3826
Sök

Bromsbyte Audi

6 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tänkte ge mig på att själv försöka byta klossar+skivor runtom på min B7 2.0 TFSI quattro 2006. Är följande beskrivning en rätt bra arbetsbeskrivning? Kan någon annan Audiägare bekräfta detta och kanske ge några tips på vad som kan vara extra bra att tänka på?

Bort med hjul
skruva bort 2st 7mm insex? som håller bromsoket på plats (täckta med plastplupp?)
bort med metallfjädern/hållaren som håller beläggen och abs-givarsladden
dra bort oket o bort med de gamla beläggen från oket
lossa okhållaren som sitter med 2 skruv? typ?
lossa bromsskivan
tryck in bromskolven med passande verktyg tex polygrip?
sätt fast nya bromsskivan
rengör bromsokhållaren och skruva fast den igen med de 2 avsedda skruvarna
sätt de nya beläggen på plats på oket och tryck det hela på plats
montera tillbaka insex-skruvarna och på med de ev. plastplupparna igen
montera tillbaka metallfjädern
på med hjulet
KLART?

Lite funderingar: bör man smörja in bromsdetaljerna någonstans? Glidpinnarna? Isåfall var och med vad? Litiumfett? Bromsfett? Silikonfett?
Ät det samma sak bak förutom att bromskolven skall tryckas in och samtidigt skruvas? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … tyg-19234/ är ett passande verktyg?

Någon som köpt bromsdetaljer från http://www.mister-auto.se/sv/. De verkar vara bra priser? Bra grejer? (Nej, jag jobbar inte där).

Game On!
244 Inlägg
10 oktober 2013
#2
Jag beställde bromsbelägg från mister auto till V50 in, funka kanon och som du säger väldigt billigt!
Allmänt ska man väll tänka på att smörja in bromsbeläggen med kopparpasta eller dylikt, annars kan det bli ett tjutande ljud när man bromsar.

Edit: inte själva beläggytan självklart utan de styckena på sidan som håller fast belägget i oket skall smörjas smile
Senast redigerat av joQue (10 oktober 2013)


6 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#3
joQue skrev:
Jag beställde bromsbelägg från mister auto till V50 in, funka kanon och som du säger väldigt billigt!
Allmänt ska man väll tänka på att smörja in bromsbeläggen med kopparpasta eller dylikt, annars kan det bli ett tjutande ljud när man bromsar.

Edit: inte själva beläggytan självklart utan de styckena på sidan som håller fast belägget i oket skall smörjas smile

Ok låter bra. Bilen är ju inte så jättegammal så jag hoppas att inget rostat fast för mycket. Det är väl det som oroar mig mest isåfall.
Men annars har jag hört/läst att man inte bör/ska använda kopparpasta när det gäller bromsar?

Game On!
244 Inlägg
10 oktober 2013
#4
reidar2 skrev:
joQue skrev:
Jag beställde bromsbelägg från mister auto till V50 in, funka kanon och som du säger väldigt billigt!
Allmänt ska man väll tänka på att smörja in bromsbeläggen med kopparpasta eller dylikt, annars kan det bli ett tjutande ljud när man bromsar.

Edit: inte själva beläggytan självklart utan de styckena på sidan som håller fast belägget i oket skall smörjas smile

Ok låter bra. Bilen är ju inte så jättegammal så jag hoppas att inget rostat fast för mycket. Det är väl det som oroar mig mest isåfall.
Men annars har jag hört/läst att man inte bör/ska använda kopparpasta när det gäller bromsar?

Ang. kopparpasta så har jag använt mig utav det de gånger jag har bytt bromsar utan problem smile


6 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#5
Ok kanske kör kopparpasta då på "baksidan" av klossarna då. Tack.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 oktober 2013
#6
Hmm...behöver du inte dra in kolven elektroniskt på dessa? (vill ha för mig det, dock inte 100)

Biltemas verktyg fungerar ypperligt iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
10 oktober 2013
#7
Nej man ska inte använda kopparpasta om de finns risk att de kommer åt gummit.  Gummit sväller och vips så har du kärvande kolvar för att skiten kan ta sig in i det rena utrymmet.

604 Inlägg
10 oktober 2013
#8
Det du möjligtvis missa var rengöra navet innan du monterar den nya skivan.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

6 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#9
Tror inte man behöver dra in bromsarna elektriskt. Det är inte heller modellen med en knapp isf spak för handbromsen.

Rengöra navet skall noteras.

Avstängd
10 388 Inlägg
11 oktober 2013
#10
reidar2 skrev:
Tror inte man behöver dra in bromsarna elektriskt. Det är inte heller modellen med en knapp isf spak för handbromsen.

Rengöra navet skall noteras.

Nej jag är inte helt 100 på när det kom med elektronisk handbroms, men har du manuell sådan så bör det väl inte vara några problem smile

Tänk dock på att "motionera" oken bak när du ändå har det nere och verktyget till hands smile
Senast redigerat av it_mutt (11 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

10 287 Inlägg
11 oktober 2013
#11

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök