Min ambition är att bygga en Volvo 940 med 500hk på driven med en 6 växlad låda. Bilen inköptes sent på hösten 08 och var då helt original och jag är andra ägaren på bilen. Har under åren rensat ur den helt från all onödig... Visa mer
låter gött gör den ju iallafall! vad har du för vinterplaner?
Tack Ska försöka få iordning på min höga insugstemp. Den låg vid mappning på 72 grader Hårdvara som ska bytas är intercooler till en mycket större med bättre cellpaket, större turbo (precision 6266), få dit mitt plenuminsug och ev en elakare kam. Funderingar finns på 16v men det är inte alls säkert.
nej behåll 8v! mö fräckare än 16v och en till sak ja tänkte på, vad är det för skillnad på org vev och marin veven? eller varför blir det 2,5l? eller har du borrat ?
Hehe jo visst är det "ballare" med 8v men en effektivare motor väger upp det ganska bra Marinveven har 86mm slaglängd ist för 80mm som är standard så kolven åker alltså 6mm längre i cylindern vilket gör att motorvolymen ökar ca 50cc per cylinder. För att inte få kolven att slå i toppen så tar man en kolv som är 3mm lägre från kolvbult till kolvtopp. Då utnyttjar man de 6mm i botten av cylindern
Desutom är marinveven smidd, antar att den är det pga den högre belastningen som blir med längre slaglängd.
Tack Ska försöka få iordning på min höga insugstemp. Den låg vid mappning på 72 grader Hårdvara som ska bytas är intercooler till en mycket större med bättre cellpaket, större turbo (precision 6266), få dit mitt plenuminsug och ev en elakare kam. Funderingar finns på 16v men det är inte alls säkert.
nej behåll 8v! mö fräckare än 16v och en till sak ja tänkte på, vad är det för skillnad på org vev och marin veven? eller varför blir det 2,5l? eller har du borrat ?
Hehe jo visst är det "ballare" med 8v men en effektivare motor väger upp det ganska bra Marinveven har 86mm slaglängd ist för 80mm som är standard så kolven åker alltså 6mm längre i cylindern vilket gör att motorvolymen ökar ca 50cc per cylinder. För att inte få kolven att slå i toppen så tar man en kolv som är 3mm lägre från kolvbult till kolvtopp. Då utnyttjar man de 6mm i botten av cylindern
Desutom är marinveven smidd, antar att den är det pga den högre belastningen som blir med längre slaglängd.