corvette coupe -66. totalobjekt. skall bli enkomplett renovering, med ombyggnationer av chassit. men orginalutseendet skall bevaras. lättat och andra material. BB427 tri-power och 4vxl. manuell.
avgassystemsbygget går sakta, men här är i alla fall sidepipes uppmonterade på rätt plats. fortfarande problem med frigång vid headers anslutning, så det blev till att svetsa i de nya.... blir anslutning med V-bands klamma. och mellanröret mellan sidepipes o headers har frigångsproblem (markfrigång) så det är några problem kvar att knäcka.. återkommer med mer bilder.... . .
sisådär ! Till slut så är avgassystem på plats. Det tog 3 set headers och en del ombyggnationer innan det kompå plats. ser bra ut (egen åsikt) : primär rör 2tum. sekundär 3,5 tum hela vägen. egenbyggd flerkammarljuddämpare. rostfritt. Nu blir det en del ljudprov. Är på väg att installera mätpunkter inför dyno-körning. Lambda, avgasmottryck, avgastemp. Systemet kommer antagligen att tapppa effekt nånstans kring 5500rpm. det är en del av att ta reda på vart det börjar att begränsa. . . -
Snyggve! Praktiskt med V-bands klammer. Kommer du klä sidepipes'en med något? Visst satt det väl ofta något nätliknande på dem, eller är jag ute o cyklar då?
Som svar på fråga (haderedan förberett foto...), jo det kommer på orginal sidepipesskydd i AL. väldigt snygga, o väldigt dyra.... Med 3,5'' så passar det inte rakt av, måste göra en modifiering o täcka glipa som uppstår upp till, men det får vänta tills kaross kommer på. annars rätt OK.... . . .
Ett problem som uppstod med de nya headersen var att utloppet nu dras nära blockväggen och tar mer utrymme än tidigare. Det resulterade dock i att min placering av oljekylare inte längre fick plats. Så nu hamnar den i stället på innerskärmen, med längre slangar, inte önskvärt, men jag får inte till en bättre placering o dragning av slangar. nu är slangarna temporära, de skall senare bytas ut till AN-kvalite. Men för att få ihop det o testa, samt att få in mätpunkter så blir det en temporär installation. Utrymmet till kopplings-länkaget blev minst sagt minsta möjlig. mindre än 10mm för att komma emellan med slangar. . .
så där ja, det gick att få ihop det. avgassystem klart. mätsonder/givare monterade. frigång för koppling o oljekylning. trångt men det gick..... - Nästa steg, förberedelser för uppstart ! - Avgassystemet såg ju enkelt ut när det väl var färdigt, men mycket jobb innan vi kom hit..... . . .
It's Alive !! (all annan referens till Frankensteins monster avslås.. trots att det finns en del likheter.....) se till att högtalare är ''lagom'' inställda. - Nästa DYNO-körning. !! . allt funkade (kors i taket) mest positivt var att LAMBDA ställde sig på lagom rätt nivå. tomgångs värde 8,0 i **AFR** värde. optimalt 8,5..... . får be om ursäkt för det slappa jeans hänget och skitiga utförandet. jag får anföra det som bevis för att jag gör allt själv.... sen måste jag träna på att både regissera o filma själv. lyckades sätta tummen för mikrofonen (delvis). . http://youtu.be/ehbi-YRaqe8 .
Det går sakta med kaross lagningen, så jag har tagit fram en massa inredningsartiklar som behöver omvårdnad. först ut är pedalställ. alt var OK, men behöver nytt ytskikt.
knappen är ju lite överdimensionerad, men den sitter under instrumentpanelen, så den syns inte så bra, men borde lysa ordentligt.... Nästa : pedalställ renoverat. blev ju rätt bra... .
så var det handsfackslucka. Allt var helt, men Aluminiumet hade korroderat,, och färgen hade släppt. Då måste man borra ur AL pop nitar och pocka isär hela klabbet... hopsättning blir med limning o nya nitar. blev bra med färgkombinationer. . .
Till handskfackluckan så tillkommer det i luckan en cEl-central samt tändsystem som skall gömmas, samt extra kontrollpanel med mätare och switchar. skall inte synas utifrån. . .
mittkonsol. den här var betydligt knepigare och svårare att få stil på. 35 års förvaring hade gått hårt åt alla material och ytor. korrosion, färg bortfall, repor, bucklor. . . så här blev det. AL-plåten runt växelspaken skall bytas ut. den gick inte att rädda. den är limmad och rätt lätt att byta ut. kostar ca. 20$. Tillräckligt bra. men mycket arbetstid. . .
Snyggt! Kommer bli riktigt kul o se bilen när den börjar närma sig färdig-stadiet, om den någonsin gör det? Brukar väl bli så att man aldrig riktigt är nöjd, finns alltid något att förbättra... fast det känns som om du gör allt rätt från början på den här pärlan!