Men funderar på att sänka lite mer fram, men inte bak. För att få fram den lilla lutningen framåt som det är orginal, nu ser den nästan lite låg ut i bak jämfört med fram.
Kan jag köra 35mm Weitec fjädrar fram och 20mm H&R fjädrar bak? Eller är det inte att rekommendera?
Så länge det är samma "typ" av fjädrar så är det väl bra. Med "typ" menar jag att man kanske inte ska ha stenhårda fjädrar fram och mjuka fjädrar bak, typ Det går säkert, men är kanske inte optimalt... Men att köra sportfjädrar gjorda för din bils tyngd är nog ingen fara om det är olika märken fram bak. Som henke_99 sa så är det viktigare att det är samma på varje axel.
Själv kör jag Audi A4 b6, på dem kan man byta fjäderskålarna fram till ett par från b5 och vips så blir det 15mm neråt... Din Skoda delar ju framvagn med Audi A3, så vet inte om det blir samma sak med skålar från äldre modeller. Men det finns "sänkfjäderskålar" att köpa, kolla på eBay eller Dalhems. På så vis behåller du ju dina H&R fast får en lägre bil fram:)
Vart sitter skålarna? Är det i toppen eller botten av fjädern? Lätt att byta?
De på eBay är övre skålar, lätta att byta..
Okej, har du lite mer info? Behöver man skruva ner allt för att sen kunna byta den?
Någon nackdel att göra såhär? Kommer bli lite hårdare då man trycker ihop fjädern mer antar jag?
Tack för hjälpen!
Ja, du behöver göra samma operation som vid fjäderbyte, fast du byter övre skålen ist för fjädern. Nej, den blir inte hårdare, man snarare släpper spänningen på fjädern, så hårdheten är samma som innan.
Ja, du behöver göra samma operation som vid fjäderbyte, fast du byter övre skålen ist för fjädern. Nej, den blir inte hårdare, man snarare släpper spänningen på fjädern, så hårdheten är samma som innan.
Okej, låter bra, kanske blir ett köp. Sitter själva skålen fast upp mot motorrummet, skruvad? Blir antagligen så att jag inte gör det själv, tänkte på vad det kan kosta.
Det svarta gummit är topplagringen, skruva bort den, och under den sitter en stor metall"bricka", DEN byter du, inga konstigheter alls, tänk bara på att använda FJÄDERSPÄNNARE så att inga olyckor sker när du släpper stötdämparmuttern.
tips är att mäta skärmglappet före och efter så vet du hur mycket det sänkt.
Det svarta gummit är topplagringen, skruva bort den, och under den sitter en stor metall"bricka", DEN byter du, inga konstigheter alls, tänk bara på att använda FJÄDERSPÄNNARE så att inga olyckor sker när du släpper stötdämparmuttern.
tips är att mäta skärmglappet före och efter så vet du hur mycket det sänkt.
Du vet att fjärarna blir lite lägre efter ett tag..då dom är nya och inte riktigt satt sig än. Hjulinställning bör göras med om du inte vill ha sneslitna däck.