2439
Sök

940ftt -93 börjar hacka vid gaspådrag efter motorbyte (LÖST)

755 Inlägg
18 september 2013
#21
missa inte att du inte kan se på remmen om den har hoppat en kugg eller inte, kolla 0 markeringarna på vevdrevet  samt kamdrevet

If you want to win, You mustn't loose.

65 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#22
Hur kollar man koderna då?

6 738 Inlägg
18 september 2013
#23
b5quattro skrev:
Hur kollar man koderna då?

googla så hittar du många guider om hur man gör smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

65 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#24
Har flyttat över spridarna och bryggan till spridarna från den gamla motorn. har satt dit nya stift bytt givaren vid trotteln och givaren under insuget som det går två slangar till. ingen skillnad. Får väl göra en felsökning helt enkelt

65 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#25
tror att det kan vara själva rotorn som är dålig, har ju inte kollat den så att när den skickar mer bränsle så orkar den inte ge nog gnista ska prova att ta lös å se hur den ser ut.

755 Inlägg
19 september 2013
#26
b5quattro skrev:
tror att det kan vara själva rotorn som är dålig, har ju inte kollat den så att när den skickar mer bränsle så orkar den inte ge nog gnista ska prova att ta lös å se hur den ser ut.

kolla efter rost/ärgning samt fukt på rotorn

EDIT: kolla igenom tändkablarna, om dem är sketna så kan det bli så också samt kolla fördelarlocket antingen byta allt ihop på sammagång om det inte är nytt, är det volvo original stift som sitt i motorn just nu? är hackande olika beroende på väder?
Senast redigerat av MSpader (19 september 2013)

If you want to win, You mustn't loose.

65 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#27
är väldigt mycke rost å ärgning på rotorn samt stiften i fördelarlocket. det är nya nkg stift som ska passa bilen enligt tabellen. tändkablarna har jag mätt upp med summern å det är inget avbrott i dom. ska prova rengöra kontaktytorna å torka rent från olja å fukt. Finns det något felsökningsverktyg att köpa? på tex biltema eller nå? hackandet har varit likadant sen jag startade den nya motorn igår

6 738 Inlägg
19 september 2013
#28
du har en dosa i motorrummet du kan felsöka bilen med utan att behöva köpa felsökningsverktyg tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

755 Inlägg
19 september 2013
#29
vilka ngt stift har du? skulle rekommendera volvos original samt kolla fördelarlocket efter skit

If you want to win, You mustn't loose.

65 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#30
har rengjort fördelarlocket och rotorn till 100procent. blev lite bättre men problemet kvarstår. såg nu att lyset börjar blinka just när motorn hackar som mest och kommer tillbaka när jag släpper gasen. ska prova felsöka imorron efter skolan. tror att det är nå satans jordfel någonstans

755 Inlägg
19 september 2013
#31
lyset som i framlyserna eller motorlampan?

If you want to win, You mustn't loose.

65 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#32
Hel ljuset. Men lambda lampan lyser inte så då borde jag ju inte ha någon felkod? Även om rotorn och fördelaren är rengjord kan det vara dom sop spökar endå? Blir väl att köpa ny rotor fördelare kablar och stift..

755 Inlägg
19 september 2013
#33
jag skulle satsa på att testa med volvo original stift till fk motorn

If you want to win, You mustn't loose.

65 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#34
Jo ska köpa det. Det konstiga är att allt funkade innan ,hur ska man mäta upp tändkablarna på bästa sätt?

755 Inlägg
19 september 2013
#35
b5quattro skrev:
Jo ska köpa det. Det konstiga är att allt funkade innan ,hur ska man mäta upp tändkablarna på bästa sätt?

vet inte, kolla efter sprickor i kablarna, är dem torra kan det vara dags att byta. kolla så att inte o-ringarna på spridarna är slut också så det läcker in luft där

If you want to win, You mustn't loose.

65 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#36
Är inga sprickor eller dyl. Ska köpa startgas och prova efter tjuvluft imorron

755 Inlägg
19 september 2013
#37
b5quattro skrev:
Är inga sprickor eller dyl. Ska köpa startgas och prova efter tjuvluft imorron

kör på det! vad har du för insugsslang till turbon?

If you want to win, You mustn't loose.

65 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
#38
Köpt nya nkg R stift nu ingen i stan hade volvo original. Funderar om tändningsjusteringen på fördelaren blivit fel när jag satt i motorn typ att motorn låg och gned å bröt lite i justerinhen när jag satt dit den. Visst ska den ge spänning på det stiftet som hör ihop med cylinder just när kolven är påväg ner eller ska den tända när motorn är nollad enligt markeringen på veven

glad
493 Inlägg
20 september 2013
#39
b5quattro skrev:
Köpt nya nkg R stift nu ingen i stan hade volvo original. Funderar om tändningsjusteringen på fördelaren blivit fel när jag satt i motorn typ att motorn låg och gned å bröt lite i justerinhen när jag satt dit den. Visst ska den ge spänning på det stiftet som hör ihop med cylinder just när kolven är påväg ner eller ska den tända när motorn är nollad enligt markeringen på veven

Du har vevlägesgivare vilket betyder att tändning inte är ställbar

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

65 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
#40
Jo kom på det.. har varit inne på volvo å köpt originalstift b230ft b230fk


Sök