3558
Sök

BMW 1600 touring återupplivad efter 24 år i en trädgård....

Ajdå. Den var liiite mer rostig än jag såg när jag köpte den.

100 345 Visningar
Projektet avslutat 14 augusti 2015
395 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#41
Nu står den i vintergaraget. Där är värmen på året om. Var lite jobbigt att släpa dit den. Lurigt att bogsera en bil själv. Ingen som bromsar.....

Men det är inom min tomt, det andra garaget är under huset.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#42
Ska fixa till hjulbultarna (studs). De är för korta till BBSfälgarna.

Ska testa Volvo s40:s studs, de kan passa. Annars är det Ireland engineering á 8 dollar styck+ expeditiosavgift 200 spänn +frakt från USA. Nejnejnej...

Annars ökar jag försänkningen på bulthålen.
Senast redigerat av Inventor (21 oktober 2013)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
#43
Kollade med spacer.se om de hade wheelstuds som passar, och det visade sig att teoretiskt skulle det passa med s/v 40:s stud. De hade vänligheten att skicka hem en som varuprov, och resultatet syns på bilderna...

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-00a67dbb29ff698ca418926a08777a1c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-6124b41bb67f76f8809b18015058ad12.jpg

Knackade i den försiktigt. Egentligen ska den pressas i tror jag. Såvitt jag kan se så ska detta funka, och gängan är samma som original. Möjligen är skallen något högre, vilket kan ge problem i framnavet. Detta återstår att se.

Problemet med fälgarna verkar vara löst!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#44
La lördagen på att åka till Hässleholm för att kapa bort en plåtbit på en 2000 touring som står på en skrot där.
Ringde innan och sa vilken bit jag behövde.

När jag kom dit hade de kört en gaffeltruck i sidan på bilen, precis i den plåten jag skulle ha, och ställt den uppe på en annan 02. Språkförbistring....ingen mening att hetsa upp sig. Någon som har en skrotad touring stående? Behöver plåten framför hjulhuset höger sida, upp till rutan och fram till dörren.

Men jag fick en pratstund med min kompis Krille i Fjälkinge på vägen hem. Han håller på med en likadan som dessutom är ungefär lika rostig som min........
Det var värt resan att se att man inte är ensam.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

1 798 Inlägg
19 november 2013
#45
Vad jag vet så står de en gammal touring hemma i mina hemtrakter aldrig sett den på nära håll dock rostigt som de brukar vara detta är ju dock på gotland och tror nog inte han vill sälja plåtdelar av den isåfall men har aldrig frågat heller

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

395 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#46
Gotland är kanske lite långt men tanken är god. Tror frakten blir kostsam och plåten är väl överkörd med truckar och allt möjligt när man får den....Fraktbolagen är inte alltid försiktiga.

Gillar 745:an:)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

1 026 Inlägg
395 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#48
Ja, det är ju en idé.
Lennart har en av mina gamla bilar där för ombyggnad. 1600-2-69. Om den inte är klar förstås.

Den bytte ägare ett par gånger efter jag sålde den och hamnade sen där. Känns bra.....Den räddade jag från en villauppfart i Mörrum där den väntade på skrotning. Sprucken motor och totalkass lack. Hade en fin motor liggande som jag köpte nyrenoverat block med nya kolvar till från Motor Nord.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#49
...köpte en lamelldiff till bilen i helgen....inte billig men kul....inte så lätta att hitta längre.

Köpte en 5växlad låda med hastighetsmätaruttag till lilla sexan också. Är till salu.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

1 049 Inlägg
2 december 2013
#50
Kul med diff! Vilken utväxling, på vad har klumpen suttit?

395 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#51
323 e21.
Har faktiskt inte kollat utväxlingen......... Köpte lite på vinst och förlust. Känns ok och har kollat att den ser ok ut inuti.

Antar att vad som helst är bättre än 4.10 som jag har nu.....utan spärr.

Får nog kolla lite på motorn nu bara. 85 hk och diff. De mördar mig på 02-sektionen....

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#52
Har drivaxlar med 02 knut i ena änden och e21 i andra liggande....som av en händelse!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#53
3,45 var det.
Ja 85 hp är inte nån raket. Man kan köra ekonomiskt med den klumpen i alla fall....

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

1 049 Inlägg
3 december 2013
#54
Samma klump och utväxling som jag själv satt på min touring, från en 323:a. Bilen går en aning lugnare nu, men bara en aning, den tidigare uväxlingen var 3,65.

395 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#55
Bytte du drivaxlar eller kör du original? Man kan göra det enligt en del, andra säger att det blir lite fel längd.
Jag hittade ett par modifierade i reservdelshögen som köptes för ett tag sen. Tur!

Funderar på att stoppa i en M43 motor för lite mer effekt. Blir ju billigare än att hitta weberförgasare, kam, extraktor etc.
Man hittar ju en hel bil för 1500:- med den motorn. Ska vara en bra motor dessutom.
Och exakt den effekt som man får ha i en 1600 utan att byta bromsar etc.

Ska funka med den lådan som jag köpte.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

1 049 Inlägg
3 december 2013
#56
E21 klumpen är ca 10 mm smalare än orginal 02 klump, det bästa är att svarva spacers och lägga imellan på bägge sidor om man så tycker. Jag kör utan spacers!! Fungerar för mig, inga spänningar eller knäppningar vad jag förstår efter tre års körning. E21:ans medbringare har inte samma bultindelning som 02, du kan byta de inre medbringarna på 02:ans orginaldrivaxlar till E21 eller göra som jag och borra om den nya klumpens bultindelning. Fodrar STOR noggrannhet!!!

395 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#57
Hade för mig det. Men mina modifierade har e21 knutar i ena änden och 02 i andra. Bolt on. Rätt längd efter vad jag hört.
Har också kört med "fel" längd förr utan problem.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
#58
Nu hade jag tänkt mig en första 02-mekdag på nya året, meeeeen jag monterade m3 fjäderben på e36:an istället.
Och tog en öl ute vid grillen och grillade några köttbitar...

Gott nytt 02-år fast det är 2014!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#59
Riggade motorlyften igår. Ikväll är det dags för urlyftning av rostklumpen!

Brorsan var förbi häromdagen med lite godis: brytarlöst tändsystem, nya stålvippor, bränslepump.....

Då blir det 1600 med 1,8i topp och turbo! Besiktigat! Hoppas jag.....

Fått tag i btr för förgasarturbo också. Och lite andra prylar som kan bli bra.
Senast redigerat av Inventor (30 januari 2014)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
#60
Nej det har inte blivit något gjort ändå....blev sjuk och sen har man varit tvungen att prioritera huset.

Men jag har handlat på mig ett par tidstypiska extraljus, Hella 186 i bra skick. Kromade. Sitter fint på 1600:an.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-847d89649efd04ae3376cf4e5977fab4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-233802ada9b1c4013b5743ba9ca7ceca.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.


Sök