Tanken är att detta ska bli en Volvo 242 GruppA, exakt som dom var när Volvo vann DTM/ETC på 80-talet. My intention is that this shouldbe an 242 GroupA, exactly as they whas when Volvo won DTM/ETC back in the 80s.
Men tror att den kom från en produktionsbil. Så troligen en 1030 då.
Hur ser man skillnad på 1030-alu och 1031-alu?
Lite förenklat kan man väl säga att det är storleken och det skiljer lika mycket mellan en vanlig 1030 och en 1031 gjutjärnsaxel som mellan 1030 och 1031 Aluaxel.
Finns det inte både hel alu axel och axel med gjut hus och alu rör?
fakeso skrev:
L_R skrev:
Jag låter det vara osagt vad det var för bakaxel.
Men tror att den kom från en produktionsbil. Så troligen en 1030 då.
Hur ser man skillnad på 1030-alu och 1031-alu?
Lite förenklat kan man väl säga att det är storleken och det skiljer lika mycket mellan en vanlig 1030 och en 1031 gjutjärnsaxel som mellan 1030 och 1031 Aluaxel.
Vad jag vet så har det bara tillverkats aluminiumaxlar med stålrör (dvs bara klumpen i alu) men i reglementet har man öppnat upp för aluminium och till och med "komposit"! Men det har jag som sagt aldrig sett eller hört talas om.
Där var ett repotage i Bilsport för många år sen om en svart 242 GruppA kopia. Det skulle vara en exakt kopia av originalet och jag har för mig att där satt en hel alu axel. Men jag kan ha fel.
fakeso skrev:
Vad jag vet så har det bara tillverkats aluminiumaxlar med stålrör (dvs bara klumpen i alu) men i reglementet har man öppnat upp för aluminium och till och med "komposit"! Men det har jag som sagt aldrig sett eller hört talas om.
Detta är originalbakluckan från Etienne Dumortiers bil, tänkte använda den som mall för den nya bakluckan. Den är inte rostig men det finns några småbucklor och hålen för vatten och bensin sitter inte symetriskt. Blir fräschare med en ny bagagelucka.
Är den syradoppad för lägre vikt? Vad jag förstår (läst mig till) så fick man inte lätta på annat sätt, är insidan intakt med förstärkningarna på den luckan du har där då?