3375
Sök

Audi 80 GTE quattro

Äntligen har jag fått tag i en Audi 80 GTE quattro. Denna kommer att förfinas till en "KSI edition" med andra modernare / snyggare fälgar och tidstypiska tillbehör. Bilen ska fortfarande se ut som den skulle kunna... Visa mer

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
243 764 Visningar
Uppdaterades senast 26 november
Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
24 september 2018
Trådstartare
#201
Putteliten skrev:
Se där ja, en liknande hade jag när ja var 18. Bandaren var så kallad stöldkassett där du enkelt kunde bära med dig den istället för att plocka bort bara fronten....

Jag hade också en sådan stereo med stöldkassett, det slutade oftast att man la stereon under förarstolen ;-)
Fast denna Alpine TDM-7530R är mer "modern" då man kan ta bort bara fronten :-)
Växlaren heter CHM-S600

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

9 117 Inlägg
24 september 2018
#202
vw_audi skrev:
Putteliten skrev:
Se där ja, en liknande hade jag när ja var 18. Bandaren var så kallad stöldkassett där du enkelt kunde bära med dig den istället för att plocka bort bara fronten....

Jag hade också en sådan stereo med stöldkassett, det slutade oftast att man la stereon under förarstolen ;-)
Fast denna Alpine TDM-7530R är mer "modern" då man kan ta bort bara fronten :-)
Växlaren heter CHM-S600

Det var ju inte så häftigt med bandare för 16år sen, så min den fick sitta kvar. tongue Sen när man skaffade CD som kunde köra MP3, då hamnade fronten under stolen. Kommer inte ihåg vad min hette, men den var väl från -93 94 däromkring.


Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
29 oktober 2018
Trådstartare
#203
Nu har jag kopplat in den "nya" stereon och provkört alla funktioner. Och allt funkar :-) det tar och kan spela från alla 6 skivplatser, radion och alla kasett-funktioner funkar som de ska.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-4756da64547becbe5462839d4c8ae5c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-82596f341a284a6323bedff6d651498a.jpg

Köpte även en tidstypisk kondensator till bygget :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-9e836c3de3de1910b9dcf4a20cb0eea0.jpg

Aldrig inkopplad, ny i kartong.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-33428032113feab1e7cb6b67888e6882.jpg

Jag såg en annons på en Audi 80 80-talare som var till salu för 2000:- som hade snowcaps monterat. Jag mailade killen som hade annons på bilen och erbjöd honom 500:- för snowcapsen inklusive frakt om de var felfria. Jag skrev att han säkert fortfarande får 2000:- för bilen även utan snowcapsen...
Han kollade och de verkade felfria, så han demonterade de och tittade ordentligt och det var inte ens en spricka i dom  :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5652f7d7f640db65dc4fdf8950159187.jpg

Så nu har jag fått hem de och de är de mina.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-04637e6de7641899d79afe6cf47c3a62.jpg

hela fästen, och Finsk-tillverkade
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a0da7dee677da0ba59ef79653425803c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-c0835af0c02731400abfaf6d3f98be46.jpg

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
14 februari 2019
Trådstartare
#204
Fick en stund över i kväll hemma, så jag gick ner i garaget. Jag har kollat på Mobile och på Audi 80 gte av årsmodell 85 och 86 så har de bilarna jag sett där haft silverfärgade emblem. Där imot vet jag att gt gupé har svart emblem på -86 och framåt.
Mina emblem var helsvarta, men när jag kollade noga så var de i samma färg som bilen. Troligen så satt de kvar när de lackade om bilen.
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-059812f4fc70e5868f4dcccd9e5bdb65.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-433da863f81f14c303e3e98812724a37.jpg

Testade först med silver metallic, men det blev för ljust tyckte jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-55b6329af51b6e5b98e06fd2ecc3bc3f.jpg

Hittade en ann burk färg i garaget en Multona kod 0702 den som jag har haft att lägga i stenskott på sambons VW new beetle. Jag skar av en gammal slipkloss och doppade den i färgen som jag sprayat ut på locket till plast lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-925be1ce873903fd8db274e3984696c1.jpg

Sedan så duttade jag med den avskurna slipklossen med färg på i 2 lager och det blev riktig bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3b1a665c7cc48d71c57982def7d0dd89.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-98aa1e6844d7594054f3463e08fcdf0d.jpg

Och hela bakluckan
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-754be9000e7574c0070817bf1e41f624.jpg
Senast redigerat av vw_audi (14 februari 2019)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

9 117 Inlägg
15 februari 2019
#205
Mycket text på den bakluckan. Du testade inte att slipa lite lätt annars, ifall orginalfärgen är kvar under?


Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
15 februari 2019
Trådstartare
#206
Det är ju det som är lite kul att det nästan täcker hela bakstammen. Då måste det ju synas också :-).
Jag våtslipade med 1200 papper innan jag duttade dit färgen.( håller på med det på första bilden) Såg dock inga spår av silverfärgen där.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
12 mars 2019
Trådstartare
#207
Jag hade flera trasiga dimljus liggandes som jag köpt på mig vid olika tillfällen.
Nu tog jag tag i och gjorde ordning de som går och byggde i hop så många som möjligt av delarna.
På de flesta så var skruvarna till glasen fastrostade. Jag klippte av skruvarna från baksidan och slog sedan ur den gängade hylsan med ett dorn som sitter i pressad från baksidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-4c737f756324bf648c90e67101ab407a.jpg

Då ser det ut så här
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8de1b6dd4472ec5faccb82ebbaca9c1e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-ababe897a870eff9a069ecb24c5fa498.jpg

Tog sedan en ny mutter och skruvade den på plats med en lång skruv med en stor bricka på så muttern åker in i botten och skär sig plats i det runda hålet i  plasten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-9b99b1875ab665ef4b68d0951e73d064.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1959ac286e238bf8a54a4cf06bc872da.jpg

Så här blev det, muttern på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-bc7f3d1bd796a1259f8719dc956f9b9a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-530f5e343f3798c7d006b64f073e7cc3.jpg

Här ser man också att jag lagat plasten med lödkolv då den var spräckt. Målade även 2 rostiga insatser med biltemas chrome sprayfärg. Det blev mycket bättre.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
12 maj 2019
Trådstartare
#208
I september började jag byta mitt stödlager, men då strulade de 2 bultarna som sitter skruvade i 2st 4 kants muttrar uppe i karossen. I april när det blev lite varmare i garaget så gjorde jag ett nytt försök, så jag kapade av ena fästet till stödlagret så jag kunde plocka ner kardanen och på så sett få mer plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1c109a696dbf94e189a4bee89c6e4ba9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-be9b2cb01222913d7040981653373e74.jpg

Men sen var det stopp igen. Kardanen släppte inte. Jag slog med en hammare och jag vred med en stor polygrip. Jag försökte bända med ett brytjärn men den vägrade släppa.
Jag frågade runt efter tips, var även nere och tittade på hur kardanen ser ut i konstruktionen på min andra 80 quattro. När jag tog ner den så släppte den ifrån bakdiffen och växellådan utan att jag tagit ner stödlagret.
Jag försökte med några av tipsen jag fick, men så i går så tog lyckades jag. Går det inte med en stor slägga så tar man en ännu större och slår ännu hårdare ;-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-0f092c8cab574a01d35f76e7824724e1.jpg

Nu är den nere :-)
Nu ska jag bara byta lagret och sedan kapa bultarna som snurrar i karossen, men det känns som att det borde gå smidigare nu när kardanen är borta.

Här är de nya sakerna som ska monteras. Nya bultar till kardanen, nya bultar och 4 kants muttrar. Nya korkpackningar samt det nya lagret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-e82c11aef410daa86e0577bfad971e31.jpg

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
15 maj 2019
Trådstartare
#209
Igår så fick jag hem lite "nya" delar som jag köpte från en bilskrot. Backspeglarna var jättefina, sen blev det en diffknapp till mitt andra bygge. Jag ska köra med S2 låda och bakdiff på den. Då behöver man ha denna knapp istället för den panelen med vakumstyrning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-aff55432fdeabf98c031778db4800d5b.jpg

Efter lite rengöring med fönsterputs så blev de så här
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-58b87e535b87264401771f282c7b7884.jpg

Tittade lite närmare på stödlagret till kardanen, inte så konstigt att det lät illa sist jag körde :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-74d4d3fe79816006202ac39604cae0ca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-198ca70ad90f564a0ed05964bd808690.jpg

Därefter tog jag tag i att försöka få bort de där justerbara 4 kantsmuttrana som satt fast.
Här är ena sidan med en bit kvar av fästet till stödlagret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3c8eaabcee6b7bfeb2926a351b0045b3.jpg

Andra sidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-2b37ed64965b137f11cc795d04701ca2.jpg

Inne i denna "box" ligger muttern som kan justeras i längdled. Tyvärr så har den rostat fast så den började snurra. Och då blev hörnen slitna så den bara snurrar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8087ced8a8dbb306a43c690c5acb2510.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8087ced8a8dbb306a43c690c5acb2510.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3ff79aefa9b601aa6cd427380e32c7df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-ed0514058beb0168bd2185fef9402736.jpg

Båda sidorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-ab99f2fe947e361892c3025e41168991.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-baa040dc8b7bffc9375c24a2ae522554.jpg

Jag lyckades kapa av bultskallarna med dremmeln och bågfil, så jag kunde ta bort brickorna och hylsan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-68019a34b5db777343cf84d8ee1ec798.jpg

Här ser man inne i hålet att muttern vridit sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-2ebdb2139466c4e0139e468bf98f07e6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-202cc6a6fa7ac2dae62dbc141fb24658.jpg

Jag fick slå hårt med släggan så att dess böjde plåten på ovansidan och jag kunde ta muttern uppåt. och på så sett fu ur den ur "rännan" förhoppningsvis kan jag lägga ner de nya i samma hål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-bc6d5ff4aee21de3baf38ae841ed7298.jpg

Fick ur de rostiga bultarna efter lite övertalning med svetstång ,slag samt rostolja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-31a8533abb571a021e58dd574b7833e4.jpg

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Allfixare
1 475 Inlägg
16 maj 2019
#210
Är du säker på att du inte kan få S2 diffen att fungera med original vakumstyrning? Den är ju vakumstyrd den också, fast via elektronik.


Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
16 maj 2019
Trådstartare
#211
Jag är inte alls säker på det. Men jag ska byta panelen och annan inredning så jag slipper det bruna i bilen. Och original vakumpanelen är brun.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8d2e0f7b87c0044d0b27663e9d75013b_large.jpg

Alternativet skulle vara att jag hittar en vakumstyrningspanel från en 85-86 80 quattro. En sådan som jag har i min GTE quattro, för den är svart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-88c05a5cf25b7d33c77b95a4d3ea4919.jpg

men eftersom jag ändå köpte speglarna på samma ställe så var frakten redan betald, och då passade jag på fall i fall jag behöver denna :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Allfixare
1 475 Inlägg
17 maj 2019
#212
Ja, jag förstår att du vill ha bort det bruna. Min urquattro var vrålsnygg invändigt, brunt med grln/bruna inlägg med tigerränder, hahaha. Jag tror att du kan få bakdiffen att fungera med vakumpanel. Sitter ju ingen elektronik på bakaxeln, bara en vakumklocka vad jag kan minnas. Det sitter en vakumslang under baksätet på S2, orna (säkert alla B3/B4 quattro) suger man i den så låser man diffen. Fråga mig inte hur jag fick ta reda på det... Haha.


Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
30 maj 2019
Trådstartare
#213
Fick hem nya dekaler från Tyskland som ska sitta på nederkant på dörrarna. ( både till denna och till den blåa)
Det är "rätt" modell , den som tonar i färgen. Syns inte när de ligger med skydds pappret på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-da38cf5816d85ab35e41943039f17ae5.jpg

Har märkt upp kardanen för att kunna dela på den för att kunna byta stödlagret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-63f919764c10c896d32149596bb387ad.jpg

Vann en auktion på Tradera, ett NOS kasett förvaringsställ.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-0151b6bc2cf95a886e92a0d8a1830dd7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a6d2bf7d18173eb96d6599412915748f.jpg

Kommer bli kanon i bilen så man kan ha sina favorit kassetter i närheten :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
19 juni 2019
Trådstartare
#214
Äntligen :-)
I söndags så kom en kompis över (Trankelstein på garaget) så då hjälptes vi åt att tyda den tyska instruktionen som han fått tag i och sedan satte vi igång.
Bort med smörjnippeln och sedan gängar man ut bulten som håller i hop kardanen en bit. Därefter så satte vi fast den korta delen av kardanen i/under skruvstädet. Sen tar man typ ett brytspett och håller i knuten och stödjer mot bulten och så använder man den långa delen av kardanen som en hävstång.
Då började den glida. Sedan vrida ut ett par gängor till på bulten och i med spettet och böj igen osv. mot slutuet så måste man byta till en längre bult så man inte pajar gängorna.( att det blir för lite kvar så man trycker sönder gängorna)
Sista biten så klappade jag till med en gummislägga med blykulor och då fick vi av den :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-dd29c9b492bb4a7affd086bfce292dec.jpg

Därefter var det bara att försöka få av det kassa stödlagret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8c0cd885bd3539838653df0738596236.jpg

Testade med en 3 armad avdragare , men den rappade i gummikanten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-f35c473880af340b3c8cfa11f6c4802c.jpg

Jag fick skära bort gummigjutningen på ena sidan så gripklorna så avdragaren fick grepp i stål. Då var det bara att dra av.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-f689c6f8f643844c1a5ccf959302cbe1.jpg

Monterade det nya lagret men hade ingen hylsa som räckte hela vägen in, så jag kapade sönder yttre lagerbanan och tog bort kulorna på den gamla lagret. Och kunde på så sett använda inre lagerbanan från gamla lagret att slå på med hylsan. Då fick jag in det nya lagret i rätt position.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8ed1df4b05933ed93b11384ebb13edef.jpg

När lagret var monterat så passade jag på att måla upp hela kardanen med mattsvart färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3c8cc8eb87706221826bbcf130a26f5f.jpg

Martin gjorde rent anläggningsytorna på diffarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-c59d48e6437d13bdbd71527543695481.jpg
Sen monterade jag de nya korkpackningarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-c43995203c1971d04fe6433411a2a052.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5dfc7ac5e17637dcc36398467bcbca5d.jpg

de nya fyrkantsmuttrarna jag köpte, var tyvärr samma storlek som de gamla. Vilket gör att det också roterar i hålet.
Jag provmonterade kardanen och såg ungefär vart lagret kommer att hamna och sedan så lade jag en vanlig m8 mutter bredvid i glidhålet. Då ligger den och spärrar så fyrkantsmuttern inte roterar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-55e133a228ee1c18074a8e7ef7370151.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-426f3fce534ddb9e99b1e8e53d443b83.jpg

Köpte en uppsättning 15" fälgar till bilen. Om jag ska sänka bilen så kommer det inte att funka med den dimensionen som jag har på 17" arna i dag. Jag hade 205/40 17" på den röda gte:n som var sänkt 60mm. då fick jag kapa bort insidan på bakre skärmkanterna. Nu sitter det 215/40 17" på dessa fälgar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8d3543d1eb9f48cd5ae350634d56c30d.jpg
De fanns inte så lång hemifrån så det var bara att åka och handla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-30c828ca2238cdac4ef96611db5e32a2.jpg

De var relativt fina, mest smutsiga faktiskt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-88f805a8688ba8f6a75cd204fffb8878.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-ad658b60b11fb5fad8dbd81b164f7a62.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1e0ec37c6616d682c231e7085dab0be3.jpg

Efter en vända med Sonax fälgrent, biltremas fälgtvätt och tvättat av de med schampo och svampat av de så blev de så här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-602c3c945e8d8c08079dea55614437b6.jpg

och med mittkåporna monterat ( de följde med 4 st)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-c1a6b86107ddaba6c950dd6a90b768f9.jpg

Jag tror att anledningen till att de fanns kvar är dels att de är 4 bultade, men framför allt att däcken är helt slut. Hade däcken varit godkända så hade de troligen varit sålda långt tidigare. För mig var det helt perfekt att däcken var slut. För det är iallafall helt fel storlek mot vad jag måste ha på min. Det satt 195/65 15" och 205/60 15" monterat. Jag ska ha 195/55 15" för att det ska funka på min.
Senast redigerat av vw_audi (20 juni 2019)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
5 augusti 2019
Trådstartare
#215
Jag fick ihop bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a7a4b4cc535e9a022e30bddfbe020167.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-e75779cb2b37cba7f6dac1e461d345c6.jpg

Jag satte en liten färgmarkering på bultskallen på de bultarna som jag momentdragit. kryssdrog de till 42 Nm
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-7d4803192b7a1f51a0d1f1b7d47d74f0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-66cf2061f549d0daab9602ea80c98bb8.jpg

Körde ut bilen och den fick sig en välbehövlig tvätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d0bb0354fb4df99612aefbcc760b8429.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-09262699dd44f6324bbba39d0ff27774.jpg

Den har ju stått i garaget i 1 år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-0767ae855a10f7256b88ee625fc7fe38.jpg

Nu blev den svart igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-4decd1f4e47d11e33bf1d0af188ce504.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-2a76909169a7479a750a7495ec740ff7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-685fbc7597c7b1ae3ad03dcf2984194a.jpg

Passade även på att dammsuga och damma ur den. https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-4a8ffc7d51e594542a96747a46ff1cc0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-e00d06788db0357d32a4edeaed3589f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-794faeedb26499f66aff3821c519c877.jpg

Torkade bort dammet under huven också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a9fcc579003e76b8ed6aaff1f0fbacd6.jpg


Det blev lite skillnad :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-af3d9468c12421770751dfcf0d7c65a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-88798946fdf0a90ec17057f6f56d9448.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-ee71c1037de49550c739647be3a3939f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-73c6da8948c12ea772bdb0f752c3523e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1882ab0974ba7e2b7e68cd33dbe90318.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-2f9e2b96281609205f437a764da5eb8e.jpg

Fick en fin dekal på urquattro träffen jag var med och arrangerade förra året på Mekonomen i Örebro
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-0fb4df552a7fed88eda20e3effeab989.jpg

Min vänster backspegel var nästen av i gångjärnet. Jag lyckades hitta 2 st jättefina på Tradera. Så jag bytta båda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-c7a0b9239ab00b410d7b002b9e6082eb.jpg

De nya hade inte tonat glas. de som satt där tidigare var svagt blåtonade i glaset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d67722dfb167c94302f99cbaa4372d74.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-f2dcb2866286c718be51df2742a8e94a.jpg

Bestämde mig för att montera mina nya quattro loggar som jag fått hem från Tyskland.
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-06ceb4c0659fc6a9d6fa072c4c4337e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-fc3154a1b7c77ab3e4d52bd46156f0ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-cf3c80b730013c3fbd53130e19139812.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5e74be94880735b9593331db88431336.jpg

Monterade tillfälligt de listerna som jag fått tag i så dekalen sitter på rätt höjd OM jag skulle få för mig att montera listerna, den dagen jag har fått tag i alla bitar. ( Jag saknar bitarna på framskärmarna nu)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-f0544033b4d6f11ddb59e12cdf669873.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-466ce2432667fe609291bcf1cc18b75a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-f3a6910b9a36b27d3511f383c6243822.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-76d5a55eac6524dc1030a4e36bbb85a2.jpg

Markera och mäta både en och två gånger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-4a876e45612b039217a8c3984681aed4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-e97c26169cb190b7746f8cef91aedd1c.jpg

Ena sidan färdig, blev stoor skillnad och riktigt snyggt tyckte jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-aec45f94a85590e6c374b3e7454a44fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-7409b5e708e5763336121f3a89932c72.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-7ea56e315400ec0c8dcd662a2250b746.jpg

Samma procedur på höger sida, och så vart den också klar :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5dc065d5aede7d74f121d49813cbaf06.jpg

Tyvärr så kom det en vindpust när jag hade monterat halva och skulle ta bort resterande delen av täckpappen, så det blev ett väck i ena bakstaven ... :-(
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3485e75ead759c2850512d3dccc63b79.jpg

Funderar på om man kan skära igenom "vecket" så det kommer synas mindre om man får bort den "kanten" som sticker ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-4fdb91e5d8250161d3c9d3514e8cd18f.jpg

Det syns inte på lite håll, men jag vet att det finns där..
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-f034e912faddf4b6877afcd856708032.jpg

Fästet till skyddsplåten till bränslepumpen och filtret gick av när jag skulle plocka ner det senast.
Så jag tog med det till meckgaraget och svetsade ihop det med en förstäkningsbit bakom den tidigare biten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5cb57dffa36b56c17e5126e49384a895.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-27fd4e2c87a34bf8e2cd78a766b3534c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-90a5181e553fb74e67dd5d9a9b16ec7a.jpg

Nu lär det iallafall hålla :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-240ab0105d3428f7e410426ac239089e.jpg

Slipade av lite och målade på mattsvart färg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1e0d5c6018b40a19875f6b2a820305b4.jpg

När jag provkörde så var det ett missljud under bilen, det lät som om något låg i spänn.
Jag hissade upp bilen igen och lokaliserade det till gummikanten på kardanlagret som låg i mot kardanen. Jag lyckades justera tillbaka lagret med ett brytjärn och det blev mycket bättre, men inte riktigt perfekt. :-(

Jag tog beslutet att lämna ner bilen på en bra verkstad i närheten så får de fixa lagret och byta bakbromsarna, och samtidigt byta olja i bakdiffen och växellådan. Alla de jibben ska göras, men det går sjukt mycket fortare när man har en lyft. Och rätt verktyg om/ när det strular vid bromsoksbytet. ( det lärde jag mig när jag bytte bromsoken på A6:an

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3e8636d85bc18436d17a84232b69b9a7.jpg

Jag åkte på en vecka semester och sedan har jag varit uppe och jobbat på CCW i Rättvik i Mekonomens monter och med StånkTommy. Så jag behöver inte bilen de veckorna.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

15 Inlägg
5 augusti 2019
#216
Jävla vilken bil di har här !!! Ojoj va fin den är ! Så avundsjuk!

1 945 Inlägg
5 augusti 2019
#217
Blev jäkla schysst med quattro dekalerna. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
5 augusti 2019
Trådstartare
#218
Tackar, dekalerna gjorde mer än vad jag trodde för helhetsbilden.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 438 Inlägg
13 augusti 2019
Trådstartare
#219
Har bilen inlämnad på verkstad för att justera kardanen rätt, samt byta av bakre bromsok och olja i växellådan och bakaxeln. Jag hade ett fabriksnytt 36mm höger bakok och 2 st beg 38mm från den blåa 80 quattron. Tänkte om även vänster bak var dåligt så kunde de byta till 38mm oken.
Vänster bak var också dåligt, men tyvärr så visade det sig att båda oken från den blåa hade också problem med handbroms mekanismen 😞

Jag vet att de bakre oken är svåra att få tag i. Då de typ bara sitter på 80q och 100q
Kollade på autodoc och de har Bosch vä bakok för 2800:- + frakt.
Pratade med några på jobbet som undrade om jag kunde få tag i artikelnr på oket så de kunde de kolla.
Jag gick in i våran reservdelskatalog för att se om jag kunde hitta nåt.
Döm om min förvåning när jag ser att det finns 5 st vänster och 8 st höger bakok till min bil på Mekonomens Cetrallager i Strängnäs och de kostar typ 1500:-😄

Så nu har jag 2 nya bromsok bak och en fullt fungerande handbroms.
Verkstaden skulle byta växellådsolja och ringde och sa att det fanns ett större problem.
Växellådan är tydligen spräckt 😞
Jag har haft några droppa olja på golvet när bilen har stått några dagar. Och jag har alltid trott att det var oljepluggen som läckt.
Det rinner inte men det fuktar tydligen.
Jag får se om det går att svetsa eller om min växellåda från min blåa -84 passar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-9ec586624fc6fd74b83c2e59f13fef06.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-7a23d043848ad30b8e8cd8dcef096f8b.jpg

Det är ingen ny skada men får se om det går att laga..

De skickade en bild till på mms dagen efter, och nu var det mer positivt :-)
De hade besiktat bilen åt mig, blankt papper så klart :-) så nu rullar den 2 år till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-be0c50e468138adcfdd859732f1e0761.jpg
Senast redigerat av vw_audi (14 augusti 2019)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4


Sök