23 september 2013
Trådstartare
Tjena. Kommer ej någonvart med tidigare lästa trådar så provar att skapa en egen.
Har ett problem med min 740 glt 90a med b230f motor som org.
Slängde i en b230fk motor ifrån en 940 och behöll gltn´s kabelhärva. (bilen har abs och saknar elfläkt)
Bilen gick igång vid uppstart men det lät som den bara gick på tre cylindrar.. märkte att den läckte ifrån granrörspackningarna så jag bytte dem efter ett tag.
Jag körde med bilen några km sen stannade den, precis som soppetorr. Märkte då att 2 st spridare (3e & 4e) står fullt öppna och fyller motorn med bensin.
Slängde på röda saab turbo spridare då jag saknade spridarmotstånd från början. Men detta hjälpte inte heller.
Bytte tillbaka till 940t org spridare (ljusgröna/blåa) samt kopplade in ett spridarmotstånd, men detta hjälpte inte heller.
Har 0.30-035 ohm på alla spridarna, samt samma ström fram till munstyckena till spridarna. Men 3e & 4e kablarna gör så att två st spridare öppnar fullt.
Får felkoden "signal från kylvätsketempsensorn felaktig". Jag bytte då alla givare på motorn och felkoden försvann några sekunder. Sen kom den tillbaka igen. Har provat putsa rent på kontakterna ( då jag tänkte att det kanske är dålig kontakt) men detta hjälpte inte.
Jag har bytt spridarrelät, spridare, testat med ett annat spridarmotstånd, testat med 4 olika boxar(3 st olika ifrån 940 t), samt 740 glt org box. Samma problem med alla boxar och då jag testat alla boxar i en annan 740 med fk motor vet jag att dem funkar.
Jag vänder mig då hit för att få en lösning på detta problemet!! Snälla, hjälp mig. Har letat fel o testat olika grejer i månader nu och snart ger jag upp hoppet trots att det tar emot väldigt väldigt mkt!