Har flyttat över spridarna och bryggan till spridarna från den gamla motorn. har satt dit nya stift bytt givaren vid trotteln och givaren under insuget som det går två slangar till. ingen skillnad. Får väl göra en felsökning helt enkelt
tror att det kan vara själva rotorn som är dålig, har ju inte kollat den så att när den skickar mer bränsle så orkar den inte ge nog gnista ska prova att ta lös å se hur den ser ut.
tror att det kan vara själva rotorn som är dålig, har ju inte kollat den så att när den skickar mer bränsle så orkar den inte ge nog gnista ska prova att ta lös å se hur den ser ut.
kolla efter rost/ärgning samt fukt på rotorn
EDIT: kolla igenom tändkablarna, om dem är sketna så kan det bli så också samt kolla fördelarlocket antingen byta allt ihop på sammagång om det inte är nytt, är det volvo original stift som sitt i motorn just nu? är hackande olika beroende på väder?
är väldigt mycke rost å ärgning på rotorn samt stiften i fördelarlocket. det är nya nkg stift som ska passa bilen enligt tabellen. tändkablarna har jag mätt upp med summern å det är inget avbrott i dom. ska prova rengöra kontaktytorna å torka rent från olja å fukt. Finns det något felsökningsverktyg att köpa? på tex biltema eller nå? hackandet har varit likadant sen jag startade den nya motorn igår
har rengjort fördelarlocket och rotorn till 100procent. blev lite bättre men problemet kvarstår. såg nu att lyset börjar blinka just när motorn hackar som mest och kommer tillbaka när jag släpper gasen. ska prova felsöka imorron efter skolan. tror att det är nå satans jordfel någonstans
Hel ljuset. Men lambda lampan lyser inte så då borde jag ju inte ha någon felkod? Även om rotorn och fördelaren är rengjord kan det vara dom sop spökar endå? Blir väl att köpa ny rotor fördelare kablar och stift..
Jo ska köpa det. Det konstiga är att allt funkade innan ,hur ska man mäta upp tändkablarna på bästa sätt?
vet inte, kolla efter sprickor i kablarna, är dem torra kan det vara dags att byta. kolla så att inte o-ringarna på spridarna är slut också så det läcker in luft där
Köpt nya nkg R stift nu ingen i stan hade volvo original. Funderar om tändningsjusteringen på fördelaren blivit fel när jag satt i motorn typ att motorn låg och gned å bröt lite i justerinhen när jag satt dit den. Visst ska den ge spänning på det stiftet som hör ihop med cylinder just när kolven är påväg ner eller ska den tända när motorn är nollad enligt markeringen på veven
Köpt nya nkg R stift nu ingen i stan hade volvo original. Funderar om tändningsjusteringen på fördelaren blivit fel när jag satt i motorn typ att motorn låg och gned å bröt lite i justerinhen när jag satt dit den. Visst ska den ge spänning på det stiftet som hör ihop med cylinder just när kolven är påväg ner eller ska den tända när motorn är nollad enligt markeringen på veven
Du har vevlägesgivare vilket betyder att tändning inte är ställbar