20 september 2013
Trådstartare
Nej, i Sverige värderas den inte så högt som i Tyskland. Tror tom att touringen värderas lägre i Sverige än sedanen medan det i Tyskland är tvärtom. Då pratar vi bilar i originalskick eller slitet originalskick. Det har stigit lite men jag tror inte att folk i allmänhet förstår hur enkla de här bilarna är att meka med och hur bra reservdelstillgången är. Och billigt!
Lite har priserna på gamla originaldelar stigit sen jag köpte den första -94, men man renoverar en 02 till bra skick för en bråkdel av vad tex en Amazon kostar att renovera. Och det går att få riktigt bra fart på dem. Väger lite.
Sen finns ju fenomenet Ebay med allt vad det innebär. I Tyskland hittar man mycket men det är ändå inget mot USA där man nytillverkar stötfångare etc. Racedelar tillverkar man överallt, även i Sverige (tex 02-depån). Hittade ev AC-sats igår på Ebay till 02. Nytillverkad!
Men med tanke på att denna bilen haft ett hemskt utgångsskick behöver jag inte hålla mig till original helt och hållet. Jag räddar ändå en bil som varit utdömd. Vill jag ha VR6 stolar så har jag det. Det känns bra.
Så hittar ni en 02 i bra skick, rädda den och se värdet öka. Hittar ni en i halvbra skick, gör något kul med den!
Det kommer en tid när amerikanska bilar, som har haft en riktigt snabb prisutveckling, kommer att gå ner i pris helt enkelt för att alla de som idag är i 60-årsåldern som sen ungdomen längtat efter en Mustang, och idag har råd att köpa en, blir för gamla eller avlider. I min generation finns visst folk som gillar amerikanare men jag minns 140, VW 1600, första Honda Civic från när jag var liten. Jag har aldrig haft en personlig längtan efter en amerikanare.
Vi ska se vad en 140 kostar om 20 år......Då kommer 02:an, opel Ascona A (min förstabil!) och andra bilar som idag är billiga att vara värda mer än man kan tänka sig idag. De står och rostar bort idag. Hur många Civic -79 finns kvar?
Den här bilen är speciell på ett sätt till: jag var och fick en ny njure för några år sen och köpte bilen strax innan operationen. Det var min plan för framtiden. Klarar jag en njurtransplantation och att renovera den här bilen klarar jag fan vad som helst.....yihaaaa!
Köp en 02 innan det är för sent! Du kommer alltid att älska 02:or efter det. jag lovar. Härliga bilar.
Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.