3377
Sök

Byte av spjällhus på min Saab 9000 2.3 turbo?

26 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
#1
och så har jag äntligen fått tag i ett bättre begagnat spjällhus till min Saab
så att jag kan byta ut det gamla och få bort den förbannade TCS-CTRL lampan.

NU är bara frågan om jag måste lämna in det till Saab så dom gör jobbet och kopplar in sig med datorn eller om jag ska lämna in det någon annanstans??

för själv kan man ju tydligen inte göra det.

Hade den inne på saab för en fel annalys och då skulle dom "bara" ha ca 12.000kr
för del och jobb. wink (spjällhuset gick på 9300kr)

men nu har jag som sagt skaffat spjällhuset själv...

någon som har nå tips på hur jag ska gå till väga??

// Tackar!

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind!

689 Inlägg
8 november 2006
#2
Det som måste göras är att radera felminnet i din bil, tyvärr så blir det att åka in till någon SAAB-verkstad eller någon verkstad med en datoranslutning till SAAB:ar.. Det lär väl kosta en slant, tyvärr..
Är inte allt för inne i SAAB men antar det är så du måste gå tillväga att radera felminnet..


519 Inlägg
8 november 2006
#3
skruva dit dit nya spjällhus (sätt ej i kontakten till spjällhuset) och åk in till saab eller annan verkstad som har tech2 och kalibrera om systemet,sen sätt i kontakten.............

26 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
#4
men om jag skruvar dit det nya spjällhuset och inte sätter dit kontakten, kommer bilen gå att köra då??

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind!

835 Inlägg
9 november 2006
#5
smurfo skrev:
och så har jag äntligen fått tag i ett bättre begagnat spjällhus till min Saab
så att jag kan byta ut det gamla och få bort den förbannade TCS-CTRL lampan.

NU är bara frågan om jag måste lämna in det till Saab så dom gör jobbet och kopplar in sig med datorn eller om jag ska lämna in det någon annanstans??

för själv kan man ju tydligen inte göra det.

Hade den inne på saab för en fel annalys och då skulle dom "bara" ha ca 12.000kr
för del och jobb. wink (spjällhuset gick på 9300kr)

men nu har jag som sagt skaffat spjällhuset själv...

någon som har nå tips på hur jag ska gå till väga??

// Tackar!

de va dyrt spjällhus! spjällhus o turbo lyckades gå sönder på min mammas 9-3 2,0t, de gick på 13000:- alltsomallt.

26 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
#6
hmm, mitt låter verkligen svindyrt jämfört med det.

men jag har nå jävla special hus som inte är det vanligaste. "tyvär"

på skrotarna runt om i landet så finns det 25st olika spjällhus som passar Saab turbo men inget av detta passar min bil. sad

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind!

519 Inlägg
10 november 2006
#7
har du årsmodell 91-92 så är det annan styrbox och gasspjäll..går åt som smör då de går sönder hela tiden...Vilket problem har du..Ibland så har ets systemet skänt av att något är fel och har bara tänt tcs lampan och bilen går som vanligt...Men har du ett lite större fel så går bilen ned till limphome och då blir gaspedelen lite hårdare och tar längre ner..Känner du ingen skillnad så byt ej spjällhuset skälv...är din gaspedal lite stum och tar långt ner,, Är det bara att byta spjällhus och allt som tillhör då ets boxen kopplat förbi alltting.....PS  (har alla värden angående tcs 91-92)............
Senast redigerat av harman1 (10 november 2006)

26 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
#8
jah har en trög gaspedal, dålig tomgång, bilen går rent men laddar typ bara 0.3bar
den är steg 3 trim på den så den ladda lite mera förut kan ja säga! ;P

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind!

26 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
#9
förresten bilen är en 92:a cd

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind!

832 Inlägg
23 maj 2008
#10
Varför inte läsa ur felkoderna själv? Det går även att radera dom vilket man måste göra när man bytt någon trasig del. Det är inte så krångligt har gjort det själv på min bil (saab 9000 2,3t -91) och fick då fram att spjällägesgivaren var trasig "SUCK" och tyvärr finns inga lösa delar att köpa till spjällhuset så det blir ett nytt för dyra pengar. Men jag pratade med en kille och han sa att det gick att skicka huset till USA för renovering skulle kosta ca 4-5000 då.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

2 164 Inlägg
24 maj 2008
#11
Skaffa ett annat styr system och dra dit istället och riv ut de gamla är mitt tips.
TCS är inget kul o ha och göra med och skapar mer problem än vad de gör nytta.
Går inte att koppla förbi så lätt om du tror de.
Måste riva bort allt i stort sett.

MVH

F


434 Inlägg
1 maj 2011
#12
mtudiesel skrev:
har du årsmodell 91-92 så är det annan styrbox och gasspjäll..går åt som smör då de går sönder hela tiden...Vilket problem har du..Ibland så har ets systemet skänt av att något är fel och har bara tänt tcs lampan och bilen går som vanligt...Men har du ett lite större fel så går bilen ned till limphome och då blir gaspedelen lite hårdare och tar längre ner..Känner du ingen skillnad så byt ej spjällhuset skälv...är din gaspedal lite stum och tar långt ner,, Är det bara att byta spjällhus och allt som tillhör då ets boxen kopplat förbi alltting.....PS  (har alla värden angående tcs 91-92)............

På min bil så lyser TSC Ctrl lampan men jag tycker inte gasen är så värst hård, tomgången där emot är låg runt 500rpm.. Borde jag fortfarande byta spjällhus?

5 710 Inlägg
3 maj 2011
#13
Dometros skrev:
mtudiesel skrev:
har du årsmodell 91-92 så är det annan styrbox och gasspjäll..går åt som smör då de går sönder hela tiden...Vilket problem har du..Ibland så har ets systemet skänt av att något är fel och har bara tänt tcs lampan och bilen går som vanligt...Men har du ett lite större fel så går bilen ned till limphome och då blir gaspedelen lite hårdare och tar längre ner..Känner du ingen skillnad så byt ej spjällhuset skälv...är din gaspedal lite stum och tar långt ner,, Är det bara att byta spjällhus och allt som tillhör då ets boxen kopplat förbi alltting.....PS  (har alla värden angående tcs 91-92)............

På min bil så lyser TSC Ctrl lampan men jag tycker inte gasen är så värst hård, tomgången där emot är låg runt 500rpm.. Borde jag fortfarande byta spjällhus?

Det kan vara andra fel oxo....har du gjort någon övrig felsökning?

MVH Jonas
..............

434 Inlägg
3 maj 2011
#14
jonTe skrev:
Dometros skrev:
mtudiesel skrev:
har du årsmodell 91-92 så är det annan styrbox och gasspjäll..går åt som smör då de går sönder hela tiden...Vilket problem har du..Ibland så har ets systemet skänt av att något är fel och har bara tänt tcs lampan och bilen går som vanligt...Men har du ett lite större fel så går bilen ned till limphome och då blir gaspedelen lite hårdare och tar längre ner..Känner du ingen skillnad så byt ej spjällhuset skälv...är din gaspedal lite stum och tar långt ner,, Är det bara att byta spjällhus och allt som tillhör då ets boxen kopplat förbi alltting.....PS  (har alla värden angående tcs 91-92)............

På min bil så lyser TSC Ctrl lampan men jag tycker inte gasen är så värst hård, tomgången där emot är låg runt 500rpm.. Borde jag fortfarande byta spjällhus?

Det kan vara andra fel oxo....har du gjort någon övrig felsökning?

Jag har mätt på både LMM och Manöverventilen på hjulhuset. Ventilen visar 1MOhm vilket inte kan stämma så jag har beställt en ny sådan. LMMen visar 700+ Ohm. Det är den enda felsökningen jag gjort, och sen vet jag inte om alla vakuumslangar sitter rätt då jag inte vet hur dom ska sitta egentligen, hittar inget kopplingsschema på det heller.


Sök