3978
Sök

Audi a6 2,6 quattro c4 fel på quattron?

27 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#1
hej! någon som vet hur quattron på en a6 2,6 c4 -97 ska fungera. är själv inte så insatt hur den funkar. för har lyft upp bilen och testat köra å den driver bara på höger fram och vänster bak resten av hjulen rör lite på sig om man gasar som FAAN  men inte annars.... allt började med att jag var ner i ett dike så de hängde upp bilen då jag bromsade (på väg ner i diket ) så small de i broms pedalen lite. sen när jag testade bromsa så funkade de som de skull. jag hade alltså 2st fram däck på vägen och höger bak i dikets kanten (inte i luften) men vänster bak var i luften och snurrade på som fan men ingen av dom andra 3 däcken drog upp bil fan den som ska vara quattro...... så nånting fel måste de vara? hjälp?


5 131 Inlägg
9 oktober 2013
#2
Det kan bero på avsaknaden av diffbromsar som orkar överföra kraften till det hjul som har grepp. Inga diffbromsar ger en 2 hjulsdriven bil (ett fram och ett bak) istället för en enhjulsdriven.
Utan en riktig diffbroms så kommer det hjul som går lättast att snurra. Har du 4wd så kommer det hjul fram med lägst motstånd att snurra och lika så bak smile
Senast redigerat av mb_pucken (9 oktober 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

27 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#3
men borde inte quattron kicka in när bak däcket spinner och förraöver kraften till nått hjul som har fäste ?


5 131 Inlägg
9 oktober 2013
#4
Quattron fördelar väl drivkraften mellan fram och bak med hjälp att en typ planetväxel i mitten. Fördelningen mellan hjulen på axeln står diffen för. Har för mig att du har en viss diffbroms i bakaxeln men den orkade nog inte fördela ut tillräckligt med kraft till det hjulet med grepp. För det behövs nästan en svetsdiff eller annan låsning. Men satt det stumma diffar på bilen skulle den inte gå att köra annat än rakt fram. Har provat en bil med helt låsta axlar och den gick ej att svänga runt på en normalstor snabköpsparkering smile

Anledningen till att alla 4 hjulen snurrar med bilen upphissad och bromsen på är att alla hjul går lika tungt och kraften kan ej ta lättaste vägen smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

27 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#5
men de är bara höger fram och vänster bak som snurrar när den var upp hissad om man inte varva ur den uta helvete.
så inge fel på en då eller ?


5 131 Inlägg
9 oktober 2013
#6
Eftersom jag inte är säker på huruvida du har diffbromsar så kan jag inte säga säkert att den är felfri men för en bil utan diffbromsar så ja då beter den sig normalt. Nästa gång du sitter fast så prova att dra i handbromsen. Det kommer att tvinga över kraft till det hjulet som går tyngst smile
Du kan ju prova lite på ett "halt" underlag och slira runt lite och se så det driver på alla fyra hjulen då det är en mer naturlig situation för Quattron att jobba i än fastkörd med att hjul i luften smile
Det är ju trots allt en vanlig bil och ej en jeep smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

251 Inlägg
9 oktober 2013
#7
Förmodligen inge fel på bilen. Har för mig att du blir stillastående om du har ett hjul i luften!
Lösningen på det är att när du får det problemet så bromsar du samtidigt som du försöker komma loss, då blir det motstånd och diffen fördelar kraften till fler hjul.

/TiGgR.

5 131 Inlägg
9 oktober 2013
#8
Om du vill så kan du kika lite på Youtube om hur Quattron och diffenterialer funkar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

27 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#9
tack för alla svar vart bara så förvånad när jag fasnade tänkte fara å gräva lite i nå dike eller nått å testa dessa knep


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
10 oktober 2013
#10
Henrikekman skrev:
hej! någon som vet hur quattron på en a6 2,6 c4 -97 ska fungera. är själv inte så insatt hur den funkar. för har lyft upp bilen och testat köra å den driver bara på höger fram och vänster bak resten av hjulen rör lite på sig om man gasar som FAAN  men inte annars.... allt började med att jag var ner i ett dike så de hängde upp bilen då jag bromsade (på väg ner i diket ) så small de i broms pedalen lite. sen när jag testade bromsa så funkade de som de skull. jag hade alltså 2st fram däck på vägen och höger bak i dikets kanten (inte i luften) men vänster bak var i luften och snurrade på som fan men ingen av dom andra 3 däcken drog upp bil fan den som ska vara quattro...... så nånting fel måste de vara? hjälp?

för att torsen av den årgången ska fungera krävs att det byggs upp moment på bakaxeln innan kraft överförs till framaxeln, kort sagt, skulle du hamna på en isfläck eller annat jävelskap med bakhjulen lägg lite lätt tryck på bromsarna bak med handbromsen och framhjulen kommer dra loss dig...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

394 Inlägg
10 oktober 2013
#11
Och koppla ur EPC om du har någon (knapp nånstans på mittkonsollen), annars "stryper" bilen sig själv:)
Senast redigerat av Stefan7neson (10 oktober 2013)


Sök