2541
Sök

Projekt: Alfa Romeo 156 2.5 V6 [Funderar på att bygga eget CAI]

Då min Alfa Romeo 156 2.0TS's motor var kaputt så kände jag att jag behövde fixa motivation och inhandlade då denna fina Alfa. Jag kommer att flytta över fälgar lycktor och andra delar till denna från den andra då jag... Visa mer

Alfista
42 431 Visningar
Uppdaterades senast 24 april 2014
Alfista
438 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
#81
D_Fast skrev:
gancA skrev:
D_Fast skrev:

Precis... och du har ju redan 2 Alfor. wink

Haha och funderar på en tredje.. Mmm Alfetta eller Alfasud wink

GAAAHH, vill också ha 2 st Alfor... lol och du funderar redan på en tredje!! big_smile

Både Alfetta och Sud är fina och potenta banbilar om du skulle vilja börja köra? Annars tycker jag att Sprinten är en riktig räser också. smile

Har fått in mina högtalare nu med, då jag äntligen fick tag på ringar. smile Nu återstår bara att justera EQ mm.
Med tiden kommer jag även att byta ut mina bakre ock sätta in 6x9:or i hatthyllan... men men, ett steg i taget så länge ekonomin tillåter. wink

Haha klart man funderar på en tredje! Behöver ju en vinterbil nu snart.. roll
Tänkte att om jag hinner smälla ihop TS:en och besiktiga den så har jag en vinterbil/bruksbil sen smile

6x9":or är problematiskt att lägga in i hatthyllan, org. är 4x7":or, fast basen med 6x9":or är fin smile
Ville mest ha en Sud eller Alfetta pga. aluminiummotor och bakhjulsdrift + kamkedja tongue

Köpte du adaptrar någonstans eller beställde du från Pioneer med rätt kontakter?

MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
217 Inlägg
24 oktober 2013
#82
gancA skrev:
D_Fast skrev:
gancA skrev:

Haha och funderar på en tredje.. Mmm Alfetta eller Alfasud wink

GAAAHH, vill också ha 2 st Alfor... lol och du funderar redan på en tredje!! big_smile

Både Alfetta och Sud är fina och potenta banbilar om du skulle vilja börja köra? Annars tycker jag att Sprinten är en riktig räser också. smile

Har fått in mina högtalare nu med, då jag äntligen fick tag på ringar. smile Nu återstår bara att justera EQ mm.
Med tiden kommer jag även att byta ut mina bakre ock sätta in 6x9:or i hatthyllan... men men, ett steg i taget så länge ekonomin tillåter. wink

Haha klart man funderar på en tredje! Behöver ju en vinterbil nu snart.. roll
Tänkte att om jag hinner smälla ihop TS:en och besiktiga den så har jag en vinterbil/bruksbil sen smile

6x9":or är problematiskt att lägga in i hatthyllan, org. är 4x7":or, fast basen med 6x9":or är fin smile
Ville mest ha en Sud eller Alfetta pga. aluminiummotor och bakhjulsdrift + kamkedja tongue

Köpte du adaptrar någonstans eller beställde du från Pioneer med rätt kontakter?

MvH
/Erik

Kamkedja är ju ett stort plus. smile

Då det var förstärkare med i paketet, behövde jag inte några nya kontakter utan bara dra nya sladdar mellan högtalare/diskant och förstärkaren. smile

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)

Alfista
438 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#83
D_Fast skrev:
Kamkedja är ju ett stort plus. smile

Då det var förstärkare med i paketet, behövde jag inte några nya kontakter utan bara dra nya sladdar mellan högtalare/diskant och förstärkaren. smile

Kamkedja är guldvärt <3

Jaha, kan du länka till det om du köpte det online? Vill gärna ha något som inte bara är diskant, då skrikarna i Alfan låter som bövelen, men ingen bas att tala om. smile

MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
438 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#84
Hej!

Håller er uppdaterade med en kort information om vad som behöver göras inför nästa år, inte sånt jag vill göra men sådant som måste.

En fyrhjulsinställning är ett måste, då den rackarn hoppar som fasen när man kör inspirerat (kan studsa upp till 1m i sidled på en plan och fin väg..) vet inte hur de ställt in hjulen på den förut.. sad
Är en ren livsfara över 130. Kan dock bero på att jag har kört hyffsat inspirerat i ca 400mil men iaf, måste ordnas så man inte kör av vägen.

Ta bort spacerna bak, detta är synd men ett måste då det oljud jag hört innan kommer av att mina nya fina Falken däck slår emot skärmkanterna bak vid lass eller inspirerad körning..

MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
438 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#85
Kort update!

Nu närmar sig våren och för att kunna ha någon bil klar till 1:a Maj så kommer jag idag att få drivknutarna till Alfan, så ska se när jag får tid att byta dessa, ska även gå över lite spännrullar och se vad som behöver bytas där.

MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
217 Inlägg
30 januari 2014
#86
gancA skrev:
Kort update!

Nu närmar sig våren och för att kunna ha någon bil klar till 1:a Maj så kommer jag idag att få drivknutarna till Alfan, så ska se när jag får tid att byta dessa, ska även gå över lite spännrullar och se vad som behöver bytas där.

MvH
/Erik

Närmar sig, jaa du... tycker det är långt kvar och idag kom det mer snö (segt). hmm

Drivknutar och spännrullar, är det ett kamremsbyte du pratar om? tongue I sådana fall behövs specialverktyg mm... inte det lättaste att göra själv, men det går säkert bra om du tänkt göra det. Jag vågar inte det så jag ska lämna in bilen innan Skokloster, i april någon gång.

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)

Alfista
438 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#87
D_Fast skrev:
gancA skrev:
Kort update!

Nu närmar sig våren och för att kunna ha någon bil klar till 1:a Maj så kommer jag idag att få drivknutarna till Alfan, så ska se när jag får tid att byta dessa, ska även gå över lite spännrullar och se vad som behöver bytas där.

MvH
/Erik

Närmar sig, jaa du... tycker det är långt kvar och idag kom det mer snö (segt). hmm

Drivknutar och spännrullar, är det ett kamremsbyte du pratar om? tongue I sådana fall behövs specialverktyg mm... inte det lättaste att göra själv, men det går säkert bra om du tänkt göra det. Jag vågar inte det så jag ska lämna in bilen innan Skokloster, i april någon gång.

Ja i mina ögon närmar det sig då jag ev. kommer flytta och har bara tid att pyssla på helger då garaget är ca 14mil bort, och av detta så tar det ca 4-5h att ta sig till och från garaget. Samt att jag ofta är trött efter en jobbvecka. Så har egentligen "bara" ca 20-24h halv-effektiv arbetstid i garaget per vecka. (Vilket ofta minskar till ca 16) smile
Klart man byter kamrem och spännrullar själv!
Kamremmen är bytt för ca 3000 mil sen så är bara spännrulle för multirem som ska fixas smile

MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
438 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#88
Hej alla gorg:are!

Ingen stort har hänt annat än att jag nu fått mina drivknutar, (tillverkade av CDX i Åkersberga)
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137994/137994-4d68aa02bfb146375f248aa8f343ef71.jpg

MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

"Bad Girl Racing" medlem.
29 Inlägg
3 februari 2014
#89
gancA skrev:
Hej alla gorg:are!

Ingen stort har hänt annat än att jag nu fått mina drivknutar, (tillverkade av CDX i Åkersberga)
http://www1.garaget.org/gallery/images/138/137994/137994-4d68aa02bfb146375f248aa8f343ef71.jpg

MvH
/Erik

Tjusigt, vad fick du ge för dessa?

Alfista
438 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#90
holobo skrev:
gancA skrev:
Hej alla gorg:are!

Ingen stort har hänt annat än att jag nu fått mina drivknutar, (tillverkade av CDX i Åkersberga)
http://www1.garaget.org/gallery/images/138/137994/137994-4d68aa02bfb146375f248aa8f343ef71.jpg

MvH
/Erik

Tjusigt, vad fick du ge för dessa?

Tackar! smile
Till V6:an (som dessa är) är de lite dyrare, men jag gav 4000:- för båda sidor. smile

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

"Bad Girl Racing" medlem.
29 Inlägg
4 februari 2014
#91
gancA skrev:
holobo skrev:
gancA skrev:
Hej alla gorg:are!

Ingen stort har hänt annat än att jag nu fått mina drivknutar, (tillverkade av CDX i Åkersberga)
http://www1.garaget.org/gallery/images/138/137994/137994-4d68aa02bfb146375f248aa8f343ef71.jpg

MvH
/Erik

Tjusigt, vad fick du ge för dessa?

Tackar! smile
Till V6:an (som dessa är) är de lite dyrare, men jag gav 4000:- för båda sidor. smile

Var ju inte så farligt ändå. Jag har börjat leta jag också. Knackar så fint när man svänger ibland nu. smile

Alfista
217 Inlägg
4 februari 2014
#92
gancA skrev:
D_Fast skrev:
gancA skrev:
Kort update!

Nu närmar sig våren och för att kunna ha någon bil klar till 1:a Maj så kommer jag idag att få drivknutarna till Alfan, så ska se när jag får tid att byta dessa, ska även gå över lite spännrullar och se vad som behöver bytas där.

MvH
/Erik

Närmar sig, jaa du... tycker det är långt kvar och idag kom det mer snö (segt). hmm

Drivknutar och spännrullar, är det ett kamremsbyte du pratar om? tongue I sådana fall behövs specialverktyg mm... inte det lättaste att göra själv, men det går säkert bra om du tänkt göra det. Jag vågar inte det så jag ska lämna in bilen innan Skokloster, i april någon gång.

Ja i mina ögon närmar det sig då jag ev. kommer flytta och har bara tid att pyssla på helger då garaget är ca 14mil bort, och av detta så tar det ca 4-5h att ta sig till och från garaget. Samt att jag ofta är trött efter en jobbvecka. Så har egentligen "bara" ca 20-24h halv-effektiv arbetstid i garaget per vecka. (Vilket ofta minskar till ca 16) smile
Klart man byter kamrem och spännrullar själv!
Kamremmen är bytt för ca 3000 mil sen så är bara spännrulle för multirem som ska fixas smile

MvH
/Erik

Okej, jag förstår... har du skaffat eget? smile
Mitt garage ligger bara 1 km bort, eller om jag vill, bredvid huset. wink

Hehe, jag har läst för mycket på nätet om havererade 6:or och sedan har jag väl blivit uppskrämd av min mek också? big_smile Men det är så j*vla trångt ändå, så det blir nog enklast att lämna bort det. Multirem? Vart sitter den och vad är den till för? tongue

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)

Alfista
438 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#93
holobo skrev:
gancA skrev:
holobo skrev:

Tjusigt, vad fick du ge för dessa?

Tackar! smile
Till V6:an (som dessa är) är de lite dyrare, men jag gav 4000:- för båda sidor. smile

Var ju inte så farligt ändå. Jag har börjat leta jag också. Knackar så fint när man svänger ibland nu. smile

Nej det är inte så farligt, de som sitter på min 2.0:a är ganska sjyssta men ska ändå skaffa nya till den (med ökad effekt så behövs det nog) men de är ju billigare till 2.0:an smile
Inte så trevligt när det knackar, man känner sig som en "fusk-mek" då sad

MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
438 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#94
D_Fast skrev:
gancA skrev:
D_Fast skrev:

Närmar sig, jaa du... tycker det är långt kvar och idag kom det mer snö (segt). hmm

Drivknutar och spännrullar, är det ett kamremsbyte du pratar om? tongue I sådana fall behövs specialverktyg mm... inte det lättaste att göra själv, men det går säkert bra om du tänkt göra det. Jag vågar inte det så jag ska lämna in bilen innan Skokloster, i april någon gång.

Ja i mina ögon närmar det sig då jag ev. kommer flytta och har bara tid att pyssla på helger då garaget är ca 14mil bort, och av detta så tar det ca 4-5h att ta sig till och från garaget. Samt att jag ofta är trött efter en jobbvecka. Så har egentligen "bara" ca 20-24h halv-effektiv arbetstid i garaget per vecka. (Vilket ofta minskar till ca 16) smile
Klart man byter kamrem och spännrullar själv!
Kamremmen är bytt för ca 3000 mil sen så är bara spännrulle för multirem som ska fixas smile

MvH
/Erik

Okej, jag förstår... har du skaffat eget? smile
Mitt garage ligger bara 1 km bort, eller om jag vill, bredvid huset. wink

Hehe, jag har läst för mycket på nätet om havererade 6:or och sedan har jag väl blivit uppskrämd av min mek också? big_smile Men det är så j*vla trångt ändå, så det blir nog enklast att lämna bort det. Multirem? Vart sitter den och vad är den till för? tongue

Nej jag funderar på att skaffa eget smile behöver det för alla projekt om jag ska hinna något om dagarna..
3st bilar plus ev. en till som vinterbil (SW 1.6-2.0) och en motorcykel. Så jag har börjat titta runt smile

Multiremmen driver AC och Servo om jag förstått det rätt. smile

MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
217 Inlägg
10 februari 2014
#95
gancA skrev:
D_Fast skrev:
gancA skrev:
Ja i mina ögon närmar det sig då jag ev. kommer flytta och har bara tid att pyssla på helger då garaget är ca 14mil bort, och av detta så tar det ca 4-5h att ta sig till och från garaget. Samt att jag ofta är trött efter en jobbvecka. Så har egentligen "bara" ca 20-24h halv-effektiv arbetstid i garaget per vecka. (Vilket ofta minskar till ca 16) smile
Klart man byter kamrem och spännrullar själv!
Kamremmen är bytt för ca 3000 mil sen så är bara spännrulle för multirem som ska fixas smile

MvH
/Erik

Okej, jag förstår... har du skaffat eget? smile
Mitt garage ligger bara 1 km bort, eller om jag vill, bredvid huset. wink

Hehe, jag har läst för mycket på nätet om havererade 6:or och sedan har jag väl blivit uppskrämd av min mek också? big_smile Men det är så j*vla trångt ändå, så det blir nog enklast att lämna bort det. Multirem? Vart sitter den och vad är den till för? tongue

Nej jag funderar på att skaffa eget smile behöver det för alla projekt om jag ska hinna något om dagarna..
3st bilar plus ev. en till som vinterbil (SW 1.6-2.0) och en motorcykel. Så jag har börjat titta runt smile

Multiremmen driver AC och Servo om jag förstått det rätt. smile

MvH
/Erik

Japp, det stämmer. Tydligen så är många kamremsbrott orsakade av att multiremmen gått av och trasslat in sig i kamremmen (de sitter innanför samma kåpa, på 6:orna alltså). hmm Så jag har lagt till det på min "att göra-lista" för säkerhetsskull. smile
Senast redigerat av D_Fast (10 februari 2014)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)

"Bad Girl Racing" medlem.
29 Inlägg
10 februari 2014
#96
gancA skrev:
holobo skrev:
gancA skrev:

Tackar! smile
Till V6:an (som dessa är) är de lite dyrare, men jag gav 4000:- för båda sidor. smile

Var ju inte så farligt ändå. Jag har börjat leta jag också. Knackar så fint när man svänger ibland nu. smile

Nej det är inte så farligt, de som sitter på min 2.0:a är ganska sjyssta men ska ändå skaffa nya till den (med ökad effekt så behövs det nog) men de är ju billigare till 2.0:an smile
Inte så trevligt när det knackar, man känner sig som en "fusk-mek" då sad

MvH
/Erik

Vart inhandlade du dina då? Håller på o kollar runt lite på priser o så till min nu. Ja "fusk-meck" Är ingen rolig stämpel precis. Ska bli så skönt att få dra ner till farsan i helgen som kommer, få slut på oljeläckan äntligen och fixa handbromsen. Tror wiren från spaken är av för händer verkligen ingenting längre och går väldigt lätt o lyfta big_smile

Alfista
438 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
#97
D_Fast skrev:
gancA skrev:
D_Fast skrev:

Okej, jag förstår... har du skaffat eget? smile
Mitt garage ligger bara 1 km bort, eller om jag vill, bredvid huset. wink

Hehe, jag har läst för mycket på nätet om havererade 6:or och sedan har jag väl blivit uppskrämd av min mek också? big_smile Men det är så j*vla trångt ändå, så det blir nog enklast att lämna bort det. Multirem? Vart sitter den och vad är den till för? tongue

Nej jag funderar på att skaffa eget smile behöver det för alla projekt om jag ska hinna något om dagarna..
3st bilar plus ev. en till som vinterbil (SW 1.6-2.0) och en motorcykel. Så jag har börjat titta runt smile

Multiremmen driver AC och Servo om jag förstått det rätt. smile

MvH
/Erik

Japp, det stämmer. Tydligen så är många kamremsbrott orsakade av att multiremmen gått av och trasslat in sig i kamremmen (de sitter innanför samma kåpa, på 6:orna alltså). hmm Så jag har lagt till det på min "att göra-lista" för säkerhetsskull. smile

Ja det sitter likadant på 2.0:erna också, allt innan för samma kåpa, plus en till rem för balansaxlar (som jag kommer rulla utan).
Det är bra att det kommer göras! Jag ska försöka få tid till att byta alla remmar och spännrullar som kan vara slut på v6:an (plånboken börjar kvida bredvid mig nu.) hmm

Men lycka till!
Förresten hur tänkte du få in 6x9:or i hatthyllan? Är ju bara plats för 4x7:or och man vill ju helst inte kapa sönder original hyllan sad

MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
438 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
#98
holobo skrev:
Vart inhandlade du dina då? Håller på o kollar runt lite på priser o så till min nu. Ja "fusk-meck" Är ingen rolig stämpel precis. Ska bli så skönt att få dra ner till farsan i helgen som kommer, få slut på oljeläckan äntligen och fixa handbromsen. Tror wiren från spaken är av för händer verkligen ingenting längre och går väldigt lätt o lyfta big_smile

Jag inhandlade mina på Hedin Bil i Uppsala av Sven-Olof (pappa och jag känner honom lite för vi är där flera gånger i månaden och spenderar pengar.. roll )

Kan även vara fästet som sitter i "kardan"tunneln vid bakhjulen som är trasigt. Det ser ut som en "Y" -förgrening, där vajern från spaken går in i botten på "Y":et och 2st vajrar går till varje bakhjul därifrån, rätt vek konstruktion om man "bromsar" ofta med handbromsen wink . Går dock lätt att förstärka om man är orolig.

Det är ett helvetes jobb att få ner och fixa till fästet då fästet för bakvagn/reservhjulsbaljan och lite annat är i vägen (även om man tar av aluplåtarna för avgaset) jag tog ner mitt i November och bytte alla vajrar för handbroms, så räkna med lite fingernyp och "flinkare" knogar efteråt.

Är trots allt värt att göra det om du orkar (tog mig 1-2 timmar att få tillbaka sen i en mörk lada), och kolla så det inte är rosthål mellan golvet och fästet samt lägga lite underredsmassa/spray. smile

De bakre vajrarna är turligt nog rätt billiga! Den främre minns jag inte vad den kostar, men kan inte vara många kronor. Står säkert i den tjocka kvittopärmen neutral

PS. Den där j*vla bulten på veven kostade för övrigt 45kr med bricka, om du nu inte har fått din redan. smile /DS

Lycka till i helgen!

MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
217 Inlägg
12 februari 2014
#99
gancA skrev:
D_Fast skrev:
gancA skrev:

Nej jag funderar på att skaffa eget smile behöver det för alla projekt om jag ska hinna något om dagarna..
3st bilar plus ev. en till som vinterbil (SW 1.6-2.0) och en motorcykel. Så jag har börjat titta runt smile

Multiremmen driver AC och Servo om jag förstått det rätt. smile

MvH
/Erik

Japp, det stämmer. Tydligen så är många kamremsbrott orsakade av att multiremmen gått av och trasslat in sig i kamremmen (de sitter innanför samma kåpa, på 6:orna alltså). hmm Så jag har lagt till det på min "att göra-lista" för säkerhetsskull. smile

Ja det sitter likadant på 2.0:erna också, allt innan för samma kåpa, plus en till rem för balansaxlar (som jag kommer rulla utan).
Det är bra att det kommer göras! Jag ska försöka få tid till att byta alla remmar och spännrullar som kan vara slut på v6:an (plånboken börjar kvida bredvid mig nu.) hmm

Men lycka till!
Förresten hur tänkte du få in 6x9:or i hatthyllan? Är ju bara plats för 4x7:or och man vill ju helst inte kapa sönder original hyllan sad

MvH
/Erik

Jahapp, det var ju surt... hmm Vet många andra som också struntat i balansremmen. Vad är den bra till för egentligen? wink

Tack så mycket!
Jaa du, jag kommer nog att få dit 6x9:or på ett eller annat sätt. big_smile Det är pappa som tycker jag ska ha det, så det får han hjälpa till med att lösa. smile


Hälsningar
Daniel

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)

Alfista
438 Inlägg
12 februari 2014
Trådstartare
#100
D_Fast skrev:
Jahapp, det var ju surt... hmm Vet många andra som också struntat i balansremmen. Vad är den bra till för egentligen? wink

Tack så mycket!
Jaa du, jag kommer nog att få dit 6x9:or på ett eller annat sätt. big_smile Det är pappa som tycker jag ska ha det, så det får han hjälpa till med att lösa. smile


Hälsningar
Daniel

Ja men byter man det bara så är det bra! smile
Den ger en lättare tomgång och jämnare vridmoment (vad jag hört iaf.) annars vet jag inte neutral
6x9:or ger ju mera bas än 4x7:or och så är det lättare att få ett jämnt ljud så smile

MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336


Sök