Måla hellre med 2-komponents epoxy-primer, ger ett mycket bättre rostskydd än zinkprimer. Zinkfärgen reagerar med fukten, och om jag inte minns fel så släpper det även igenom fukt = rosten kommer tillbaka väldigt fort såvida man inte målat över med riktigt färg innan zinkprimern utsätts för fukt.
Måla hellre med 2-komponents epoxy-primer, ger ett mycket bättre rostskydd än zinkprimer. Zinkfärgen reagerar med fukten, och om jag inte minns fel så släpper det även igenom fukt = rosten kommer tillbaka väldigt fort såvida man inte målat över med riktigt färg innan zinkprimern utsätts för fukt.
okej bra då fimpar jag zinken. Finns det en drös med epoxy primers ?eller Hagmans?
hade även en fundering om spackel, vilken sort/metod är bäst? kladda direkt på plåten eller först färg o sen det ?
Finns Hagmans i diverse olika färger, vanligast är dock Hagmans så kallade CA-primer. Sen finns biltemas, den är vit och finns svart färgtillsats att köpa till och jag har för mig Plastic-padding också har men jag är osäker där.
Finns Hagmans i diverse olika färger, vanligast är dock Hagmans så kallade CA-primer. Sen finns biltemas, den är vit och finns svart färgtillsats att köpa till och jag har för mig Plastic-padding också har men jag är osäker där.
okej men de om spackel då? Nån ägare innan mig verkar ha lagat plåt sen spacklat , och jag hittade yt rost under så tror att det kanske släppt fukt igenom . annars brukar ju gammla lagningar vara i värre skick.
Finns Hagmans i diverse olika färger, vanligast är dock Hagmans så kallade CA-primer. Sen finns biltemas, den är vit och finns svart färgtillsats att köpa till och jag har för mig Plastic-padding också har men jag är osäker där.
okej men de om spackel då?
Oj, missade att du frågade om det.
Jag vet faktiskt inte, vissa säger direkt på plåt och vissa säger färg först. Jag målar då alltid först med epoxy-primer på plåtrena ytor och lägger sedan spackel där det behövs för att efteråt lägga ett lager epoxy-primer ovanpå spacklet efter att spacklet är slipat.
Finns Hagmans i diverse olika färger, vanligast är dock Hagmans så kallade CA-primer. Sen finns biltemas, den är vit och finns svart färgtillsats att köpa till och jag har för mig Plastic-padding också har men jag är osäker där.
okej men de om spackel då?
Oj, missade att du frågade om det.
Jag vet faktiskt inte, vissa säger direkt på plåt och vissa säger färg först. Jag målar då alltid först med epoxy-primer på plåtrena ytor och lägger sedan spackel där det behövs för att efteråt lägga ett lager epoxy-primer ovanpå spacklet efter att spacklet är slipat.
aha okej kanske gör likadant sen med. Föresten appliceras 2 komp epoxyn med pensel om man har härdare?
Jag vet faktiskt inte, vissa säger direkt på plåt och vissa säger färg först. Jag målar då alltid först med epoxy-primer på plåtrena ytor och lägger sedan spackel där det behövs för att efteråt lägga ett lager epoxy-primer ovanpå spacklet efter att spacklet är slipat.
aha okej kanske gör likadant sen med. Föresten appliceras 2 komp epoxyn med pensel?
Går att applicera både med pensel, roller och spruta. Däremot måste den späs ut med förtunning för att kunna sprutas, vid pensling räcker det att blanda färg och härdare. Däremot blir det ju inte lika snyggt om man penslar. Jag har för mig det är ca 40% förtunning för att spruta på färgen, kommer inte ihåg riktigt men har för mig det brukar stå på burken. Men hur mycket förtunning som behövs beror ju på lufttemperaturen också, är det kallt (runt 15°C) så måste man blanda mer förtunning.
Jag vet faktiskt inte, vissa säger direkt på plåt och vissa säger färg först. Jag målar då alltid först med epoxy-primer på plåtrena ytor och lägger sedan spackel där det behövs för att efteråt lägga ett lager epoxy-primer ovanpå spacklet efter att spacklet är slipat.
aha okej kanske gör likadant sen med. Föresten appliceras 2 komp epoxyn med pensel?
Går att applicera både med pensel, roller och spruta. Däremot måste den späs ut med förtunning för att kunna sprutas, vid pensling räcker det att blanda färg och härdare. Däremot blir det ju inte lika snyggt om man penslar. Jag har för mig det är ca 40% förtunning för att spruta på färgen, kommer inte ihåg riktigt men har för mig det brukar stå på burken. Men hur mycket förtunning som behövs beror ju på lufttemperaturen också, är det kallt (runt 15°C) så måste man blanda mer förtunning.
bra svar, tack Var det Stålplast Primer CA Hagman du menade ? vart det enda 2komp jag kunde hitta. Hur gör man när två metaller ska ligga emot varann? tar jag sån epxy kör det ihop sig med svetsandet. Duger svets spray lika bra som detta?
aha okej kanske gör likadant sen med. Föresten appliceras 2 komp epoxyn med pensel?
Går att applicera både med pensel, roller och spruta. Däremot måste den späs ut med förtunning för att kunna sprutas, vid pensling räcker det att blanda färg och härdare. Däremot blir det ju inte lika snyggt om man penslar. Jag har för mig det är ca 40% förtunning för att spruta på färgen, kommer inte ihåg riktigt men har för mig det brukar stå på burken. Men hur mycket förtunning som behövs beror ju på lufttemperaturen också, är det kallt (runt 15°C) så måste man blanda mer förtunning.
bra svar, tack Var det Stålplast Primer CA Hagman du menade ,vart deb enda 2komp jag hittade. Hur gör man när två metaller ska ligga emot varann? tar jag sån epxy kör det ihop sig med svetsandet. Duger svets spray lika bra som detta?
Så var det nog den hette ja.
Tänkte du när du ska svetsa? På min bil på trösklarna så fixade jag först insidan av trösklarna och målade, fixade ytterplåten och målade den på det som skulle bli insidan och sedan svetsade jag ihop plåtarna. Gjorde detta i somras så jag vet inte hur pass väl det funkade att göra så, det har då inte kommit någon rost efter en månads körning med bilen iaf.
Går att applicera både med pensel, roller och spruta. Däremot måste den späs ut med förtunning för att kunna sprutas, vid pensling räcker det att blanda färg och härdare. Däremot blir det ju inte lika snyggt om man penslar. Jag har för mig det är ca 40% förtunning för att spruta på färgen, kommer inte ihåg riktigt men har för mig det brukar stå på burken. Men hur mycket förtunning som behövs beror ju på lufttemperaturen också, är det kallt (runt 15°C) så måste man blanda mer förtunning.
bra svar, tack Var det Stålplast Primer CA Hagman du menade ,vart deb enda 2komp jag hittade. Hur gör man när två metaller ska ligga emot varann? tar jag sån epxy kör det ihop sig med svetsandet. Duger svets spray lika bra som detta?
Så var det nog den hette ja.
Tänkte du när du ska svetsa? På min bil på trösklarna så fixade jag först insidan av trösklarna och målade, fixade ytterplåten och målade den på det som skulle bli insidan och sedan svetsade jag ihop plåtarna. Gjorde detta i somras så jag vet inte hur pass väl det funkade att göra så, det har då inte kommit någon rost efter en månads körning med bilen iaf.
Ja presis, tänkt byta trösklarna och hjul baljorna etc, där en del plåt täcks över. Orkar inte med rost vill göra seriöst som håller ,, Ska visserligen aldrig köra i regn eller snö så kanske inte spelar nån roll?
Sen den färgen som sitter på ekonomi plåtarna från fabrik. Bör man inte skrapa bort och ta eget ?? vissa säger de dom tar på e sämst
bra svar, tack Var det Stålplast Primer CA Hagman du menade ,vart deb enda 2komp jag hittade. Hur gör man när två metaller ska ligga emot varann? tar jag sån epxy kör det ihop sig med svetsandet. Duger svets spray lika bra som detta?
Så var det nog den hette ja.
Tänkte du när du ska svetsa? På min bil på trösklarna så fixade jag först insidan av trösklarna och målade, fixade ytterplåten och målade den på det som skulle bli insidan och sedan svetsade jag ihop plåtarna. Gjorde detta i somras så jag vet inte hur pass väl det funkade att göra så, det har då inte kommit någon rost efter en månads körning med bilen iaf.
Ja presis, tänkt byta trösklarna och hjul baljorna etc, där en del plåt täcks över. Orkar inte med rost vill göra seriöst som håller ,, Ska visserligen aldrig köra i regn eller snö så kanske inte spelar nån roll?
Sen den färgen som sitter på ekonomi plåtarna från fabrik. Bör man inte skrapa bort och ta eget ?? vissa säger de dom tar på e sämst
Ja jag vet faktiskt inte där, det är nog bäst någon annan med mer erfarenhet svarar på vad som ger bästa rostskyddet där plåtar överlappas och svetsas.
Vad jag har hört så är den inte så jättebra, men jag tycker det bör räcka att slipa bort där man svetsar, rugga upp skyddslacken och sedan måla hela panelen med epoxy-primer då det ger en fukttät yta. Har man en fukttät yta så ska det inte spela någon roll vad för rostskydd det är under så länge det inte reagerar med färgen. När det gäller rostskydd så gäller att ju tjockare lager desto bättre skyddar det mot rost.
Tänkte du när du ska svetsa? På min bil på trösklarna så fixade jag först insidan av trösklarna och målade, fixade ytterplåten och målade den på det som skulle bli insidan och sedan svetsade jag ihop plåtarna. Gjorde detta i somras så jag vet inte hur pass väl det funkade att göra så, det har då inte kommit någon rost efter en månads körning med bilen iaf.
Ja presis, tänkt byta trösklarna och hjul baljorna etc, där en del plåt täcks över. Orkar inte med rost vill göra seriöst som håller ,, Ska visserligen aldrig köra i regn eller snö så kanske inte spelar nån roll?
Sen den färgen som sitter på ekonomi plåtarna från fabrik. Bör man inte skrapa bort och ta eget ?? vissa säger de dom tar på e sämst
Ja jag vet faktiskt inte där, det är nog bäst någon annan med mer erfarenhet svarar på vad som ger bästa rostskyddet där plåtar överlappas och svetsas.
Vad jag har hört så är den inte så jättebra, men jag tycker det bör räcka att slipa bort där man svetsar, rugga upp skyddslacken och sedan måla hela panelen med epoxy-primer då det ger en fukttät yta. Har man en fukttät yta så ska det inte spela någon roll vad för rostskydd det är under så länge det inte reagerar med färgen. När det gäller rostskydd så gäller att ju tjockare lager desto bättre skyddar det mot rost.
okej men du verkar ju kunna lite endå mer än mig iaf. Då tar jag tjockt lager sådant .
Men iof där man svetsar funkar väl inte epoxy, måste väl va nån ström ledande svets spray?
funderar på om underreds massa är så bra i hålrum? det borde ju skydda extra bra med Ska laga dörrarna med sen, då kanske epoxy funkar bra där man bockar plåten?
Ja presis, tänkt byta trösklarna och hjul baljorna etc, där en del plåt täcks över. Orkar inte med rost vill göra seriöst som håller ,, Ska visserligen aldrig köra i regn eller snö så kanske inte spelar nån roll?
Sen den färgen som sitter på ekonomi plåtarna från fabrik. Bör man inte skrapa bort och ta eget ?? vissa säger de dom tar på e sämst
Ja jag vet faktiskt inte där, det är nog bäst någon annan med mer erfarenhet svarar på vad som ger bästa rostskyddet där plåtar överlappas och svetsas.
Vad jag har hört så är den inte så jättebra, men jag tycker det bör räcka att slipa bort där man svetsar, rugga upp skyddslacken och sedan måla hela panelen med epoxy-primer då det ger en fukttät yta. Har man en fukttät yta så ska det inte spela någon roll vad för rostskydd det är under så länge det inte reagerar med färgen. När det gäller rostskydd så gäller att ju tjockare lager desto bättre skyddar det mot rost.
okej men du verkar ju kunna lite endå mer än mig iaf. Då tar jag tjockt lager sådant .
Men iof där man svetsar funkar väl inte epoxy, måste väl va nån ström ledande svets spray?
funderar på om underreds massa är så bra i hålrum? det borde ju skydda extra bra med Ska laga dörrarna med sen, då kanske epoxy funkar bra där man bockar plåten?
hah ställer många frågor nu så man slipper dom
Ja lite grann har jag fått lära mig i alla fall
Funkar inte så jättebra att svetsa på epxoyn nä. Man måste skrapa bort lite grann för att få bra svetsar så en strömledande svetsspray vore nog att rekommendera.
Underredsmassa bör vara bättre än hålrumsskydd tycker jag, blir mycket tjockare lager. Det är bara att komma åt överallt så man måste lägga på det innan man svetsar dit t.ex yttertröskeln.
Epoxy-primer borde då fungera bra där man bockar plåten tycker jag. Epoxy-primern är det bästa rostskyddet som går att få tag i som privatperson. Det som är bättre än epoxy-primer är etsgrund och varmgalv, men etsgrund är starka grejjer som endast lackeringsfirmor får tag och varmgalv är inte billigt och inget man kan göra som privatperson hemma i garaget.
Ja det blir mycket frågor, men om man inte frågar får man ju inte veta något. Själv har jag spenderat många kvällar under våren att läsa på för att förbereda mig inför rostlagningen jag gjorde i somras, mycket googlande och läsande och spanande i projekttrådar.
Ja jag vet faktiskt inte där, det är nog bäst någon annan med mer erfarenhet svarar på vad som ger bästa rostskyddet där plåtar överlappas och svetsas.
Vad jag har hört så är den inte så jättebra, men jag tycker det bör räcka att slipa bort där man svetsar, rugga upp skyddslacken och sedan måla hela panelen med epoxy-primer då det ger en fukttät yta. Har man en fukttät yta så ska det inte spela någon roll vad för rostskydd det är under så länge det inte reagerar med färgen. När det gäller rostskydd så gäller att ju tjockare lager desto bättre skyddar det mot rost.
okej men du verkar ju kunna lite endå mer än mig iaf. Då tar jag tjockt lager sådant .
Men iof där man svetsar funkar väl inte epoxy, måste väl va nån ström ledande svets spray?
funderar på om underreds massa är så bra i hålrum? det borde ju skydda extra bra med Ska laga dörrarna med sen, då kanske epoxy funkar bra där man bockar plåten?
hah ställer många frågor nu så man slipper dom
Ja lite grann har jag fått lära mig i alla fall
Funkar inte så jättebra att svetsa på epxoyn nä. Man måste skrapa bort lite grann för att få bra svetsar så en strömledande svetsspray vore nog att rekommendera.
Underredsmassa bör vara bättre än hålrumsskydd tycker jag, blir mycket tjockare lager. Det är bara att komma åt överallt så man måste lägga på det innan man svetsar dit t.ex yttertröskeln.
Epoxy-primer borde då fungera bra där man bockar plåten tycker jag. Epoxy-primern är det bästa rostskyddet som går att få tag i som privatperson. Det som är bättre än epoxy-primer är etsgrund och varmgalv, men etsgrund är starka grejjer som endast lackeringsfirmor får tag och varmgalv är inte billigt och inget man kan göra som privatperson hemma i garaget.
Ja det blir mycket frågor, men om man inte frågar får man ju inte veta något. Själv har jag spenderat många kvällar under våren att läsa på för att förbereda mig inför rostlagningen jag gjorde i somras, mycket googlande och läsande och spanande i projekttrådar.
ja det mesta får man svar på . Varm galv hade jag möjligen tänkt göra på balkar och sånt sen, håller ju kanon bra på lyktstoplar !. Men underredsmassan är fuktig långt innan den torkat ? känsligt med stängda utrymmen tror jag
ja det mesta får man svar på . Varm galv hade jag möjligen tänkt göra på balkar och sånt sen, håller ju kanon bra på lyktstoplar !. Men underredsmassan är fuktig långt innan den torkat ? känsligt med stängda utrymmen tror jag
Ja det låter ju fint det Jo, t.ex släpvagnar är varmgalvade och många bilar. T.ex Volvo 740 och Audi 100 har jag för mig är halvgalvade från fabrik, dvs galvade upp till stötfångarna ungefär.
Underredsmassan tar ganska lång tid på sig att torka. Tog flera dagar innan underredsmassan min hade torkat fastän det konstant var över 20°C i garaget. Luktade lösningsmedel ett bra tag. Och det var på underredet det (fast då lade jag på 16-17kg underredsmassa om jag inte minns fel. Inne i balkar och trösklar lär det ta lång tid innan allt lösningsmedel hunnit dunsta bort. Och lösningsmedel är inte det trevligaste att ha runtomkring sig när man svetsar, speciellt inte lösningsmedel i gasform.
ja det mesta får man svar på . Varm galv hade jag möjligen tänkt göra på balkar och sånt sen, håller ju kanon bra på lyktstoplar !. Men underredsmassan är fuktig långt innan den torkat ? känsligt med stängda utrymmen tror jag
Ja det låter ju fint det Jo, t.ex släpvagnar är varmgalvade och många bilar. T.ex Volvo 740 och Audi 100 har jag för mig är halvgalvade från fabrik, dvs galvade upp till stötfångarna ungefär.
Underredsmassan tar ganska lång tid på sig att torka. Tog flera dagar innan underredsmassan min hade torkat fastän det konstant var över 20°C i garaget. Luktade lösningsmedel ett bra tag. Och det var på underredet det (fast då lade jag på 16-17kg underredsmassa om jag inte minns fel. Inne i balkar och trösklar lär det ta lång tid innan allt lösningsmedel hunnit dunsta bort. Och lösningsmedel är inte det trevligaste att ha runtomkring sig när man svetsar, speciellt inte lösningsmedel i gasform.
jupp haha 16kg drar extra på bensin förbrukningen kanske räcker med undermassa i sprutflaska ? med tiden spricker ju massan och släpper så det bildas små rum .Kanske därför dom kör tunna oljor i balkarna med ett par års mellanrum?
ja det mesta får man svar på . Varm galv hade jag möjligen tänkt göra på balkar och sånt sen, håller ju kanon bra på lyktstoplar !. Men underredsmassan är fuktig långt innan den torkat ? känsligt med stängda utrymmen tror jag
Ja det låter ju fint det Jo, t.ex släpvagnar är varmgalvade och många bilar. T.ex Volvo 740 och Audi 100 har jag för mig är halvgalvade från fabrik, dvs galvade upp till stötfångarna ungefär.
Underredsmassan tar ganska lång tid på sig att torka. Tog flera dagar innan underredsmassan min hade torkat fastän det konstant var över 20°C i garaget. Luktade lösningsmedel ett bra tag. Och det var på underredet det (fast då lade jag på 16-17kg underredsmassa om jag inte minns fel. Inne i balkar och trösklar lär det ta lång tid innan allt lösningsmedel hunnit dunsta bort. Och lösningsmedel är inte det trevligaste att ha runtomkring sig när man svetsar, speciellt inte lösningsmedel i gasform.
jupp haha 16kg drar extra på bensin förbrukningen kanske räcker med undermassa i sprutflaska ? med tiden spricker ju massan och släpper så det bildas små rum .Kanske därför dom kör tunna oljor i balkarna med ett par års mellanrum?
Jo bli några kilon, men det är det värt så man slipper att stensprut slår bort rostskyddet. Jag rekommenderar inte på sprutflaska, i så fall på flaska man kopplar till rostskyddspistol. För den på sprayflaska blir alldeles för tunt lager med tycker jag. Tjockt med underredsmassa ska det vara, därför jag penslade hela underredet på min bil. Tog många timmar men bra blev det.
Ja det låter ju fint det Jo, t.ex släpvagnar är varmgalvade och många bilar. T.ex Volvo 740 och Audi 100 har jag för mig är halvgalvade från fabrik, dvs galvade upp till stötfångarna ungefär.
Underredsmassan tar ganska lång tid på sig att torka. Tog flera dagar innan underredsmassan min hade torkat fastän det konstant var över 20°C i garaget. Luktade lösningsmedel ett bra tag. Och det var på underredet det (fast då lade jag på 16-17kg underredsmassa om jag inte minns fel. Inne i balkar och trösklar lär det ta lång tid innan allt lösningsmedel hunnit dunsta bort. Och lösningsmedel är inte det trevligaste att ha runtomkring sig när man svetsar, speciellt inte lösningsmedel i gasform.
jupp haha 16kg drar extra på bensin förbrukningen kanske räcker med undermassa i sprutflaska ? med tiden spricker ju massan och släpper så det bildas små rum .Kanske därför dom kör tunna oljor i balkarna med ett par års mellanrum?
Jo bli några kilon, men det är det värt så man slipper att stensprut slår bort rostskyddet. Jag rekommenderar inte på sprutflaska, i så fall på flaska man kopplar till rostskyddspistol. För den på sprayflaska blir alldeles för tunt lager med tycker jag. Tjockt med underredsmassa ska det vara, därför jag penslade hela underredet på min bil. Tog många timmar men bra blev det.
riight men tror endå yrkes männen som utför behandlingarna ger bäst resultat ? dom har väl dyrare medel och resurser. Du tänkte på utsidan nu ? sten stänk , jag pratade om insidan
jupp haha 16kg drar extra på bensin förbrukningen kanske räcker med undermassa i sprutflaska ? med tiden spricker ju massan och släpper så det bildas små rum .Kanske därför dom kör tunna oljor i balkarna med ett par års mellanrum?
Jo bli några kilon, men det är det värt så man slipper att stensprut slår bort rostskyddet. Jag rekommenderar inte på sprutflaska, i så fall på flaska man kopplar till rostskyddspistol. För den på sprayflaska blir alldeles för tunt lager med tycker jag. Tjockt med underredsmassa ska det vara, därför jag penslade hela underredet på min bil. Tog många timmar men bra blev det.
riight men tror endå yrkes männen som utför behandlingarna ger bäst resultat ? dom har väl dyrare medel och resurser. Du tänkte på utsidan nu ? sten stänk , jag pratade om insidan
Jo bäst är ju att låta en rostskyddsfirma göra en behandling. Dem har ju listor på var det ska sprutas rostskyddsmedel och vad för medel som ska användas för respektive bil.
Jo jag tänkte på utsidan, rättare sagt undersidan. Inne i balkar och trösklar så ska det egentligen räcka med tunnflytande rostskydd så länge man inte har några stora hål som fukt och smuts kommer in genom.