3630
Sök

Skillnad sluten och portad låda?

301 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
#1
Vad är det för skillnad någon som vet?

Toppfarten skiter väl jag i, det är hur snabbt man kommer dit som man vill åt!

9 Inlägg
7 november 2006
#2
Tror det är att det är mer respons "snärt" i slutna lådor, men vänta är inte säker bara så som jag har uppfattat det smile

1 926 Inlägg
7 november 2006
#3
en portat låda är väl när det är ett "rör" in i lådan så det kommer ut mer bas ?

21 761 Inlägg
8 november 2006
#4
Isröd skrev:
Vad är det för skillnad någon som vet?

Vad menar du, hur lådorna ser ut eller hur ljudet skiljer sig?

264 Inlägg
8 november 2006
#5
En portad låda ger högre verkningsgrad än en sluten, men o andra sidan brukar det vara risk för "blåsljud" i en portad, medans det oftast blir mer kontrollerad bas i en sluten och man slipper risken för "blåsljud".
Typ.
Senast redigerat av Bos (8 november 2006)


301 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Isröd skrev:
Vad är det för skillnad någon som vet?

Vad menar du, hur lådorna ser ut eller hur ljudet skiljer sig?

Både och.

Toppfarten skiter väl jag i, det är hur snabbt man kommer dit som man vill åt!

21 761 Inlägg
8 november 2006
#7
Som Bos skriver så får en portad låda bättre verkningsgrad och sluten låda har oftast mer kontroll och snabbhet.

Den portade lådan har alltså ett basreflexrör medan den slutna inte har rör. Röret gör att man stämmer av lådan så att vissa specifika frekvenser "slinker" ut från baskonens baksida och ger ljudet en förstärkning på någon eller några dB beroende på hur man har avstämt lådan. Om man stämmer av lådan felaktigt så kan den lätt bottna och även spela otydlig, det kan bli ett enda muller från basen.

Det finns risk för blåsljud i en portad låda om röret inte är rätt dimensionerat, kruxet kan ibland vara att röret blir väldigt långt på grund av att lådan är ganska liten. Är röret rätt dimensionerat så uppstår inte blåsljud.

En portad låda ger oftast mer dunk och tryck än en sluten men den slutna har en jämnare frekvensgång vilket kan göra att den upplevs spela djupare, eftersom den slutna lådan också spelar lite mer exakt och distinkt så framhävs bastonerna tydligare och på det sättet också bidrar till att basen går djupare.

Den slutna lådan har lite sämre verkningsgrad eftersom den inte får den där extra basförstärkningen som den portade lådan har. En svaghet med portade lådor är att om den ska spela frekvenser som ligger lägre än rörets avstämning så börjar basen bete sig som att den inte har någon låda alls, konen fladdrar lätt och kan bottna. Basen tål mindre effekt vid dessa frekvenser alltså och kan i värsta fall gå sönder av att bottna hårt, men om man använder ett subsonicfilter så filtreras de lägsta frekvenserna bort och då fladdrar konen inte lika mycket.

En sluten låda däremot har inte denna svaghet, eftersom lådan är sluten så hjälper luften i lådan till att "hålla emot" konen lagom mycket så att konen inte fladdrar en massa och då brukar inte ett subsonicfilter behöva användas. Basen tål mer effekt vid låga frekvenser än den portade lådan.

1 171 Inlägg
9 november 2006
#8
En portad låda har högre verkningsgrad och hur som helst ger mer ljudtryck i basen oavsett tillgänglig effekt eller elementets effekttålighet.

En sluten låda är enklare att konstruera eftersom man tex inte behöver tänka på portavstämningen och dess q-värde (för högt q-värde (för skarpt "knä") vid avstämningen gör att en portad låda låter mindre artikulerad i basen än en sluten men det är inte så att slutna lådor alltid låter mer artikulerat än basreflexlådor. Blåsljud går även det att designa bort men kräver sin konstruktör. Därför är slutna lådor enklare att bygga. En sluten låda är även oftast en fördel för mellanregister/midbasar osv då det blir lättare att få till en bra högpassfiltrering.



Sök