3621
Sök

Trimma skyline r33 gtst

239 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#1
Tjena, om man vill få ut runt 300-320 hästar utav sin r33a, hur bör man gå till väga då ifall man ej kan mecka?
Vilka delar bör man byta ut?

Har frågat ett par antal firmor och de vill ha mellan 40 - 65 tusen för delar och montering.

Skulle vilja komma undan lite billigare om det går smile

7 274 Inlägg
16 augusti 2013
#2
IC'n ska tydligen vara bra att uppgradera.
Större avgassystem och laddtryck på 0.7-0.8 bar.


239 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#3
Brains skrev:
IC'n ska tydligen vara bra att uppgradera.
Större avgassystem och laddtryck på 0.7-0.8 bar.
Du råkar inte veta vad laddtrycket är original?

Vilket är det bästa sättet att höja trycket på? Köpa digital?

7 274 Inlägg
16 augusti 2013
#4
Drygt 0.5 har jag för mig.

Jag hade nog nöjt mig med en dawes device men visst är det väl trevligt med en elektronisk.


TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
16 augusti 2013
#5
gör som brains säger så kommer du komma dit, behövs inte alls mkt.

förstår inte hur firmor kan säga 40-60k? när det du måste göra kostar runt 2-5k å fixa fram.


239 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#6
Vill inte göra ny tråd så tar frågan här

Vad är skillnaden på downpipe och fronpipe? Vad behöver jag till min r33a?

1 397 Inlägg
16 augusti 2013
#7
Downpipe är från turbon och ner under bilen, front pipe är efter downpipe och fram till katalysatorn, sen efter katalysatorn så kallar man resten för cat-back

Vad är målet med bilen? Bli medlem på www.skyline.se


239 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#8
lill3bror skrev:
Downpipe är från turbon och ner under bilen, front pipe är efter downpipe och fram till katalysatorn, sen efter katalysatorn så kallar man resten för cat-back

Vad är målet med bilen? Bli medlem på www.skyline.se
Allright, så om jag vill att bilen ska gå så bra som möjligt så behöver jag alltså elbow,frotn pipe, downpipe, decat och catback? Det är dumt att skippa nån utav dessa va?

Målet är att få ut så mkt hästar som möjligt innan det priset börjar stiga markant, vilket är runt 300 om jag förstått rätt?

Med markant menar jag tex ny ecu för 10 000 osv

Dahlgren
450 Inlägg
16 augusti 2013
#9
40-65k o_O
Då blir du blåst...
Räcker väll nästan med en mappning för ca 5-10k för att få ut 300hk.


239 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#10
A-Dahlgren skrev:
40-65k o_O
Då blir du blåst...
Räcker väll nästan med en mappning för ca 5-10k för att få ut 300hk.
OM allt e orignal, och man enbart mappar bilen, hur kan man då få ut fler hästar? Det finns väl inget att "mappa".

Som jag förstått så betyder mapping = optimering, men om allt e orignal finns det väl inget att optimera?

Egentligen helt orelevant, för 65k e alldels för mycket tongue

Dahlgren
450 Inlägg
16 augusti 2013
#11
puttepro skrev:
A-Dahlgren skrev:
40-65k o_O
Då blir du blåst...
Räcker väll nästan med en mappning för ca 5-10k för att få ut 300hk.
OM allt e orignal, och man enbart mappar bilen, hur kan man då få ut fler hästar? Det finns väl inget att "mappa".

Som jag förstått så betyder mapping = optimering, men om allt e orignal finns det väl inget att optimera?

Egentligen helt orelevant, för 65k e alldels för mycket tongue
Finns ganska många hk att hämta ur en original bil..
Från fabrik så är dem ju aldrig optimerade till gränsvärden som trimmfirmor gör.
Detta för att kunna lämna en garanti..
vet inte vad det sitter för original avgassystem på en skyline
Men brukar kunna plocka ut ganska många hästar när man byter downpipe,racekatt och sätter på 2,5"-3" catback.
+ sportfilter och mapp/chipp
Detta brukar vara Steg 2 vid många firmor.
Steg 1 innebär väll bara typ sportfilter och ett chipp / lätt mappning.
Sedan vet jag ju inte hur mycket din turbo tål.
Det kan du ju googla på..
För det är oftast där skon klämmer. Och när den inte räcker till det är då du kan få räkna med att få punga ut en massa pengar.

för då blir ju nästa steg tex större ic, turbo, spridare, soppapump. Om man inte går all the way och byter kolvar/stakar osv, för då kan du mata på ganska mycket, Om nu drivlinan håller.


Ta min s4a som ex. Jag har 265 orginal, Men med en mappning så har jag 317.
Senast redigerat av A-Dahlgren (16 augusti 2013)


239 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#12
A-Dahlgren skrev:
puttepro skrev:
A-Dahlgren skrev:
40-65k o_O
Då blir du blåst...
Räcker väll nästan med en mappning för ca 5-10k för att få ut 300hk.
OM allt e orignal, och man enbart mappar bilen, hur kan man då få ut fler hästar? Det finns väl inget att "mappa".

Som jag förstått så betyder mapping = optimering, men om allt e orignal finns det väl inget att optimera?

Egentligen helt orelevant, för 65k e alldels för mycket tongue
Finns ganska många hk att hämta ur en original bil..
Från fabrik så är dem ju aldrig optimerade till gränsvärden som trimmfirmor gör.
Detta för att kunna lämna en garanti..
vet inte vad det sitter för original avgassystem på en skyline
Men brukar kunna plocka ut ganska många hästar när man byter downpipe,racekatt och sätter på 2,5"-3" catback.
+ sportfilter och mapp/chipp
Detta brukar vara Steg 2 vid många firmor.
Steg 1 innebär väll bara typ sportfilter och ett chipp / lätt mappning.
Sedan vet jag ju inte hur mycket din turbo tål.
Det kan du ju googla på..
För det är oftast där skon klämmer. Och när den inte räcker till det är då du kan få räkna med att få punga ut en massa pengar.

för då blir ju nästa steg tex större ic, turbo, spridare, soppapump. Om man inte går all the way och byter kolvar/stakar osv, för då kan du mata på ganska mycket, Om nu drivlinan håller.


Ta min s4a som ex. Jag har 265 orginal, Men med en mappning så har jag 317.
Yeah så har jag också förstått det, men tydligen ska skylines ECU ge upp vid 300 hästar, och en ny kostar runt 10 papp, och e inte riktigt så tät nu  sad

fläskpannkaka
856 Inlägg
16 augusti 2013
#13
Kika på min bil och se vad som är gjort, sen rekommendera jag sscs.nu och skyline.se där kan du få både hjälp och hitta mycket delar billigt.

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

239 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#14
Lowmotion skrev:
Kika på min bil och se vad som är gjort, sen rekommendera jag sscs.nu och skyline.se där kan du få både hjälp och hitta mycket delar billigt.
Den har ju också Apexi power fc med handenhet som kostar över 10 000. Försöker få ut så mycket som möjligt utav bilen utan att köpa en Apexi power fc med handenhet. Iaf inte iår smile

239 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#15
Fick nyss mail från ett större trimföretag, vet inte om man får skriva ut namnet, så skiter i det. Såhär står det.

#Problemet är att motorn är mappad för japansk bränsle och andra förhållanden. Vi har sett många motorer som har spikat sönder med sådana modifikationer som du skriver om. Så det kan bli en kostsam resa. Ett styrsystem + mappning är enligt mig första steget. Vi har byggt fler Skylines än någon annan i Sverige och har mycket erfarenheter av detta."

Min modifikation jag skriver om är höjt laddtryck och nytt avgas intercooler + sportluftfitler. Kan detta stämma?

239 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
#16
Förrästen, är dawes device svårare att "installera" än vanlig pysventil?

1 397 Inlägg
18 augusti 2013
#17
puttepro skrev:
Fick nyss mail från ett större trimföretag, vet inte om man får skriva ut namnet, så skiter i det. Såhär står det.

#Problemet är att motorn är mappad för japansk bränsle och andra förhållanden. Vi har sett många motorer som har spikat sönder med sådana modifikationer som du skriver om. Så det kan bli en kostsam resa. Ett styrsystem + mappning är enligt mig första steget. Vi har byggt fler Skylines än någon annan i Sverige och har mycket erfarenheter av detta."

Min modifikation jag skriver om är höjt laddtryck och nytt avgas intercooler + sportluftfitler. Kan detta stämma?
Jag tycker det dom skriver är helrätt.. Att bara höja laddtrycket utan att tillföra bränsle, då blir inte bra tongue


Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
18 augusti 2013
#18
lill3bror skrev:
puttepro skrev:
Fick nyss mail från ett större trimföretag, vet inte om man får skriva ut namnet, så skiter i det. Såhär står det.

#Problemet är att motorn är mappad för japansk bränsle och andra förhållanden. Vi har sett många motorer som har spikat sönder med sådana modifikationer som du skriver om. Så det kan bli en kostsam resa. Ett styrsystem + mappning är enligt mig första steget. Vi har byggt fler Skylines än någon annan i Sverige och har mycket erfarenheter av detta."

Min modifikation jag skriver om är höjt laddtryck och nytt avgas intercooler + sportluftfitler. Kan detta stämma?
Jag tycker det dom skriver är helrätt.. Att bara höja laddtrycket utan att tillföra bränsle, då blir inte bra tongue
Håller med jag med.
Mkt vettigt första steg sen kan man ju justera efter man gör någon ändring i framtiden :-)

Lite för mkt är precis lagom.

239 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#19
lill3bror skrev:
puttepro skrev:
Fick nyss mail från ett större trimföretag, vet inte om man får skriva ut namnet, så skiter i det. Såhär står det.

#Problemet är att motorn är mappad för japansk bränsle och andra förhållanden. Vi har sett många motorer som har spikat sönder med sådana modifikationer som du skriver om. Så det kan bli en kostsam resa. Ett styrsystem + mappning är enligt mig första steget. Vi har byggt fler Skylines än någon annan i Sverige och har mycket erfarenheter av detta."

Min modifikation jag skriver om är höjt laddtryck och nytt avgas intercooler + sportluftfitler. Kan detta stämma?
Jag tycker det dom skriver är helrätt.. Att bara höja laddtrycket utan att tillföra bränsle, då blir inte bra tongue
Tänkte höja till max 0,8 och byta ut hela avgas systemet, detta är alltså inge bra sad Fan att köpa ECU och mappa kostar runt 20 lax sad

smurfidunder
327 Inlägg
18 augusti 2013
#20
Trimma den bonkestyle då?

Spridare cirka 40% större. En rejäl soppapump, nytt rejält soppafilter. Kontrollera spänningsmatning till dessa komponenter vid belastning, bör vara minst 13 volt då generatorn laddar, så även tändspolarna.

Tanka e85. Kör och ladda det som går typ. Rätt svårt att köra sönder en motor på e85. Min lilla högkompade sugmotor / turbokonverterade sak går nu pga lathet på lamdba 0.97 @ 1,7bar. Bra snyt, kanske 50-100 häst borta pga att den går snålt men håller gör den. Det blir liksom inte någon värme när man kör e85 så snålt, skulle den gå snålare så tappar man drastiskt med effekt. Över lambda 1,05 så börjar den hacka och en bit innan dess finns det liksom ingen effekt.

Så etanol konverta, öka laddtrycket så länge den svarar och går bättre på höjningen!

Det bästa är om du har en mätsträcka som du alltid kör på samma vis. Börja gasa vid en stolpe/gran whatever och dra fullt på säg 3an mellan 3000 och 7000. Sen mäter du tiden det tar att accelera det varvtalsspannet. Gör en ändring och provkör igen några gånger för att få ut några värden. Går det fortare tidsmässigt så går bilen bättre. Tänk på att ha typ liknande villkor som tankvolym passagerare däcktryck medvind utetemp osv.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk


Sök