2211
Sök

855 t5 slutade ladda?

glad
493 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#1
Körde och drog på, och då hostade bilen till och ville inte varken varva ur eller ladda.
Såg att en tryckslang var kass. Bytade den. Nu går bilen rent förutom att den inte laddar mer än ca 0.1 0.2
Vad kan va fel? Provtryckt systemet och det verksr tätt. Förutom ett pyttehål på undersida av ic som ser sut o vara borrat, typ som dränering.
Magnetventil kass? Dump kass? Nån som varit med om samma?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

74 Inlägg
6 augusti 2013
#2
Jag tror det är magnetventilen faktiskt.


glad
493 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#3
DanneMo skrev:
Jag tror det är magnetventilen faktiskt.

Provade o koppla ur den igår, utan resultat. Kan va att den hängt sig i öppet läge så wg öppnar nästan direkt?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

8 250 Inlägg
6 augusti 2013
#4
Magnetventilen lär det inte vara, den kan inte ställa ner trycket lägre än 0,4 bar. Så går den som den ska och varvar ur som den ska så är wastegaten troligaste alternativet. Det är ju bara att prova att dra i stången på wastegaten, du ska behöva ta i rejält om den är frisk för att kunna röra den.


29 Inlägg
7 augusti 2013
#5
Känt på turbon? Polaren hade samma symptom när hans turbo "rasade", glappade en cm axiellt...

glad
493 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#6
Kopplade förbi magnetventilen och satte t kors. Nu laddar den mer. Kör med orgmätare i instrimenthus. Vad är fullt på skalan ca?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

218 Inlägg
7 augusti 2013
#7
Fullt på skalan är ca 1 bar skulle jag tro då jag laddar 0.8 och den inte riktigt går hela vägen på originalmätaren smile

Följ gärna mitt projekt på dieseln och lämna en kommentar! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282638

4 822 Inlägg
7 augusti 2013
#8
Ekan_1 skrev:
Kopplade förbi magnetventilen och satte t kors. Nu laddar den mer. Kör med orgmätare i instrimenthus. Vad är fullt på skalan ca?

orginalmätaren är inte direkt exakt men det är strax över 1 bar

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

glad
493 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#9
Tack:)

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

glad
493 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#10
Btw tror inte det är turbon. Den gick kanon, blåste en slang o sen ville den inte ladda, ryker inget o spoolar bra nu när jag kör tkors

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

218 Inlägg
7 augusti 2013
#11
Jag tror problemt har uppstått genom att du har börnat för lite

Följ gärna mitt projekt på dieseln och lämna en kommentar! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282638

2 452 Inlägg
7 augusti 2013
#12
du menar att du kör ett tkors(pysventil)...om du måste använda nått sådant så har wastegaten gått eller så funkar inte magnetventilen då...för i chippet så är det elektroniskt styrt hur mycket du kan ladda....

döden kommer tillbaka

glad
493 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#13
turbodeath skrev:
du menar att du kör ett tkors(pysventil)...om du måste använda nått sådant så har wastegaten gått eller så funkar inte magnetventilen då...för i chippet så är det elektroniskt styrt hur mycket du kan ladda....

Vet och eftersom ja kopplade ur magnetventilen o satte t kors så kan man konstatera att det var den.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla


Sök