2294
Sök

Volvo v70R 1998 Dog helt plötsligt startar inte HJÄLP!! Konstigt komp

113 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#1
Jag har en volvo v70r årsm 98. Jag körde av motorvägen så började bilen att hosta och oljelampan täntes och slockna direkt så jag stannade då dog bilen och ja kunde inte starta den. Tempen låg bra men när ja stanna så höjdens den men aldrig till röd.

Jag får gnista och soppa i bilen men kompet är jätte konstigt På 1.an 40 PSI - 2.an 10 PSI - 3.an 30 PSI - 4.an 40 PSI - 5.an 90 PSI.

Jag har kollat om kamremen har kuggat men det ser inte så ut.

Någon som har något förslag?

113 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118538/118538-5b4fcbb91c127e32c53dfe454ec47325.jpg
rätt?

Forummoderator
26 339 Inlägg
6 augusti 2013
#3
Hur mycket olja har du?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

113 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#4
Halva på stickan så olja finns det.

Refined
1 770 Inlägg
7 augusti 2013
#5
Kollat markeringen på vevaxeln för kamremmen?

Kompet låter ju väldigt märkligt faktiskt. Är instrumentet du använt för att mäta kompet med pålitligt?

Finns vatten i kylsystemet? Om vattnet försvinner så sjunker tempmätaren, efter som det inte finns något att mäta.

113 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#6
Har inte hunnit kolla markeringen på vevaxeln var tvungen att titta vilka markeringar jag skulle följa. Måste jag ta bort remskivan för det? Jag såg remskivans markering den ska stå mot något på oljepumpen men den hittade ja inte hmm

Komp provaren är helt ny använd 1 gång innan mig!

Det var inte vatten i systemet sad

Refined
1 770 Inlägg
7 augusti 2013
#7
fr0berg skrev:
Har inte hunnit kolla markeringen på vevaxeln var tvungen att titta vilka markeringar jag skulle följa. Måste jag ta bort remskivan för det? Jag såg remskivans markering den ska stå mot något på oljepumpen men den hittade ja inte hmm

Komp provaren är helt ny använd 1 gång innan mig!

Det var inte vatten i systemet sad

Okej. Min gissning är då att motorn skurit/kolvringarna bränt om det nu inte fanns vatten i systemet har antagligen motorn blivit riktigt varm.

Och om kolvringarna bränt så ger det ju klart otillfredställande kompression...

113 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#8
Kan man göra något för att se om den har skurit?

Refined
1 770 Inlägg
7 augusti 2013
#9
fr0berg skrev:
Kan man göra något för att se om den har skurit?

Ne, inte direkt så vad jag vet, men det är det enda jag kan komma på utöver att enbart topppackningen har gått som kan ge så skumma kompsiffror.

113 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#10
Men det är ju omöjligt att 5 cylindrar har ryngt samtidigt. När toppen går väl trycket upp sen läcker ut. Mit komp åker upp direkt och stannar där

4 670 Inlägg
7 augusti 2013
#11
Satan vilka kassa kompvärden på alla cylindrarna hmm

10 psi är ju 0,7 bar typ obefintligt

Börja med o kolla kamremmen noga om den står helt rätt! Gör den detta är de nog bara riva ner motorn
Senast redigerat av mickius (7 augusti 2013)


341 Inlägg
7 augusti 2013
#12
även om den står en kugg fel åt något håll ska det finnas mer komp än så

Refined
1 770 Inlägg
7 augusti 2013
#13
robbinT skrev:
även om den står en kugg fel åt något håll ska det finnas mer komp än så

Om den står flera kuggar fel då?

Kan inte följande scenario inträffat:
Motorn har gått tom på vatten, motorn blir överhettad, något värmenyper (t.ex kolvar/vev/kamaxel) snabbt och gör att bilen låser sig snabbt i en sekund därav att bilen hostade till och på det viset kuggar kamremmen över ett flertal kuggar. När bilen således svalnar och motorn inte längre värmenypit så står kammen helt fel och ger då inget komp.

Jag har ingen aning om det kan vara möjligt. Jag fick bara iden från att jag varit med ett flertal gånger att crossarna värmenypit på iskörning.

Bara en tanke iallafall.

341 Inlägg
7 augusti 2013
#14
Destu fler kuggar fel destu mindre komp, tillslut inget alls. Dom brukar ju oftast tvärstanna när dom värmenyper, kamremmen brukar inte hoppa av det så länge den är någorlunda frisk

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 augusti 2013
#15
om alla är så off känns det ju som krökta ventiler...

och ifall remmen skall hoppa så måste ju en kamaxel låsa sig, för ifall bara veven stannar så gör ju axlarna det också (mindre massa) och då bör ju inte kamaxlarna fortfarande stå rätt vilket de verkar göra...

man varför har den då krökt ventiler? hmm, kanske gått så varm så toppackningen gett sig ordentligt, men jag hade först dubbelkollar kamrem och gjort komptest med annan mätare...

krökta vevstakar? körde du hårt på motorvägen innan den spjuckade?
Senast redigerat av Xoff (7 augusti 2013)


113 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#16
Kamremen står rätt! Hällde i vatten i bilen igen och det gick till alla cylindrar! Man såg vattnet ner vid tändstiften..

Vad kan ha hänt? Topplockspackning? Topplock? Block?

374 Inlägg
7 augusti 2013
#17
Har du tur så är det bara topplockspackningen som havererat helt, men risken är att det finns mer fel.

Det är nog "bara" att lyfta toppen och se hur det ser ut. Mäta upp toppen om den har slagit sig, leta sprickor, kolla cylindrarna efter skador. Det kan medföra mycket.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

113 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#18
Någon som har erfarenhet av att riva av toppen på t5? Om det finns något särskilt att tänka på?

Topplockspackningen går inte den sönder när man lyfter toppen?

Är det lätt att se om det hänt något med topplocket eller blocket? Måste det provtryckas?

773 Inlägg
9 augusti 2013
#19
fr0berg skrev:
Någon som har erfarenhet av att riva av toppen på t5? Om det finns något särskilt att tänka på?

Topplockspackningen går inte den sönder när man lyfter toppen?

Är det lätt att se om det hänt något med topplocket eller blocket? Måste det provtryckas?

bara lyfta toppen och kolla om blocket är helt om inte så ny motor eller renover. måste i vilket fall byta topp packning

451 Inlägg
9 augusti 2013
#20
Innan du gör de kan du göra ett s.k Leak down test, för se skicket på kolvringar och ventilernas täthet

Spec verktyg, fyller varje cylinder i ÖD med 6kg tryck, får max sjunka 20%.

Lyfter du toppen MÅSTE du byta packning + bultar
Senast redigerat av JUSTer (9 augusti 2013)


Sök