2723
Sök

Fråga gällande kabel till slutsteg

317 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#1
Tjena!, Lite konstig fråga kanske och frågar mest för att det är kul big_smile. Men frågan jag har är om en sådanhär kabel skulle funka som strömkabel till slutsteg om man skulle vilja? big_smile, Kabeln till höger är 16mm2 och till vänster är 25mm2.

Kabeln är en kopplingskabel från draka ( http://www.draka.se/Startsida/Produkter … ctid=94178 ).

Bilder på kablarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159914/159914-e8b6c6b4343eec801c631a727a221cec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159914/159914-1065fdf7e0e4eec76ecc7d0df22fb6dc.jpg

Vore kul att veta big_smile, Själv känns de lite konstigt då den är väldigt hård att "tvinna" då ledarna är såppas tjocka men förutom det?big_smile

Ps. Detta är mest komik fråga men skulle de funka kanske det kommer till användning wink

Mvh Daniel

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

En såndär Multitasker
152 Inlägg
29 juli 2013
#2
det ända som skiljer denna mot en sån som man vanligt vis instalerrar i bilar är att kardelerna är mycket mer tjockare än vad dem är som man köper färdiga

jodå den fungerar jätte bra men med några för och nackdelar som man bör tänka på

fördelar är att den klarar mycket mer ström och spänning än va vanliga kablar gör
blir en helt annan värme utveckling av det


nackdelarna är att den kanske inte ger Optimalaste kontakt på steg eller i säkringshållare men det kan la nästan kvitta ?
sedan ger den ett större magnetiskt fält än va en fler kardelig kabel skulle ge ( då fler kardeliga kablar ger ett mindre fält men starkare detta är helt tvärt om, större men svagare)

jag kan juh stolt säga att jag har fakist använt sån här i mina bilar båda som plus och som nolla
men jag har använt mig av 50 kvadrat och gammla startkablar

inga större problem kan jag lova wink

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

317 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#3
Okej ja det är väll ända problemet de med att få kontakt med steg och säkringen men de borde gå att lösa:-), det med magnetiskt fält har de nån betydelse vad är det som kan hända och hur kan man isf påverka detta?:-), har tillgång till ett par kilometer med denna kabel allt från 16mm2 till 120mm2 om man säger så... Hur låter jag förbli osagt;-)

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

En såndär Multitasker
152 Inlägg
30 juli 2013
#4
mer magnetiskt fält mer störningar
men om du drar lågnivå rätt och se till allting är gjort i lite överkant så ska det nog fungera riktigt bra !


jag har gjort så att jag drog kabel på utsidan av bilen
sedan lågnivå på insidan
inga problem där

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

317 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#5
Okej fått fram ett par meter 50mm2 kabel nu men jag lär inte kunna dra kabeln under bilen då jag har batteriet under baksätet så måste borra upp hål å dret vilket jag inte vill så får prova och se hur det går smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

En såndär Multitasker
152 Inlägg
2 augusti 2013
#6
jahaja jag drog det så på både några volovs och några jänkare så det behöver inte alls gå under

bara att tänka på att lågnivå och mattning inte kommer i närheten av varandra så är du i mål
( det vara bara tex som jag gjorde )

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

668 Inlägg
2 augusti 2013
#7
Hade jag varit du hade jag ju bara mätt med en multi meter. Kan ju lova att det finns mycket sämre kablar som finns i billiga slutstegs kabel kitt!


27 Inlägg
2 augusti 2013
#8
Är rätt många som använder såna där kablar som de hittat, har haft liggandes osv. Funkar säkert kanon.

Men de är förstås bra mycket stelare än vanlig bilströmkabel och därför kan vara krångligare att dra. Och antagligen helt tok-stel på vintern då en vanlig kabel forfarande är mjuk och fin så man får väl kanske tänka sig för med fastsättningar och placering av steg osv då kabeln inte är särskilt följsam.
Senast redigerat av K0NG0 (2 augusti 2013)


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
2 augusti 2013
#9
Walleandersson skrev:
fördelar är att den klarar mycket mer ström och spänning än va vanliga kablar gör
blir en helt annan värme utveckling av det

Say what? Förklaring/källa på det tack!

Walleandersson skrev:
nackdelarna är att den kanske inte ger Optimalaste kontakt på steg eller i säkringshållare men det kan la nästan kvitta ?

Kontakten ÄR viktig, dock så funkar dessa kablar om man gör det rätt.


Walleandersson skrev:
sedan ger den ett större magnetiskt fält än va en fler kardelig kabel skulle ge ( då fler kardeliga kablar ger ett mindre fält men starkare detta är helt tvärt om, större men svagare)

Say what? Vi pratar LIKSPÄNNING!

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
2 augusti 2013
#10
Den typen av kablar funkade bra till att bli svensk mästare under 2010 wink

http://i709.photobucket.com/albums/ww99/ExtraKim/Expressen/DSCF0799.jpg
http://i709.photobucket.com/albums/ww99/ExtraKim/Expressen/DSCF0798.jpg

Dock så är den INTE rolig att dra i bilen, stel som F-N.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

317 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#11
ExtraKim: Tror du det funkar med denna kabeln? smile, nu när du ändå skrev här kan jag ju fråga dig med då jag antar att du vet endel med tanke på teamet wink

Oj bilderna kom efter jag skrev wink
Senast redigerat av DanielAsplund (2 augusti 2013)

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
2 augusti 2013
#12
Rent elektriskt så funkar den absolut, dock är den inte så rolig att jobba med. Fast får man den till ett bra pris (som jag fick) så är det värt det, får man den gratis (som i ditt fall) så hade jag inte tvekat en sekund.

Ska väl lägga till att jag enbart använde den med kabelskor och inte direkt in i slutsteg eller säkringshållare av skruvtyp.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

317 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#13
okej nej det är väll där det kan bli problem men ska helt klart prova!, har med mig ca 12m 50mm2 så har lite att prova på wink, Men skall dra den till ett nytt batteri och sedan en bit mot stegen sen kommer jag använda nån form av strömblock och dra 25mm2 till stegen istället smile, Dls steget har ju gaffelanslutning till kablarna så bara jbl steget som man stoppar direkt i smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

En såndär Multitasker
152 Inlägg
2 augusti 2013
#14
ExtraKim skrev:
Walleandersson skrev:
fördelar är att den klarar mycket mer ström och spänning än va vanliga kablar gör
blir en helt annan värme utveckling av det

Say what? Förklaring/källa på det tack!

Walleandersson skrev:
nackdelarna är att den kanske inte ger Optimalaste kontakt på steg eller i säkringshållare men det kan la nästan kvitta ?

Kontakten ÄR viktig, dock så funkar dessa kablar om man gör det rätt.


Walleandersson skrev:
sedan ger den ett större magnetiskt fält än va en fler kardelig kabel skulle ge ( då fler kardeliga kablar ger ett mindre fält men starkare detta är helt tvärt om, större men svagare)

Say what? Vi pratar LIKSPÄNNING!

tänker inte bråka med er men har övervägt detta själv och detta är vad jag har fått förklarat för mig

hade samma frågor för jag skulle dra elen i några av mina bilar och då frågade jag arbetskamrat som jag jobbade med då

han heter Kjell kimros tror jag han heter och jobbar på Redcats Ab, det han har sagt har aldrig varit fel förut



jag sade aldrig att den inte kunde användas och jag rekomenderade la att använda sån av just detta med magnet och slit förmågan kanske glömde skriva det :$

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !


Sök