3394
Sök

Köpråd Volvo V50 1,6D DrivE

773 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#21
Fått bra feedback och massa annat:)

Till en annan ovessäntlig fråga hur är det om jag skulle vilja köpa och montera ett par 19" odyssey/nebula fälgar, funkar det och finns det rätt bultcirkel etc?


* Voff voff *
10 741 Inlägg
31 juli 2013
#22
Funkar bra. V50 har något högre ET så fälgen hamnar lite längre ut men det är verkligen marginellt. Kör du original Nebula får du slänga dit navringar, men Odysseus passar rakt på. Dock finns original Odysseus (och Nebula!) endast i 18". Nebula finns inte heller som kopior i 19", men det gör däremot Odysseus.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

773 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#23
Då vet jag tackar så mycket:smile

Dem ringde förövrigt idag och sa att bilen stod tillgänglig för provtur:) Så det blir åka av imorgon


105 Inlägg
31 juli 2013
#24
V50in är inte nära lika bra komfort i som en V70/S60, Mycket stötigare och hårdare säten, skramlar mera, Känns lite som en Ford, synd på en annars så fin modell, Var helt såld på den innan jag pröva den, sen ändrade jag mig totalt då det var en 2,0D med 136hk så var den riktigt trött, köpte istället en S60 D5-185hk, Kanske någon krona dyrare i vägskatt men ack så värt för att få åka bra och bekvämt!

----------_---------------------------------------------------------

773 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#25
zxcvbn skrev:
V50in är inte nära lika bra komfort i som en V70/S60, Mycket stötigare och hårdare säten, skramlar mera, Känns lite som en Ford, synd på en annars så fin modell, Var helt såld på den innan jag pröva den, sen ändrade jag mig totalt då det var en 2,0D med 136hk så var den riktigt trött, köpte istället en S60 D5-185hk, Kanske någon krona dyrare i vägskatt men ack så värt för att få åka bra och bekvämt!

Vi får se efter åkturen imorgon:) Är ju som du dugligt såld på den då den har den därade nybilsformen samtidigt som den inte har den kantigheten volvo brukar ha:)

Dock kan jag inte riktigt hålla med dig ang komforten:S Körde min fars v50 1,6D och för en icke turbodiesel var den väldigt rapp.

Men alla instick är bra så jag har lite kött på benen:)


* Voff voff *
10 741 Inlägg
31 juli 2013
#26
zxcvbn skrev:
V50in är inte nära lika bra komfort i som en V70/S60, Mycket stötigare och hårdare säten, skramlar mera, Känns lite som en Ford, synd på en annars så fin modell, Var helt såld på den innan jag pröva den, sen ändrade jag mig totalt då det var en 2,0D med 136hk så var den riktigt trött, köpte istället en S60 D5-185hk, Kanske någon krona dyrare i vägskatt men ack så värt för att få åka bra och bekvämt!

Skramlar? Skramlar det sitter nog nå´t löst... wink Fruns V50 är skrammelfri och min V70N likaså, förutom hundgrindarna som kan skallra lite... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
1 augusti 2013
#27
rekomenderar att titta på ford focus istället för v50... exakt samma bil till mycket mindre pengar

vill du promt ha volvo så tycker jag att v70in är att föredra, känns inte lika plastig och billig som v50in


4 767 Inlägg
1 augusti 2013
#28
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Foc … 15&w=2

Bara ett exempel, ska man ha en focus ska man ha en titanium så man får dimmljus, stora stereon, klimat anläggning, och massa annat gött smile ,

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

4 824 Inlägg
1 augusti 2013
#29
silversnurran skrev:
Körde min fars v50 1,6D och för en icke turbodiesel var den väldigt rapp.

öh, det sitter visst turbo på 1,6D motorn

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

773 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#30
Christian S skrev:
silversnurran skrev:
Körde min fars v50 1,6D och för en icke turbodiesel var den väldigt rapp.

öh, det sitter visst turbo på 1,6D motorn

sånnafall måste den vara mikroskopsik gjorde dock bara en snabb översyn får fan ut och titta så man inte dummförklarar sig själv:D


Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
1 augusti 2013
#31
Volvo_Mannen skrev:
Har en V50 DRIVe, inte den snabbaste, roligaste eller skönaste bilen att åka. Men duger gott som bruksbil enligt mig.  Snittar runt 0,5/mil.

hur kör du då?
lär vara tung högerfot.

chefens s80 2010 DRIVe 115hk snittar nog under det.

den var helt okej att köra så länge man inte tänkte på att gasa.
men efter en chippning blev det STOR skillnad och inget törstigare heller

Kör fort så hinner inget hända...

773 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#32
Growe skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Har en V50 DRIVe, inte den snabbaste, roligaste eller skönaste bilen att åka. Men duger gott som bruksbil enligt mig.  Snittar runt 0,5/mil.

hur kör du då?
lär vara tung högerfot.

chefens s80 2010 DRIVe 115hk snittar nog under det.

den var helt okej att köra så länge man inte tänkte på att gasa.
men efter en chippning blev det STOR skillnad och inget törstigare heller

lite i dem banorna jag tänker med dock letar jag lite med kött på benen då det är en stor summa pengar för mig med endast säsongsanställning


Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
1 augusti 2013
#33
silversnurran skrev:
Growe skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Har en V50 DRIVe, inte den snabbaste, roligaste eller skönaste bilen att åka. Men duger gott som bruksbil enligt mig.  Snittar runt 0,5/mil.

hur kör du då?
lär vara tung högerfot.

chefens s80 2010 DRIVe 115hk snittar nog under det.

den var helt okej att köra så länge man inte tänkte på att gasa.
men efter en chippning blev det STOR skillnad och inget törstigare heller

lite i dem banorna jag tänker med dock letar jag lite med kött på benen då det är en stor summa pengar för mig med endast säsongsanställning

problemet är att din bränslebesparning kommer ätas upp direkt av den ökade kostnaden för bilån
förutsatt att du inte cashar en v50 smile

jag gjorde det enkla valet att köpa en liten Seat Arosa som min tant nu pendlar 17mil om dagen
inköpet var lågt 3200kr
den drar 0.62l/mil i 120-130km/h   0.58l/mil i 100km/h

den bilen snittar 10kr milen  medräknat med service,slitdelar,försäkring däck osv.
värdeminskningen är oxå lika med noll.
har nu rullat 6000mil i våran ägo och den lever ännu.
bästa köp jag någonsin gjort.
innan pendlade hon i en 855turbo med aut och chipp
så det tog inte lång tid förens bilen jobbat ihop för inköpet smile

så det blir inte alltid billigare att köpa en bränslesnål ny bil. kan t.o.m vara så att en sån står mer på verkstaden än en gammal skitbil

Kör fort så hinner inget hända...

6 656 Inlägg
1 augusti 2013
#34
Erick skrev:
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Focus_1_6_TDCi_Titanium_HGV_47775383.htm?ca=15&w=2

Bara ett exempel, ska man ha en focus ska man ha en titanium så man får dimmljus, stora stereon, klimat anläggning, och massa annat gött smile ,

Plus större bagegeutrymme!

De/Dem

1 Inlägg
1 augusti 2013
#35
Vår V50 2.0d har rullat på över 14000 mil nu och bilen har inte klagat på partikelfilter ännu. Hört vissa som kört runt 18000 mil innan bilen själv säger ifrån. Partikelfilter kan du även byta själv för runt 2500 kr. Additivet är lite bökigare men går om man är händig. Finns en guide på youtube. Vi snittar runt 0.62 - 0.65 med mkt stadskörning på 16 tummade med regummerade däck i väntan på 19 tummare. Årsmodellen är -08.


736 Inlägg
1 augusti 2013
#37
silversnurran skrev:
Christian S skrev:
silversnurran skrev:
Körde min fars v50 1,6D och för en icke turbodiesel var den väldigt rapp.

öh, det sitter visst turbo på 1,6D motorn

sånnafall måste den vara mikroskopsik gjorde dock bara en snabb översyn får fan ut och titta så man inte dummförklarar sig själv:D

Det skulle vara duktigt att plocka ut 115 hästar ur en 1,6 liters diesel utan turbo, de sista sug-diesel-mersorna låg väl på runt 130 hästar och då var de 3 liters...

Vet att mina föräldrars V50 dragit blandat 0,45 sedan de köpte den...


4 824 Inlägg
2 augusti 2013
#38
frasse4 skrev:
silversnurran skrev:
Christian S skrev:
öh, det sitter visst turbo på 1,6D motorn

sånnafall måste den vara mikroskopsik gjorde dock bara en snabb översyn får fan ut och titta så man inte dummförklarar sig själv:D

Det skulle vara duktigt att plocka ut 115 hästar ur en 1,6 liters diesel utan turbo, de sista sug-diesel-mersorna låg väl på runt 130 hästar och då var de 3 liters...

Vet att mina föräldrars V50 dragit blandat 0,45 sedan de köpte den...

det är bara att ta bort plastkåpan så ser du den, tryckröret på bilden går till turbon.
http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/67/10.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
26 400 Inlägg
2 augusti 2013
#39
Brådhis skrev:
zxcvbn skrev:
V50in är inte nära lika bra komfort i som en V70/S60, Mycket stötigare och hårdare säten, skramlar mera, Känns lite som en Ford, synd på en annars så fin modell, Var helt såld på den innan jag pröva den, sen ändrade jag mig totalt då det var en 2,0D med 136hk så var den riktigt trött, köpte istället en S60 D5-185hk, Kanske någon krona dyrare i vägskatt men ack så värt för att få åka bra och bekvämt!

Skramlar? Skramlar det sitter nog nå´t löst... wink Fruns V50 är skrammelfri och min V70N likaså, förutom hundgrindarna som kan skallra lite... wink

//Brådhis

Undrar också vart sjutton det skramlade? Farsans V50 2.0D skramlar då inte ett dugg.
Dessutom tycker jag den är ganska rapp, om jag jämför med en del andra bilar.
Eller ja..rapp och rapp. Men den är i alla fall inte "trött".

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök