3186
Sök

Volvo 242 GruppA

Tanken är att detta ska bli en Volvo 242 GruppA, exakt som dom var när Volvo vann DTM/ETC på 80-talet. My intention is that this shouldbe an 242 GroupA, exactly as they whas when Volvo won DTM/ETC back in the 80s.

319 747 Visningar
Uppdaterades senast 30 november 2017
20 Inlägg
7 oktober 2013
#141

Sitter det givare som läser av kuggar vid naven fram med som det gör på 740/940? Eller hur se det ut på 240 med abs?

Mvh/Johannes


Volvo 240 grupp-A historiker
17 Inlägg
8 oktober 2013
#142
Jolla_R skrev:

Sitter det givare som läser av kuggar vid naven fram med som det gör på 740/940? Eller hur se det ut på 240 med abs?

Mvh/Johannes

Så här ser det ut: http://240grupp-a.se/bilder-filer/bilen … r/abs1.jpg

Björn Ohlson - Volvo 240 grupp-A historiker (0768-978888)
Driver sidan www.240grupp-A.se
Samarbetspartners:
www.Dekaltrim.se, www.Estremo.se, www.Teambild.se

75 Inlägg
8 oktober 2013
#143
Helst klar avundsjuk på din projekt! Mycket grym, lycka till med allt! Prem lagd! smile


218 Inlägg
8 oktober 2013
Trådstartare
#144
Jolla_R skrev:

Sitter det givare som läser av kuggar vid naven fram med som det gör på 740/940? Eller hur se det ut på 240 med abs?

Mvh/Johannes

Japp! Samma givare som Volvo 760/740.


218 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
#146
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-802517ad07743592a15ff358193869de.jpg

Jag har låtit tillverka några extra Catchtankar om det är någon som behöver.
Tankarna är gjorda exakt efter VMS original ritningar och är av mycket hög kvalite.


218 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
#147
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-a25264d6371f7b9606d381e909a348e4.jpg
Tankarna har uttag för nivågivare (ska kopplas till den digitala instrumentpanelen).
- 1st uttag i botten för huvudpumpen/pumparna.
- 2st uttag för förpumpar
- 1st uttag för retur från sprutet
- 1st uttag för retur till tank



Notera kvaliten på svetsarna!


Lång & Smal!
462 Inlägg
23 oktober 2013
#148
Grymt projekt! smile

//Henrik Johansson

1 026 Inlägg
24 oktober 2013
#150
Det är så sjukt hög finish på dina grejer! Supertrevligt att följa.


4 Inlägg
25 oktober 2013
#151
Ang lättning/syradoppning en kompis jobbade i Olofström på plåtpressningen på 80talet och han var med när dom pressade framskärmar i tunnare plåt var visst rätt stor skillnad i vikt
Men det går och få en 240 rätt lätt men dom blir lite mjuka

218 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#152
bertryd skrev:
Ang lättning/syradoppning en kompis jobbade i Olofström på plåtpressningen på 80talet och han var med när dom pressade framskärmar i tunnare plåt var visst rätt stor skillnad i vikt
Men det går och få en 240 rätt lätt men dom blir lite mjuka

Mycket intressant att höra!
Vad jag kan se så nämns det inget om tunnplåts detaljer i GrpA homologeringshandlingarna, men det kanske ändå inrymdes i reglementet?
Vore intressant att veta om dessa framskärmar användes av något team? Någon som vet?


Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
26 oktober 2013
#153
finns många tokar i bilvärlden och du är en av dom som toppar den listan! Helt fantastiskt arbete du gör! Älskar fan den här projektråden! Grymt bara!! smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

4 Inlägg
26 oktober 2013
#154
Är inte säker men har en svag aning om att han pratade om att dom gick till Susannes rallybil

9 Inlägg
26 oktober 2013
#155
det här är definitivt det grymmaste projektet på garaget!!!!!! prem lagd! big_smile


141 Inlägg
26 oktober 2013
#156
Riktigt frän bil...har en fråga , har du pratat med Pelle i Vänersborg ? Han kan mycket om dessa bilar och kan ha mycket konstigt på hyllan...ler...


218 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#157
Johansen skrev:
Riktigt frän bil...har en fråga , har du pratat med Pelle i Vänersborg ? Han kan mycket om dessa bilar och kan ha mycket konstigt på hyllan...ler...

Japp!smile


Volvo 240 grupp-A historiker
17 Inlägg
27 oktober 2013
#158
Det är ju inte någon hemlighet att Volvo körde med tunnplåts delar på sina bilar för att spara vikt. Mest känt var att man körde med en tunnplåtshuv (ej att förväxlas med aluminium som många tror då det inte var tillåtet med sådant i grupp-A), framskärmar och dörrar i tunnplåt. Dessa var i 0,6 mm plåt sett till original som var på 0,9 mm.

Finns även skrönor om att det har rullat runt tunnplåtskarosser här i Sverige (ej syradoppade utan byggda på tunnplåt), jag har dock aldrig stött på en men det gick rykten om en herre som hade en ståendes på lon i sin ladugård för många år sen. Hur vida detta stämmer kan jag inte svara på då det finns otroligt många skrönor om diverse historier i Volvo grupp-A sfären...

Björn Ohlson - Volvo 240 grupp-A historiker (0768-978888)
Driver sidan www.240grupp-A.se
Samarbetspartners:
www.Dekaltrim.se, www.Estremo.se, www.Teambild.se

Volvo 240 grupp-A historiker
17 Inlägg
27 oktober 2013
#159
GruppA skrev:
Det är ju inte någon hemlighet att Volvo körde med tunnplåts delar på sina bilar för att spara vikt. Mest känt var att man körde med en tunnplåtshuv (ej att förväxlas med aluminium som många tror då det inte var tillåtet med sådant i grupp-A), framskärmar och dörrar i tunnplåt. Dessa var i 0,6 mm plåt sett till original som var på 0,9 mm.

Finns även skrönor om att det har rullat runt tunnplåtskarosser här i Sverige (ej syradoppade utan byggda på tunnplåt), jag har dock aldrig stött på en men det gick rykten om en herre som hade en ståendes på lon i sin ladugård för många år sen. Hur vida detta stämmer kan jag inte svara på då det finns otroligt många skrönor om diverse historier i Volvo grupp-A sfären...

Kolla fogen som går vertikalt i mitten på motorhuven, det är ett enkelt sätt att känna igen en tunnplåtshuv. För er som har lätt att ta er till museumet i Gbg och kan få någon att lyfta på huven åt er på #605-bilen så kan ni se att det sitter en likadan huv på den bilen. big_smile

(Övrig kuriosa om personerna på bilden: Mannen i grått är Björn Scheuer, männen i röda overaller från vänster är Kenneth Larsson och sen Frank Millqvist och slutligen han i bakgrunden med blå/grå jacka är Lars Sandberg (en av hjärnorna bakom ETC-systemet)
http://www.240grupp-a.se/UPLOADS/huv.jpg
Senast redigerat av GruppA (16 november 2013)

Björn Ohlson - Volvo 240 grupp-A historiker (0768-978888)
Driver sidan www.240grupp-A.se
Samarbetspartners:
www.Dekaltrim.se, www.Estremo.se, www.Teambild.se

129 Inlägg
28 oktober 2013
#160
Vilket vackert arbete du utför!


Sök