2148
Sök

Volvo 740 -90 B230f, hög tomgång

32 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Min lambda-lampa lyser på biljäveln. Får felkoden "2-3-4 Ingen signal från spjällkontakten. Ojämn tomgång". Bilen går väldigt bra i övrigt. Tomgången ligger på 1000 varv. Inte speciellt mycket, men mer än vad den borde ligga på(?). Jag plockade ner spjällhuset idag, och rengjorde det helt, men hjälpte inte. Har även plockat ner fördelarelocket och rengjort, hjälpte inte det heller. Jag har havererat på idéer.

Förslag på vad man kan kolla? smile

5 685 Inlägg
9 oktober 2013
#2
Låter som en trasig TPS.

Hittade denna felkodsbeskrivning när jag googlade:
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge

Och eftersom TPSen är en såkallad "klick-tps" så finns det bara två lägen, det är tomgång och över tomgång.
Senast redigerat av simlar (9 oktober 2013)


32 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Låter som en trasig TPS.

Hittade denna felkodsbeskrivning när jag googlade:
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge

Och eftersom TPSen är en såkallad "klick-tps" så finns det bara två lägen, det är tomgång och över tomgång.

Så enkelt. Jag hade aldrig kommit på det själv, men nu när du säger det är jag nästan 100% på att det är den som är sönder pga tidigare saker som hänt. Är det bara att köpa en ny sån dosa som sitter på spjällhuset, eller borde jag göra något annat? Tänkte åka till skroten och plocka ner en sån.... smile

5 685 Inlägg
9 oktober 2013
#4
superiorr skrev:
simlar skrev:
Låter som en trasig TPS.

Hittade denna felkodsbeskrivning när jag googlade:
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge

Och eftersom TPSen är en såkallad "klick-tps" så finns det bara två lägen, det är tomgång och över tomgång.

Så enkelt. Jag hade aldrig kommit på det själv, men nu när du säger det är jag nästan 100% på att det är den som är sönder pga tidigare saker som hänt. Är det bara att köpa en ny sån dosa som sitter på spjällhuset, eller borde jag göra något annat? Tänkte åka till skroten och plocka ner en sån.... smile

Du kan ju först testa om den klickar och ta loss kontakten och kolla om det har ärgat på kontakterna. Eventuellt kan det räcka med att bara rengöra kontakten med elektronikrengöringsspray.
Man brukar höra om den klickar om man har huvudet vid spjället och vrider på gasrullen, ska klicka så gott som direkt man vrider på rullen.

Jag har en video på hur klicket låter:
http://www.youtube.com/watch?v=Zv3AUekDZUU

Jag har förövrigt en klick-tps liggandes du kan få för en 20a, jag bjuder på frakten. Däremot tar det ju någon dag då den måste skickas.
(Ursäkta för att jag annonserar lite lätt, får hoppas ingen tar illa upp)


32 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#5
simlar skrev:
superiorr skrev:
simlar skrev:
Låter som en trasig TPS.

Hittade denna felkodsbeskrivning när jag googlade:
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge

Och eftersom TPSen är en såkallad "klick-tps" så finns det bara två lägen, det är tomgång och över tomgång.

Så enkelt. Jag hade aldrig kommit på det själv, men nu när du säger det är jag nästan 100% på att det är den som är sönder pga tidigare saker som hänt. Är det bara att köpa en ny sån dosa som sitter på spjällhuset, eller borde jag göra något annat? Tänkte åka till skroten och plocka ner en sån.... smile

Du kan ju först testa om den klickar och ta loss kontakten och kolla om det har ärgat på kontakterna. Eventuellt kan det räcka med att bara rengöra kontakten med elektronikrengöringsspray.
Man brukar höra om den klickar om man har huvudet vid spjället och vrider på gasrullen, ska klicka så gott som direkt man vrider på rullen.

Jag har en video på hur klicket låter:
http://www.youtube.com/watch?v=Zv3AUekDZUU

Jag har förövrigt en klick-tps liggandes du kan få för en 20a, jag bjuder på frakten. Däremot tar det ju någon dag då den måste skickas.
(Ursäkta för att jag annonserar lite lätt, får hoppas ingen tar illa upp)

Det klickar ej. Kontakten är ren och fräsch, har redan testat att spraya elektronikspray i den kontakten, och det vart samma fel. Grymt! Hade varit så schysst om du skickade den. smile Pmat dig!
Senast redigerat av superiorr (9 oktober 2013)

5 685 Inlägg
32 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Ja då måste tpsen vara trasig.

Har svarat på ditt pm smile

Hmm! Jag har en fråga angående detta. Jag fick låna en tps av en kompis, och satte dit denna på spjällhuset. Jag satte den så att den klickar när man precis drar det minsta i vajern. Hur borde en tps sitta? Är detta korrekt? För när jag satte i hans så gick min tomgång upp och dalade mellan 1500 och 1200 varv. Fattar ingenting.

5 685 Inlägg
9 oktober 2013
#8
superiorr skrev:
simlar skrev:
Ja då måste tpsen vara trasig.

Har svarat på ditt pm smile

Hmm! Jag har en fråga angående detta. Jag fick låna en tps av en kompis, och satte dit denna på spjällhuset. Jag satte den så att den klickar när man precis drar det minsta i vajern. Hur borde en tps sitta? Är detta korrekt? För när jag satte i hans så gick min tomgång upp och dalade mellan 1500 och 1200 varv. Fattar ingenting.

Den ska sitta så att så fort gasspjället öppnar minsta lilla från tomgångsläge så ska den klicka.

Var det samma boschnummer på din orginial och din polares TPS?

Är motorn kall brukar tomgången ligga på ca 1500rpm först för att sedan sjunka gradvis ner till 900rpm.
Låter konstigt att tomgången låg och dalade mellan 1500-1200rpm.

Kan vara en kombination av trasig TPS och trasig/dålig tomgångsmotor.
Testade du nollställa felkoderna efter du monterat din polares TPS?


32 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#9
simlar skrev:
superiorr skrev:
simlar skrev:
Ja då måste tpsen vara trasig.

Har svarat på ditt pm smile

Hmm! Jag har en fråga angående detta. Jag fick låna en tps av en kompis, och satte dit denna på spjällhuset. Jag satte den så att den klickar när man precis drar det minsta i vajern. Hur borde en tps sitta? Är detta korrekt? För när jag satte i hans så gick min tomgång upp och dalade mellan 1500 och 1200 varv. Fattar ingenting.

Den ska sitta så att så fort gasspjället öppnar minsta lilla från tomgångsläge så ska den klicka.

Var det samma boschnummer på din orginial och din polares TPS?

Är motorn kall brukar tomgången ligga på ca 1500rpm först för att sedan sjunka gradvis ner till 900rpm.
Låter konstigt att tomgången låg och dalade mellan 1500-1200rpm.

Kan vara en kombination av trasig TPS och trasig/dålig tomgångsmotor.
Testade du nollställa felkoderna efter du monterat din polares TPS?

Samma boschnummer. Jag vet. Det är det som är så konstigt. Japp, efter varje gång jag monterade/demoneterade spjällhuset så lossade jag koppling till batteriet. Det konstiga är att lambda lampan lyser inte när man nollställer motorn, men när man varvar motorn så börjar lambdan att lysa.

Blir väl att testa rengöra tomgångsmotorn imorgon då. wink Har du fler idéer?

5 685 Inlägg
9 oktober 2013
#10
superiorr skrev:
simlar skrev:
superiorr skrev:

Hmm! Jag har en fråga angående detta. Jag fick låna en tps av en kompis, och satte dit denna på spjällhuset. Jag satte den så att den klickar när man precis drar det minsta i vajern. Hur borde en tps sitta? Är detta korrekt? För när jag satte i hans så gick min tomgång upp och dalade mellan 1500 och 1200 varv. Fattar ingenting.

Den ska sitta så att så fort gasspjället öppnar minsta lilla från tomgångsläge så ska den klicka.

Var det samma boschnummer på din orginial och din polares TPS?

Är motorn kall brukar tomgången ligga på ca 1500rpm först för att sedan sjunka gradvis ner till 900rpm.
Låter konstigt att tomgången låg och dalade mellan 1500-1200rpm.

Kan vara en kombination av trasig TPS och trasig/dålig tomgångsmotor.
Testade du nollställa felkoderna efter du monterat din polares TPS?

Samma boschnummer. Jag vet. Det är det som är så konstigt. Japp, efter varje gång jag monterade/demoneterade spjällhuset så lossade jag koppling till batteriet. Det konstiga är att lambda lampan lyser inte när man nollställer motorn, men när man varvar motorn så börjar lambdan att lysa.

Blir väl att testa rengöra tomgångsmotorn imorgon då. wink Har du fler idéer?

Rengöra gasspjället
Kolla efter vakuumläckage

Går motorn jämnt när du håller lite gas?
I så fall är det mest troligt tomgångsmotor som är dålig och/eller vakuumläckage någonstans.


32 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#11
simlar skrev:
superiorr skrev:
simlar skrev:

Den ska sitta så att så fort gasspjället öppnar minsta lilla från tomgångsläge så ska den klicka.

Var det samma boschnummer på din orginial och din polares TPS?

Är motorn kall brukar tomgången ligga på ca 1500rpm först för att sedan sjunka gradvis ner till 900rpm.
Låter konstigt att tomgången låg och dalade mellan 1500-1200rpm.

Kan vara en kombination av trasig TPS och trasig/dålig tomgångsmotor.
Testade du nollställa felkoderna efter du monterat din polares TPS?

Samma boschnummer. Jag vet. Det är det som är så konstigt. Japp, efter varje gång jag monterade/demoneterade spjällhuset så lossade jag koppling till batteriet. Det konstiga är att lambda lampan lyser inte när man nollställer motorn, men när man varvar motorn så börjar lambdan att lysa.

Blir väl att testa rengöra tomgångsmotorn imorgon då. wink Har du fler idéer?

Rengöra gasspjället
Kolla efter vakuumläckage

Går motorn jämnt när du håller lite gas?
I så fall är det mest troligt tomgångsmotor som är dålig och/eller vakuumläckage någonstans.

Helt jämn när man håller gas. Är det att testa spruta startgas överallt då? tongue

5 685 Inlägg
10 oktober 2013
#12
superiorr skrev:
simlar skrev:
superiorr skrev:

Samma boschnummer. Jag vet. Det är det som är så konstigt. Japp, efter varje gång jag monterade/demoneterade spjällhuset så lossade jag koppling till batteriet. Det konstiga är att lambda lampan lyser inte när man nollställer motorn, men när man varvar motorn så börjar lambdan att lysa.

Blir väl att testa rengöra tomgångsmotorn imorgon då. wink Har du fler idéer?

Rengöra gasspjället
Kolla efter vakuumläckage

Går motorn jämnt när du håller lite gas?
I så fall är det mest troligt tomgångsmotor som är dålig och/eller vakuumläckage någonstans.

Helt jämn när man håller gas. Är det att testa spruta startgas överallt då? tongue

Startgas eller såpvatten.

Med startgas så ändras tomgången, kanske bättre kanske sämre. Brukar däremot vara lite svårt att höra när motorn pendlar på tomgång.

Såpvatten som sprayas så ser man att det bubblar lite smått där det är vakuumläckage.


32 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#13
simlar skrev:
superiorr skrev:
simlar skrev:

Rengöra gasspjället
Kolla efter vakuumläckage

Går motorn jämnt när du håller lite gas?
I så fall är det mest troligt tomgångsmotor som är dålig och/eller vakuumläckage någonstans.

Helt jämn när man håller gas. Är det att testa spruta startgas överallt då? tongue

Startgas eller såpvatten.

Med startgas så ändras tomgången, kanske bättre kanske sämre. Brukar däremot vara lite svårt att höra när motorn pendlar på tomgång.

Såpvatten som sprayas så ser man att det bubblar lite smått där det är vakuumläckage.

Testar att plocka ner tomgångsmotorn imorgon. smile Har ingen tid idag, tyvärr. Men det låter ju inte helt otroligt heller, eftersom det har att göra med spjällhuset, till viss del fortfarande. smile

5 685 Inlägg
10 oktober 2013
#14
superiorr skrev:
simlar skrev:
superiorr skrev:

Helt jämn när man håller gas. Är det att testa spruta startgas överallt då? tongue

Startgas eller såpvatten.

Med startgas så ändras tomgången, kanske bättre kanske sämre. Brukar däremot vara lite svårt att höra när motorn pendlar på tomgång.

Såpvatten som sprayas så ser man att det bubblar lite smått där det är vakuumläckage.

Testar att plocka ner tomgångsmotorn imorgon. smile Har ingen tid idag, tyvärr. Men det låter ju inte helt otroligt heller, eftersom det har att göra med spjällhuset, till viss del fortfarande. smile

Ok. Nä det låter inte helt otroligt att det kan vara den eftersom det är den som justerar hur mycket luft som passerar in i insuget på tomgång, och om den kärvar så blir tomgången underlig.


32 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#15
simlar skrev:
superiorr skrev:
simlar skrev:
Startgas eller såpvatten.

Med startgas så ändras tomgången, kanske bättre kanske sämre. Brukar däremot vara lite svårt att höra när motorn pendlar på tomgång.

Såpvatten som sprayas så ser man att det bubblar lite smått där det är vakuumläckage.

Testar att plocka ner tomgångsmotorn imorgon. smile Har ingen tid idag, tyvärr. Men det låter ju inte helt otroligt heller, eftersom det har att göra med spjällhuset, till viss del fortfarande. smile

Ok. Nä det låter inte helt otroligt att det kan vara den eftersom det är den som justerar hur mycket luft som passerar in i insuget på tomgång, och om den kärvar så blir tomgången underlig.

Puh. Fick lite tid över, så jag stack till bilen och plockade ner tomgångsmotorn. Den var riktigt skitig. De som haft min bil innan mig har verkligen haft tummen mitt i handen. Putsade upp den ordentligt och satte tillbaka allting, samt en ny TPS som jag fick av en kompis. Tack till dig endå, Simlar. Riktigt schysst att erbjuda dig att skicka över! big_smile
Tomgången ligger nu strax under 1000 varv, och pendlar inte. Däremot så är den väl fortfarande lite hög? När jag kör bilen och enbart går på tomgången utan att ge gas, så kan man nästan känna att den guppar lite. När man väl ger gas så guppar den en gång lite större och sen går motorn klockrent. Bara man har varv så fungerar allt jättebra. Vad tror vi om detta? Har nyligen bytt tändstift och gängat om ett hål på verkstad, då ett tändstift gängade fel en gång.

Värt att tillägga är att när jag nollat motorn genom att ta bort + från batteriet, så försvinner lampan och lyser inte förrän jag varvar på motorn. När lampan väl börjat lysa, lyser den dock hela tiden.

Bifogar bilder på det renoverade spjällhuset och tomgångsventilen. smile

Efter renovering. Var riktigt skitigt innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196549/196549-a531e8bc7d87ae60047a8b1940000bae.jpg

Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196549/196549-d41a4d06859bf041749cebd54982d8f2.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196549/196549-8ef9b53634ed1471ec7959f0342b9129.jpg
Senast redigerat av superiorr (10 oktober 2013)

5 685 Inlägg
10 oktober 2013
#16
Ja det var då bra skitigt.

1000rpm är ju lite högt, ska ligga kring 700-900rpm. Men det ska finnas en justerskruv på undersidan av spjället, testa skruva in den lite och se om tomgången hamnar rätt igen.

Däremot att den tvekar kan vara vakuumläckage (vilket även orsakar hög tomgång).
Så leta vakummläckage först innan du gör något annat.
Jag såg på bilden att du hade loss spjället, jag hoppas du då stoppade en ny packning mellan insug och spjäl för annars finns det risk för vakuumläckage där emellan.

Edit:
Att motorlampan (även kallad lambda-lampan) lyser igen efter nollning av felkoder tyder ju på att något inte står rätt till. Någon givare eller kontakt som inte funkar som den ska.
Jag vet inte vilka komponenter sprutet ger felkoder på, men vakuumläckage ska den inte ge felkod på tror jag. Men vakuumläckage är ju lätt att kolla.

Läs ut felkoden/erna så blir det lite lättare att lista ut vad som felar (oftast blir det lättare, inte alltid).
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Senast redigerat av simlar (10 oktober 2013)


32 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#17
simlar skrev:
Ja det var då bra skitigt.

1000rpm är ju lite högt, ska ligga kring 700-900rpm. Men det ska finnas en justerskruv på undersidan av spjället, testa skruva in den lite och se om tomgången hamnar rätt igen.

Däremot att den tvekar kan vara vakuumläckage (vilket även orsakar hög tomgång).
Så leta vakummläckage först innan du gör något annat.
Jag såg på bilden att du hade loss spjället, jag hoppas du då stoppade en ny packning mellan insug och spjäl för annars finns det risk för vakuumläckage där emellan.

Edit:
Att motorlampan (även kallad lambda-lampan) lyser igen efter nollning av felkoder tyder ju på att något inte står rätt till. Någon givare eller kontakt som inte funkar som den ska.
Jag vet inte vilka komponenter sprutet ger felkoder på, men vakuumläckage ska den inte ge felkod på tror jag. Men vakuumläckage är ju lätt att kolla.

Läs ut felkoden/erna så blir det lite lättare att lista ut vad som felar (oftast blir det lättare, inte alltid).
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf

Haha. Det har faktiskt aldrig suttit en packning mellan spjällhuset och insuget. Köper en sådan och kastar in imorgon. Vet du vart man kan få tag på en? roll
Jag testar att utföra diagnostik nummer 2 imorgon också om det inte löser sig med packningen, och återkommer med resultat. Kollar även vakuumläckaget. Köper startgas, och sprutar, lite överallt så ser vi om det händer något eftersom tomgången nu iallafall är någorlunda jämn. smile)

5 685 Inlägg
10 oktober 2013
#18
superiorr skrev:
Haha. Det har faktiskt aldrig suttit en packning mellan spjällhuset och insuget. Köper en sådan och kastar in imorgon. Vet du vart man kan få tag på en? roll
Jag testar att utföra diagnostik nummer 2 imorgon också om det inte löser sig med packningen, och återkommer med resultat. Kollar även vakuumläckaget. Köper startgas, och sprutar, lite överallt så ser vi om det händer något eftersom tomgången nu iallafall är någorlunda jämn. smile)

Vafan?
Jag har endast hittat spjällhuspackningen i sotningssatser, men ska inte vara några problem att skära ut en egen i packningspapper. Bara ta loss spjällhuset och använda som mall för packningen smile Sen för det stora hålet i mitten så trycker du dit packningen på insuget och trycker runt kanten för hålet med t.ex plastskaftet på en skruvmejsel så har du sen ett perfekt hål i packningen smile

Det låter bra det.


32 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#19
simlar skrev:
superiorr skrev:
Haha. Det har faktiskt aldrig suttit en packning mellan spjällhuset och insuget. Köper en sådan och kastar in imorgon. Vet du vart man kan få tag på en? roll
Jag testar att utföra diagnostik nummer 2 imorgon också om det inte löser sig med packningen, och återkommer med resultat. Kollar även vakuumläckaget. Köper startgas, och sprutar, lite överallt så ser vi om det händer något eftersom tomgången nu iallafall är någorlunda jämn. smile)

Vafan?
Jag har endast hittat spjällhuspackningen i sotningssatser, men ska inte vara några problem att skära ut en egen i packningspapper. Bara ta loss spjällhuset och använda som mall för packningen smile Sen för det stora hålet i mitten så trycker du dit packningen på insuget och trycker runt kanten för hålet med t.ex plastskaftet på en skruvmejsel så har du sen ett perfekt hål i packningen smile

Det låter bra det.

Hittade en packning på bilia som jag fick. Har inte satt på den en men har gått och funderat nu ett tag. Har haft himla mycket för mig, så har inte kommit till bilen. sad(
För ett tag sedan så sattes tändkablarna fel. Alltså de sattes 1-2-3-4 enligt längdordning, vilket var en stor miss. Motorn totalmisstände och stängde av bilen snabbt. Satte sedan dit tändkablarna rätt. Detta hände samtidigt som ett tändstift gängade fel. Nu undrar jag om det kanske är så att en tändkabel har gått åt helvete? smile
Kan det vara så enkelt?

5 685 Inlägg
14 oktober 2013
#20
Låter konstigt om du skulle få hög tomgång ifall en tändkabel är dålig, motorn bör hoppa och ha sig på tomgång då också ifall den skulle gå på bara tre cylindrar.

Men det skadar ju inte att testa ifall du har några kablar liggandes eller att låna (lite dyrt att lägga ut 500kr på kablar bara för att testa, såvida det inte är dags för nya kablar ändå).



Sök