3599
Sök

Normalt med rostig motor på 9 månader gammal V70?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 oktober 2013
#21
viccoA skrev:
Dream_ skrev:
J_Jespersen skrev:

Hellre lite rost på motorn än att det är rost i karossen.

Hahah, stämmer till typ 100% smile

Nu är ni helt ute och cyklar. Bilen är 9 mån gammal och har knappt gått någonting. Jag hade inte accepterat någon rost oavsett om det är på karossen eller på motordelar...

nej tycker de är riktigt dåligt efter 9 månader ... volvo som ska vara kvalité


Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
18 oktober 2013
#22
Klart att bilen inte ska ha rostiga delar , jag hade ingenting på min gamla V70 från 2009 hmm så jag tycker helt klart TS ska åka till Volvo och påpeka det! Sen hur Volvo löser det hoppas jag TS återkommer med!

Det blir som det blir!

5 Inlägg
18 oktober 2013
Trådstartare
#23
Equinox skrev:
Du kommer till 99% inte få en ny pump, Av den enkla anledningen att där inte är något "mekaniskt fel" på den.
Utan man använder en sorts " smärgelduk", sedan applicerar man ett tunnflytande rostskydd som förhindrar att rosten kommer tillbaka. Svårt att förklara arbetsmomentet men somsagt, är det känt problem då 98% av alla ser ut så.
Och ja, jag vet. jag tror bara inte.

Mvh

Blev exakt som du sa. Jag ringde min Volvoverkstad, han behövde inte ens titta på bilen utan han visste vad det gällde, tydligen ett känt fel på nya V70 D5. Han ansåg dock att det är ett rent kosmetiskt fel, även utan åtgärd skulle delarna hålla bilens livslängd. Han var dock snabb på att påpeka (precis som ni andra här på forumet) att det inte känns särskilt kul att en ny och dyr bil börjar rosta på detta sätt, även om det bara är rent kosmetiskt och inte syns förrän man fäller upp motorhuven.

Man kommer putsa bort rosten och spruta på rostskyddsmedlet Tectyl, egentligen är det detta man borde ha gjort redan på fabrik men alltså missat. Går på garantin också. Jag är inte säker på om problemet gällde enbart D5 eller även andra dieselmodeller (vilket kanske är troligast), så ni andra som nyligen köpt Volvodiesel borde ta er en titt på motorn.

Tack för alla bra svar i tråden, verkligen ett användbart forum smile

10 163 Inlägg
18 oktober 2013
#24
Trevligt du fick en smidig lösning på det (för det ser ju inte direkt trevligt ut) smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
19 oktober 2013
#25
kul att det löste sig så enkelt smile


4 822 Inlägg
19 oktober 2013
#26
Svempamannen skrev:
Jag är inte säker på om problemet gällde enbart D5 eller även andra dieselmodeller (vilket kanske är troligast), så ni andra som nyligen köpt Volvodiesel borde ta er en titt på motorn.

den motorn du har sitter inte enbart i D5 utan även i vissa D3&D4 beroende på en den är 2WD eller 4WD, den motorn du har är på 2,4 liter med dubbel turbo och det finns även en 2 liters variant på den med en turbo och det är den som sitter i D3 och vissa D4 beroende på vilken modell det är.

Jag har en V50 D3 Classic -12 och som är uttagen för drygt 2 år sedan, den har idagsläget gått ca 4460mil och om du vill kan jag ta en bild på motorn så får du ser ur den ser ut efter ca 2 år.

Jobbar för övrigt i Torslanda fabriken om du undrar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

5 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#27
Christian S skrev:
Jag har en V50 D3 Classic -12 och som är uttagen för drygt 2 år sedan, den har idagsläget gått ca 4460mil och om du vill kan jag ta en bild på motorn så får du ser ur den ser ut efter ca 2 år.

Tack men du behöver inte ta någon bild specifikt för min skull, men om du vill är det förstås intressant att se. Menar du att det är rost på din dieselpump också, eller att den ser ny och fräsch ut?

6 630 Inlägg
20 oktober 2013
#28
Olackerat gjutjärn brukar ha en tendens av att ytrosta, vara samma sak på morsan gamla Renault diesel (Fast den gått mindre än 1000 mil.)

De/Dem

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
20 oktober 2013
#29
viccoA skrev:
Mack skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

Bland det dummaste i kommentarsväg jag läst den här morgonen..

Både ja och nej. Hur går Volvos resa mot premiumsegmentet?
Det är skillnad på kvalité och upplevd kvalité.

Upplever du att din nästan nya bil håller premiumkvalite när det är rost under motorkåpor? Jag tycker det är oerhört dåligt att de inte lägger på ett tjock lager motorvax / klarlack / pulverlack / varmförzinkning på akutella delar så de inte rostar. Det behöver inte störa funktionen på bilen men det ser mer än tråkigt ut.

Snacka om badwill...

Premium hit och premium dit!!! Vad är premiumsegment och premiumkvalitet?????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 822 Inlägg
20 oktober 2013
#30
Svempamannen skrev:
Christian S skrev:
Jag har en V50 D3 Classic -12 och som är uttagen för drygt 2 år sedan, den har idagsläget gått ca 4460mil och om du vill kan jag ta en bild på motorn så får du ser ur den ser ut efter ca 2 år.

Tack men du behöver inte ta någon bild specifikt för min skull, men om du vill är det förstås intressant att se. Menar du att det är rost på din dieselpump också, eller att den ser ny och fräsch ut?

kommer faktiskt inte ihåg om det är rost just där eller inte.
nu blev nman ju sugen på att gå ner till bilen för att se hur det ser ut.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 150 Inlägg
20 oktober 2013
#31
jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

kan inte annat än att hålla med volvo är så tråkigt smile


4 822 Inlägg
20 oktober 2013
#32
här är några bilder.
överblick, rätt dammigt då jag inte har gjort rent sen jag hämtade ut den i februari i år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8969/8969-aaba95874239ec11d7e65fd8b58cb052.jpg
som du ser så är det rätt rostigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8969/8969-6e9246d86dc16880c54b2a82957447eb.jpg
här ser du att det är oxider på generatorn och motorfästet
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8969/8969-475bd623c63d039c959142b2ef585f04.jpg
det är även lite oxider på motorblocket
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8969/8969-eee3e431157eb3fa20df5a6ee639ceb3.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

749 Inlägg
20 oktober 2013
#33
lelleal skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

kan inte annat än att hålla med volvo är så tråkigt smile

Ja Audi har ju fantastiskt bra kamkedjor, variabla kamdrev, FSI pumpar, oljesugsilar å grejer.
Senast redigerat av Bjornn (20 oktober 2013)


689 Inlägg
20 oktober 2013
#34
Bjornn skrev:
lelleal skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

kan inte annat än att hålla med volvo är så tråkigt smile

Ja Audi har ju fantastiskt bra kamkedjor, variabla kamdrev, FSI pumpar, oljesugsilar å grejer.

Ja då är det bättre med lite ytrost på en motordel som man bara ser när man öppnar huven  lol

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
20 oktober 2013
#35
Vettemannen skrev:
viccoA skrev:
Mack skrev:

Bland det dummaste i kommentarsväg jag läst den här morgonen..

Både ja och nej. Hur går Volvos resa mot premiumsegmentet?
Det är skillnad på kvalité och upplevd kvalité.

Upplever du att din nästan nya bil håller premiumkvalite när det är rost under motorkåpor? Jag tycker det är oerhört dåligt att de inte lägger på ett tjock lager motorvax / klarlack / pulverlack / varmförzinkning på akutella delar så de inte rostar. Det behöver inte störa funktionen på bilen men det ser mer än tråkigt ut.

Snacka om badwill...

Premium hit och premium dit!!! Vad är premiumsegment och premiumkvalitet?????

/Benny

hoppa in i en bil i preminum segmentet så märker du det ganska tydligt ....


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
20 oktober 2013
#36
CHEEVA skrev:
Vettemannen skrev:
viccoA skrev:

Både ja och nej. Hur går Volvos resa mot premiumsegmentet?
Det är skillnad på kvalité och upplevd kvalité.

Upplever du att din nästan nya bil håller premiumkvalite när det är rost under motorkåpor? Jag tycker det är oerhört dåligt att de inte lägger på ett tjock lager motorvax / klarlack / pulverlack / varmförzinkning på akutella delar så de inte rostar. Det behöver inte störa funktionen på bilen men det ser mer än tråkigt ut.

Snacka om badwill...

Premium hit och premium dit!!! Vad är premiumsegment och premiumkvalitet?????

/Benny

hoppa in i en bil i preminum segmentet så märker du det ganska tydligt ....

Men är det ingen som kan förklara det för mig på ett enkelt sätt. Är det en snikmodell eller är det en väldigt lyxutrustad bil......kanske nåt däremellan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 146 Inlägg
20 oktober 2013
#37
Vettemannen skrev:
CHEEVA skrev:
Vettemannen skrev:

Premium hit och premium dit!!! Vad är premiumsegment och premiumkvalitet?????

/Benny

hoppa in i en bil i preminum segmentet så märker du det ganska tydligt ....

Men är det ingen som kan förklara det för mig på ett enkelt sätt. Är det en snikmodell eller är det en väldigt lyxutrustad bil......kanske nåt däremellan.

/Benny

Premium är lyxkänsla skulle jag säga. Alltså det handlar inte om vem som har flest mugghållare utan hur den mugghållaren är designad. Premium är allt ifrån hur det känns när du stänger dörren till inredningens design. Ingen billig plast eller liknande finns på en premiumbil utan allt är bra kvalitet.


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
20 oktober 2013
#38
Vettemannen skrev:
CHEEVA skrev:
Vettemannen skrev:

Premium hit och premium dit!!! Vad är premiumsegment och premiumkvalitet?????

/Benny

hoppa in i en bil i preminum segmentet så märker du det ganska tydligt ....

Men är det ingen som kan förklara det för mig på ett enkelt sätt. Är det en snikmodell eller är det en väldigt lyxutrustad bil......kanske nåt däremellan.

/Benny

det är väldigt hög kvalitets känsla över allt inte en massa hårdplast över allt och inte en massa knirr och knarr över allt.

Allting ska känns robust och bra, och som föregående talare sa det handlar inte om vem som har flest mugghållare utan om hur mugghållaren är designad och vilket material den är gjord i


679 Inlägg
20 oktober 2013
#39
Vettemannen skrev:
CHEEVA skrev:
Vettemannen skrev:
Premium hit och premium dit!!! Vad är premiumsegment och premiumkvalitet?????

/Benny

hoppa in i en bil i preminum segmentet så märker du det ganska tydligt ....

Men är det ingen som kan förklara det för mig på ett enkelt sätt. Är det en snikmodell eller är det en väldigt lyxutrustad bil......kanske nåt däremellan.

/Benny

Audi/BMW/Mercedes/Lexus/Jaguar är typiska exempel på premium bilar, dvs lite mer "exklusiva" bilar men som nödvändigtvis inte behöver vara supersportbilar.
Senast redigerat av Constantine (20 oktober 2013)


plankan
20 oktober 2013
#40
Bilar idag är en sk "förbrukningsvara" och snart även med "bäst före datum" tongue .. Tillverkarna sitter idag med  avancerade pogram och räknar ut slitage/hållfasthet på diverse komponenter,och då spelar det mindre roll om de är rostiga eller inte,bara de håller big_smile


Sök