4361
Sök

Kontrollampa som lyser

3 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
Hämtade ut min Volvo 745 -89 från verkstaden igår då det var något med abs-bromsarna som inte fungerade, abs-lampan lyste så den gick inte igenom besiktningen. De åtgärdade felet i alla fall.

Men när jag körde därifrån såg jag att en annan kontrollampa lyste, alltså denna:

http://img.photobucket.com/albums/v311/kusalinclinc/745_kontrollampor_edit_zps09d684bc.jpg

Åkte tillbaka till verkstaden när jag märkte det, men tyvärr hade de hunnit stänga under tiden.

Själv är jag totalt okunnig gällande allt som har med bilar att göra förut just själva körandet, så tänkte jag kunde kolla här om någon har koll på vad som gör att kontrollampan lyser.

Så, nån som känner att de har en aning om vad som kan vara fel?

414 Inlägg
27 juli 2013
Slår du av ljuset så slocknar nog den där... Är antagligen bara för att påminna dig om att du har halvljus, varselljus eller parkeringsljus på.
Senast redigerat av joH900 (27 juli 2013)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 juli 2013
Precis. Det är inte konstigare än att den upplyser om att ljuset är tänt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
Fast hur vet jag vilket ljus den syftar på?

Tycker jag har provat att slå på och av allt..

Är det ens en kontrollampa jag behöver bry mig om att den är tänd?

2 849 Inlägg
27 juli 2013
CamillaLa skrev:
Fast hur vet jag vilket ljus den syftar på?

Tycker jag har provat att slå på och av allt..

Är det ens en kontrollampa jag behöver bry mig om att den är tänd?

Denna lampa påminner dig om att du har nåt av detta ljus på. Parkeringsljus/halvljus/helljus.

Tror att det är så på volvo om du ställer strömställaren för ljus på läge noll så tar halvljusautomatiken över(såvida du har tändningen påslagen) så du har ändå halvljus på.

Således är det bara en påminnelse för dig och inget du behöver direkt bry dig om, om du inte känner för det wink
Senast redigerat av uhlin (27 juli 2013)

119 Inlägg
27 juli 2013
lampan indikerar bara att du har lyset på, precis som när du tänder helljuset så tänds ju en blå lampa!

precis som dom andra redan skrivit:D

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 juli 2013
Gröna lampor är bra lampor wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
Tack så mycket allihop, nu slipper jag i alla fall oroa mig för det när det gäller min skrotbil. smile

Sök