2788
Sök

Köra fort på grusvägar/rallysträckor utan att tävla

9 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
#1
Jag är ingen tävlingsmänniska. Jag tycker visserligen om tävlingen under tiden den pågår och efter att man gjort bra ifrån sig, men före varje tävling, vad för tävling det än är, så har jag klump i magen. Därför vill jag inte tävla med andra, men jag vill ändå köra fort på grusvägar. Det är heller inte nödvändigt att sträckan är särskilt lång. Egentligen räcker det med en kurva samt 150 meter före kurvan och 100 meter efter kurvan. Så låt säga 250 - 300 meters sträcka grusväg som innehåller minst en kurva. Jag vill köra fort på ett sånt ställe och jag vill göra det lagligt.

Hur går man tillväga? Jag har redan bil och körkort och jag vet många grusvägar som uppfyller kriteriet. Det enda jag inte har är en avlyst väg.

1 948 Inlägg
29 augusti 2013
#2
I många länder ute i Europa är det väldigt populärt med "backtävlingar" körs ofta uppför berg på kringelkrokiga vägar.
Detta är något jag tycker skulle vara roligt om det kunde bli vanligare (känner till ett sådan arrengemang) i Sverige. Dock så är det ganska så jättesvårt med SBF som gör allt dom kan för att förstöra för motorsporten... (godkända avåkningszoner, fullbur samt vagnsbok är troligen det minsta dom skulle kräva...)

Men nu för att svara på TS fråga, du får helt enkelt gå till dom/den som äger en väg och fråga, svaret kommer garanterat vara nej.

Då får du göra som oss andra... chansa att det inte kommer något möte wink skämt å sido, brukar köras en del "sträckor" på vintern i redigt tempo på grusvägar, gör man det när det är mörkt ute så ser man ju om det kommer något på andra sidan kurvan (lyser upp).

9 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
#3
baltis skrev:
I många länder ute i Europa är det väldigt populärt med "backtävlingar" körs ofta uppför berg på kringelkrokiga vägar.
Detta är något jag tycker skulle vara roligt om det kunde bli vanligare (känner till ett sådan arrengemang) i Sverige. Dock så är det ganska så jättesvårt med SBF som gör allt dom kan för att förstöra för motorsporten... (godkända avåkningszoner, fullbur samt vagnsbok är troligen det minsta dom skulle kräva...)

Men nu för att svara på TS fråga, du får helt enkelt gå till dom/den som äger en väg och fråga, svaret kommer garanterat vara nej.

Då får du göra som oss andra... chansa att det inte kommer något möte wink skämt å sido, brukar köras en del "sträckor" på vintern i redigt tempo på grusvägar, gör man det när det är mörkt ute så ser man ju om det kommer något på andra sidan kurvan (lyser upp).

Hej! tack för ditt svar! smile

Drivers opentävlingar fodrar ingen bur och det skulle fungera utmärkt att köra på mindre grusvägar. Farten behöver inte vara hög. Tänk dig en iskall vinterdag i januari på en liten grusväg med T-korsning, det behöver inte gå särskilt fort för att vara kul.

Allt som fodras av vägen är följande:

1. 150 meter att ta sats på
2. Ett 90 graders vägskäl
3. 100 meter att komma upp i fart igen på

(Med andra ord så behöver man 250 meters sträcka i skogen)

http://www.sbf.se/sportgrenar/enkla-tavlingsformer/

Allt gott! smile
//HS
Senast redigerat av humlestaket (29 augusti 2013)

9 118 Inlägg
29 augusti 2013
#4
Du kan ju börja köra folkrace i RS serien. Där kör du själv på asfalt eller grus, ibland blandat. Visst att det är tävling och tidtagning, men du kan ju tävla mot dig själv istället.


9 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
#6
Putteliten skrev:
Du kan ju börja köra folkrace i RS serien. Där kör du själv på asfalt eller grus, ibland blandat. Visst att det är tävling och tidtagning, men du kan ju tävla mot dig själv istället.

Hej! smile

Tyvärr försvinner själva charmen med det då. Tanken är att det ska vara sådana vägar som det var på landsbyden i början av 50-talet. Från början tänkte jag köra hårt på asvalterade landsvägar som dagens landsbygdsvägar men eftersom det skulle vara omöjligt att genomföra utan att överträda lagen så satsar jag på landsbygdsvägar så som de var på 50-talet smile

Allt gott!
//HS

1 948 Inlägg
29 augusti 2013
#7
humlestaket skrev:
baltis skrev:
I många länder ute i Europa är det väldigt populärt med "backtävlingar" körs ofta uppför berg på kringelkrokiga vägar.
Detta är något jag tycker skulle vara roligt om det kunde bli vanligare (känner till ett sådan arrengemang) i Sverige. Dock så är det ganska så jättesvårt med SBF som gör allt dom kan för att förstöra för motorsporten... (godkända avåkningszoner, fullbur samt vagnsbok är troligen det minsta dom skulle kräva...)

Men nu för att svara på TS fråga, du får helt enkelt gå till dom/den som äger en väg och fråga, svaret kommer garanterat vara nej.

Då får du göra som oss andra... chansa att det inte kommer något möte wink skämt å sido, brukar köras en del "sträckor" på vintern i redigt tempo på grusvägar, gör man det när det är mörkt ute så ser man ju om det kommer något på andra sidan kurvan (lyser upp).

Hej! tack för ditt svar! smile

Drivers opentävlingar fodrar ingen bur och det skulle fungera utmärkt att köra på mindre grusvägar. Farten behöver inte vara hög. Tänk dig en iskall vinterdag i januari på en liten grusväg med T-korsning, det behöver inte gå särskilt fort för att vara kul.

Allt som fodras av vägen är följande:

1. 150 meter att ta sats på
2. Ett 90 graders vägskäl
3. 100 meter att komma upp i fart igen på

(Med andra ord så behöver man 250 meters sträcka i skogen)

http://www.sbf.se/sportgrenar/enkla-tavlingsformer/

Allt gott! smile
//HS

Om du kollar på TimeAttack serierna som går i sverige så går dom också under "enkla tävlingsformer", då erfodras koner när bilar utan bur kör eftersom dom har en hastighetsbegränsning på typ 120-130, detta gör det då svårt att annordna något större på en grussträcka eller asfaltssträcka.

Men det var ju inte riktigt det din ursprungliga fråga handlade om.
Mitt tips, sluta vara så feg (blir förvånad över hur folk inte ens verkar våga byta däck på bilen för dom tror att polisen ska bli sur..) big_smile ut och gasa, gör det när det är mörkt, ser du som sagt om du mot förmodan skulle möta någon. Och börja för gudsskull inte din rally karriär med att försöka ge järnet i en 90graders kurva big_smile

9 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
#8
baltis skrev:
Om du kollar på TimeAttack serierna som går i sverige så går dom också under "enkla tävlingsformer", då erfodras koner när bilar utan bur kör eftersom dom har en hastighetsbegränsning på typ 120-130, detta gör det då svårt att annordna något större på en grussträcka eller asfaltssträcka.

Men det var ju inte riktigt det din ursprungliga fråga handlade om.
Mitt tips, sluta vara så feg (blir förvånad över hur folk inte ens verkar våga byta däck på bilen för dom tror att polisen ska bli sur..) big_smile ut och gasa, gör det när det är mörkt, ser du som sagt om du mot förmodan skulle möta någon. Och börja för gudsskull inte din rally karriär med att försöka ge järnet i en 90graders kurva big_smile

Okej smile

Där jag bor finns det många öppna grusvägar utan skymd sikt så mörker behöver jag inte, eftersom det är öppna landskap (dvs åkrar/fält) på båda sidorna. Så det är ingen risk att möta något eller skada någon där jag ska köra smile

Om man är ett gäng som håller på med detta, skulle man då inte kunna snacka med bönderna så att man betalar skadorna på vägen som blir av några timmars hård körning under en dag. Så skulle man ju kunna anordna sådana här körningar 10 gånger om året eller nåt smile

Evildan
29 augusti 2013
#9
humlestaket skrev:
baltis skrev:
Om du kollar på TimeAttack serierna som går i sverige så går dom också under "enkla tävlingsformer", då erfodras koner när bilar utan bur kör eftersom dom har en hastighetsbegränsning på typ 120-130, detta gör det då svårt att annordna något större på en grussträcka eller asfaltssträcka.

Men det var ju inte riktigt det din ursprungliga fråga handlade om.
Mitt tips, sluta vara så feg (blir förvånad över hur folk inte ens verkar våga byta däck på bilen för dom tror att polisen ska bli sur..) big_smile ut och gasa, gör det när det är mörkt, ser du som sagt om du mot förmodan skulle möta någon. Och börja för gudsskull inte din rally karriär med att försöka ge järnet i en 90graders kurva big_smile

Okej smile

Där jag bor finns det många öppna grusvägar utan skymd sikt så mörker behöver jag inte, eftersom det är öppna landskap (dvs åkrar/fält) på båda sidorna. Så det är ingen risk att möta något eller skada någon där jag ska köra smile

Om man är ett gäng som håller på med detta, skulle man då inte kunna snacka med bönderna så att man betalar skadorna på vägen som blir av några timmars hård körning under en dag. Så skulle man ju kunna anordna sådana här körningar 10 gånger om året eller nåt smile

Betydligt vettigare med öppna ytor, nattetid i skogen ser man inte vad som är på andra sidan om det inte är ett fordon med påslagen belysning, finns andra hinder, hundrastare, folk som lallar hem från grannens fest, älgar, skidåkare osv.

9 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
#10
Var tränar rallyförare nånstans? De måste ju träna på grusvägar ibland. För om man bara kör på grusvägar under pågående tävlingar så får man ju ingen rutin.

79 Inlägg
30 augusti 2013
#11
En variant är väl att vara två, ställ polaren tillräckligt långt bort efter vägen så han kan varna i god tid om det skulle komma någon, sen har ni kontakt hela tiden via mobil och headset.

9 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
#12
Perb67 skrev:
En variant är väl att vara två, ställ polaren tillräckligt långt bort efter vägen så han kan varna i god tid om det skulle komma någon, sen har ni kontakt hela tiden via mobil och headset.

Har också tänkt på det men vägarna blir ju väldigt slitna av sån här körning så man måste ju i vilket fall som helst komma överens med markägaren så att han som äger vägen får ekonomisk ersättning för skadorna som blir smile

Entreprenör
1 286 Inlägg
30 augusti 2013
#13
Men herre gud du måste ju bara vara ett riktigt internettroll.......

Du söker alltså en 250m grusväg med en kurva i där du kan åka och sladda i flera timmar? Du måste skoja.

// Niklas Johansson

9 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
#14
NiKeMaN skrev:
Du söker alltså en 250m grusväg med en kurva i där du kan åka och sladda i flera timmar?

Eh ja? Framgår inte det rätt tydligt? Grattis du har uppfattat det rätt smile

1 948 Inlägg
30 augusti 2013
#15
troll...

12 086 Inlägg
31 augusti 2013
#16
NiKeMaN skrev:
Men herre gud du måste ju bara vara ett riktigt internettroll.......

Du söker alltså en 250m grusväg med en kurva i där du kan åka och sladda i flera timmar? Du måste skoja.

Jag har samma känsla, vad fan är det frågan om? smile
Det har varit mycket trollande på sistone, säkert samma skogstomte allihopa.
Senast redigerat av Germax (31 augusti 2013)

1 532 Inlägg
31 augusti 2013
#17
Därför man har en privat grusväg på 7km med vägbommar som man kör på


SAAB I HJÄRTAT
25 Inlägg
31 augusti 2013
#18
Det finns en sådan väg en bit utanför Mariestad, där har man fri sikt ca 1km framåt, så där kan man dra på ordentligt

Med SAAB i hjärtat & turbotrycket i blodet!

och Dupont
581 Inlägg
30 september 2013
#19
2 alternativ som svar

1. Det enklaste, åk ut i skogen, ta gärna med någon om nåt händer. Hitta en grusväg som tar slut( tex vändplan). Åk in och kolla så ingen är där. Åk ut till första stickvägen där någon kan ha åkt in när du kolla vägen. Vänd där och sen bottgas tillbaka till vändplan !! big_smile Längre sträcka utan stickvägar till vändplan = roligare. big_smile

2. Lite mer bekymmersamt alternativ, fast mycket roligare. kräver också att man har en "Riktig" bil. Anmäl dig som föråkare till ett rally. Får testa alla sträckor- ingen tävling, man ska bara kolla att noterna stämmer. Är till 99% säker att det är gratis. 1% ifall de ändrar sig.smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!


Sök