3162
Sök

Köpråd Volvo V50 1,6D DrivE

773 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
Hejsan går i tankarna att skaffa diesel då jag pendlar 12 min om dagen och min T4 S40 inte är tillräckligt billig och kostar runda slängar 2400 i månaden i bensin, kanske fel på min högerfot men aja.

http://www.blocket.se/ystad/Volvo_V50_1 … 15&w=0

Bilen i fråga:)

Varit och kikat på den och ska provköra den på måndag då den stod längst in i hallen,

Vad är kända barnfel etc

+/- för just denna modell

Fler tips i skåne regionen diesel är ett krav och billigare skatt likså, nyare än 07'

Tackar för svar och råd

* Voff voff *
10 741 Inlägg
30 juli 2013
Svindyrt partikelfilter byts vid 12000 mil och additiv fylls på var 6000:e mil. Gäller alla dieslar utom D5 i S40N/V50/C30 samt 2.0d i V70N.

I övrigt trevliga bilar. DrivE går riktigt snålt, men på bekostnad av körglädjen förstås.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

773 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
Brådhis skrev:
Svindyrt partikelfilter byts vid 12000 mil och additiv fylls på var 6000:e mil. Gäller alla dieslar utom D5 i S40N/V50/C30 samt 2.0d i V70N.

I övrigt trevliga bilar. DrivE går riktigt snålt, men på bekostnad av körglädjen förstås.

//Brådhis

Vilket moteralternativ rekomenderar du då man inte vill åka allt för sakta men fortfarande inte åka för dyrt då detta bilbyte kommer ske som en 10-15 år senare bil/familjebil men ändå ha möjlighet till att fixa till och snygga till lite?

* Voff voff *
10 741 Inlägg
30 juli 2013
silversnurran skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Vilket moteralternativ rekomenderar du då man inte vill åka allt för sakta men fortfarande inte åka för dyrt då detta bilbyte kommer ske som en 10-15 år senare bil/familjebil men ändå ha möjlighet till att fixa till och snygga till lite?

Om du kikar på vad jag och frun åker så är svaret förstås D5... smile

Fruns bil drog 0,61 l/mil Sthm-Dalsland tur och retur i rask takt, dvs långt ifrån Eco-Driving. Och med en årsskatt på 4200:- känns det helt ok. Men där är det ju just körglädjen man betalar för. I jämn fart känns det ju faktiskt ingen som helst skillnad på hennes och en DrivE, men rör man gasen däremot så... Så det är ju helt och fullt en avvägningsfråga du måste ställa till dig själv. Är det värt lite högre förbrukning och 4200:- i skatt att få en rejält mycket roligare maskin och dessutom slippa byta partikelfilter, eller prioriteras kostnaden fullt ut?

Värt att nämna är att frun körde T4 innan och trots att hon köpt en D5 kan hon sakna knuffen i T4:an. Hade hon köpt en DrivE hade hon sannolikt helt enkelt tröttnat väldigt fort.

//Brådhis

773 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
Brådhis skrev:
silversnurran skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Fruns bil drog 0,61 l/mil Sthm-Dalsland tur och retur i rask takt, dvs långt ifrån Eco-Driving. Och med en årsskatt på 4200:- känns det helt ok. Men där är det ju just körglädjen man betalar för. I jämn fart känns det ju faktiskt ingen som helst skillnad på hennes och en DrivE, men rör man gasen däremot så... Så det är ju helt och fullt en avvägningsfråga du måste ställa till dig själv. Är det värt lite högre förbrukning och 4200:- i skatt att få en rejält mycket roligare maskin och dessutom slippa byta partikelfilter, eller prioriteras kostnaden fullt ut?

Värt att nämna är att frun körde T4 innan och trots att hon köpt en D5 kan hon sakna knuffen i T4:an. Hade hon köpt en DrivE hade hon sannolikt helt enkelt tröttnat väldigt fort.

//Brådhis

Kostnaden 'r av största prioritering, dock måste där vara lite tryck även om jag vet att diesel alldrig kommer nå bensinturbons tryck och knuff etc, men det är ju först och främst drivmedel/skatt/försäkring som jag bryr mig om och självfallet kostnader för ev framtida reperationer/utbutning.

Men skulle varit trevligt om du berättat lite om de här dyra ingreppen du nämner har inte den blekaste om vad du talar om, då den nyaste bil jag åkt är den jag äger nu delvis 01:)

* Voff voff *
10 741 Inlägg
30 juli 2013
silversnurran skrev:
Brådhis skrev:
silversnurran skrev:

//Brådhis

Kostnaden 'r av största prioritering, dock måste där vara lite tryck även om jag vet att diesel alldrig kommer nå bensinturbons tryck och knuff etc, men det är ju först och främst drivmedel/skatt/försäkring som jag bryr mig om och självfallet kostnader för ev framtida reperationer/utbutning.

Men skulle varit trevligt om du berättat lite om de här dyra ingreppen du nämner har inte den blekaste om vad du talar om, då den nyaste bil jag åkt är den jag äger nu delvis 01:)

Okej! Är kostnaden viktigast är inte D5 ett vettigt alternativ, det kan jag hålla med om.

Partikelfiltret renar avgaserna från skadliga partiklar och på vissa motorer ska dom bytas enl. ett visst intervall medan andra är självregenererande. DrivE tillhör kategorin där detta filter måste bytas efter 12000 mil. Har förut hört om en kostnad på runt 12000:-, men det har förhoppningsvis sjunkit i dagsläget allteftersom fler och fler byter dessa. Men högst sannolikt kommer du inte under 7-8000:- iaf. Så dom pengarna bör du ju ha med i beräkningen när du räknar på milkostnaden.

//Brådhis

4 670 Inlägg
30 juli 2013
Sen ska värdeminskning 5-10000 per år?, övriga reparationer som verkstaden bör göra som du kanske inte kan lösa själv. Ev lån + räntan som finns där.

Räknar man ut alla dessa småsummor så är frågan om de skiljer spec mycket i slutändan?

Dvs en billig bil har ju inte samma värdeminskning som en ny bil har. Fick seriöst ett skräckexempel på min frus mosters bil en 3 år gammal Ford Mondeo den kosta 240000. Den var värd hela 100000 i inbytespris hos ford nu.

Han vände o gick där ifrån wink
Senast redigerat av mickius (30 juli 2013)

4 767 Inlägg
30 juli 2013
Volvo i all ära men ta även en titt på ford focus som är i princip samma bil fast mycket billigare. 

Tänker inte tjata mer om det utan återgår till Volvon smile

Frugan har en focus 2009 med samma motor som v50n och jag tycker den är suverän.
Snittar 0.55 och det är blandat motorväg och stadskörning genom köer i Göteborg varje dag. På 18"..
Vi har även chippat den med Rica optimering så den har runt 140 hk nu och pinnar på riktigt bra för att bara vara en 1.6 snåldiesel..

Partikelfilter går att köpa för ett par tre tusen på tyska ebay och det byter man lätt själv.
Focusen har gått snart 13k på originalfiltret och än har den inte klagat.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

* Voff voff *
10 741 Inlägg
30 juli 2013
Erick skrev:
Volvo i all ära men ta även en titt på ford focus som är i princip samma bil fast mycket billigare. 

Tänker inte tjata mer om det utan återgår till Volvon smile

Frugan har en focus 2009 med samma motor som v50n och jag tycker den är suverän.
Snittar 0.55 och det är blandat motorväg och stadskörning genom köer i Göteborg varje dag. På 18"..
Vi har även chippat den med Rica optimering så den har runt 140 hk nu och pinnar på riktigt bra för att bara vara en 1.6 snåldiesel..

Partikelfilter går att köpa för ett par tre tusen på tyska ebay och det byter man lätt själv.
Focusen har gått snart 13k på originalfiltret och än har den inte klagat.

Sedärja! Bra info! Hur är det? Måste man nolla datorn när man bytt filter och går Volvo med på att göra det med ett piratfilter/filter dom ej monterat själva? Eller är det bara att byta och radera koden och ge järnet?

//Brådhis

4 767 Inlägg
31 juli 2013
I mitt fall känner jag en kille på ford som kan nolla ifall det skulle krävas. Iom att vår bil inte varnat /klagat på partikelfiltret ännu så vet jag ärligt talat inte vad som händer smile

4 767 Inlägg
31 juli 2013
Sökte bara snabbt så vet inte om detta är exakt rätt modell men det finns mängder att välja på för dessa priser iaf.
http://www.ebay.de/itm/Neuer-DPF-Diesel … 19dc51eb16

773 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
Tackar så hemskt mycket för infon har hjälpt mig med beräkningar etc.

Sådan här feedback var precis det jag var ute efter:)

773 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
En fråga till anser ni V70 vara en bättre bil än just en V50 som i fråga?

441 Inlägg
31 juli 2013
silversnurran skrev:

Man sitter bättre i bilen, mer plats i baksätet och lastutrymmet är större.

Klarar du dig på en bil i v50 storlek så hade jag personligen kollat på en bmw 320d då de är roliga att köra och känns riktigt pigga...

* Voff voff *
10 741 Inlägg
31 juli 2013
dasboot skrev:
silversnurran skrev:

Klarar du dig på en bil i v50 storlek så hade jag personligen kollat på en bmw 320d då de är roliga att köra och känns riktigt pigga...

Eftersom vi har en av varje är det ju lätt att jämföra... smile

Så... Större bagageutrymme i V70N, ja. Sätena är dock riktigt bra i V50 och man sitter utmärkt även på långfärd, men är väl för all del kanske lite rejälare/större i V70N. Iaf om man har sportskinnstolarna. Men benutrymmet bak är bedrövligt på V70N så där tycker jag nog att V50 är vinnaren.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (31 juli 2013)

773 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
Brådhis skrev:
dasboot skrev:
silversnurran skrev:

Eftersom vi har en av varje är det ju lätt att jämföra... smile

Så... Större bagageutrymme i V70N, ja. Sätena är dock riktigt bra i V50 och man sitter utmärkt även på långfärd, men är väl för all del kanske lite rejälare/större i V70N. Iaf om man har sportskinnstolarna. Men benutrymmet bak är bedrövligt på V70N så där tycker jag nog att V50 är vinnaren.

//Brådhis

Detta tål att tänkas på får titta runt på lite alternativ, men du kanske även vet något om 2,0D drivE V50?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 260 Inlägg
31 juli 2013
silversnurran skrev:
Hejsan går i tankarna att skaffa diesel då jag pendlar 12 min om dagen och min T4 S40 inte är tillräckligt billig och kostar runda slängar 2400 i månaden i bensin, kanske fel på min högerfot men aja.

Varit och kikat på den och ska provköra den på måndag då den stod längst in i hallen,

Vad är kända barnfel etc

Fler tips i skåne regionen diesel är ett krav och billigare skatt likså, nyare än 07'

Tackar för svar och råd

Ursäkta! 12 minuter om dagen kallar jag inte att pendla, ska det inte vara 12 mil om dagen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

773 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
Vettemannen skrev:
silversnurran skrev:

Vad är kända barnfel etc

Tackar för svar och råd

Ursäkta! 12 minuter om dagen kallar jag inte att pendla, ska det inte vara 12 mil om dagen?

/Benny

Felstavning i sitt esse:) ska självfallet vara mil:D

Volvoskadad
6 017 Inlägg
31 juli 2013
Har en V50 DRIVe, inte den snabbaste, roligaste eller skönaste bilen att åka. Men duger gott som bruksbil enligt mig.  Snittar runt 0,5/mil.

Jonas

Sök