2882
Sök

740 glt med 940 fk motor

8 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
#1
Tjena. Kommer ej någonvart med tidigare lästa trådar så provar att skapa en egen.

Har ett problem med min 740 glt 90a med b230f motor som org.
Slängde i en b230fk motor ifrån en 940 och behöll gltn´s kabelhärva. (bilen har abs och saknar elfläkt)

Bilen gick igång vid uppstart men det lät som den bara gick på tre cylindrar.. märkte att den läckte ifrån granrörspackningarna så jag bytte dem efter ett tag.
Jag körde med bilen några km sen stannade den, precis som soppetorr. Märkte då att 2 st spridare (3e & 4e) står fullt öppna och fyller motorn med bensin.

Slängde på röda saab turbo spridare då jag saknade spridarmotstånd från början. Men detta hjälpte inte heller.
Bytte tillbaka till 940t org spridare (ljusgröna/blåa) samt kopplade in ett spridarmotstånd, men detta hjälpte inte heller.

Har 0.30-035 ohm på alla spridarna, samt samma ström fram till munstyckena till spridarna. Men 3e & 4e kablarna gör så att två st spridare öppnar fullt.

Får felkoden "signal från kylvätsketempsensorn felaktig". Jag bytte då alla givare på motorn och felkoden försvann några sekunder. Sen kom den tillbaka igen. Har provat putsa rent på kontakterna ( då jag tänkte att det kanske är dålig kontakt) men detta hjälpte inte.

Jag har bytt spridarrelät, spridare, testat med ett annat spridarmotstånd, testat med 4 olika boxar(3 st olika ifrån 940 t), samt 740 glt org box. Samma problem med alla boxar och då jag testat alla boxar i en annan 740 med fk motor vet jag att dem funkar.

Jag vänder mig då hit för att få en lösning på detta problemet!! Snälla, hjälp mig. Har letat fel o testat olika grejer i månader nu och snart ger jag upp hoppet trots att det tar emot väldigt väldigt mkt!


10 287 Inlägg
24 september 2013
#2
På LH2.4 så öppnas alla spridare samtidigt med en enda kabel från bränsleboxen. (Som skickar en jordsignal för att pulsa/öppna spridarna). Plusmatningen ligger fast till spridarna via förkopplingsmotståndena som matas via ett relä.
Att få olika beteende som du beskriver med två spridarkontakter som vill stå öppna hela tiden är rätt ovanligt.

Hur gjorde du när du kopplade in förkopplingsmotstånd i GLT-härvan?

(Det jag skulle ha gjort i ditt fall är att dra separat nya kablar till spridarna direkt från boxen och nya kablar till spridarmotstånd för att utesluta fel i kabelhärva)

Kylvätsketempgivaren måste funka. Annars kan du riskera att dränka motorn fullständigt. Tänk på att det är skitlätt att ta fel och sätta dit en givare från en LH2.2 eftersom dom ser likadana ut men fuinkar olika.
Mät givaren. Vid rumstemperatur skall du ha ca 2.2kohm mellan båda stift -jord och ca 4.4 kohm mellan stiften.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
#3
När jag kopplade in förkopplingsmotståndet klippte jag sladdarna till spridarna (inte de gröna) och drog nya sladdar ut till motståndet. De gröna sladdarna sitter kvar o är orörda men har följt dem i hela motorrummet samt spanat där inne ner till boxen, men syns inget fel hmm.

En polare har en likadan motor i sin som förra ägaren slängde i en 80-talare men han bytte även kabelhärvan. Jag har kopplat motståndet exakt likadant som det.

okej, ja det är klart att den måste fungera.. Jag ska kolla ohmen där mellan smile.
hmm, ska jag beställa en ny?.  ska jag beställa en som passar elsystemet eller motorn?.
Vet du exakt vilken av givarna det är, den längre bak som sitter i toppen eller den som sitter längre fram i blocket?. sen sitter där en svart givare med precis snett under den i blocket, där går en bult rakt igenom den, vet du vad det är för givare med?

Tack för svar!

Mvh



Okej, ska kanske testa o dra nya kablar från spridarna och in i boxen..


8 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
#4
Så egentligen borde "elfelet" isf sitta mellan spridarkontakterna och där de 4 små gröna kablarna går ihop till en stor?
Och då borde man ju kunna dra nya kablar där mellan så ska det ju funka?. tongue tekniskt sett!  Elr tänker jag fel? smile


8 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
#5
Och du, vart sitter relät som matar förkopplingsmotstånden med plusmatning? kan felet kanske vara där? smile


10 287 Inlägg
25 september 2013
#6
Givaren: Samma slags kontakt som till spridare. Den  som går till kombiinstrumentet har två runda stift.
(Jag vet dom som har blandat ihop sladden till tomgångsmotorn och tempgivaren. Båda har likadana kontakter och det lirar inge bra om man tar fel)

Och du tänker rätt. På sidan mot boxen så ligger i så fall problemet mellan spridarna och den punkt där kablarna går ihop.

Reläet har knappast inget med detta att göra. Det sitter på en turbo på vänster hjulhustorn. Stort 40A relä.

- Har du provat att flytta runt spridarkontakterna och se om felet flyttar på sig?

- Har du mätt soppatryck?

- Har du provat att byta sopptrycksregulator?

- Hur vet du att två spridare står helt öppna? Har du provkört fuelrailen i en hink och kollat?

- Byter du till nya torra stift så att du vet att felet inte ligger där?

- Är alla tänddelar inklusive rotor och lock bytta till nya delar?

- Är du säker på att kammen står rätt?

/Göran

P.S Redigera is da shit wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#7
Haha sry, e ny på det här med garaget wink!

Okej, ja då är det den som sitter under insuget i toppen då.
Ja jag har med hört det där wink, men dessa sitter rätt smile.

- Okej, så då kan jag ju dra om nya kablar där så ska det ju funka smile!

- japp det har jag gjort och problemet ligger i två kablar bara

- Soppatrycket har jag inte mätt

- Ja den är bytt smile

- såg det när jag hade 4e stiftet av så spruta det över skärmkanten.. sen hade jag fuelrailen av med spridarna på och körde på starten smile

- Har bytt stift, Ja!

- Alla tänddelar e bytta till bättre begagnade som jag vet funkar, har ej bytt rotorn o fördelaren dock!

- Har kollat och motorn e nollad smile


Jag ska ut o testa dra om de kablarna och jag hoppas verkligen att detta hjälper! Tack för hjälpen sålänge! smile



Sök