Som Bos skriver så får en portad låda bättre verkningsgrad och sluten låda har oftast mer kontroll och snabbhet.
Den portade lådan har alltså ett basreflexrör medan den slutna inte har rör. Röret gör att man stämmer av lådan så att vissa specifika frekvenser "slinker" ut från baskonens baksida och ger ljudet en förstärkning på någon eller några dB beroende på hur man har avstämt lådan. Om man stämmer av lådan felaktigt så kan den lätt bottna och även spela otydlig, det kan bli ett enda muller från basen.
Det finns risk för blåsljud i en portad låda om röret inte är rätt dimensionerat, kruxet kan ibland vara att röret blir väldigt långt på grund av att lådan är ganska liten. Är röret rätt dimensionerat så uppstår inte blåsljud.
En portad låda ger oftast mer dunk och tryck än en sluten men den slutna har en jämnare frekvensgång vilket kan göra att den upplevs spela djupare, eftersom den slutna lådan också spelar lite mer exakt och distinkt så framhävs bastonerna tydligare och på det sättet också bidrar till att basen går djupare.
Den slutna lådan har lite sämre verkningsgrad eftersom den inte får den där extra basförstärkningen som den portade lådan har. En svaghet med portade lådor är att om den ska spela frekvenser som ligger lägre än rörets avstämning så börjar basen bete sig som att den inte har någon låda alls, konen fladdrar lätt och kan bottna. Basen tål mindre effekt vid dessa frekvenser alltså och kan i värsta fall gå sönder av att bottna hårt, men om man använder ett subsonicfilter så filtreras de lägsta frekvenserna bort och då fladdrar konen inte lika mycket.
En sluten låda däremot har inte denna svaghet, eftersom lådan är sluten så hjälper luften i lådan till att "hålla emot" konen lagom mycket så att konen inte fladdrar en massa och då brukar inte ett subsonicfilter behöva användas. Basen tål mer effekt vid låga frekvenser än den portade lådan.