3026
Sök

Volvo D5 Dålig acceleration *Motorservice Erfordras*

354 Inlägg
25 oktober 2013
#101
JaggaChafen skrev:
Blondizzz skrev:
Kan ta ett kort på turbon i min D5 så får du se att det sitter WG på den.cool

Väntar fortfarande på kortet där man ser WGn på din D5a..

ordnar det efter jobbet idag big_smile


3 292 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#102
Min XC90 är nu på verkstan igen, en morgon för några dagar sen så släktes all belysning på bilen, all instrumentering slocknade åxå, radion slocknade, ja allt slocknade, varvräknaren och tankmätaren åxå, men bilen gick att köra, efter ett tag så kom framlysena tillbaka, sen kom instrumentbelysningen tillbaka o radion men tankmätaren funkade inte samt att i displayen stod det: ABS Service Erfordras, Antisladd Service Erfordras, Antispinn Service Erfordras, spelar ingen roll hur många gånger jag startade om bilen så funkade endå inte tankmätaren heller.. o dessa felmeddelanden..

På verkstan sa dom att du öppnat huven o hittat en dålig jordpunkt som han fixat MEN tankmätaren är fortfarande död och han kunde inte radera felkoden för ABS:en.. klart radera felkoder kan man väl göra på det mesta, men felet kan ju finnas kvar endå..

Precis som felet jag skrev om tidigare att Motorservice Erfordras o att den inte går att köra knappt förrens man startat om den.. sist för max ett par veckor sen när jag hade den på verkstan för detta så hittade han inget fel mer än att den visade på bränsletryck och turboladd, raderade felkoderna o testkörde o inga felkoder kom tillbaka, felet alltså inte åtgärdat och ligger nånstans o gror.. som vi snackat om nu på sista inläggen så är det ju kanske den där manicken på turbon som jävlas.. men nu har allt detta tillkommit åxå...

GRRRRRR.. blir fan inte jävla klok på den här satans bilen alltså.. detta är 8:e gången den är på verkstan, fler av gångerna har den stått en hel vecka på verkstan.. har nästan varit mer på verkstan än jag kunnat köra den.

Dålig jordpunkt.. ja jävlar.. har faktiskt kollat bra mycket under huven på bilen o känt på jordkablar osv när jag grejade med xenonlamporna.. o jag har då fan inte känt nån dålig jordpunkt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#103
Ringde verkstan igen.. efter att han provkört bilen igen så slocknade hela skiten igen när han provkörde, framlysena funkade dock men allt annat var svart, så precis som jag sa till dom att nån dålig jordpunkt tror jag inte på iaf.. o det var det inte heller..

Dom behöver behålla bilen för att gräva vidare, troligen blir den ännu en gång borta minst en vecka eller nåt, suck suck o åter suck...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 860 Inlägg
25 oktober 2013
#104
Jag lider med dig... men ska bli intressant och se om dom hittar ett fel som ställer till all oreda eller flera på en gång... hmm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

4 693 Inlägg
25 oktober 2013
#105
Jag har också ABS Service Erfordras, Antisladd Service Erfordras, Antispinn Service Erfordras på min XC90 och den är ABS-givaren på vänster framhjul som måste bytas.
Har googlat lite på det och det ska kosta runt 1200 spänn att få utbytt

Booyakasha!

3 292 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#106
Softis skrev:
Jag har också ABS Service Erfordras, Antisladd Service Erfordras, Antispinn Service Erfordras på min XC90 och den är ABS-givaren på vänster framhjul som måste bytas.
Har googlat lite på det och det ska kosta runt 1200 spänn att få utbytt

Ja för mig började det med att ABS lampan lyste i 3 sekunder innan hela skiten slocknade, all belysning o tankmätare o varvräknare o radio o ja allt blev totalt svart..  så att det bara är ABS givare på min bil tror jag inte.. det är kanske nån databox som gått eller nåt snarare :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 oktober 2013
#107
första tanken jag fick är tändningslåset..

men då måste man kolla lite spänning på lite säkringar när felet är framme.

där skulle jag börja iallfall.

när så mycket saker kukar ur samtidigt

Kör fort så hinner inget hända...

3 292 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#108
Growe skrev:
första tanken jag fick är tändningslåset..

men då måste man kolla lite spänning på lite säkringar när felet är framme.

där skulle jag börja iallfall.

när så mycket saker kukar ur samtidigt

Ja fast starta man om bilen så kan det funka lite.. sen slutar det att funka igen.. har grejat med tändningslåset när jag startat om för att se nåt glapp.. men hittar inget.. tror på nån databox eller nåt.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 oktober 2013
#109
Danne_1977 skrev:
Growe skrev:
första tanken jag fick är tändningslåset..

men då måste man kolla lite spänning på lite säkringar när felet är framme.

där skulle jag börja iallfall.

när så mycket saker kukar ur samtidigt

Ja fast starta man om bilen så kan det funka lite.. sen slutar det att funka igen.. har grejat med tändningslåset när jag startat om för att se nåt glapp.. men hittar inget.. tror på nån databox eller nåt.. :S

fast dessa moderna bilar är lite udda finns ingen logik i något..

skulle inte förvåna mig att i slutänden visar det sig att du råkat stoppat i en mobilladdare som var pirat till din iphone eller nått..


men vad kör verkstan med för programvara? på dom bilarna ser man skapligt mycket saker med rätt utrustning. där borde man se om alla system är okej eller ej

Kör fort så hinner inget hända...

1 938 Inlägg
25 oktober 2013
#110
Turbo från V70 2004 D5, man ser inte wastegateporten men väl tryckklockan, antar att den inte sitter där för syns skull...

http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/133/bil/lgnr/401979_1.jpg&width=&height=

3 292 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#111
Growe skrev:
Danne_1977 skrev:
Growe skrev:
första tanken jag fick är tändningslåset..

men då måste man kolla lite spänning på lite säkringar när felet är framme.

där skulle jag börja iallfall.

när så mycket saker kukar ur samtidigt

Ja fast starta man om bilen så kan det funka lite.. sen slutar det att funka igen.. har grejat med tändningslåset när jag startat om för att se nåt glapp.. men hittar inget.. tror på nån databox eller nåt.. :S

fast dessa moderna bilar är lite udda finns ingen logik i något..

skulle inte förvåna mig att i slutänden visar det sig att du råkat stoppat i en mobilladdare som var pirat till din iphone eller nått..


men vad kör verkstan med för programvara? på dom bilarna ser man skapligt mycket saker med rätt utrustning. där borde man se om alla system är okej eller ej

Nej jag kör inte piratladdare.. har ingen laddar till bilen hur som helst.. o vad verkstan har för utrustning eller programvara har jag inte frågat om... tycker inte jag har nån orsak att göra det heller.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#112
Glesmark skrev:
Turbo från V70 2004 D5, man ser inte wastegateporten men väl tryckklockan, antar att den inte sitter där för syns skull...

http://www.bildelsbasen.se/global/image … mp;height=

Ja den där ser ju fin ut.. det är det där staget från klockan som han som nämnde tidigare att den kunde kärva, som sa att det inte sitter nån WG på D5 alltså..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

341 Inlägg
26 oktober 2013
#113
Låter som att CEM:en ballat ur ang elfelen iaf

4 822 Inlägg
26 oktober 2013
#114
Glesmark skrev:
Turbo från V70 2004 D5, man ser inte wastegateporten men väl tryckklockan, antar att den inte sitter där för syns skull...

http://www.bildelsbasen.se/global/image … mp;height=

det finns ingen wastegateport wink
här ser du hur det ser ut på avgassidan
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/71/bil/lgnr/212289_4.jpg&width=&height=

Danne_1977 skrev:
Glesmark skrev:
Turbo från V70 2004 D5, man ser inte wastegateporten men väl tryckklockan, antar att den inte sitter där för syns skull...

http://www.bildelsbasen.se/global/image … mp;height=

Ja den där ser ju fin ut.. det är det där staget från klockan som han som nämnde tidigare att den kunde kärva, som sa att det inte sitter nån WG på D5 alltså..

men det är ingen wastegate utan en tryckklocka som reglerar armen, på nyare så regleras den elektriskt.
gamla med tryckklocka
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/118/bil/lgnr/38941_1.jpg&width=&height=
nyare utan
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/71/bil/lgnr/212289_1.jpg&width=&height=

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
26 oktober 2013
#115
Glesmark skrev:
Turbo från V70 2004 D5, man ser inte wastegateporten men väl tryckklockan, antar att den inte sitter där för syns skull...

http://www.bildelsbasen.se/global/image … mp;height=

en tryckklocka är det förvisso men inte till en wastegate utan det är till för att ändra vinkel på skovlarna i turbon.

är man inte så insatt i nya turbo dieslarna så är det inte lätt att veta smile


ser ut ungefär så även på vag nya tdi maskiner

Kör fort så hinner inget hända...

3 292 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#116
För mig spelar det inte så stor roll om det är WG eller nåt annat... jag vill ju bara att grejerna ska funka, förutom alla andra fel som bilen är på verkstad för nu så kommer jag kolla upp detta med turbon, tror det kan vara armen till den där tryckklokckan som tjärvar som videosarna är postade i tidigare inlägg visar.. jag tror stenhårt på det jag iaf big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 120 Inlägg
26 oktober 2013
#117
Trist att du fått så många problem med bilen, hoppas det löser sig så smidigt och billigt som möjligt.


3 292 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#118
viccoA skrev:
Trist att du fått så många problem med bilen, hoppas det löser sig så smidigt och billigt som möjligt.

Ja det är lite trist.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#119
Imorse ringde dom från verkstan och sa att dom hittat felet på bilen ang tidigare beskrivet om instrumentering som slocknar, ABS lampa som lyser, Meddelanden om antispinn o antisladd ur funktion

Kabelhärvan i förardörren som är felande sa han, så han har beställt ny kabelhärva o ska byta den i mitten på veckan, jag vet inte mycket om bilel men man kan ju undra hur troligt det är att kabelhärva i därr kan orsaka tex att varvräknare slutar funkar, tankmätare lika så och alla felmeddelanden..

Hoppas iaf att det är det som verkligen är fel så jag vet att felet blir riktigt åtgärdat.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
28 oktober 2013
#120
Danne_1977 skrev:
Imorse ringde dom från verkstan och sa att dom hittat felet på bilen ang tidigare beskrivet om instrumentering som slocknar, ABS lampa som lyser, Meddelanden om antispinn o antisladd ur funktion

Kabelhärvan i förardörren som är felande sa han, så han har beställt ny kabelhärva o ska byta den i mitten på veckan, jag vet inte mycket om bilel men man kan ju undra hur troligt det är att kabelhärva i därr kan orsaka tex att varvräknare slutar funkar, tankmätare lika så och alla felmeddelanden..

Hoppas iaf att det är det som verkligen är fel så jag vet att felet blir riktigt åtgärdat.

Allt på dessa bilar ligge på CAN nät blir de tjall i komunikationen där kan va som helst hända.. Å ja det går CAN signaler ut i dörren med.. Sitter nämligen en styrenhet där med DDM heter den.

Inget jag vart borta i innan men men..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök