.. och tydligen så går ju folk på bluffen annars skulle dom inte fortsätta.

Sök