Hej!
Köpte en Seat i-pizza -98 med 1,6L motorn för någon dag sedan (som vintersläde). Karossen har gått ungefär 26000mil och motorn renoverades för ca 1000 mil sedan pga kamremshaveri, pga att generatorremmen hade lossnat från en dålig generator och trasslat sig i kamremskåpan och därmed gjort kaos med kamremen!
Enligt förra ägaren skall alla ventiler, ventilsäten, kolvringar, packningar, fördelarlock, tändkablar, generator, vattenpump och termostat vara bytt därefter.
Motorn i sig går bra, startar alltid, jämn och fin på tomgång, inget märkvärdigt under körning... tills dag 2 (igår, onsdag) då jag skulle prova varva ur den... rödmarkering börjar på 6000rpm men bilen gick aldrig över 5000 varv!!
Den låter som en Civic Type-R på varvstopp i ettansväxel ungefär, när man står på varvstoppet i 5000rpm. så den bluddrar inte eller går dåligt, utan det är bokstavligen som varvstopp.
Har googlat lite och sett att folk har ställt tändningen, men innan jag pajar något för mycket som fungerar, så vill jag ju veta om det verkligen är det. Bilen gick igenom besiktning utan anmärkning (avgaserna är alltså ok antar jag), bilen dricker inte mycket soppa och känns inte direkt slö, dock har jag inte ägt någon bil under 100hk förr (ibizan har 89 åsnor).
Fick tips om att prova byta stift, som förra ägaren hävdar är bra att byta också, men jag är tveksam till om stiften löser varvstoppet.
Eller är det helt enkelt så att varvstoppet sitter där i-pizzorna?
Tacksam för hjälp!
MVH / Martie