2582
Sök

Varför sådana prisskillnader på däck?

21 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Skulle få tag i nya däck till min 9-3 för ett par veckor sedan och la märke till vilken pisskillnad på däck det är beroende på var man vill köpa.
Däcket som var mest aktuellt för min del var Continental Contisport 2. Jag hörde på OKQ8 vad dom tog för dessa och fick priset 1780kr/st.
På Vianor hade de ej dessa däck men erbjöd mig en uppsättning Hankook däck (modell kommer jag inte ihåg) för 1000kr/st, dessa var jag dock inte intresserad av då de i ett test med teknikens värld inte fick något bra betyg.
Av en slump var jag senare inne på Däckonline.se och hittade Contisport 2 för runt 850kr/st. Beställde hem dessa och det var inga som helst problem, tog 4 dagar att få hem dem.

Hur kan det skilja så mycket i priser på däck? Hankookdäckena var ju sämre och på OKQ8 var Contisporten svindyra jämfört med från däckonline! Visst är det ju mer transport osv men kan det verkligen skilja så mycket?

MVH


www.LynxTalk.se
420 Inlägg
1 oktober 2013
#2
Troligen är det så att OKQ8 inte ens köper in däcken lika billigt som dackonline.se säljer dom för.

Personligen köper jag alla mina däck på internet, tveksamt att min bror gör det igen efter att ha fått 8st sommardäck som ej var runda (märkesdäck). Första 4 + första reklamationen. Reklamera dessa gör man inte på en dag det vill jag lova...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

680 Inlägg
1 oktober 2013
#3
för att däckfirmorna har lokaler löner maskiner att betala,plus tar bet för service råd mm på plats, och blir något fel el dyligt är de smidigt å få hjälp,sen när du köper på nätet får du plussa på för att kränga på dom på fälgen sen bilen dvs typ 200-300 på hjul..


604 Inlägg
1 oktober 2013
#4
Den dagen du får punka så kan du ju ringa till däckonline så vet du varför det kostar mer.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

KHRacing
2 oktober 2013
#5
bronco_z skrev:
Den dagen du får punka så kan du ju ringa till däckonline så vet du varför det kostar mer.

hur menar du ?

517 Inlägg
2 oktober 2013
#6
KHRacing skrev:
bronco_z skrev:
Den dagen du får punka så kan du ju ringa till däckonline så vet du varför det kostar mer.

hur menar du ?

Därför att de inte går att snacka med dom.
Om du inte pratar flytande tyska eller bra engelska med tysk brytning lol
Senast redigerat av ErikAxelsson (2 oktober 2013)


Ubåtsingenjör
7 307 Inlägg
2 oktober 2013
#7
köper alla mina däck utav en verkstad som samarbetar med däckonline smile

bra service och bra priser ... kostar 250kr per hjul att kränga


KHRacing
2 oktober 2013
#8
ErikAxelsson skrev:
KHRacing skrev:
bronco_z skrev:
Den dagen du får punka så kan du ju ringa till däckonline så vet du varför det kostar mer.

hur menar du ?

Därför att de inte går att snacka med dom.
Om du inte pratar flytande tyska eller bra engelska med tysk brytning lol

Så en punktering ger dig rätt att reklamera alltså menar du?
*undrar*

604 Inlägg
2 oktober 2013
#9
KHRacing skrev:
ErikAxelsson skrev:
KHRacing skrev:

hur menar du ?

Därför att de inte går att snacka med dom.
Om du inte pratar flytande tyska eller bra engelska med tysk brytning lol

Så en punktering ger dig rätt att reklamera alltså menar du?
*undrar*

Vad jag menar är att däckonline kan sälja ett däck till dig men inte laga en punka, balansera när du tappat en vikt eller för övrigt göra ett skit annat än att kränga ett däck. För det krävs det arbetare som skall ha lön (inget man tänker på när man handlar online för lön kan ju knappast någon vilja ha), maskiner som kostar pengar, lokaler och hundra grejor till. Online handel fyller sin funktion på många vis men det är lätt att stå och klaga över att den lilla ica-butiken eller din lokala bilverkstad får slå igen utslagen av gigantiska matjättar och online handel. Ingen kan väl allvarligt tro att lägga på onlinedäck för 250 spänn skulle vara lönsamt?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Ubåtsingenjör
7 307 Inlägg
2 oktober 2013
#10
bronco_z skrev:
KHRacing skrev:
ErikAxelsson skrev:

Därför att de inte går att snacka med dom.
Om du inte pratar flytande tyska eller bra engelska med tysk brytning lol

Så en punktering ger dig rätt att reklamera alltså menar du?
*undrar*

Vad jag menar är att däckonline kan sälja ett däck till dig men inte laga en punka, balansera när du tappat en vikt eller för övrigt göra ett skit annat än att kränga ett däck. För det krävs det arbetare som skall ha lön (inget man tänker på när man handlar online för lön kan ju knappast någon vilja ha), maskiner som kostar pengar, lokaler och hundra grejor till. Online handel fyller sin funktion på många vis men det är lätt att stå och klaga över att den lilla ica-butiken eller din lokala bilverkstad får slå igen utslagen av gigantiska matjättar och online handel. Ingen kan väl allvarligt tro att lägga på onlinedäck för 250 spänn skulle vara lönsamt?

autopulsen här i kristianstad säljer däckonlines däck till däckonlines priser och de verkar klara sig jävligt bra !

De kanske inte lever på däcken men på att de får kränga balansera göra hjulinställning mm, sen drar ju sig kunderna dit för att de säljer billiga däck !


604 Inlägg
2 oktober 2013
#11
CHEEVA skrev:
bronco_z skrev:
KHRacing skrev:

Så en punktering ger dig rätt att reklamera alltså menar du?
*undrar*

Vad jag menar är att däckonline kan sälja ett däck till dig men inte laga en punka, balansera när du tappat en vikt eller för övrigt göra ett skit annat än att kränga ett däck. För det krävs det arbetare som skall ha lön (inget man tänker på när man handlar online för lön kan ju knappast någon vilja ha), maskiner som kostar pengar, lokaler och hundra grejor till. Online handel fyller sin funktion på många vis men det är lätt att stå och klaga över att den lilla ica-butiken eller din lokala bilverkstad får slå igen utslagen av gigantiska matjättar och online handel. Ingen kan väl allvarligt tro att lägga på onlinedäck för 250 spänn skulle vara lönsamt?

autopulsen här i kristianstad säljer däckonlines däck till däckonlines priser och de verkar klara sig jävligt bra !

De kanske inte lever på däcken men på att de får kränga balansera göra hjulinställning mm, sen drar ju sig kunderna dit för att de säljer billiga däck !

Mitt resonemang blir inte direkt relevant i kristianstad, applicera det till rövträsk, pannludden eller någon annan håla ( typ 75% av sverige). Större stad mer utbud och konkurrans och bättre priser ergo världens största stad internet.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

huh?
10 427 Inlägg
3 oktober 2013
#12
Eklundz skrev:
Hej!
Skulle få tag i nya däck till min 9-3 för ett par veckor sedan och la märke till vilken pisskillnad på däck det är beroende på var man vill köpa.
Däcket som var mest aktuellt för min del var Continental Contisport 2. Jag hörde på OKQ8 vad dom tog för dessa och fick priset 1780kr/st.
På Vianor hade de ej dessa däck men erbjöd mig en uppsättning Hankook däck (modell kommer jag inte ihåg) för 1000kr/st, dessa var jag dock inte intresserad av då de i ett test med teknikens värld inte fick något bra betyg.
Av en slump var jag senare inne på Däckonline.se och hittade Contisport 2 för runt 850kr/st. Beställde hem dessa och det var inga som helst problem, tog 4 dagar att få hem dem.

Hur kan det skilja så mycket i priser på däck? Hankookdäckena var ju sämre och på OKQ8 var Contisporten svindyra jämfört med från däckonline! Visst är det ju mer transport osv men kan det verkligen skilja så mycket?

MVH

Varför köpte du just Continental ContiSportContact 2? Ganska gammalt däck, men originalmonteras väl ev
fortfarande på vissa bilar. Continental ContiSportContact 3 har funnits i några år och även Continental ContiSportContact 5/5p finns ju tom tongue tongue


21 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
#13
steifan skrev:
Eklundz skrev:
Hej!
Skulle få tag i nya däck till min 9-3 för ett par veckor sedan och la märke till vilken pisskillnad på däck det är beroende på var man vill köpa.
Däcket som var mest aktuellt för min del var Continental Contisport 2. Jag hörde på OKQ8 vad dom tog för dessa och fick priset 1780kr/st.
På Vianor hade de ej dessa däck men erbjöd mig en uppsättning Hankook däck (modell kommer jag inte ihåg) för 1000kr/st, dessa var jag dock inte intresserad av då de i ett test med teknikens värld inte fick något bra betyg.
Av en slump var jag senare inne på Däckonline.se och hittade Contisport 2 för runt 850kr/st. Beställde hem dessa och det var inga som helst problem, tog 4 dagar att få hem dem.

Hur kan det skilja så mycket i priser på däck? Hankookdäckena var ju sämre och på OKQ8 var Contisporten svindyra jämfört med från däckonline! Visst är det ju mer transport osv men kan det verkligen skilja så mycket?

MVH

Varför köpte du just Continental ContiSportContact 2? Ganska gammalt däck, men originalmonteras väl ev
fortfarande på vissa bilar. Continental ContiSportContact 3 har funnits i några år och även Continental ContiSportContact 5/5p finns ju tom tongue tongue

Blev lite billigare med 2an med rätt belastningskod. Har kört bilar med både 2,3 och 5 monterat och ansåg att skillnaderna inte var stora. Så sparade in 200-300 kr per däck ungefär när jag köpte 2an istället för 5an och la de pengarna på att kränga på däcken på fälgarna istället smile


5 089 Inlägg
3 oktober 2013
#14
Så du jämnför nu alltså conti som är det "bästa" märket nu. Emot hankook som är vianors lågprisdäck.  Du jämnförde precis en honda mot en volvo ungefär. Varför kostar dom bilarna olika mycket? När det gäller däck så får du var du betelar för helt enkelt. Mera mil, bättre komfort och säkrare däck.

Och sen kan du inte jämföra priser med däckonline. Jättestort huvudlager i tyskland och montering är inte inräknat i priset ~200 kr. och jag vet att däckonline har vissa verkstäder som hjälper dom med montering gratis.
Och var ditt däck du köpte avsett för norden? Det är olika gummiblandningar mellan dom däcken som säljs i norden och i europa. Nokia t.ex. Tillåter inte att fel sorts däck säljs här uppe i norden pg.a. att det är sådan skillnad på däcken.

\Lindgren

42 Inlägg
4 oktober 2013
#15
bronco_z skrev:
KHRacing skrev:
ErikAxelsson skrev:

Därför att de inte går att snacka med dom.
Om du inte pratar flytande tyska eller bra engelska med tysk brytning lol

Så en punktering ger dig rätt att reklamera alltså menar du?
*undrar*

Vad jag menar är att däckonline kan sälja ett däck till dig men inte laga en punka, balansera när du tappat en vikt eller för övrigt göra ett skit annat än att kränga ett däck. För det krävs det arbetare som skall ha lön (inget man tänker på när man handlar online för lön kan ju knappast någon vilja ha), maskiner som kostar pengar, lokaler och hundra grejor till. Online handel fyller sin funktion på många vis men det är lätt att stå och klaga över att den lilla ica-butiken eller din lokala bilverkstad får slå igen utslagen av gigantiska matjättar och online handel. Ingen kan väl allvarligt tro att lägga på onlinedäck för 250 spänn skulle vara lönsamt?

Sist jag kolla kan ju inte dackonline ha alla däck i hans lägenhet?? Dom har också lager du vet. Arbetarna har LÖN där med kan jag lova. och dom har nog MASKINER där med. därimot är svenskar så bekväma när dom köper saker så dom väljer internet. dessutom i en butik kanske de behövs 3-4 personer för samma arbete som en internethandel behöver 1. på de viset får de ner priser plus att i vissa fall beställer de direkt utav en distributör som i vissa fall t.o.m packar dom åt dom o skickar dom åt dom så dom bara behöver skicka följesedel. o i domma fallen så kostar ju de för dom för dom här så kallade tjänsterna.


Därimot är ju tjänsterna billiga i längden mot var en butik är för där ska du ha kassa apparat, oftast hyrs dom om jag inte minns fel? Därimot finns de ju som alltid både för o nackdelar som du säger också tillex när du får problem kan du ju inte direkt ringa dackonline o säga att du fått punka där o där kan ni komma o hjälpa mig? medans dom flesta däckbutiker i sverige erbjuder service ute på vägen för o ta dig till däckbutiken för sedan fixa rätt däck o balansera däcket osv. Jag säger som så att här jag bor skiljer inte de så mkt på online och i butik så jag köper hellre i butiken här o får de påkrängt och balanserat av folk som kan det. Dessutom kunna ringa till dom om något går fel eller alternativt åka dit.

469 Inlägg
4 oktober 2013
#16
Jag har aldrig haft nå problem med däckonline, men dom förstör marknaden i hela landet då dom säljer till såpass låga priser att det inte går att konkurrera med dom! Det alla gummiverkstäder gör då är att safta på räkningen för montaget och då blir det inte så billigt efter allt.
om man kollar på deras hemsida så är det nästa ingen däckverkstad som är ansluten utan bara en massa bilverkstäder, och dom som jag har pratat med här i Örebro så vill dom helst inte hålla på med däck då det ej är lönsamt, utan dom erbjuder det till folk som lämnar bilen där för att släcka 2:or eller fixa inför besiktning.
För mig som jobbar på lasbilsdäckverkstad så är det alldeles utmärkt med däckonline då jag ej behöver betala för montage och balansering.

BTW så fick Hankook Ventus prime 2 bäst i test av test.se och automotorsport!

En sak är säker och det är att budgetdäcken kommer ikapp däckjättarna.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

huh?
10 427 Inlägg
4 oktober 2013
#17
exoop skrev:
BTW så fick Hankook Ventus prime 2 bäst i test av test.se och automotorsport!

En sak är säker och det är att budgetdäcken kommer ikapp däckjättarna.

Hankook har defintivt vissa däckmodeller som lirar i toppen (vad modellerna nu heter, finns fler tester).
Men det gör ju inte alla Hankook-däck bra, lika som med andra däckmärken tongue


huh?
10 427 Inlägg
4 oktober 2013
#18
Eklundz skrev:
steifan skrev:
Eklundz skrev:
Hej!
Skulle få tag i nya däck till min 9-3 för ett par veckor sedan och la märke till vilken pisskillnad på däck det är beroende på var man vill köpa.
Däcket som var mest aktuellt för min del var Continental Contisport 2. Jag hörde på OKQ8 vad dom tog för dessa och fick priset 1780kr/st.
På Vianor hade de ej dessa däck men erbjöd mig en uppsättning Hankook däck (modell kommer jag inte ihåg) för 1000kr/st, dessa var jag dock inte intresserad av då de i ett test med teknikens värld inte fick något bra betyg.
Av en slump var jag senare inne på Däckonline.se och hittade Contisport 2 för runt 850kr/st. Beställde hem dessa och det var inga som helst problem, tog 4 dagar att få hem dem.

Hur kan det skilja så mycket i priser på däck? Hankookdäckena var ju sämre och på OKQ8 var Contisporten svindyra jämfört med från däckonline! Visst är det ju mer transport osv men kan det verkligen skilja så mycket?

MVH

Varför köpte du just Continental ContiSportContact 2? Ganska gammalt däck, men originalmonteras väl ev
fortfarande på vissa bilar. Continental ContiSportContact 3 har funnits i några år och även Continental ContiSportContact 5/5p finns ju tom tongue tongue

Blev lite billigare med 2an med rätt belastningskod. Har kört bilar med både 2,3 och 5 monterat och ansåg att skillnaderna inte var stora. Så sparade in 200-300 kr per däck ungefär när jag köpte 2an istället för 5an och la de pengarna på att kränga på däcken på fälgarna istället smile

Okej, låter vettigt smile Om du kollar på mer däck i framtiden så kan jag tipsa om Nokians olika sommardäck,
brukar vara riktigt låga priser på Däckonline (och ibland även hos Nordendäck). Köpt Nokian Z G2 (som presterat "bra" i tester) parvis i två omgångar till olika bilar till bra pris, men det däcket ersätts väl nu av Nokian Z-Line.


2 751 Inlägg
4 oktober 2013
#19
Eklundz skrev:
Hej!
Skulle få tag i nya däck till min 9-3 för ett par veckor sedan och la märke till vilken pisskillnad på däck det är beroende på var man vill köpa.
Däcket som var mest aktuellt för min del var Continental Contisport 2. Jag hörde på OKQ8 vad dom tog för dessa och fick priset 1780kr/st.
På Vianor hade de ej dessa däck men erbjöd mig en uppsättning Hankook däck (modell kommer jag inte ihåg) för 1000kr/st, dessa var jag dock inte intresserad av då de i ett test med teknikens värld inte fick något bra betyg.
Av en slump var jag senare inne på Däckonline.se och hittade Contisport 2 för runt 850kr/st. Beställde hem dessa och det var inga som helst problem, tog 4 dagar att få hem dem.

Hur kan det skilja så mycket i priser på däck? Hankookdäckena var ju sämre och på OKQ8 var Contisporten svindyra jämfört med från däckonline! Visst är det ju mer transport osv men kan det verkligen skilja så mycket?

MVH

Man får inte som man betalar för som många verkar påstå smile

Däcken kan variera rätt mycket i pris, har haft Conti SC2 och Kumho Ku39, ett tag var conti däcken billigare och sedan var dom dyrare helt plötsligt smile

Who Djaa bless no man curse


Sök