2870
Sök

Se upp för falska köpare på era bilar.

Dahlgren
450 Inlägg
26 juli 2013
Hände mig för några år sedan när galanten var ute på blocket.
Självklart visste jag att det var en bluff.
dagen efter så läser jag aftonbladet att en tant hade åkt ut för detta bedrägeri, Dvs att hon betalade in fraktsumman.
Polisen kan nästan inte gör något..

Evildan
26 juli 2013
Att folk fortfarande går på det är skrämmande, varit så mkt skriverier i tidningar, TV-nyheter, radioprogram, trådar på bla detta forum och andra sidor.
Tidiare var det såkallade "bilförmedlare" som var mer vanligt förekommande, denne har en köpare på din bil och vill ta den med sig för att sälja den och sedan betala dig inom några dagar/vecka, även detta förfarande går folk fortfarande på.
Ett enkelt råd, pengarna på kontot, veriferat av den egna banken eller cash direkt  i handen, då kan man släppa varan, inte innan.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
26 juli 2013
ganska vanligt som sagt, råkat utför det flertal ggr, se det dom såhär: inte hade du själv fört över en sådan summa,eller hur? smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

92 Inlägg
27 juli 2013
Har ringt flera oseriös personer på min bil på blocket med brytning och vill komma och titta.
När jag ställt några kontrollfrågor som tex Regnummer på deras nuvarande bil, hur betalningen av min bil skall ske, vart personen bor osv så har ingenting stämt

Den senaste som ringde "hette" Markus Jönsson med ordentlig brytning.

564 Inlägg
27 juli 2013
Paypal har begränsning på hur stora summor man får föra över, varierar något per land men max USD $10 000 eller SEK 80 000. Se https://www.paypal.com/webapps/helpcent … &m=SRE

12 086 Inlägg
27 juli 2013
Ett enkelt sätt att slippa de flesta bluffare är att helt ignorera alla "intressenter" som vill ha bilen exporterad och/eller pratar engelska.

44 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
valle22 skrev:
ganska vanligt som sagt, råkat utför det flertal ggr, se det dom såhär: inte hade du själv fört över en sådan summa,eller hur? smile

Inte så länge jag inte fått in summan från bilen på mitt konto:)

Men saken är ju den,, att man kan inte bara ignorera när han hör av sig.. Jag har köpt bilar från Tyskland,, skulle säljaren ignorera mina mejl o samtal hade jag blivit besviken... Och man vet ju aldrig,, det kanske inte finns så många RS4:or i USA...

44 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
Germax skrev:
Ett enkelt sätt att slippa de flesta bluffare är att helt ignorera alla "intressenter" som vill ha bilen exporterad och/eller pratar engelska.

Jag förstår ditt tänk.. Men som jag skrev nyss så har jag själv hämtat hem en bil från tyskland, och de första samtalet tog jag med säljaren vi telefon med "min dåliga tyska".. Du kan ju tänka dig om säljaren hade ignorerat mig bara för jag prata dålig tyska..

Tror inte heller det finns så många RS4 b5 med låga mil kvar i USA heller,, så det var ju inte omöjligt...

102 Inlägg
30 juli 2013
Råkat ut för ett liknande försök nu med omegan ute på blocket.

vägra 6*9'or

44 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
marko_s skrev:
Råkat ut för ett liknande försök nu med omegan ute på blocket.

Blås honom! Lek att du går på de och att du har satt över pengar:D Se vad han säger:)

1 160 Inlägg
30 juli 2013
Germax skrev:

isåfall hade min kompis fått lägga ner har exp hur många som helst.visserligen veteranbilar men ändå

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
30 juli 2013
Cash.. is still king. wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
30 juli 2013
Bilaffärer görs upp på banken med penningöverföring tillsammans med en banktjänsteman!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 160 Inlägg
30 juli 2013
Vettemannen skrev:
Bilaffärer görs upp på banken med penningöverföring tillsammans med en banktjänsteman!

/Benny

internetbank så kan du köpa bil på helgen också big_smilebig_smilebig_smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
30 juli 2013
horbybonnen skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

internetbank så kan du köpa bil på helgen också big_smilebig_smilebig_smile

Förvisso men jag tycker det är säkrare om det börjar bli några tusen och inte bara 10000-15000 tusen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

221 Inlägg
7 januari 2014
Verkar som dom är igång igen, fick precis ett sms med texten:
"Min dotter planerar att köpa din blok-produkt. Mejla henne på Mariesv@gmx.ch med din senaste pris och läge"

Haha att dom orkar smile

347 Inlägg
8 januari 2014
Kalltkaffe skrev:
Min granne fick virus igår, lite senare ringer en kille upp och utger sig från att vara datatekniker från företaget, och säger då på engelska att han sett att det inte står rätt till och försöker "hjälpa" henne, och hon följer instruktioner och så, men hon var tvungen att lägga på, som tur va, annars hade han fått alla uppgifter, kontonummer med mera, antagligen denne som installerade viruset.

Så ja, det är överallt. men man tycker att folk borde ha lärt sig, det är ju liksom inte så att vi nyss börjat använda internet. Jag märker direkt om något är lurt, så struntar jag helt enkelt i det.

Garanterat så hade hon aldrig något virus. Dom ringer bara runt på måfå dom där. Dom har ingen möjlighet att få tag på nr till någon eller ens veta i vilken lägenhet en dator står i även om dom får ipnumret. Det är inte möjligt om dom inte samtidigt har hackat internetleverantören och har tillgång till hera deras system(knappast troligt om dom ger sig på random privatperson)
Tyvärr vet folk för lite om detta i allmänhet efter all skrämselpropaganda från antivirusprogram genom åren... big_smile

Cadillac_The_King
8 januari 2014
Att folk går på sånt här sj gör jag aldrig affärer med folk via mail som pratar engelska eller via sms . Man förstår ju sj att det är bluff . Vet inte hur mkt sådana mail jag fått så erbjuder dom nästan det dubbla tillexempel säg ett PS3 som du lägger ut för cirka 2000:- får du ett erbjudande För 6000:- det låter ju som bedrägeri inte sant?

Sök