holobo skrev:
Vart inhandlade du dina då? Håller på o kollar runt lite på priser o så till min nu. Ja "fusk-meck" Är ingen rolig stämpel precis. Ska bli så skönt att få dra ner till farsan i helgen som kommer, få slut på oljeläckan äntligen och fixa handbromsen. Tror wiren från spaken är av för händer verkligen ingenting längre och går väldigt lätt o lyfta
Jag inhandlade mina på Hedin Bil i Uppsala av Sven-Olof (pappa och jag känner honom lite för vi är där flera gånger i månaden och spenderar pengar..
)
Kan även vara fästet som sitter i "kardan"tunneln vid bakhjulen som är trasigt. Det ser ut som en "Y" -förgrening, där vajern från spaken går in i botten på "Y":et och 2st vajrar går till varje bakhjul därifrån, rätt vek konstruktion om man "bromsar" ofta med handbromsen
. Går dock lätt att förstärka om man är orolig.
Det är ett helvetes jobb att få ner och fixa till fästet då fästet för bakvagn/reservhjulsbaljan och lite annat är i vägen (även om man tar av aluplåtarna för avgaset) jag tog ner mitt i November och bytte alla vajrar för handbroms, så räkna med lite fingernyp och "flinkare" knogar efteråt.
Är trots allt värt att göra det om du orkar (tog mig 1-2 timmar att få tillbaka sen i en mörk lada), och kolla så det inte är rosthål mellan golvet och fästet samt lägga lite underredsmassa/spray.
De bakre vajrarna är turligt nog rätt billiga! Den främre minns jag inte vad den kostar, men kan inte vara många kronor. Står säkert i den tjocka kvittopärmen
PS. Den där j*vla bulten på veven kostade för övrigt 45kr med bricka, om du nu inte har fått din redan.
/DS
Lycka till i helgen!
MvH
/Erik