2654
Sök

Volvo 740 V8 Quattro

Ett långtidsprojekt som handlar om att bygga en Volvo 740 V8 Quattro med motor, låda och drivlina från en S6a! :)

1 365 194 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2023
1 237 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
#641
FredrikRangert skrev:
Svarta plåtfälgar utan kapsel är ruggigt snyggt på en lite manligare bil smile
(som denna)

Kanske det, men vill ha lite gubbstuk på bilen, de e iofs plåtfälgar också wink


1 237 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
#642
Va iväg en sväng idag till stugan och styckade donator Audin ännu mer!

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-2c91c044e1f99b9129b03172adf9debe.jpg

Tadaa!
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-2347a9f2faa06891c767b1064e8e8ed6.jpg

Fick ju även med wirefästena!
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-815b672211bc7cf6ab8915b8111610d5.jpg


Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
14 augusti 2014
#643
Klockrent! Men jag trodde du skulle köra hydraulisk handbroms för att kunna ställa upp bilen enklare :-P

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 augusti 2014
#644
Cuefa skrev:
Klockrent! Men jag trodde du skulle köra hydraulisk handbroms för att kunna ställa upp bilen enklare :-P

Går inte eftersom det skulle registreras

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

och Dupont
581 Inlägg
14 augusti 2014
#645
LeafBox skrev:
Cuefa skrev:
Klockrent! Men jag trodde du skulle köra hydraulisk handbroms för att kunna ställa upp bilen enklare :-P

Går inte eftersom det skulle registreras

Är det inte lagligt bara det går på olika kretsar? Eller är det måste med vajer till handbroms?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 augusti 2014
#646
Dupond skrev:
LeafBox skrev:
Cuefa skrev:
Klockrent! Men jag trodde du skulle köra hydraulisk handbroms för att kunna ställa upp bilen enklare :-P

Går inte eftersom det skulle registreras

Är det inte lagligt bara det går på olika kretsar? Eller är det måste med vajer till handbroms?

Handbromsen måste vara "mekanisk", och det finns inte så många andra sätt än med vajer tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2Fast4You
499 Inlägg
14 augusti 2014
#647
LeafBox skrev:
Dupond skrev:
LeafBox skrev:

Går inte eftersom det skulle registreras

Är det inte lagligt bara det går på olika kretsar? Eller är det måste med vajer till handbroms?

Handbromsen måste vara "mekanisk", och det finns inte så många andra sätt än med vajer tongue

helt mekanisk behöver den väll ändå inte vara, anledningen är väll att hydrauliska bromsar kan låsa sig om man låser dom med oljetrycket om man har otur. Ska väll inte vara helt otroligt att det skulle kunna gå att besikta med en hydraulisk handbroms (bara standard modellen finns kvar) vid sidan av som inte är seriekopplad med originalsystemet.


4 179 Inlägg
14 augusti 2014
#648
ArvidsZon skrev:
LeafBox skrev:
Dupond skrev:

Är det inte lagligt bara det går på olika kretsar? Eller är det måste med vajer till handbroms?

Handbromsen måste vara "mekanisk", och det finns inte så många andra sätt än med vajer tongue

helt mekanisk behöver den väll ändå inte vara, anledningen är väll att hydrauliska bromsar kan låsa sig om man låser dom med oljetrycket om man har otur. Ska väll inte vara helt otroligt att det skulle kunna gå att besikta med en hydraulisk handbroms (bara standard modellen finns kvar) vid sidan av som inte är seriekopplad med originalsystemet.

Jag tror att anledningen är att saker som bromsskivor osv blir lite mindre när dom svalnar och även bromsvätska. Om man då drar handbromsen med en hydralisk handbroms så kan handbromsen släppa när saker svalnar, medans vajern i den mekaniska handbromsen agerar som en fjäder och ser till att bromsbackarna ligger lika hårt an hela tiden.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 augusti 2014
#649
ArvidsZon skrev:
LeafBox skrev:
Dupond skrev:
Är det inte lagligt bara det går på olika kretsar? Eller är det måste med vajer till handbroms?

Handbromsen måste vara "mekanisk", och det finns inte så många andra sätt än med vajer tongue

helt mekanisk behöver den väll ändå inte vara, anledningen är väll att hydrauliska bromsar kan låsa sig om man låser dom med oljetrycket om man har otur. Ska väll inte vara helt otroligt att det skulle kunna gå att besikta med en hydraulisk handbroms (bara standard modellen finns kvar) vid sidan av som inte är seriekopplad med originalsystemet.

Näe det finns ju många modeller som har en vajer kopplad direkt på oken för att låsa dom vanliga bromsarna. Jag tror anledningen är pga ifall du utav någon anledning blir utan bromsvätska i systemet så ska man fortfarande kunna bromsa med handbromsen

Det kan vara möjligt att du får ha ett till system sålänge det finns ett mekaniskt kvar, men det får nog besiktningsgubben avgöra. Och utöver det så ska man ju hitta någonstans att placera allt oxå tongue
Senast redigerat av LeafBox (14 augusti 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2Fast4You
499 Inlägg
14 augusti 2014
#650
LeafBox skrev:
ArvidsZon skrev:
LeafBox skrev:

Handbromsen måste vara "mekanisk", och det finns inte så många andra sätt än med vajer tongue

helt mekanisk behöver den väll ändå inte vara, anledningen är väll att hydrauliska bromsar kan låsa sig om man låser dom med oljetrycket om man har otur. Ska väll inte vara helt otroligt att det skulle kunna gå att besikta med en hydraulisk handbroms (bara standard modellen finns kvar) vid sidan av som inte är seriekopplad med originalsystemet.

Näe det finns ju många modeller som har en vajer kopplad direkt på oken för att låsa dom vanliga bromsarna. Jag tror anledningen är pga ifall du utav någon anledning blir utan bromsvätska i systemet så ska man fortfarande kunna bromsa med handbromsen

Det kan vara möjligt att du får ha ett till system sålänge det finns ett mekaniskt kvar, men det får nog besiktningsgubben avgöra. Och utöver det så ska man ju hitta någonstans att placera allt oxå tongue

Jo men visst, placeringen är ju inte någon svårighet. smile


317 Inlägg
14 augusti 2014
#651
LeafBox skrev:
ArvidsZon skrev:
LeafBox skrev:

Handbromsen måste vara "mekanisk", och det finns inte så många andra sätt än med vajer tongue

helt mekanisk behöver den väll ändå inte vara, anledningen är väll att hydrauliska bromsar kan låsa sig om man låser dom med oljetrycket om man har otur. Ska väll inte vara helt otroligt att det skulle kunna gå att besikta med en hydraulisk handbroms (bara standard modellen finns kvar) vid sidan av som inte är seriekopplad med originalsystemet.

Näe det finns ju många modeller som har en vajer kopplad direkt på oken för att låsa dom vanliga bromsarna. Jag tror anledningen är pga ifall du utav någon anledning blir utan bromsvätska i systemet så ska man fortfarande kunna bromsa med handbromsen

Det kan vara möjligt att du får ha ett till system sålänge det finns ett mekaniskt kvar, men det får nog besiktningsgubben avgöra. Och utöver det så ska man ju hitta någonstans att placera allt oxå tongue

Just audi c4 modeller har handbromsen i oken.. men om ni nu säger att handbromsen måste vara mekanisk hur menar ni då att en elektronisk handbroms funkar på nya bilar??

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 augusti 2014
#652
DanielAsplund skrev:
LeafBox skrev:
ArvidsZon skrev:
helt mekanisk behöver den väll ändå inte vara, anledningen är väll att hydrauliska bromsar kan låsa sig om man låser dom med oljetrycket om man har otur. Ska väll inte vara helt otroligt att det skulle kunna gå att besikta med en hydraulisk handbroms (bara standard modellen finns kvar) vid sidan av som inte är seriekopplad med originalsystemet.

Näe det finns ju många modeller som har en vajer kopplad direkt på oken för att låsa dom vanliga bromsarna. Jag tror anledningen är pga ifall du utav någon anledning blir utan bromsvätska i systemet så ska man fortfarande kunna bromsa med handbromsen

Det kan vara möjligt att du får ha ett till system sålänge det finns ett mekaniskt kvar, men det får nog besiktningsgubben avgöra. Och utöver det så ska man ju hitta någonstans att placera allt oxå tongue

Just audi c4 modeller har handbromsen i oken.. men om ni nu säger att handbromsen måste vara mekanisk hur menar ni då att en elektronisk handbroms funkar på nya bilar??

Jag antar att det bara är en elmotor som drar åt vajern istället. Men jag måste erkänna att det blir konstigt, man kan ju ändå inte använda den för att panikbromsa... eller?
Senast redigerat av LeafBox (14 augusti 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

och Dupont
581 Inlägg
14 augusti 2014
#653
Men hur är det då på bilar utan trummor bak? Är det inte då okets kolv som agerar både fot- och handbroms?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 augusti 2014
#654
Dupond skrev:
Men hur är det då på bilar utan trummor bak? Är det inte då okets kolv som agerar både fot- och handbroms?

Det finns skivor med handbroms på insidan, men oftast är det som du säger.
Men låt oss säga att rören går av och din fotbroms inte längre gör något. Din handbroms går då förbi problemet och trycker på kolven ändå, för oljan innuti oken åker ju ingenstans förens du sätter tryck ifrån andra hållet. Så tankegången är väll så att man ska ha tillräckligt med olja kvar för 1/2 ordentliga handbromsningar i ett sådant skede.

But hey, jag bara spekulerar. Det kan ju vara en 70år gammal lagtext som hade en helt annat relevans när den skrevs

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

354 Inlägg
14 augusti 2014
#655
LeafBox skrev:
Dupond skrev:
Men hur är det då på bilar utan trummor bak? Är det inte då okets kolv som agerar både fot- och handbroms?

Det finns skivor med handbroms på insidan, men oftast är det som du säger.
Men låt oss säga att rören går av och din fotbroms inte längre gör något. Din handbroms går då förbi problemet och trycker på kolven ändå, för oljan innuti oken åker ju ingenstans förens du sätter tryck ifrån andra hållet. Så tankegången är väll så att man ska ha tillräckligt med olja kvar för 1/2 ordentliga handbromsningar i ett sådant skede.

But hey, jag bara spekulerar. Det kan ju vara en 70år gammal lagtext som hade en helt annat relevans när den skrevs

sen är ju också ett broms system upp byggt på att man alltid ska ha bromsar även om en ledning går ev så slutar bara två hjul att bromsa tror de är i krys så går höger fram sönder så slutar vänster bak att bromsa och dom andra funkar fortfarande, sen beror de ju så klart på vart de går av smile

och man får väl inte ha hydralisk handbroms för den går inte att låsa fast när man lämnar bilen, men har för mig jag sett nån som gjorde en spärr och fick igenom de men är osäker,

och en el handbroms har elmotorn i oken, vet att när jag hade praktik en vinter på bilmetro så gjorde vi hand broms sladdar med el hand broms så dom går att låsa när man åker iaf på visa är osäker om de går på alla bilar smile


1 237 Inlägg
14 augusti 2014
Trådstartare
#656
Jag vill bara ha handbromsen o originalutförande, då KAN det inte bli fel wink
Elektronisk handbroms han en elmotor på varje bromsok, är alltså mekanisk - skruvar ut kolven mot skivan smile


1 237 Inlägg
14 augusti 2014
Trådstartare
#657
Idag kom alla bränslegrejer!

Blev lite rördragning..
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-ee7b6e506141daed42d634b5b488bc13.jpg

Kontroll så man hade alla slangar/anslutningar
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-64df114f7b83130a7479abc28fed5fc4.jpg

Ni kan ju höra av er om ni tycker oket hamnade nära fälgarna fram big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-3b6397eba2d482dd2f6c9989fb90cb3d.jpg

Grejer kvar att göra:
* Svetsa fast Audi-handbromslänkaget i kardantunneln
* Svetsa fästen till nya fuelcellen
* Säkert nå mer pill innan byggbesiktning!


Forummoderator
26 389 Inlägg
14 augusti 2014
#658
Vovvo skrev:
Idag kom alla bränslegrejer!

Blev lite rördragning..
http://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-ee7b6e506141daed42d634b5b488bc13.jpg

Kontroll så man hade alla slangar/anslutningar
http://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-64df114f7b83130a7479abc28fed5fc4.jpg

Ni kan ju höra av er om ni tycker oket hamnade nära fälgarna fram big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-3b6397eba2d482dd2f6c9989fb90cb3d.jpg

Grejer kvar att göra:
* Svetsa fast Audi-handbromslänkaget i kardantunneln
* Svetsa fästen till nya fuelcellen
* Säkert nå mer pill innan byggbesiktning!

Haha..njae blev väl alldeles lagomt med utrymme till fälgarna där? Haha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 182 Inlägg
14 augusti 2014
#659
Vovvo skrev:
pukan2 skrev:
om du är sugen så har jag 4st volvo orginal 16" navisar. finns i stockholm du kan få dom då du har så fränt projekt.

De va generöst! big_smile Ska eventuellt en sväng neråt strax, kan kanske höra av mig? smile

bara att höra av dig, bor i hagsätra vid älvsjömässan

och Dupont
581 Inlägg
14 augusti 2014
#660
Hur många mm är det mellan fälg å oket då ? smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!


Sök