3959
Sök

Stenskott -försäkring

527 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
Om man får några stenskott på vindrutan, som sen gör att rutan totalt spricker.
Täcker en vanlig glasförsäkring detta?
Senast redigerat av Loffe123 (8 november 2006)

194 Inlägg
8 november 2006
Utdrag ur Länsförsäkringar (Östgöta Brandstodsbolag):

Glas:
Du får betalt för glasrutor (inte strålkastarglas) som genombrútits, spräckts eller krossats, till exempel genom stenskott eller skadegörelse. Du får däremot inte betalt för glasskador på grund av trafikolycka. Självrisken är 35 % av skadan, lägst 1000:-. Om du väljer att reparera istället för att byta ruta, är självrisken 200:-.
-----
Nu kan ju självrisker och sådant skilja mellan olika bolag, men detta är i alla fall en vink om svaret på din fråga smile

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

527 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
Sweet!
tack för svaret!

194 Inlägg
8 november 2006
Inga problem smile

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
8 november 2006
jag har hört ett fult knep som man kan göra. vet inte om det funkar bara något jag hörde sen får era hjärtan säga själv om ni vill göra det eller inte.

när ni åker bakom en traktor som kör hö på såntdär öppet släp så kan man tydligen stanna han och säga att det låg något i höt (hm hur man nu skriver de en hö flera höt big_smile ) iallafall så skyller man på stackars bonden. och enligt lagen så får man inte frakta lösa föremål eller något såntdär och han har ganska svårt att bevisa motsatsen att stenskottet redan fanns sen innan.

527 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
Det var inge snällt knep Dusty!

Följdfråga!

Hur mycket kostar det  ungefär att byta en vindruta som ska limmas på en "modernare" bil -00

Min självrisken är på 1800 samt så blir man ju av med sin premiebonus.
Jag undrar därför om det rent av kan vara mer lönsamt att låta någon firma göra jobbet och betala kalaset själv...

Vad fick du ge för byte av din vindruta sist? (en vindruta som måste limmas)
Senast redigerat av Loffe123 (9 november 2006)

199 Inlägg
9 november 2006
Jag har länsförsäkringar och i somras lät ajg laga ett litet stenskott på min ruta hos ett lokalt bilglasföretag. Det kostade mig inte en krona om man lät dom laga stenskottet, länsförsäkringar tog allt.

638 Inlägg
10 november 2006
Loffe123 skrev:
Det var inge snällt knep Dusty!

Följdfråga!

Hur mycket kostar det  ungefär att byta en vindruta som ska limmas på en "modernare" bil -00

Min självrisken är på 1800 samt så blir man ju av med sin premiebonus.
Jag undrar därför om det rent av kan vara mer lönsamt att låta någon firma göra jobbet och betala kalaset själv...

Vad fick du ge för byte av din vindruta sist? (en vindruta som måste limmas)

Det händer inget med premien på försäkringen vid t ex skada på ruta. Är väl några fler saker också t ex där kostnaderna för rep inte blir så dyra? vet inte exakt men rutor ger inga högre premier iaf.
Kan ju finnas något företag som kanske ger högre premie men det är då isf inte många.

Kommer väl nånting här snart!

Chef
103 Inlägg
10 november 2006
kostar väl inget att byta/fixa rutan när de e ett sten skott bara går väl på försäkringen va ja vet i alla fall , om den spricker så åker man väl på att betala däremot.

Habere Unum Acceptabilis Dies!

Fartdåre
217 Inlägg
10 november 2006
Jag bytte nyss, 1700 i självrisk men har en OKQ8 backup förskring som ger mig 1500 tillbaka på självrisken, så blev 200 för ny ruta smile Betala kalaset helt själv kan bli dyrt, tro jag iaf. Hittar tyvärr inte mina papper där priserna för jobbet står

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

874 Inlägg
10 november 2006
lånar tråden lite, detta är säkert olika från bolag till bolag men, Får man byta ruta på försäkringen om den är väldigt repig och full med pyttesmå stenskott, men inget som fått rutan att spricka, eller kommer få den att spricka?
Kan man säga att det är en trafikfara ,med nuvarande ruta
(vilket det är under vissa omständigheter) och byta med den förevändningen?
Senast redigerat av brillmongo (10 november 2006)

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

Husägare
268 Inlägg
10 november 2006
brillmongo skrev:
lånar tråden lite, detta är säkert olika från bolag till bolag men, Får man byta ruta på försäkringen om den är väldigt repig och full med pyttesmå stenskott, men inget som fått rutan att spricka, eller kommer få den att spricka?
Kan man säga att det är en trafikfara ,med nuvarande ruta
(vilket det är under vissa omständigheter) och byta med den förevändningen?

vi byter rutor stup i kvarten på jobbet som det inte är några sprickor i utan en massa små stenskott som försämrar sikten, så det behöver inte vara några sprickor.

no turbo shit just real power

874 Inlägg
10 november 2006
ok, tackar smile

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

527 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
Läs försäkringspappren, på mina står det att rutan måste vara krossad eller genomsprucken. Stenskott räcker alltså inte för ett byte av vindruta.

Subarist
131 Inlägg
10 november 2006
dusty skrev:
jag har hört ett fult knep som man kan göra. vet inte om det funkar bara något jag hörde sen får era hjärtan säga själv om ni vill göra det eller inte.

när ni åker bakom en traktor som kör hö på såntdär öppet släp så kan man tydligen stanna han och säga att det låg något i höt (hm hur man nu skriver de en hö flera höt big_smile ) iallafall så skyller man på stackars bonden. och enligt lagen så får man inte frakta lösa föremål eller något såntdär och han har ganska svårt att bevisa motsatsen att stenskottet redan fanns sen innan.

Borde funka lika bra bakom en lastbil eller bil med släp då.
Jag har till och med varit med om att det verkligen händer. I det fallet var det en lastbil med öppet flak lastad med grus. Dock stoppade jag inte föraren och klagade utan svor bara en massa. Fick ju skylla mig själv lite när jag låg bakom en sådan mad

Vissa glasfirmor lagar även sprickor om de inte är mer än 20cm långa. Är sprickorna större måste rutan bytas. Oavsett så ska det täckas av glasförsäkringen. Det var vad glasmästaren jag snackade med för ett tag sedan sa.
Men jag vet även några som bytt ruta utanför försäkringsbolaget och kommit billigare undan än om de skulle betalat självrisken. Så det kan vara värt att kolla upp.

527 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
På min BMW 320 -89 Så bytte jag den själv. Det var hur lätt som helst.
Jag köpte en begagnad ruta på skroten för 500 kr, och sen var det bara att klämma dit den under gummilisten.
Nya bilar har dock limmade rutor och dessa rutor utgör bärande del i karossen, det är därför nya bilar med limmade rutor direkt  får spruckna rutor av stenskott.

Det var bättre förr helt enkelt.
Senast redigerat av Loffe123 (10 november 2006)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
10 november 2006
Bra dra en yxa genom rutan om man vill få den bytt. smile

527 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
...eller inte få en spänn, totalt förstörd ruta och en stämning om halsen.
Smart!

Sök