Tycker att det nästan alltid har hänt jävligt mycket här
Haha jodå men nu är ju snart motorn i menar ja
konstigt de där med att när motorn är klar är bilen klar. tänk om de hade varit så bra men vist motorn är en stor del i de hela men drivlinan var de som jag tror tog längst tid
händer inte så mycket även om de blir många timmar i garaget ändå.
har börjat med elen i kupen för att kunna slänga i båda stolarna mm och få bort lite saker som står i vägen :P
inte så snyggt men laddtryck och oljepemp jag haft i a stolpen fick sig nya platser, samt att de är skönt att ha alla mätare på samma plats med eldragning mm.
i bilen
vippbrytarna under är till fläktarna på kylarna(styrda med original relä) fläkt till Ic/Oljekyl Fläkt till kupe Tuta och så har jag en knapp över som vi får de vad den ska gå till :) Huvudströmbrytaren ska bara dras en kabel ifrån till styrning av startmotorn
Så fick jag hem Ic rören som jag får tacka Mikael Enmar för svetsningen vart toppen ! :)
snart dags för att hänga i motorn men trycktest av insug och kamremen som ska göras innan så det får bli morgondagens bekymmer. klockan är ganska mycket så de får bli några bilder idag bara
så där trycktestat tryckrör -> insugsventilerna idag med lite läckor i början men nu ser de bra ut tycker jag tog en 3mm plåt, svetsa fast ett 2,5 tums rör på och borra ett hål så en vanlig däckventil passa i hålet sedan var de bara o sätta de där turbon ska sitta egentligen
sedan var de dags för kamrem
sen ventilkåpor. montering av växellåda, ett blått bultande pekfinger, kopplingscylinder, startmotorn och sedan i lyft som var lite bökigt själv men skam den som ger sig. så nu ser de ut så här.
imorgon kanske vi fixar slangar till bränsle och olja då är de nära en test start
igår hängde jag upp kardan och byggde om avgasröret. catten fick inte plats under bilen så ljuddämparen fick tacka för tiden på bilen och nya race katten fick ta platsen (mindre mottryck nu också )
avgasrlret kom lite längre ne nu än vad de gjort innan då kardan sitter lite längre ner än original tyvärr men de ska nog inte vara några problem.
framme vid domkraften är de 3,5 tum ner till 3 tum V-band fortsätter med flexböj och 3 tum
bak till katten förhoppningsvis har avgaserna kylts ner på vägen och blivit mindre i massa så de flödar bättre. DP kommer vara lindat i avgasbandage dels för att sänka värmen i motorrummet, jämna ut värmen så rören inte spricker och för lite säkerthet att inte bränna sig om de väl händer nått.
kan vara så att detta är sista inlägget innan bilen är så gott som klar. mappning är bokad så nu finns en deadline men den håller jag också i är tanken
kan säga så mycket som att sjukdom ledde till att inga bränsleledningar blev dragna men han med att beställa laddtrycksstyrning och fått hem 5m led band till bromsljuset
vi skulle starta motorn i lördags. vi var 4 st som häll på med bilen hela eftermiddagen och vid kl 00 så vred vi om nyckeln för o få kontakt med styrsystemet. vi lyckades inte få de o lira men eftersom de fanns en mapp tästa vi o starta. startmotorn gick men inte en ända gnista. de visade sig att de inte skickas ut någon el till tändspolen.
Maila till Mrm-Racing och fick svar direkt. testa flera saker men inget funka så i måndags eftermiddag skickades styrsystemet upp till dom så ikväll skulle Robert kolla vad som kunde vara fel. väntar med spänning på vad de kan vara.
är de riktigt illa blir de nytt styrsystem frågan är vad man ska satsa på då ?
tappa sugen helt när styrystemet inte ville funka. först var data kabeln trasig sedan var de inget mer de hitta hos mrm-racing men fortfarande ingen gnista så nu var de till australien de skulle skickas i sånna fall. det ska väll göras men eftersom bänkningstiderna är få, så fick de bli ett nytt link g4+ pnp med 4 bars mappsensor.
hade mappnings tid den 1 april men vi fick ihop kompisens impreza sti 03 som då kunde mappas och vi fick ut 350 whp 405 nm på 1,75 bar med 98 oktan
i min maskin monteras nu steg 2 kammar och ny vevhus vent kopplas samt att de är påväg hem separata tändspolar som förhoppningsvis ska hjälpa till med de sista hästarna och ett jävla ladd
ny mappnings tid den 23 april då får vi hålla tummarna
Dotz drift break var nu i helgen blåste packningsringen mellan grenrör o uppipe så de var slutkört vid 2 då jag fortfarande inte hade börjat på de nya fina rökar däcken än
ska ta en funderare på hur jag ska göra med den kanske byta till v-band o så göra en fuling med katten o dunka ut allt innehåll
i fredags var de körning igen men nu börjar de bli ont om roliga evenemang iår. de som fortfarande återstår är gatebil på mantorp och kanske en sväng till Norrköpings bilträff på bråvalla för o visa upp bilen.
frågan är nu vad som ska göras med bilen ska den få vara som den var iår eller ska något bytas eller göras om.
har ni några förslag på uppdateringar ? behöver ider