4142
Sök

Trimma upp 940 ftt!

Racebo
420 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjena!
Jag skulle vilja veta vad man byter till för grejer för att få en mera roligare bil?

Just nu har jag:
Öppet luftfilter (k&n)
531 topp
Vx3 kam
Gröna spridare (orginal?)
13c turbo, tror det är mitshubishi turbon!

Bilen laddar ca 0, 85 bar, sammt så vet jag ej om det sitter några bättre boxar!

Jag vill börja på gatnivå och uppgradera motorn vart efter när jag vill ha mera!
Samnt så är turbon spräckt på avgassidan men jag tycker den skjuter på rätt bra ändå!
Gör det nått att det är sprucket elr är det akut att fixat, tänkte då isf köpa mig en större turbo då isf men vad för turbo?

Mvh/ racebo

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

2 452 Inlägg
6 oktober 2013
#2
ang dom gröna spridarna är bara o kolla står det 968 som boschnummer så är dom ej orginal,jag hade inte kört för länge med turbon om den är spruken,utan jag hade uppgraderat till en större snurra,typ en 16t eller en 19t...samnt hade jag fixat 3 tums downpipe o bakaom katen kört med 2,5 tums...samnt uppgraderat till vikingspecialchip för 3 tums lmm o gröna spridare på 465 cc

döden kommer tillbaka

12 Inlägg
6 oktober 2013
#3
som ovan skriver.

En större turbo typ 16t. 13c klarar inte av mer än ca 1 bar, efter det fungerar den bara som en hårfön, dvs blåser bara varmluft.
Hårdare tryckklocka på turbon så den inte släpper efter vid högre ladd. (Om du inte tänker köra extern wg dvs)
Extraktorgrenrör.
Andra tryckrör och intercooler då plastgavlarna på original IC'n brukar släppa från cellpaketet vid högre ladd.
Gröna Bosch 968 spridare 465 cc
En bra Bränsletrycksregulator
Annan fuelrail
3" luftmassemätare.
Bränslechip och tändningschip som är anpassat för 3" LMM och de gröna 465 spridarna.
Bättre tändstift
Bättre tändspole
8,5 mm silicon tändkablar
3" avgas gärna hela vägen med racekat.

Och ja, kopplingen kommer att säga upp sig rätt snabbt så den måste också bytas om du nu tänkt stoppa i dessa saker.

712 tryckplatta med sinther. Om du har M90 låda dvs ?


Racebo
420 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#4
Det är så pass mkt man får göra för gatnivå?
Ungifär hur mkt hk kommer jag få me den setupen?

Jag kollade på spridarna och det står:
567
957
0 280 150 804

Ja jag har m90 låda, nån som vet någon bra sida och införskaffa sig alla grejer på?
Har kl racing bra grejer?

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

Racebo
420 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#5
Tänkte på spridarna där, kan jag använda t5r spridare (röda) elr kommer det bli problem då?

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
6 oktober 2013
#6
Racebo skrev:
Tänkte på spridarna där, kan jag använda t5r spridare (röda) elr kommer det bli problem då?

T5 spridare har jag för mig är 310cc, och dina är 337cc om jag minns rätt

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Racebo
420 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#7
_Performance_ skrev:
Racebo skrev:
Tänkte på spridarna där, kan jag använda t5r spridare (röda) elr kommer det bli problem då?

T5 spridare har jag för mig är 310cc, och dina är 337cc om jag minns rätt

Okej då får dom ligga på hyllan!
Sen tänkte jag på en 16t turbo, finns dom på saabarna eller finns dom på några andra bilar?
Vad har 850 samnt v70 för turbosar?

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
6 oktober 2013
#8
Volvo 850 och v70 har 15/16t/19T sen kanske det finns andra med. Dom jag vet iaf

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

2 452 Inlägg
6 oktober 2013
#9
du har spridare med 337cc dom är turkosgröna som du har....kör med 3 tums downpipe samnt 3 tums racekat bakom katen räcker 2,5 tum,för du ska ju ha mottryck med,3 tums kör du hela vägen om du ska över 300++...annars brötar det mer än gör nytta...ang turbo så har ju 850 t-röd 16t ska ju även v70r med ha den gamla modelen om jag inte minns helt fel,sen vilka som hade 18 o 19 det får nån annan svara på...

döden kommer tillbaka

Racebo
420 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#10
Jag har en t5 turbo ligger som satt i en första generations v70, någon som har sten koll på vad det är för turbo jag har?
Har inte garaget i närheten presis!

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

2 452 Inlägg
6 oktober 2013
#11
kan vara en 15 g...svårt o säga men nått åt det hållet borde det vara

döden kommer tillbaka

294 Inlägg
7 oktober 2013
#12
-531 topp, med K-kam eller vassare, tex från Kl elelr KG
-T04E turbo, alternativt en holset modell mindre
-3" downpipe åtminstone
-extern wastegate, 38mm är att rekomendera~~
-3"Lmm
-återcirkulerande dump
-968 Spridare 465cc@3.8bar(så kallade gröna spridare) eller Delphi 525CC@3bar
-Ställbar btr
-6 puckad sinter
-sen 712 tryckplattan om du har m90
-chip eller eftermarknads-sprut
- större ic är att föreslå å

Med de där bör du få ut 280-300 hästar med lite tur smile
Senast redigerat av -Elfving (7 oktober 2013)


12 Inlägg
7 oktober 2013
#13
Alla de sakerna jag skrev behövs naturligtvis inte för att komma upp i lagom gateffekt.

Jag började med dessa enkla ingrepp när min motor var 100% original.

KL 3" Rostfritt från turbo hela vägen med 100 cells racekat.
KL Bränslechip
KL hårdare tryckklocka.
KL öppet luftfilter
Timo tändningschip guldboxen

Bara dessa saker blev en enorm skillnad vid 1.1 bar. Men som sagt en 13c turbo får jobba övertid då.

Mvh.


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
7 oktober 2013
#14
-Elfving skrev:
-531 topp, med K-kam eller vassare, tex från Kl elelr KG
-T04E turbo, alternativt en holset modell mindre
-3" downpipe åtminstone
-extern wastegate, 38mm är att rekomendera~~
-3"Lmm
-återcirkulerande dump
-968 Spridare 465cc@3.8bar(så kallade gröna spridare) eller Delphi 525CC@3bar
-Ställbar btr
-6 puckad sinter
-sen 712 tryckplattan om du har m90
-chip eller eftermarknads-sprut
- större ic är att föreslå å

Med de där bör du få ut 280-300 hästar med lite tur smile

Av egen erfarenhet tycker jag k-kam inte passade allt för bra i Turbo maskin

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658


Sök