2004
Sök

Är JOM Coilovers till 850 något att ha?

2 763 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
Hallå!

Skulle behöva nya dämpare och fjädrar till min T-gul och skulle vilja ha coilovers. Helst så hade jag velat köpa D2, men känner att de är för dyra för mig just nu.

http://www.hova.com/coiloversats-volvo-850855s70v70/

Snubblade över denna coiloversatsen från Hova.com för endast 2995kr. Jag vet att man ej kan ställa hårdhet, endast höjden. Är dessa något att ha eller är de skit? smile

Mvh Christoffer

Volvo - For Life

558 Inlägg
16 oktober 2013
Har funderat precis på samma sak, men läst så mycket om att D2 är en klen konstruktion och går sönder för vissa. Men ska inte säga för mycket. Har dock läst bättre om BC racing coilovers som jag själv funderat på köpa. Men dock svårt att veta vilka man ska lita på hehe.

Har också snubblat in på dom billigare. Egentligen om man bara använder bilen till vardagligt åkande och ingen bana så tjänar man äns på att betala mer för ett par extra inställningar som kanske är "onödiga" just i det fallet? eller hur är det ? big_smile

Dock kan säkert jom vara som Ta technix (stenhårda) enligt många. för mjuk där bak i vissa fall.

Lånade tråden lite med en fråga haha..

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
16 oktober 2013
jag har haft sånna på både golfar och har sånna på corradon och fassan anväder det på sin passat...

De är stenhårda nästan för hårda ibland så man tappar väghållning, så vill du ha coilovers för att bilen ska ligga bra på vägen så kolla efter annat. Det blir även bättre komfort med lite bättre coils, ska köpa Koni nästa gång

Men ska man bara sänka bilen och inte bryr sig så mycket så funkar de klockrent

1 679 Inlägg
16 oktober 2013
Jag hade inte köpt dom coilsen.
Dom kan säkert funka bra osv sköna att åka med, enda anledning varför jag inte hade köpt dom är för att man bara kan sänka till 60mm fram vilket jag tycker inte är tillräckligt nu när man endå ska köpa coils smile en sån sänkning får du ju typ med 60/40 fjädersats som jag kör på min just nu och jag skulle vilja ha min lägre smile
Men du kanske inte har behovet att sänka nå mer så då har jag inte så mycket att komma med smile
Men om du inte riktigt har råd att köpa nå "värre" coils just så så kan du kanske vänta tills våren och köpa nå dyrare typ k-sport eller nåt smile

2 763 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
CHEEVA skrev:
jag har haft sånna på både golfar och har sånna på corradon och fassan anväder det på sin passat...

De är stenhårda nästan för hårda ibland så man tappar väghållning, så vill du ha coilovers för att bilen ska ligga bra på vägen så kolla efter annat. Det blir även bättre komfort med lite bättre coils, ska köpa Koni nästa gång

Men ska man bara sänka bilen och inte bryr sig så mycket så funkar de klockrent

Okej, det är så jäkligt att de kan vara så hårda alltså? hmm

Tanken är att min ska vara en vanlig gatbil, dock vill jag även testa på bana till sommaren. Då kanske det är värt att spara till andra coilovers?

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
JimmyAndersson skrev:
Jag hade inte köpt dom coilsen.
Dom kan säkert funka bra osv sköna att åka med, enda anledning varför jag inte hade köpt dom är för att man bara kan sänka till 60mm fram vilket jag tycker inte är tillräckligt nu när man endå ska köpa coils smile en sån sänkning får du ju typ med 60/40 fjädersats som jag kör på min just nu och jag skulle vilja ha min lägre smile
Men du kanske inte har behovet att sänka nå mer så då har jag inte så mycket att komma med smile
Men om du inte riktigt har råd att köpa nå "värre" coils just så så kan du kanske vänta tills våren och köpa nå dyrare typ k-sport eller nåt smile

Ja, jag funderar på att vänta istället och köpa något värre, man vill ju ine att den ska bli för hård i fjädringen så man tappar väghållning på det smile

Volvo - For Life

1 679 Inlägg
16 oktober 2013
Har också läst i andra trådar osv att dom du länkade är i stortsett detsamma som ta-technix.
Dock inget jag har fakta på utan bara läst i diverse trådar smile

2 763 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
JimmyAndersson skrev:
Har också läst i andra trådar osv att dom du länkade är i stortsett detsamma som ta-technix.

Det är inte heller något att ha eller? tongue

Volvo - For Life

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
16 oktober 2013
BOLIN_ skrev:
JimmyAndersson skrev:

ta technix jom och alla de billig coils är det samma smile

satsa på en väghållningssats utav lite kvalité istället ... man höjjer och sänker inte bilen mer än en gång ändå

så bra stötdämpare och fjädrar kommer man långt med

1 679 Inlägg
16 oktober 2013
Jag hade isf valt ta-technix för dom har jag hört lite bra om, bra coils om man enbart ska sänka. Lite hårda tycker endel att dom varit, och ska du göra nån slags banåka nångång bara så hade jag brytt mig så mycket om väghållningen för nån enstaka gång, hade då hellre köpt billigare coils och nya bussningar fram/bakvagn än enbart "dyra" coils smile
Men så tänker jag smile

2 763 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
CHEEVA skrev:
BOLIN_ skrev:
JimmyAndersson skrev:

ta technix jom och alla de billig coils är det samma smile

satsa på en väghållningssats utav lite kvalité istället ... man höjjer och sänker inte bilen mer än en gång ändå

så bra stötdämpare och fjädrar kommer man långt med

Jag vill dock ha möjligheten att kunna sänka/höja bilen när jag känner för det. De blir lite jobbigt med vanliga dämpare och sänkfjädrar smile

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
JimmyAndersson skrev:
Jag hade isf valt ta-technix för dom har jag hört lite bra om, bra coils om man enbart ska sänka. Lite hårda tycker endel att dom varit, och ska du göra nån slags banåka nångång bara så hade jag brytt mig så mycket om väghållningen för nån enstaka gång, hade då hellre köpt billigare coils och nya bussningar fram/bakvagn än enbart "dyra" coils smile
Men så tänker jag smile

Jo, det låter ju rätt vettigt! Jag får fundera på där lite! Hur klarar sig gängorna på såna på vintern? smile

Volvo - For Life

486 Inlägg
16 oktober 2013
Har ta technix på corollan, och har kört på bana med den, funkar bra. Skulle väl ev vart lite hårdare fjädrar för bana. Att dom skulle va stenhårda har jag absolut inte vart med om.

2 763 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
ElTacoNacho skrev:
Har ta technix på corollan, och har kört på bana med den, funkar bra. Skulle väl ev vart lite hårdare fjädrar för bana. Att dom skulle va stenhårda har jag absolut inte vart med om.

Okej, då kanske de är något att kolla på ändå?! smile

Volvo - For Life

486 Inlägg
16 oktober 2013
Är de bara till vardagskörning så ser jag inga problem med att köra med dom, kör med mina dagligen smile

2 763 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
ElTacoNacho skrev:
Är de bara till vardagskörning så ser jag inga problem med att köra med dom, kör med mina dagligen smile

Det är ju de jag har bilen till, men vill även kunna ta ut den på bana utan att skämmas totalt över väghållningen smile

Volvo - For Life

1 679 Inlägg
16 oktober 2013
BOLIN_ skrev:
JimmyAndersson skrev:
Men så tänker jag smile

Jo, det låter ju rätt vettigt! Jag får fundera på där lite! Hur klarar sig gängorna på såna på vintern? smile

Inte så bra, men vet du om detta så kan du ju göra rent där extra noga under vintertid alternativt bygga en gummibälg eller liknande som du stripar fast uppe och nere smile så skyddar nog de lite mer smile

2 763 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
JimmyAndersson skrev:
BOLIN_ skrev:
JimmyAndersson skrev:
Men så tänker jag smile

Inte så bra, men vet du om detta så kan du ju göra rent där extra noga under vintertid alternativt bygga en gummibälg eller liknande som du stripar fast uppe och nere smile så skyddar nog de lite mer smile

Ja, detta får jag ta min ordentlig funderare på! Kanske får bli såna i julklapp till mig själv smile

Volvo - For Life

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
16 oktober 2013
BOLIN_ skrev:
JimmyAndersson skrev:
BOLIN_ skrev:

Ja, detta får jag ta min ordentlig funderare på! Kanske får bli såna i julklapp till mig själv smile

penslade mina gängor med fett smile då klarade de sig vintertid också

2 763 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
CHEEVA skrev:
BOLIN_ skrev:
JimmyAndersson skrev:

penslade mina gängor med fett smile då klarade de sig vintertid också

Också en lösning på problemet smile Då bör det ju bli bäst om man fettar in de samt sätter en slags gummibälg? wink

Volvo - For Life

Sök