3697
Sök

Olika märken på sänkfjädrar fram och bak?

52 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#1
Tjena.

Hur skulle det gå att köra detta?

Jag har nu H&R 20 mm sänkfjädrar runtom.

Men funderar på att sänka lite mer fram, men inte bak.
För att få fram den lilla lutningen framåt som det är orginal, nu ser den nästan lite låg ut i bak jämfört med fram.

Kan jag köra 35mm Weitec fjädrar fram och 20mm H&R fjädrar bak?
Eller är det inte att rekommendera?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 augusti 2013
#2
Varför skulle du inte kunna göra det? Det enda jag ser som viktigt är att man har samma på båda sidorna av varje axel.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
14 augusti 2013
#3
Så länge det är samma "typ" av fjädrar så är det väl bra. Med "typ" menar jag att man kanske inte ska ha stenhårda fjädrar fram och mjuka fjädrar bak, typ smile Det går säkert, men är kanske inte optimalt... Men att köra sportfjädrar gjorda för din bils tyngd är nog ingen fara om det är olika märken fram bak. Som henke_99 sa så är det viktigare att det är samma på varje axel.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

394 Inlägg
14 augusti 2013
#4
Själv kör jag Audi A4 b6, på dem kan man byta fjäderskålarna fram till ett par från b5 och vips så blir det 15mm neråt...
Din Skoda delar ju framvagn med Audi A3, så vet inte om det blir samma sak med skålar från äldre modeller.
Men det finns "sänkfjäderskålar" att köpa, kolla på eBay eller Dalhems.
På så vis behåller du ju dina H&R fast får en lägre bil fram:)

Lycka till

1 122 Inlägg
14 augusti 2013
#6
självklart jag eibach pro kit fjädrarn på min golf 4 samma bottenplatta å min lutar lite frammåt smile

gasa nu foer faen!

52 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#7
Tack för infon allihopa.
Känns lite onödigt att köpa 4 nya sänkfjädrar och bara använda 2 av dem med.


Stefan7neson skrev:
http://www.ebay.de/itm/Tieferlegungs-Federteller-SKODA-Octavia-1U-Limo-RS-1-8-T-180PS-Bj-5-01-/350841098322?pt=DE_Autoteile&fits=Model%3AOctavia&hash=item51afc25052


Här tex:)

Tack för tipset, sänker alltså 10-20mm, verkar ju perfekt.
Ska kolla närmare på det.
Betydligt billigare med.

394 Inlägg
14 augusti 2013
#8
Lemerok skrev:
Tack för infon allihopa.
Känns lite onödigt att köpa 4 nya sänkfjädrar och bara använda 2 av dem med.


Stefan7neson skrev:
http://www.ebay.de/itm/Tieferlegungs-Federteller-SKODA-Octavia-1U-Limo-RS-1-8-T-180PS-Bj-5-01-/350841098322?pt=DE_Autoteile&fits=Model%3AOctavia&hash=item51afc25052


Här tex:)

Tack för tipset, sänker alltså 10-20mm, verkar ju perfekt.
Ska kolla närmare på det.
Betydligt billigare med.

Precis:)

52 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#9
Vart sitter skålarna? Är det i toppen eller botten av fjädern? Lätt att byta?

394 Inlägg
14 augusti 2013
#10
Lemerok skrev:
Vart sitter skålarna? Är det i toppen eller botten av fjädern? Lätt att byta?

De på eBay är övre skålar, lätta att byta..

52 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#11
Stefan7neson skrev:
Lemerok skrev:
Vart sitter skålarna? Är det i toppen eller botten av fjädern? Lätt att byta?

De på eBay är övre skålar, lätta att byta..

Okej, har du lite mer info?
Behöver man skruva ner allt för att sen kunna byta den?

Någon nackdel att göra såhär? Kommer bli lite hårdare då man trycker ihop fjädern mer antar jag?

Tack för hjälpen! smile
Senast redigerat av Lemerok (14 augusti 2013)

394 Inlägg
14 augusti 2013
#12
Lemerok skrev:
Stefan7neson skrev:
Lemerok skrev:
Vart sitter skålarna? Är det i toppen eller botten av fjädern? Lätt att byta?

De på eBay är övre skålar, lätta att byta..

Okej, har du lite mer info?
Behöver man skruva ner allt för att sen kunna byta den?

Någon nackdel att göra såhär? Kommer bli lite hårdare då man trycker ihop fjädern mer antar jag?

Tack för hjälpen! smile

Ja, du behöver göra samma operation som vid fjäderbyte, fast du byter övre skålen ist för fjädern.
Nej, den blir inte hårdare, man snarare släpper spänningen på fjädern, så hårdheten är samma som innan.

52 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#13
Stefan7neson skrev:
Ja, du behöver göra samma operation som vid fjäderbyte, fast du byter övre skålen ist för fjädern.
Nej, den blir inte hårdare, man snarare släpper spänningen på fjädern, så hårdheten är samma som innan.

Okej, låter bra, kanske blir ett köp. smile
Sitter själva skålen fast upp mot motorrummet, skruvad?
Blir antagligen så att jag inte gör det själv, tänkte på vad det kan kosta.

394 Inlägg
14 augusti 2013
#14
Vet inte, har som sagt inte en sån bil själv. Men skålen sitter garanterat skruvad i stötdämparen.

52 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#15
Stefan7neson skrev:
Vet inte, har som sagt inte en sån bil själv. Men skålen sitter garanterat skruvad i stötdämparen.

Okej då är jag med. Tackar. smile

52 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#16
Hittade några bilder på hur mitt fjäderben ser ut original.

Vad tror vi om det? Ser bara ut att sitta i dämparen?
Byter man hela svarta överdelen där mot den nya?

http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/122/bil/lgnr/918523_3.jpg

http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/135/bil/lgnr/441707_1.jpg

394 Inlägg
15 augusti 2013
#17
Lemerok skrev:
Hittade några bilder på hur mitt fjäderben ser ut original.

Vad tror vi om det? Ser bara ut att sitta i dämparen?
Byter man hela svarta överdelen där mot den nya?

http://www.bildelsbasen.se/global/image … 8523_3.jpg

http://www.bildelsbasen.se/global/image … 1707_1.jpg

Det svarta gummit är topplagringen, skruva bort den, och under den sitter en stor metall"bricka", DEN byter du, inga konstigheter alls, tänk bara på att använda FJÄDERSPÄNNARE så att inga olyckor sker när du släpper stötdämparmuttern.

tips är att mäta skärmglappet före och efter så vet du hur mycket det sänkt.

52 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
#18
Stefan7neson skrev:
Lemerok skrev:
Hittade några bilder på hur mitt fjäderben ser ut original.

Vad tror vi om det? Ser bara ut att sitta i dämparen?
Byter man hela svarta överdelen där mot den nya?

http://www.bildelsbasen.se/global/image … 8523_3.jpg

http://www.bildelsbasen.se/global/image … 1707_1.jpg

Det svarta gummit är topplagringen, skruva bort den, och under den sitter en stor metall"bricka", DEN byter du, inga konstigheter alls, tänk bara på att använda FJÄDERSPÄNNARE så att inga olyckor sker när du släpper stötdämparmuttern.

tips är att mäta skärmglappet före och efter så vet du hur mycket det sänkt.

Okej, tack för all hjälp! Uppskattas. smile

52 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
#19
Här kommer före-bilden, det är framtill på bilen.

10-20mm ytterliggare blir nog lagom, får se vad den visar efter montering.
Blir nog först under nästa vecka det monteras dock.

http://i.imgur.com/LPCc5Xd.jpg
Senast redigerat av Lemerok (15 augusti 2013)

7 Inlägg
23 augusti 2013
#20
Du vet att fjärarna blir lite lägre efter ett tag..då dom är nya och inte riktigt satt sig än. Hjulinställning bör göras med om du inte vill ha sneslitna däck.



Sök