har du känt med fingrarna om det är något glapp i axeln ?? Det får inte vara något glapp & axeln ska snurra lätt.
Axeln glappar rejält, Lyssnar man noga så hör man ett litet ljud, typ ett "klick", när man rubbar på den.
Renovera eller byt turbon !
Turbon skall bytas. Har sett att Biltema tar 4000 :- för en ny turbo (Dock ej Mitsu som tillverkare, ska tydligen vara wa-line), vet inte hur kvalitén är på den men eftersom att man får garanti så lär det inte vara något problem. Det är dessutom ett 16T agg.
Hittade även nyrenoverad turbo från KL racing (3895 :-), även det 16T, men vet ej hur KL Racing har med garanti. Sen har även båda vinklat utblås, och jag har rakt utblås så ny downpipe måste byggas alternativt att man hittar en på skroten gjord för vinklat utblås.
Axeln glappar rejält, Lyssnar man noga så hör man ett litet ljud, typ ett "klick", när man rubbar på den.
Renovera eller byt turbon !
Turbon skall bytas. Har sett att Biltema tar 4000 :- för en ny turbo (Dock ej Mitsu som tillverkare, ska tydligen vara wa-line), vet inte hur kvalitén är på den men eftersom att man får garanti så lär det inte vara något problem. Det är dessutom ett 16T agg.
Hittade även nyrenoverad turbo från KL racing (3895 :-), även det 16T, men vet ej hur KL Racing har med garanti. Sen har även båda vinklat utblås, och jag har rakt utblås så ny downpipe måste byggas alternativt att man hittar en på skroten gjord för vinklat utblås.
Är inte säker men dom med vinklat utblås är väl från 850 R med 16t agg? Svårt å hitta en skrotad R kanske, svetsa 3" när du ändå håller på!
Var ut till Malsta bildemontering igår och spanade efter en bil med turbo för att plocka en downpipe. Hittade en krockad V70 2,5T -00 med vinklat avgashus samt labyrinttätning. Iom. att jag hade läst att flänsen ser likadan ut till både 6:ans och 7:ans avgashus så blev det ett besök på biltema lite senare för att kolla vad för typ av tätning deras turbo har (Står endast vinklat utblås på deras sida). För er som undrar så är det labyrinttätning och eftersom att måtten stämde köpte jag en sån.
Åkte tillbaka till skroten idag när det var ljust och började skruva loss downpipen från V70'n och då visade det sig att katten redan var avplockad och röret var skuret strax nedanför flexen, men det gör inte mig någonting då det ändå var tänkt att skarvas nedanför flexen till min nuvarande downpipe. Skruvade loss och blev riktigt glad när flänsen stämde överens med mallen från turbons utblås.
Kort sagt, för 100 kr fick jag downpipe med rätt fläns (Kostar ca 3-400 kr), kort flex (Kostar ca 300 kr),rätt vinkel på böjen samt diverse rörbitar. Tycker att det var helt okej
Ska ut och mäta vart man ska kapa gamla röret nu, adios!
Det har hänt en del sen sist men nu är den äntligen igång igen!
Fick ihop det sista idag och varit ute och åkt lite lugnt i 30-40 min. Vid första uppstarten så rök den ganska mycket men med tanke på hur det såg ut i gamla downpipen så var det väldigt mycket olja kvar i avgassystemet, det är bortbränt nu. Inget vatten blandas in i oljan nu längre efter turbobytet heller.
Bjuder på en bild från idag.
Efter att ha stått still i 3 månader har den fått sträcka lite på sig
Idag har jag monterat mitt nya fjärrlås som jag köpte för några månader sen. Anledningen till att jag ville byta var att det som satt original (Volvo baslarm) hade sån usel räckvidd. Här snackar vi alltså om att man måste stå precis bredvid bilen för att kunna låsa den, låsa upp fungerade knappt alls.
Hur som helst beställde jag följande fjärrlås från Aliexpress. Kostnaden när jag köpte var $18,75 så det var inte så farligt. Det ingår dessutom två dosor med infälld nyckel (Key-In-Remote).
Manualen som följde med var väl sisådär, slutade med att jag fick ta en multimeter och mäta mig fram för att se hur själva boxen fungerar. Själva inkopplandet tog ganska lång tid men det var mest pga. att det var svårt att hitta rätt kabelstam från vänstra framdörren & så var det jävligt trångt att ligga under instrumentpanelen och jobba..
Ett stor fördel med nya fjärrlåset förutom räckvidden är att jag nu har blinkerskvittering, något som Volvos baslarm saknar.
Det blev en kort film nu på kvällen bara för att visa att det fungerar. Avståndet mellan mig och bilen är ca 40 meter.
Tog tyvärr inga bilder under tiden men om det är någon som funderar på att göra samma sak och undrar något är det bara att fråga.
Idag var jag ledig från plugget så jag och farsan hjälptes åt att byta bromsvätskan då man var tvungen att pumpa några gånger för att få upp tryck när man skulle bromsa. Nu tar bromsarna direkt och även mycket bättre.
Har även bestämt mig för att beställa en ny oljefälla då det fortfarande byggs upp tryck i oljesystemet.
Det börjar även bli dags att beställa däck snart. Har kollat på Goodride SV308 som finns för kring 2 000:- för 4 däck. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa? Har läst en del kundrecensioner och de flesta är nöjda med dem, särskilt med priset i åtanke.
Hur nöjd är du med fjärrlåset?. Kanske borde ta och beställa ett själv. Har du några erfarenheter hur det är emot VGA2 förutom grymt bra räckvidd då?
Jag är riktigt nöjd med det. Testade lite idag och jag kunde gå cirka 20 meter till från den platsen jag står på i filmen och det funkade fortfarande, hade kunnat gå längre.
Jämfört med VGA2 så är väl det som lutar mer åt eftermarknadssystem just räckvidden. VGA2 är såvitt som jag förstått det själva larmet + fjärrlås i ett, medans jag kör fjärrlås utan larm.
Om du bestämmer dig för att skaffa det så är det bara att fråga om du undrar något. Själva inkopplingen består av 4 kablar, "Lås, Lås upp, Vänster blinkers, Höger blinkers" sen tillkommer 12V matning och jord. Inte alls så komplicerat när man klurat ut hur fjärrlåset fungerar.
Kom på att när jag rengjorde vevhusventilationen tidigare så hade jag missat den delen som sitter på slangen mellan turbo och luftburken så jag misstänkte att det var där det var igensatt och även anledningen till att det byggde upp tryck. Lite taskiga bilder men hade endast mobilkamera.
Här är delen jag misstänkte var igensatt
Undersidan
Inte undra på att flödet stryps och tryck byggs upp när massa sånt här skit sitter i vägen.
Har iaf. varit ut och provkört och nu bygger den inte längre upp trycket som den gjorde förut, det är inte heller oljeblandade avgaser. Behöver alltså inte köpa ny oljefälla nu, skönt!
Sen så är det väl så att det alltid ska vara något, märkte under provturen att lådan inte växlade som den skulle. Vid 70 Km/h ligger den på ca 2500 RPM. Misstänker att den har gått in i Limp Home-mode men det finns inga felkoder lagrade och pilen som ska indikera att den går i det läget tänds inte när man har växelväljaren i Drive, men flyttar man ner den till "3" så tänds pilen.
Kan även vara så att jag har kommit åt något reglage på PNP-switchen då jag har varit och pillat under luftburken när jag tappade en skruv. Jag har även tappat backljuset vilket tidigare löstes genom att helt enkelt komma åt något reglage på PNP-switchen av misstag Får hoppas att det är något liknande nu
Eftersom att fjärrkontrollerna till det nya fjärrlåset är en s.k Key-In-Remote så blev jag självklart sugen på att fixa en sån nyckel. När jag beställde fjärrlåset så sa jag till om att det skulle vara nyckelämne för Volvo med, men jag fick tyvärr nyckelämnen till någon nyare modell. Hittade en annan säljare som sålde nyckelämnen med rätt sorts fastsättning till fjärren och med rätt nyckelämne så jag beställde det. De såldes bara i 10-pack så jag blev tvungen att ta ett sånt, men för 70 kr så var det inte så farligt. Vet bara inte vad jag ska göra med de 8 jag har kvar utöver de 2 jag ska ha.
Var iaf till en låssmed idag och fräste det nya nyckelämnet. Hem och montera det i fjärren och testa, fungerade så nu har jag KIR-nyckel!
måste lägga en prem! bra tråd med bra å detaljerade uppdateringar. har du funderat på att bygga om till manuell? (du verkar ju inte ha nå problem på den tekniska biten så att säga)
måste lägga en prem! bra tråd med bra å detaljerade uppdateringar. har du funderat på att bygga om till manuell? (du verkar ju inte ha nå problem på den tekniska biten så att säga)
Ingenting jag har planerat direkt, bytet till manuell alltså. Jag kommer ev. behöva renovera PNP-switchen men annars så växlar lådan jättefint.
Extrazz skrev:
Inga funderingar på att "uppgradera" till VGA II och få kvintens på blinkersen etc? Tycker räckvidden är helt värdelös på den gamla fjärren du har.
Om du läser några inlägg bakåt så ser du att jag har monterat ett eftermarknads-fjärrlås. Med det nya fjärrlåset har jag över 50m räckvidd samt även blinkerskvittens.
Håller med om att den gamla fjärren var värdelös. Jag kunde stå precis bredvid bilen och trycka på "Lås" men det gick ej att låsa upp, så då fick man använda den fysiska nyckeln.
Det nya systemet är kopplat parallellt med det gamla så båda fungerar samtidigt om man skulle få för sig att använda original fjärrlås.
Måste man låsa/låsa upp bilen 50m ifrån då? Jag har den gamla fjärren och har minst 20m räckvidd, räcker gått och väl.
Nej självklart inte, sa det bara för att poängtera att det var mycket bättre räckvidd med den nya . Vet inte om det var fjärren som var dålig (Sitter nytt batteri i den) eller om det var mottagaren i bilen men låsa upp gick iaf inte, låsa gick ibland inom 1 meter, ibland inte.