2628
Sök

Hur fixa lås på bakdörr, Saab 9000

9 Inlägg
5 november 2006
Trådstartare
Tjena!
Jag har en Saab 9000CD -90, där (av en pinsamhet :-) ) bakdörrens låsknapp har pajat. Det är inget c-lås, själva knappen som man drar i för att låsa upp dörren har liksom lossnat eller gått sönder mekaniskt, så att man inte kan låsa upp dörren!! Jag var nog lite väl våldsam mot den när första kylan kom för några dagar sendan......(pinsamt) :-)

Jag vet inte riktigt hur dörrarna är konstruerade så jag kan komma åt att fixa och eventuellt byta ut det som behöver bytas, eller åtminstone låsa upp dörren. Just nu kommer man inte alls in där!!

Tacksam för hjälp!!

mildred

666 Inlägg
5 november 2006
ta av dörrsidan och kolla vad som  pajj, åk sen till en saab återförsäljare/skrot eller var du nu hittar reservdelen å byt....

annars kan man lämna in den å betala många surtförvärvda slantar....

//Silver

9 Inlägg
6 november 2006
Trådstartare
Okej, tack så mycket. Men hur kommer man åt på ett smidigt sätt. I och med att dörren är låst, så finns det inte så mycket utrymme... Det enda jag kan se nu som jag kan nå, är en lucka precis vid handtaget, eller menar du att jag ska rycka hela dörrinredningen? det kanske kan funka.....
Tack för hjälpen!

mildred

666 Inlägg
6 november 2006
det har du iof rätt i, kan var lite svårt att ta av dörrpanelen om du inte får upp dörren, tänkte nog inte så längt där:/

lycka till ändå

//Silver

5 710 Inlägg
7 november 2006
Hmm CD-90 utan centrallås? Har jag aldrig upplevt....
Säker på att det inte är trasigt? Isf borde det gå att tvångsköra centrallåsmotorn via kontakten i bakdörren OM det nu inte är så att motorn är död.

Annars är det bara att bryta upp dörrsidan....

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
7 november 2006
Får jag låna tråden för liknande fall?
Det är så att fläkten i min ena bakdörr har börjat låta högre än normalt, ger ifrån sig ett tickande ljud - men den funkar. Kan det hjälpa att rengöra den?

1 453 Inlägg
7 november 2006
Lyfter tråden, kom igen nu JonTe.

9 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Hmm CD-90 utan centrallås? Har jag aldrig upplevt....
Säker på att det inte är trasigt? Isf borde det gå att tvångsköra centrallåsmotorn via kontakten i bakdörren OM det nu inte är så att motorn är död.

Annars är det bara att bryta upp dörrsidan....

Jaha...och hur gör tvångskör man den? om det sitter kontakt i dörren, hur kommer jag åt den när dörren är stängd och låst?? det kanske kan funka...kan ju hoppas...
Annars, vet någon var man kan få tag på typ ritningar eller nåt som visar hur bakdörrarna är uppbyggda? gärna i elektroniskt format så man kan ladda ner eller så...

5 710 Inlägg
9 november 2006
sveddan skrev:
Lyfter tråden, kom igen nu JonTe.

Lugna sig....wink

Helt klart värt att prova, jag har inte testat själv men däremot fått erfara oljudet mååååånga ggr.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
9 november 2006
mildred80 skrev:
Jaha...och hur gör tvångskör man den? om det sitter kontakt i dörren, hur kommer jag åt den när dörren är stängd och låst?? ...

Attans....nu gick jag i samma tankefälla som silverbird smile....det går ju naturligtsvis inte när dörren är stängd....
Lösning 2 är att mata via styrenheten till centrallåset.
Denna sitter vid pedalerna, man tar ned "sparkskyddet" så kommer man åt den.
Vilken kabel/kablar du skall mata på vet jag inte och det får man ta reda på genom att läsa elschema, förklarar du situationen och ber du snällt på SAAB så kanske de kan kopiera ett schema åt dig.

MVH Jonas
..............

Sök