28 oktober 2013
Trådstartare
motor uppdatering.
Motorn har varit byggd ett tag, men saknat flera vitala delar till förgasare och tändning. Nu är de på plats och dags för provkörning.
Det är en i grunden 427 L71 motor, men med stora modifikationer.
Motorn är framför allt byggd att gå på E85. Det för att den reguljära bensinen idag inte klarar högre kompression. och med den här gamla tekniken med fast tändkurva och förgasare,så finns det inte tillräckligt många skruvar att skruva på.
För att kunna få upp vridmomentet och körbarheten på motorn har kompressionen hållts hög, ca. 11,5:1. Detta tillsammans med en höglyftande kam och stora inloppskanaler och ventiler, skall sörja för en tillräcklig luftförsörjnng.
För att behålla original utseendet har original TRI-POWER insug och förgasare behållts, men förgasarna är kraftigt modifierade. Uppdaterade för att klara det högre bränsle oluftflödet. Original ventilkåpor gick inte att få plats med, då långa ventiler, rullvippor krävde mer plats.
Chevas 427 motor har i grunden den bästa förhållandet mellan borrning och slag, så den är bäst att utgå ifrån, om man vill ha en pigg och varvvillig motor. Men maxvarvet skall fortfarande hållas under 6500rpm.
Då blev det så här med motorspecifikation :
Borrning x slag : 4,36x3,76.
kolvar : ROSS, smidda specialformad dome för open chamber. 11,5:1 kompression.
Kamaxel : Roller kam för mekaniska lyftare. ca. 282deg. dur, .650lyft. Comp Cams.
Topplock : MERLIN gjutjärn. 119cc. 375cfm insug portar. kraftigt modifierade. 2,30 insugsventiler. 1,95 avgasventiler. +0,250 ventiler för att klara längre ventilfjädrar. större dia. ventilfjädrar. Titanium retainers. lash caps. Comp Cams rullvippor.
Övrigt : smidd vevaxel. H-beam vevstakar. HV oljepump. specialdesignat oljetråg. Org. Corvette fördelare med ny Hall sensor pick-up + MSD tändsystem med retard funktion.
Jag har spelat in en film från provkörningen och jobbar med att få den uppladdad. det kommer mer bilder.