15 augusti 2013
Trådstartare
Tråd från 2013 /Mod
Hej alla motorintresserade:), Detta är mitt första inlägg samt medlemskap någonsin på ett forum, så hoppas på det bästa.
Problemet:
Min Volvo V40 2.0T manuell växling och 11.000 mil har fått ett/flera mysko problem, nämligen att bilen rycker vid kraftig acceleration på 3'e växeln endast och vid Ca:4000rpm, i samband med ryckningarna så kan DSA(antisladd) blinka, precis som den gör när systemet jobbar, har googlat omkring och snappat upp att tändspolarna kan ha sprickor, kollade igenom allihopa väääldigt noga, men de var som nya. Bilen var på service för Ca 1 vecka sedan och bytte tändstift och allt vad man byter på underhållsservice.
Jag äger en liten snärtig felkodsläsare vid namn ELM327 som jag kopplade upp mot Torque på mobilen, då kom en felkod upp P1600 Trottle unit internal fault, googlade upp denna felkod och får fram att det är en spjällägesgivare som bör bytas, gjorde det men utan några bättre resultat. Kan ju tilläggas att tomgången vid kallstart är ganska hög mot vad den var innan dvs 750rpm i fungerande skick och nu 1000-1200rpm, efter man har kört ett tag så blir den okej igen.
Hoppas jag har beskrivit problemet tillräckligt och att det kan vara till hjälp.
Tack på förhand
Jimmy
Senast redigerat av Jimmy_lumpen (15 augusti 2013)