2236
Sök

V70 2,4T rycker och går slött

107 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#1
Tjenare ska ta allt från början....
Bilen är en volvo V70N 2001 2,4t 200 HKn. Bilens motorlampa började lysa så jag började med att ren göra LMM med elektor cleaner och göra en luft burk och filter, släppte samtidigt minuspolen i 10 min. Bilen startade och lampan släckt MEN den går slött som fan och den rycker ständigt.
Kan detta ha och göra med magnet ventilen ?

MVH


320 Inlägg
16 september 2013
#2
vad säger felkoden?

107 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#3
1171


498 Inlägg
16 september 2013
#4

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

320 Inlägg
16 september 2013
#5
det måste finnas en bokstav framför som talar om för vilken styrenhet som lagrar den

107 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#6
Bokastav - P


320 Inlägg
16 september 2013
#7
284: ECM-261A Long-term fuel trim. Lower limit, B5244T3         
Print 

Diagnostic trouble code (DTC) information

Condition
The control module receives information from the heated oxygen sensor (HO2S) about the fuel / air mixture when idling at both the lower and upper part-load range. If the fuel / air mixture deviates from λ=1, the short-term fuel trim will compensate for this by adjusting the injection time so that λ=1 is achieved. When the short-term fuel trim makes an adjustment, the integrator median must be adjusted by the long-term trim. Diagnostic trouble code (DTC) ECM-261A will be stored when the long-term trim must be adjusted to almost maximum in the lower part load area. 

Substitute value
none
Possible source
Upper limit:
intake air leakage
exhaust system air leakage
low fuel pressure
defective heated oxygen sensor (HO2S) ------------------------------------där har du felet
Lower limit:
intake air leakage
high fuel pressure
leaking injectors
defective mass air flow (MAF) sensor
contaminated engine oil
oil level too high
defective heated oxygen sensor (HO2S)

320 Inlägg
16 september 2013
#8
sorrry jag markerade fel det skulle ha varit LMM(MAF) luftmassamätar

408 Inlägg
16 september 2013
#9
Rengör spjälhuset med brakeclean och kontroller vakumslangar samt rengör luftmassemätare minst 2ggr. Självtorkning skall ske efter detta!

kontroller även kablar att det inte glappar.
Senast redigerat av pompe90 (16 september 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

320 Inlägg
17 september 2013
#10
hjälper det inte enbart rengöring , kollar då denna sida www.givarspecialisten.se
vet ej kvaliteten på deras produkter, men du har ett års garanti iallafall

50 Inlägg
17 september 2013
#11
Hade exakt samma sympton på min s60 2,4t då var det magnetventilen som var ihjäl kolla om ventilen är svart eller grå är det den svarta så tycker jag att du ska byta den smile

107 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
#12
Byte magnet ventilen = ingen skillnad!!!!
Sökte på Vida = magnetventien.
Bytte LMM = går gött som fan igen wink


408 Inlägg
18 september 2013
#13
albinberg skrev:
Byte magnet ventilen = ingen skillnad!!!!
Sökte på Vida = magnetventien.
Bytte LMM = går gött som fan igen wink

Härligt! smile se till och hålla vakuumslangar fräscha och spjällhus rent så går den mer än toppen wink

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

107 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#14
Mycket jobb o riva isär spjällhuset ?


107 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#15
pompe90 skrev:
albinberg skrev:
Byte magnet ventilen = ingen skillnad!!!!
Sökte på Vida = magnetventien.
Bytte LMM = går gött som fan igen wink

Härligt! smile se till och hålla vakuumslangar fräscha och spjällhus rent så går den mer än toppen wink

Mycket jobb o riva isär spjällhuset ?


107 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#16
Tjenare någon här som kan få fram vilket nummer luftmassemätaren ska ha DVS nummret som satt på luftmassemätaren när bilen kom från fabrik.... ?!
MVH


320 Inlägg
18 september 2013
#17
jag har srivit dig  innan och lämnat en adress för en sigt som du kan köpa resevrdelen för en brokdel av priset som kostarhos volvo för  2008-, TURBO, EXC S60R, V70R   
  Fresh air pipe 0.00     
  Air filter V70R, S60R.   
2a  Nipple 1.00  8653644   
  TURBO   
3 Mass air flow sensor 1.00  8670263   
  -2001 TURBO, (9470640)   
  Mass air flow sensor 1.00  8670398   
  2002- TURBO, EXC B5254T4 B5244T4/T5   
  Mass air flow sensor 1.00  8670114   
  B5254T4, B5244T4/T5   
  Mass air flow sensor 1.00  30713512   
 
att jag betalade 2600:- hos de , men det är dit val . Här kommer artikelnr

107 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#18
ottorb skrev:
jag har srivit dig  innan och lämnat en adress för en sigt som du kan köpa resevrdelen för en brokdel av priset som kostarhos volvo för  2008-, TURBO, EXC S60R, V70R   
  Fresh air pipe 0.00     
  Air filter V70R, S60R.   
2a  Nipple 1.00  8653644   
  TURBO   
3 Mass air flow sensor 1.00  8670263   
  -2001 TURBO, (9470640)   
  Mass air flow sensor 1.00  8670398   
  2002- TURBO, EXC B5254T4 B5244T4/T5   
  Mass air flow sensor 1.00  8670114   
  B5254T4, B5244T4/T5   
  Mass air flow sensor 1.00  30713512   
 
att jag betalade 2600:- hos de , men det är dit val . Här kommer artikelnr

Fattar inte texten hekt men jag ska ha nummer
0280218045


320 Inlägg
18 september 2013
#19
du menar8670263 , och hos givarspacialisten får du billigare inom 4 dagar

107 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#20
ottorb skrev:
du menar8670263 , och hos givarspacialisten får du billigare inom 4 dagar

Har ta med fan kollat överallt, de flesta säger
0280218045



Sök